중·소형 공공건축사업의 설계변경 개선방안
이 수 호
서울시립대학교 도시과학대학원
중·소형 공공건축사업의 설계변경 규모는 무시하지 못할 수준이다. 2014년 총액입찰대상 공공발주 건수는 전체 발주건수의 약 67%로 약 27,222억원에 달하고, 2010년 조달청 국정감사 자료에 따르면 설계변경 금액이 계약금액 대비 약 7%를 차지하고 있다. 본 연구의 설계변경 통계 사례의 건수에서도 약 96.38%이상이 발주자의 요구 및 설계서 하자에 의한 설계변경으로서 품질저하, 공기지연, 원가상승 등의 악...
중·소형 공공건축사업의 설계변경 개선방안
이 수 호
서울시립대학교 도시과학대학원
중·소형 공공건축사업의 설계변경 규모는 무시하지 못할 수준이다. 2014년 총액입찰대상 공공발주 건수는 전체 발주건수의 약 67%로 약 27,222억원에 달하고, 2010년 조달청 국정감사 자료에 따르면 설계변경 금액이 계약금액 대비 약 7%를 차지하고 있다. 본 연구의 설계변경 통계 사례의 건수에서도 약 96.38%이상이 발주자의 요구 및 설계서 하자에 의한 설계변경으로서 품질저하, 공기지연, 원가상승 등의 악영향을 미치는 경우도 적지 않다. 총공사비 100억 미만(시·군·자치구 50억 미만)은 설계변경 적정성 검토의 의무 규모에서 법적으로 제외되어 있고, 중대한 설계변경의 정의가 부재한 상황으로, 중·소형 공공건축공사에서는 설계변경의 타당성을 검토하기가 어려운 실정이다.
본 논문에서는 중·소형 공공건축사업의 설계도면 하자에 의한 중대한 설계변경 리스크를 예방하고 시공 중 불필요한 설계변경을 방지하기 위하여, ‘설계도서 납품 전’발주자용 중요사항 체크리스트를 제안했고, ‘시공 중’ 설계변경 적용여부에 대한 평가 개선방안을 제시하였다.
그 개선방안으로 첫째, 사전 미 검토 시 전체공사에 리스크가 아주 큰 설계도서 미흡 항목에 대해 착공 전에 중점 관리할 수 있도록 체크리스트를 제안하였다. 과거 사례 및 전문가 평가를 통해 64개의 1차 중요 항목과 12개의 최종 중점관리항목을 취합하여 만든 체크리스트를 통해 설계 납품 전 발주자 입장에서 집중 관리할 수 있도록 하였다.
둘째, 시공과정 중 발생하는 발주처 및 시공사 요구 등에 의한 설계변경에 대해, 과거 설계변경 사례의 주요사유를 평가항목으로 구성하는 평가표를 제안하였다. 평가표는 구조변경을 수반하는 경우와 단순한 마감변경의 경우로 나누어서 제시하였다. 나아가 평가위원 구성, 평가방법 및 평가절차에 대한 개선안을 함께 제안하였으며, 타당성이 있는 설계변경이 이루어질 수 있도록 유도하였다.
본 연구는 소홀하기 쉽고, 제도의 범위에서 조금씩 벗어난 중·소형 공공건축사업의 설계변경과 관련하여 발주자 입장에서 리스크가 큰 중요 설계변경을 예방할 수 있는 체크리스트를 제시함에 의의를 두고, 발주자 및 시공자의 요구로 인한 설계변경에 대해 타당성 검토의 평가방법 제시와 평가 절차를 현실화하였음에 의미를 두고 있다.
향후에는 설계변경과 관련하여 보다 다양한 건축물들의 체크리스트와 합리적인 평가개선에 대한 연구가 계속되길 바라며, 본 논문에서 다루지 못한 전기·통신·소방 공종 전문가들의 건축 인·허가단계 심의 참여와 관련한 개선방안에 대해서도 추가 연구되어지길 기대한다.
주요어 : 중·소형 공공건축물, 설계변경, 중점관리항목, 체크리스트, 평가
지도교수 : 구교진
중·소형 공공건축사업의 설계변경 개선방안
이 수 호
서울시립대학교 도시과학대학원
중·소형 공공건축사업의 설계변경 규모는 무시하지 못할 수준이다. 2014년 총액입찰대상 공공발주 건수는 전체 발주건수의 약 67%로 약 27,222억원에 달하고, 2010년 조달청 국정감사 자료에 따르면 설계변경 금액이 계약금액 대비 약 7%를 차지하고 있다. 본 연구의 설계변경 통계 사례의 건수에서도 약 96.38%이상이 발주자의 요구 및 설계서 하자에 의한 설계변경으로서 품질저하, 공기지연, 원가상승 등의 악영향을 미치는 경우도 적지 않다. 총공사비 100억 미만(시·군·자치구 50억 미만)은 설계변경 적정성 검토의 의무 규모에서 법적으로 제외되어 있고, 중대한 설계변경의 정의가 부재한 상황으로, 중·소형 공공건축공사에서는 설계변경의 타당성을 검토하기가 어려운 실정이다.
본 논문에서는 중·소형 공공건축사업의 설계도면 하자에 의한 중대한 설계변경 리스크를 예방하고 시공 중 불필요한 설계변경을 방지하기 위하여, ‘설계도서 납품 전’발주자용 중요사항 체크리스트를 제안했고, ‘시공 중’ 설계변경 적용여부에 대한 평가 개선방안을 제시하였다.
그 개선방안으로 첫째, 사전 미 검토 시 전체공사에 리스크가 아주 큰 설계도서 미흡 항목에 대해 착공 전에 중점 관리할 수 있도록 체크리스트를 제안하였다. 과거 사례 및 전문가 평가를 통해 64개의 1차 중요 항목과 12개의 최종 중점관리항목을 취합하여 만든 체크리스트를 통해 설계 납품 전 발주자 입장에서 집중 관리할 수 있도록 하였다.
둘째, 시공과정 중 발생하는 발주처 및 시공사 요구 등에 의한 설계변경에 대해, 과거 설계변경 사례의 주요사유를 평가항목으로 구성하는 평가표를 제안하였다. 평가표는 구조변경을 수반하는 경우와 단순한 마감변경의 경우로 나누어서 제시하였다. 나아가 평가위원 구성, 평가방법 및 평가절차에 대한 개선안을 함께 제안하였으며, 타당성이 있는 설계변경이 이루어질 수 있도록 유도하였다.
본 연구는 소홀하기 쉽고, 제도의 범위에서 조금씩 벗어난 중·소형 공공건축사업의 설계변경과 관련하여 발주자 입장에서 리스크가 큰 중요 설계변경을 예방할 수 있는 체크리스트를 제시함에 의의를 두고, 발주자 및 시공자의 요구로 인한 설계변경에 대해 타당성 검토의 평가방법 제시와 평가 절차를 현실화하였음에 의미를 두고 있다.
향후에는 설계변경과 관련하여 보다 다양한 건축물들의 체크리스트와 합리적인 평가개선에 대한 연구가 계속되길 바라며, 본 논문에서 다루지 못한 전기·통신·소방 공종 전문가들의 건축 인·허가단계 심의 참여와 관련한 개선방안에 대해서도 추가 연구되어지길 기대한다.
주요어 : 중·소형 공공건축물, 설계변경, 중점관리항목, 체크리스트, 평가
지도교수 : 구교진
Improvement of Change Orders for
Public Small or medium Building Projects
By
Su-ho Lee
Graduate School of Urban Sciences, University of Seoul
The size of the change order for public Small or medium sized Building Projects is not ignorable. The cases of the public order for t...
Improvement of Change Orders for
Public Small or medium Building Projects
By
Su-ho Lee
Graduate School of Urban Sciences, University of Seoul
The size of the change order for public Small or medium sized Building Projects is not ignorable. The cases of the public order for total bidding target in 2014 reach about 2 trillion and 722.2 billion (KRW: Korean Won)1) which occupies about 67% of total public orders, and according to the resources of the government inspection in 2010, the amount of money for the change orders occupies about 7% compared with the contract amount2). The statistical cases in this study regarding the change orders also show that about more than 96.38% of the cases have been charged by the owner's change orders or by the defects on the design outcomes and those cases affect negative consequences such as quality degradation, construction period delay and rise of construction cost have been not a few. The projects with less than 10 billion (KRW) of total construction fee (less than 5 billion (KRW) of local government based total construction fee) have been excluded legally3) from the duty of reviewing the adequacy of design changes, and reviewing the validity of the change orders on the public small or medium sized building projects is difficult as the definitions of the significant change orders are absent.
This study is to prevent the risks of significant change orders on the defects of the blueprints and unnecessary change orders for the public small or medium sized building projects and the important checklist for the owner before drawings and specifications for design presentation delivery has been suggested and the evaluation improvement plan on applying change orders in construction has been suggested.
At first, as the improvement plan, the checklist for priority control before starting construction has been suggested regarding the unsatisfactory items as the blueprint with the risks on the entire construction when preliminary inspections have not been performed. Through the existing cases and experts' evaluations in the past, the checklist created with 64 important items in the first stage and 12 finalized priority control items has been used for the priority control in the owner's aspect before the design delivery.
At second, regarding the change orders requested from the ordering organization and the constructors in construction, the case to make the structural changes of the assessment-checklist composing the reasons of the evaluation items of the change orders in the past, and the checklist by simple changes of finishing have been suggested. Furthermore, the improvement plan on composing evaluation committee, assessment methods and evaluation procedures have been suggested and the change orders with validity have been led to be realized.
The significance of this study is to suggest the checklist that prevent the important change orders with higher risks in the owner's aspect regarding the change order for public Small or medium sized Building Projects that have been out of the institutional ranges and managed carelessly, and to suggest the assessment method of the validity review on the change orders requested from the owner and the constructors and to realize the evaluation procedure.
Regarding the change orders, the study on more meaningful checklists and reasonable assessment and improvement plans to be followed continuously, and the additional study on the improvement plans related with the participation in evaluating the licensing of non construction work sections are to be expected.
Keyworkds : public small or medium sized construction building, change order, priority control items, checklist, evaluation (assessment)
Thesis Supervisor : Professor Kyo-Jin Koo
Improvement of Change Orders for
Public Small or medium Building Projects
By
Su-ho Lee
Graduate School of Urban Sciences, University of Seoul
The size of the change order for public Small or medium sized Building Projects is not ignorable. The cases of the public order for total bidding target in 2014 reach about 2 trillion and 722.2 billion (KRW: Korean Won)1) which occupies about 67% of total public orders, and according to the resources of the government inspection in 2010, the amount of money for the change orders occupies about 7% compared with the contract amount2). The statistical cases in this study regarding the change orders also show that about more than 96.38% of the cases have been charged by the owner's change orders or by the defects on the design outcomes and those cases affect negative consequences such as quality degradation, construction period delay and rise of construction cost have been not a few. The projects with less than 10 billion (KRW) of total construction fee (less than 5 billion (KRW) of local government based total construction fee) have been excluded legally3) from the duty of reviewing the adequacy of design changes, and reviewing the validity of the change orders on the public small or medium sized building projects is difficult as the definitions of the significant change orders are absent.
This study is to prevent the risks of significant change orders on the defects of the blueprints and unnecessary change orders for the public small or medium sized building projects and the important checklist for the owner before drawings and specifications for design presentation delivery has been suggested and the evaluation improvement plan on applying change orders in construction has been suggested.
At first, as the improvement plan, the checklist for priority control before starting construction has been suggested regarding the unsatisfactory items as the blueprint with the risks on the entire construction when preliminary inspections have not been performed. Through the existing cases and experts' evaluations in the past, the checklist created with 64 important items in the first stage and 12 finalized priority control items has been used for the priority control in the owner's aspect before the design delivery.
At second, regarding the change orders requested from the ordering organization and the constructors in construction, the case to make the structural changes of the assessment-checklist composing the reasons of the evaluation items of the change orders in the past, and the checklist by simple changes of finishing have been suggested. Furthermore, the improvement plan on composing evaluation committee, assessment methods and evaluation procedures have been suggested and the change orders with validity have been led to be realized.
The significance of this study is to suggest the checklist that prevent the important change orders with higher risks in the owner's aspect regarding the change order for public Small or medium sized Building Projects that have been out of the institutional ranges and managed carelessly, and to suggest the assessment method of the validity review on the change orders requested from the owner and the constructors and to realize the evaluation procedure.
Regarding the change orders, the study on more meaningful checklists and reasonable assessment and improvement plans to be followed continuously, and the additional study on the improvement plans related with the participation in evaluating the licensing of non construction work sections are to be expected.
Keyworkds : public small or medium sized construction building, change order, priority control items, checklist, evaluation (assessment)
Thesis Supervisor : Professor Kyo-Jin Koo
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