항상 최적의 궤도상태를 유지하기 위해 실시하는 궤도유지관리는 많은 경영상의 비용이 발생되고 있으며, 특히 레일의 주기적인 교체는 연간 약 50억원의 손실비용을 초래하는 것으로 서울도시철도 통계자료에서 보고되었다. 누적통과톤수에 의한 레일교체주기 기준은 국내 철도 운영기관이 동일하게 50kg/m레일의 경우 5억톤, 60kg/m레일 6억톤을 사용하고 있다. 이는 일반철도와 달리 도시철도의 경우 차량의 경량화, 장대레일화에 따른 레일이음매부의 제거, 주기적인 레일연마를 통한 레일관리 등으로 국외 연구결과 레일교체주기를 연장할 수 있는 것으로 보고되고 있어 이을 개정하는 것이 타당할 것으로 판단되어 서울메트로, 부산교통공사에서도 해당 궤도구조에 적합한 레일교체주기를 재산정 중에 있다. 하지만 서울도시철도 5~8호선 STEDEF 궤도의 레일교체기준을 개정하기 위한 근거가 미흡한 실정이다. 따라서 본 연구에서는 현재 서울도시철도에서 사용중인 ...
항상 최적의 궤도상태를 유지하기 위해 실시하는 궤도유지관리는 많은 경영상의 비용이 발생되고 있으며, 특히 레일의 주기적인 교체는 연간 약 50억원의 손실비용을 초래하는 것으로 서울도시철도 통계자료에서 보고되었다. 누적통과톤수에 의한 레일교체주기 기준은 국내 철도 운영기관이 동일하게 50kg/m레일의 경우 5억톤, 60kg/m레일 6억톤을 사용하고 있다. 이는 일반철도와 달리 도시철도의 경우 차량의 경량화, 장대레일화에 따른 레일이음매부의 제거, 주기적인 레일연마를 통한 레일관리 등으로 국외 연구결과 레일교체주기를 연장할 수 있는 것으로 보고되고 있어 이을 개정하는 것이 타당할 것으로 판단되어 서울메트로, 부산교통공사에서도 해당 궤도구조에 적합한 레일교체주기를 재산정 중에 있다. 하지만 서울도시철도 5~8호선 STEDEF 궤도의 레일교체기준을 개정하기 위한 근거가 미흡한 실정이다. 따라서 본 연구에서는 현재 서울도시철도에서 사용중인 STEDEF궤도구조의 지하철 열차하중에 의한 레일의 동적발생응답을 측정하였으며, 이를 통해 현 궤도의 상태평가를 실시하였다. 또한, 측정된 응력파형을 Rainflow Count Method를 이용하여 응력히스토그램을 작성하고 등가응력을 산정하여 기존 연구결과 도출된 신규 레일용접부의 S-N선도에 적용함으로써 노후레일의 누적피로손상도와 피로수명을 산정하였다. 피로수명 산정결과, 용접방법 및 레일중량에 따른 노후레일의 피로수명 차이는 미소하였으며 궤도상태에 따른 피로수명의 차이가 큰 것으로 분석되었다.
항상 최적의 궤도상태를 유지하기 위해 실시하는 궤도유지관리는 많은 경영상의 비용이 발생되고 있으며, 특히 레일의 주기적인 교체는 연간 약 50억원의 손실비용을 초래하는 것으로 서울도시철도 통계자료에서 보고되었다. 누적통과톤수에 의한 레일교체주기 기준은 국내 철도 운영기관이 동일하게 50kg/m레일의 경우 5억톤, 60kg/m레일 6억톤을 사용하고 있다. 이는 일반철도와 달리 도시철도의 경우 차량의 경량화, 장대레일화에 따른 레일이음매부의 제거, 주기적인 레일연마를 통한 레일관리 등으로 국외 연구결과 레일교체주기를 연장할 수 있는 것으로 보고되고 있어 이을 개정하는 것이 타당할 것으로 판단되어 서울메트로, 부산교통공사에서도 해당 궤도구조에 적합한 레일교체주기를 재산정 중에 있다. 하지만 서울도시철도 5~8호선 STEDEF 궤도의 레일교체기준을 개정하기 위한 근거가 미흡한 실정이다. 따라서 본 연구에서는 현재 서울도시철도에서 사용중인 STEDEF궤도구조의 지하철 열차하중에 의한 레일의 동적발생응답을 측정하였으며, 이를 통해 현 궤도의 상태평가를 실시하였다. 또한, 측정된 응력파형을 Rainflow Count Method를 이용하여 응력히스토그램을 작성하고 등가응력을 산정하여 기존 연구결과 도출된 신규 레일용접부의 S-N선도에 적용함으로써 노후레일의 누적피로손상도와 피로수명을 산정하였다. 피로수명 산정결과, 용접방법 및 레일중량에 따른 노후레일의 피로수명 차이는 미소하였으며 궤도상태에 따른 피로수명의 차이가 큰 것으로 분석되었다.
It is reported on Seoul Metropolitan Rapid Transit that it causes heavy charge for management, the track maintenance management carried out for an optimal track state, which brings on about 5 billion won loss. Domestic railway equally uses 500 million ton for 50kg/m rails and 600 million ton for...
It is reported on Seoul Metropolitan Rapid Transit that it causes heavy charge for management, the track maintenance management carried out for an optimal track state, which brings on about 5 billion won loss. Domestic railway equally uses 500 million ton for 50kg/m rails and 600 million ton for 60kg/m rails by the periodic replacement criteria of an accumulated passing tonnage. Contrary to standard trains, it is reported that the periodic replacements criterion of rails is able to extend as reducing the train load, grinding rail surface and using the continuous welded rail. Seoul Metro and Busan Transportation Corporation are also rerating an appropriate periodic replacement criterion. But Seoul Metro Line5-Line8 trains can’t have sufficient basis on revising the periodic replacements of STEDEF track. Therefore, this study evaluated corelation between conditions of STEDEF track and load capacity of rail by analyzing the dynamic response of track while the metro train is running. Also, it was converted the measured stress waveform into stress frequency histogram by the rain-flow counting methods, and then accumulated fatigue damage ratio and remaining service life of laid rail were calculated so as to apply the equivalence of stress to S-N curve of a new welded rail. The result show that additional study such as fatigue test on aged rail is needed, but the rail replacement standard based on accumulated passing tonnage should be reset according to the type of track system and the condition of rail management.
It is reported on Seoul Metropolitan Rapid Transit that it causes heavy charge for management, the track maintenance management carried out for an optimal track state, which brings on about 5 billion won loss. Domestic railway equally uses 500 million ton for 50kg/m rails and 600 million ton for 60kg/m rails by the periodic replacement criteria of an accumulated passing tonnage. Contrary to standard trains, it is reported that the periodic replacements criterion of rails is able to extend as reducing the train load, grinding rail surface and using the continuous welded rail. Seoul Metro and Busan Transportation Corporation are also rerating an appropriate periodic replacement criterion. But Seoul Metro Line5-Line8 trains can’t have sufficient basis on revising the periodic replacements of STEDEF track. Therefore, this study evaluated corelation between conditions of STEDEF track and load capacity of rail by analyzing the dynamic response of track while the metro train is running. Also, it was converted the measured stress waveform into stress frequency histogram by the rain-flow counting methods, and then accumulated fatigue damage ratio and remaining service life of laid rail were calculated so as to apply the equivalence of stress to S-N curve of a new welded rail. The result show that additional study such as fatigue test on aged rail is needed, but the rail replacement standard based on accumulated passing tonnage should be reset according to the type of track system and the condition of rail management.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.