과학 교육은 과학적 소양을 바탕으로 하는 창의성과 인성을 골고루 갖춘 인재 육성을 목표로 한다. 여기에서 말하는 인성은 합리적이고 비판적인 과학적 태도와 자연으로부터 배우는 정직성과 진실을 추구하는 과학자의 성실성 등을 의미한다. 하지만 현행 과학 교육은 완전히 검증되지 않은 가설인 진화론을 생물의 기원과 생명현상에 대해 설명할 수 있는 유일한 과학적 사실인 것처럼 설명하며, 과학 교육의 목표를 달성하기에는 부적절하게 행해지고 있다. 진화론은 과학적 사실을 기반으로 한 것이 아니라 자연주의 세계관의 산물이며, 진화론에 대한 수많은 의문과 반론이 있음에도 불구하고 이러한 내용이 교육과정에서는 전혀 다루어지지 않고 있다. 그래서 본 연구에서는 고등학교 과학‘생명의 진화’단원의 내용을 분석하여 이미 알려진 오류들을 논리적 근거를 들어 정리하고 대안적 설명을 제시하였다. 그리고 기독교 세계관을 바탕으로 단원을 재구성하고 수업을 설계하여 진화론적 설명의 논리적 타당성을 생각해볼 수 있는 기회를 제공하며, 생물의 기원과 생명현상에 대해 올바르게 이해할 수 있도록 하였다. 자연현상을 진화론적인 입장으로만 해석하는 것이 아니라 창조론적 관점에서 과학적인 근거를 들어 설명할 수 있음에 대해 소개하고, 생명의 기원에 대해서 진화론이 유일한 과학적 설명체계가 아님을 인식하도록 하였다. 그리고 각각의 주장이 설명하고 있는 부분과 그렇지 못한 부분에 대해 정직하게 가르치므로 학생들이 합리적이고 비판적인 사고를 바탕으로 하는 과학적 태도와 균형 잡힌 시각을 기르도록 하는데 목적을 두고 있다. 생명은 우연히 만들어져서 진화되어 온 것이 아니라 사람을 비롯한 모든 생물이 목적을 가지고 창조된 존재라는 사실을 학습하는 것은 바람직한 생명 윤리관을 확립하는데도 큰 도움이 될 것으로 기대된다.
과학 교육은 과학적 소양을 바탕으로 하는 창의성과 인성을 골고루 갖춘 인재 육성을 목표로 한다. 여기에서 말하는 인성은 합리적이고 비판적인 과학적 태도와 자연으로부터 배우는 정직성과 진실을 추구하는 과학자의 성실성 등을 의미한다. 하지만 현행 과학 교육은 완전히 검증되지 않은 가설인 진화론을 생물의 기원과 생명현상에 대해 설명할 수 있는 유일한 과학적 사실인 것처럼 설명하며, 과학 교육의 목표를 달성하기에는 부적절하게 행해지고 있다. 진화론은 과학적 사실을 기반으로 한 것이 아니라 자연주의 세계관의 산물이며, 진화론에 대한 수많은 의문과 반론이 있음에도 불구하고 이러한 내용이 교육과정에서는 전혀 다루어지지 않고 있다. 그래서 본 연구에서는 고등학교 과학‘생명의 진화’단원의 내용을 분석하여 이미 알려진 오류들을 논리적 근거를 들어 정리하고 대안적 설명을 제시하였다. 그리고 기독교 세계관을 바탕으로 단원을 재구성하고 수업을 설계하여 진화론적 설명의 논리적 타당성을 생각해볼 수 있는 기회를 제공하며, 생물의 기원과 생명현상에 대해 올바르게 이해할 수 있도록 하였다. 자연현상을 진화론적인 입장으로만 해석하는 것이 아니라 창조론적 관점에서 과학적인 근거를 들어 설명할 수 있음에 대해 소개하고, 생명의 기원에 대해서 진화론이 유일한 과학적 설명체계가 아님을 인식하도록 하였다. 그리고 각각의 주장이 설명하고 있는 부분과 그렇지 못한 부분에 대해 정직하게 가르치므로 학생들이 합리적이고 비판적인 사고를 바탕으로 하는 과학적 태도와 균형 잡힌 시각을 기르도록 하는데 목적을 두고 있다. 생명은 우연히 만들어져서 진화되어 온 것이 아니라 사람을 비롯한 모든 생물이 목적을 가지고 창조된 존재라는 사실을 학습하는 것은 바람직한 생명 윤리관을 확립하는데도 큰 도움이 될 것으로 기대된다.
The purpose of science education is to cultivate talented people who have a creativity and upright character based on the scientific knowledge. The upright character means the sincerity of scientists who seek honesty and truth which people can learn from scientific attitude in rational and critical ...
The purpose of science education is to cultivate talented people who have a creativity and upright character based on the scientific knowledge. The upright character means the sincerity of scientists who seek honesty and truth which people can learn from scientific attitude in rational and critical methods and Nature. However, current science education regards completely untested hypothesis, the theory of evolution as the only scientific truth that explains the origin of life and biological phenomena. As a result, it fails to achieve the ultimate education purpose. The theory of evolution is just a product of the naturalistic world view and there are numerous questions and counter-arguments against the theory of evolution, but these obviously significant facts are not included in school curriculum. Therefore, this study analyzes the unit of the evolution of life in high school science, refuting the already known errors with logical bases, and suggesting an alternative explanation. Moreover, it restructures the school curriculum and designs lessons based on a Christian world view. It also provides an opportunity to consider the logical validity in the evolution of life, suggesting the possibilities of explaining natural phenomena from the view point of creationism that goes beyond the existing explanation of the evolution theory. Most of all, this study is aimed at developing the scientific attitude and balanced perspective of students by means of honestly teaching students the theoretical parts that can be explained and not explained by each arguments. Lastly, it will certainly contribute to establishing the desirable life ethics to learn that all the life is not made and evolved by chance but created with a purpose of God.
The purpose of science education is to cultivate talented people who have a creativity and upright character based on the scientific knowledge. The upright character means the sincerity of scientists who seek honesty and truth which people can learn from scientific attitude in rational and critical methods and Nature. However, current science education regards completely untested hypothesis, the theory of evolution as the only scientific truth that explains the origin of life and biological phenomena. As a result, it fails to achieve the ultimate education purpose. The theory of evolution is just a product of the naturalistic world view and there are numerous questions and counter-arguments against the theory of evolution, but these obviously significant facts are not included in school curriculum. Therefore, this study analyzes the unit of the evolution of life in high school science, refuting the already known errors with logical bases, and suggesting an alternative explanation. Moreover, it restructures the school curriculum and designs lessons based on a Christian world view. It also provides an opportunity to consider the logical validity in the evolution of life, suggesting the possibilities of explaining natural phenomena from the view point of creationism that goes beyond the existing explanation of the evolution theory. Most of all, this study is aimed at developing the scientific attitude and balanced perspective of students by means of honestly teaching students the theoretical parts that can be explained and not explained by each arguments. Lastly, it will certainly contribute to establishing the desirable life ethics to learn that all the life is not made and evolved by chance but created with a purpose of God.
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