청소년의 학업스트레스, 갈등적 친구관계 및 심리적 불안감과 문제행동의 구조관계 : 성별 및 학교급별의 다집단 분석 structural relations between the academic stress and conflictive friendship of teenagers and their pscychological anxiety and maladaptive behaviors : a multi-group analysis depending on gender and grade원문보기
본 연구는 청소년의 문제행동 예방에 대한 다양한 정책을 수립하는데 기초자료를 제공하고자 하는 목적을 가지고 청소년의 학업스트레스와 갈등적 친구관계가 문제행동에 미치는 직⋅간접적인 영향이 어떠한지를 확인해보고, 이들 관계에서 심리적 불안감의 매개효과를 검토해 보고자 하였다. 또한 각 변인에 따라 성별, 학교급별 차이가 어떻게 나타나는지 살펴보고자 하였다. 이러한 분석을 통해 청소년들의 성별, 학교급별 학업스트레스와 갈등적 친구관계가 문제행동에 미치는 영향뿐만 아니라 심리적 불안감의 매개효과를 종합적으로 검토하여 문제행동을 예방하거나 완화시킬 수 있는 프로그램을 개발하는데 도움을 주고자 하였다. 본 연구에서 사용한 자료는 한국아동청소년 데이터 ...
본 연구는 청소년의 문제행동 예방에 대한 다양한 정책을 수립하는데 기초자료를 제공하고자 하는 목적을 가지고 청소년의 학업스트레스와 갈등적 친구관계가 문제행동에 미치는 직⋅간접적인 영향이 어떠한지를 확인해보고, 이들 관계에서 심리적 불안감의 매개효과를 검토해 보고자 하였다. 또한 각 변인에 따라 성별, 학교급별 차이가 어떻게 나타나는지 살펴보고자 하였다. 이러한 분석을 통해 청소년들의 성별, 학교급별 학업스트레스와 갈등적 친구관계가 문제행동에 미치는 영향뿐만 아니라 심리적 불안감의 매개효과를 종합적으로 검토하여 문제행동을 예방하거나 완화시킬 수 있는 프로그램을 개발하는데 도움을 주고자 하였다. 본 연구에서 사용한 자료는 한국아동청소년 데이터 아카이브에서 제공한 NYPI횡단조사(2013) 중 ‘청소년 문제행동 저연령화 실태 및 정책 과제 연구’를 위해 수집된 자료를 사용하였다. 본 자료는 전국의 초등학생 4, 5, 6학년과 중학교 1, 2, 3학년에 재학 중인 청소년을 대상으로 지역, 학교유형(초등학교, 중학교), 학교 수 및 학생 수를 고려한 변형비례배분방식의 층화다단계집락표집 방식을 사용하여 초등학교 2,989명, 중학교 3,053명으로 총 6,042명을 최종 연구대상자를 선정하였다. 그리고 자료분석은 SPSS 21.0 프로그램과 AMOS 21.0 프로그램을 사용하여 분석을 실시하였다. 이를 토대로 한 분석결과를 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 성별에 따른 학업스트레스, 갈등적 친구관계, 심리적 불안감, 문제행동의 차이에서 분석결과를 살펴보면, 학업스트레스, 갈등적 친구관계, 심리적 불안감은 남학생보다 여학생의 평균 점수가 통계적으로 유의하게 높게 나타났다. 그러나 문제행동은 남학생과 여학생 간 통계적으로 유의한 차이가 없는 것으로 나타났으며 남학생이 여학생보다 문제행동의 평균 점수가 약간 높은 것으로 나타났다. 둘째, 학교급별에 따른 학업스트레스, 갈등적 친구관계, 심리적 불안감, 문제행동의 차이를 살펴본 결과, 학업스트레스, 갈등적 친구관계, 심리적 불안감, 문제행동은 모두 초등학교보다 중학교의 학업스트레스의 평균 점수가 통계적으로 유의하게 높은 것으로 나타났다. 셋째, 본 연구에서 수집된 자료를 바탕으로 학업스트레스, 갈등적 친구관계, 심리적 불안감, 문제행동의 관계에 대한 연구모형을 설정하여 검증한 최종적인 연구결과는 학업스트레스, 갈등적 친구관계가 높을수록 심리적 불안감과 문제행동이 높아지는 것으로 나타났다. 넷째, 학업스트레스와 갈등적 친구관계가 문제행동에 미치는 효과에 대한 심리적 불안감의 매개효과를 살펴본 결과, 먼저, 학업스트레스 및 갈등적 친구관계와 문제행동의 사이에서 심리적 불안감은 p<.01 수준에서 정(+)적인 매개효과를 보이는 것으로 나타났다. 따라서 청소년의 학업스트레스와 갈등적 친구관계는 심리적 불안감을 가중시키고 이것이 문제행동으로 연결되는 통계적으로 유의한 매개경로라고 할 수 있다. 다섯째, 학업스트레스, 갈등적 친구관계, 심리적불안감이 문제행동에 미치는 경로가 성별 집단 간과 학교급별 집단 간에 다르게 나타나는지를 검증하기 위하여 연구모형을 남녀집단과 초등학교와 중학교 집단으로 구분하여 다중집단분석을 실시한 결과, 집단별 경로계수 분석에서 연구모형의 모든 경로가 남학생 및 여학생과 초등학생 및 중학생 모두 통계적으로 유의한 것으로 나타났다. 그리고 연구모형의 집단 별 매개효과를 분석한 결과, 남학생 및 여학생과 초등학생 및 중학생 모두 문제행동과 학업스트레스 및 갈등적 친구관계와의 사이에서 심리적 불안감은 정(+)적인 매개효과를 보이고 있는 것으로 나타났다. 따라서 본 연구의 주요 검증결과에 대한 함의를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구의 이론적 함의로는 본 연구가 청소년의 학업스트레스와 갈등적 친구관계가 문제행동에 영향을 미치는 과정에서 심리적 불안감이 성별, 학교급별 집단에 따라 상이한 매개효과를 갖는다는 것을 확인함으로써, 한국인의 다문화 배제태도 연구에 매개변수를 활용한 새로운 이론적 모형을 제시하였다는데 의미가 있다. 둘째, 본 연구에서는 학업스트레스, 갈등적 친구관계, 심리적 불안감이 문제행동에 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 학업스트레스가 클수록, 친구관계가 갈등적일수록, 그리고 불안, 우울 등 심리적 불안감이 클수록 문제행동의 정도가 높아지는 것을 의미한다. 따라서 청소년들의 자아정체감을 확립할 수 있는 대인관계기술향상 프로그램 및 의사소통능력향상 프로그램 등의 활용이 필요하다. 그리고 집단상담 프로그램을 통하여 학업에 대한 긍정적 사고를 가질 수 있도록 해야 할 것이다. 더불어 청소년들의 긍정적인 친구활동을 위한 다각적인 접근이 필요하며, 학교에서 학업위주의 프로그램보다는 친구관계를 증진시킬 수 있는 프로그램이나 자기조절능력 향상을 토대로 바람직한 긍정적 친구관계를 형성할 수 있는 프로그램을 개발하여 실시되어지는 것이 바람직하다고 할 수 있다. 셋째, 본 연구에서는 학업스트레스 및 갈
본 연구는 청소년의 문제행동 예방에 대한 다양한 정책을 수립하는데 기초자료를 제공하고자 하는 목적을 가지고 청소년의 학업스트레스와 갈등적 친구관계가 문제행동에 미치는 직⋅간접적인 영향이 어떠한지를 확인해보고, 이들 관계에서 심리적 불안감의 매개효과를 검토해 보고자 하였다. 또한 각 변인에 따라 성별, 학교급별 차이가 어떻게 나타나는지 살펴보고자 하였다. 이러한 분석을 통해 청소년들의 성별, 학교급별 학업스트레스와 갈등적 친구관계가 문제행동에 미치는 영향뿐만 아니라 심리적 불안감의 매개효과를 종합적으로 검토하여 문제행동을 예방하거나 완화시킬 수 있는 프로그램을 개발하는데 도움을 주고자 하였다. 본 연구에서 사용한 자료는 한국아동청소년 데이터 아카이브에서 제공한 NYPI횡단조사(2013) 중 ‘청소년 문제행동 저연령화 실태 및 정책 과제 연구’를 위해 수집된 자료를 사용하였다. 본 자료는 전국의 초등학생 4, 5, 6학년과 중학교 1, 2, 3학년에 재학 중인 청소년을 대상으로 지역, 학교유형(초등학교, 중학교), 학교 수 및 학생 수를 고려한 변형비례배분방식의 층화다단계집락표집 방식을 사용하여 초등학교 2,989명, 중학교 3,053명으로 총 6,042명을 최종 연구대상자를 선정하였다. 그리고 자료분석은 SPSS 21.0 프로그램과 AMOS 21.0 프로그램을 사용하여 분석을 실시하였다. 이를 토대로 한 분석결과를 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 성별에 따른 학업스트레스, 갈등적 친구관계, 심리적 불안감, 문제행동의 차이에서 분석결과를 살펴보면, 학업스트레스, 갈등적 친구관계, 심리적 불안감은 남학생보다 여학생의 평균 점수가 통계적으로 유의하게 높게 나타났다. 그러나 문제행동은 남학생과 여학생 간 통계적으로 유의한 차이가 없는 것으로 나타났으며 남학생이 여학생보다 문제행동의 평균 점수가 약간 높은 것으로 나타났다. 둘째, 학교급별에 따른 학업스트레스, 갈등적 친구관계, 심리적 불안감, 문제행동의 차이를 살펴본 결과, 학업스트레스, 갈등적 친구관계, 심리적 불안감, 문제행동은 모두 초등학교보다 중학교의 학업스트레스의 평균 점수가 통계적으로 유의하게 높은 것으로 나타났다. 셋째, 본 연구에서 수집된 자료를 바탕으로 학업스트레스, 갈등적 친구관계, 심리적 불안감, 문제행동의 관계에 대한 연구모형을 설정하여 검증한 최종적인 연구결과는 학업스트레스, 갈등적 친구관계가 높을수록 심리적 불안감과 문제행동이 높아지는 것으로 나타났다. 넷째, 학업스트레스와 갈등적 친구관계가 문제행동에 미치는 효과에 대한 심리적 불안감의 매개효과를 살펴본 결과, 먼저, 학업스트레스 및 갈등적 친구관계와 문제행동의 사이에서 심리적 불안감은 p<.01 수준에서 정(+)적인 매개효과를 보이는 것으로 나타났다. 따라서 청소년의 학업스트레스와 갈등적 친구관계는 심리적 불안감을 가중시키고 이것이 문제행동으로 연결되는 통계적으로 유의한 매개경로라고 할 수 있다. 다섯째, 학업스트레스, 갈등적 친구관계, 심리적불안감이 문제행동에 미치는 경로가 성별 집단 간과 학교급별 집단 간에 다르게 나타나는지를 검증하기 위하여 연구모형을 남녀집단과 초등학교와 중학교 집단으로 구분하여 다중집단분석을 실시한 결과, 집단별 경로계수 분석에서 연구모형의 모든 경로가 남학생 및 여학생과 초등학생 및 중학생 모두 통계적으로 유의한 것으로 나타났다. 그리고 연구모형의 집단 별 매개효과를 분석한 결과, 남학생 및 여학생과 초등학생 및 중학생 모두 문제행동과 학업스트레스 및 갈등적 친구관계와의 사이에서 심리적 불안감은 정(+)적인 매개효과를 보이고 있는 것으로 나타났다. 따라서 본 연구의 주요 검증결과에 대한 함의를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구의 이론적 함의로는 본 연구가 청소년의 학업스트레스와 갈등적 친구관계가 문제행동에 영향을 미치는 과정에서 심리적 불안감이 성별, 학교급별 집단에 따라 상이한 매개효과를 갖는다는 것을 확인함으로써, 한국인의 다문화 배제태도 연구에 매개변수를 활용한 새로운 이론적 모형을 제시하였다는데 의미가 있다. 둘째, 본 연구에서는 학업스트레스, 갈등적 친구관계, 심리적 불안감이 문제행동에 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 학업스트레스가 클수록, 친구관계가 갈등적일수록, 그리고 불안, 우울 등 심리적 불안감이 클수록 문제행동의 정도가 높아지는 것을 의미한다. 따라서 청소년들의 자아정체감을 확립할 수 있는 대인관계기술향상 프로그램 및 의사소통능력향상 프로그램 등의 활용이 필요하다. 그리고 집단상담 프로그램을 통하여 학업에 대한 긍정적 사고를 가질 수 있도록 해야 할 것이다. 더불어 청소년들의 긍정적인 친구활동을 위한 다각적인 접근이 필요하며, 학교에서 학업위주의 프로그램보다는 친구관계를 증진시킬 수 있는 프로그램이나 자기조절능력 향상을 토대로 바람직한 긍정적 친구관계를 형성할 수 있는 프로그램을 개발하여 실시되어지는 것이 바람직하다고 할 수 있다. 셋째, 본 연구에서는 학업스트레스 및 갈
In pursuit of providing basic materials for establishing various policies to prevent maladaptive behaviors of teenagers, this study tried to examine the direct and indirect influences of the academic stress and conflictive friendship of teenagers on their maladaptive behaviors and thus identify the ...
In pursuit of providing basic materials for establishing various policies to prevent maladaptive behaviors of teenagers, this study tried to examine the direct and indirect influences of the academic stress and conflictive friendship of teenagers on their maladaptive behaviors and thus identify the mediated effects of psychological anxiety. It also tried to examine gender and grade-based differences depending on variables. Through such analysis, the author of this study aims to help develop programs that can prevent or mediate the maladaptive behaviors of teenagers by comprehensively reviewing the mediated effects of psychological anxiety while trying to discover the impacts of gender and grade-based academic stress and conflictive friendship of teenagers on their maladaptive behavior. Data used in this study was the materials collected for 'a study on the reducing ages of teenagers engaged in maladaptive behaviors' included in the National Youth Policy Institute (NYPI) Cross Sectional Survey (2013) which was provided by Korean Children & Youth Data Archive. This author used the modified proportional allocation style stratified multi-stage cluster sampling method considering types of school (elementary and middle school), number of schools and students to select a total of 6,042 students (including 2,989 elementary school students and 3,053 of middle school students) among teenagers whose in the fourth, fifth, and sixth grade in an elementary school and the first, second, and third grade in a middle school all around the country. For a data analysis, SPSS 21.0 program and AMOS 21.0 program were used. The results of this analysis are as follows. First, the results of analyzing gender-based academic stress, conflictive friendship, psychological anxiety, and maladaptive behavior suggest that the average scores of female students were statistically significantly higher than those of male students in academic stress, conflictive friendship, and psychological anxiety. However, there was no statistically significant difference between female and male students in maladaptive behavior where boys recorded a little higher average score than female students. Second, the differences in academic stress, conflictive friendship, psychological anxiety, and maladaptive behavior depending on grades suggest that the mean score of academic stress of students in middle school was statistically significantly higher than that of those in elementary school. Third, the final research setting a research model on the relations among academic stress, conflictive friendship, psychological anxiety, and maladaptive behavior based on data collected for this study revealed that academic stress and conflictive friendship aggravate in proportion to enhanced psychological anxiety and maladaptive behavior. Fourth, the author examined the mediated effect of psychological anxiety on the effect of academic stress and conflictive friendship on maladaptive behavior and found out that psychological anxiety showed a positive(+) mediated effect on academic stress, conflictive friendship, and maladaptive behavior. This means that academic stress and conflictive friendship of teenagers raise psychological anxiety, which is a statistically significant mediated pathway, leading to maladaptive behavior. Fifth, to verify if the paths of academic stress, conflictive friendship, and psychological anxiety influencing maladaptive behavior depending on gender group and grades, the author categorized the study model into gender (male and female students groups) and high school and middle school groups and conducted multi-group analysis, which suggested in a path coefficient analysis by group that all paths of the study model were found to be statistically significant to male and female students, and elementary school and middle school students. The analysis of mediated effects of each group revealed that psychological anxiety showed a positive(+) mediated effect on maladaptive behavior, academic stress, and conflictive friendship in all male, female, elementary school, and middle school students groups. Therefore, the significance of the major analysis of this study can be summarized as follows. First, this study verified that psychological anxiety has a different mediated effect depending on gender and grades during the process that academic stress and conflictive friendship of teenagers have an impact on maladaptive behavior, suggesting a new theoretical model utilizing parameter for studies on the exclusive attitudes of Koreans toward multi-cultural campaigns. Second, it has been found out in this study that there is a direct impact of academic stress, conflictive friendship, and psychological anxiety on maladaptive behavior. This means that the more the psychological anxiety, the greater the maladaptive behavior. Thus, teenagers need to use programs for enhancing interpersonal and communication skills to build up their identity. Also, collective counseling may be used to have a positive perception of studying. It needs to take multiple approaches for positive mingling of teenagers and it is advisable that programs that can form a positive friendship based on enhanced self-control abilities are carried out rather than focusing on academic-oriented programs. Third, this study suggests that psychological anxiety plays a mediated role in the relationship among academic stress, conflictive friendship, and maladaptive behavior. This is why active national supports and interests are required to develop specialized preventive programs in addition to studies on psychological factors that can be a cause of maladaptive behaviors of teenagers. Fourth, the result of multi-group analysis of gender (male and female students) and different school group (elementary school and middle school group) suggests that all paths of the study model are found to be statistically significant to all gender and school groups. The result
In pursuit of providing basic materials for establishing various policies to prevent maladaptive behaviors of teenagers, this study tried to examine the direct and indirect influences of the academic stress and conflictive friendship of teenagers on their maladaptive behaviors and thus identify the mediated effects of psychological anxiety. It also tried to examine gender and grade-based differences depending on variables. Through such analysis, the author of this study aims to help develop programs that can prevent or mediate the maladaptive behaviors of teenagers by comprehensively reviewing the mediated effects of psychological anxiety while trying to discover the impacts of gender and grade-based academic stress and conflictive friendship of teenagers on their maladaptive behavior. Data used in this study was the materials collected for 'a study on the reducing ages of teenagers engaged in maladaptive behaviors' included in the National Youth Policy Institute (NYPI) Cross Sectional Survey (2013) which was provided by Korean Children & Youth Data Archive. This author used the modified proportional allocation style stratified multi-stage cluster sampling method considering types of school (elementary and middle school), number of schools and students to select a total of 6,042 students (including 2,989 elementary school students and 3,053 of middle school students) among teenagers whose in the fourth, fifth, and sixth grade in an elementary school and the first, second, and third grade in a middle school all around the country. For a data analysis, SPSS 21.0 program and AMOS 21.0 program were used. The results of this analysis are as follows. First, the results of analyzing gender-based academic stress, conflictive friendship, psychological anxiety, and maladaptive behavior suggest that the average scores of female students were statistically significantly higher than those of male students in academic stress, conflictive friendship, and psychological anxiety. However, there was no statistically significant difference between female and male students in maladaptive behavior where boys recorded a little higher average score than female students. Second, the differences in academic stress, conflictive friendship, psychological anxiety, and maladaptive behavior depending on grades suggest that the mean score of academic stress of students in middle school was statistically significantly higher than that of those in elementary school. Third, the final research setting a research model on the relations among academic stress, conflictive friendship, psychological anxiety, and maladaptive behavior based on data collected for this study revealed that academic stress and conflictive friendship aggravate in proportion to enhanced psychological anxiety and maladaptive behavior. Fourth, the author examined the mediated effect of psychological anxiety on the effect of academic stress and conflictive friendship on maladaptive behavior and found out that psychological anxiety showed a positive(+) mediated effect on academic stress, conflictive friendship, and maladaptive behavior. This means that academic stress and conflictive friendship of teenagers raise psychological anxiety, which is a statistically significant mediated pathway, leading to maladaptive behavior. Fifth, to verify if the paths of academic stress, conflictive friendship, and psychological anxiety influencing maladaptive behavior depending on gender group and grades, the author categorized the study model into gender (male and female students groups) and high school and middle school groups and conducted multi-group analysis, which suggested in a path coefficient analysis by group that all paths of the study model were found to be statistically significant to male and female students, and elementary school and middle school students. The analysis of mediated effects of each group revealed that psychological anxiety showed a positive(+) mediated effect on maladaptive behavior, academic stress, and conflictive friendship in all male, female, elementary school, and middle school students groups. Therefore, the significance of the major analysis of this study can be summarized as follows. First, this study verified that psychological anxiety has a different mediated effect depending on gender and grades during the process that academic stress and conflictive friendship of teenagers have an impact on maladaptive behavior, suggesting a new theoretical model utilizing parameter for studies on the exclusive attitudes of Koreans toward multi-cultural campaigns. Second, it has been found out in this study that there is a direct impact of academic stress, conflictive friendship, and psychological anxiety on maladaptive behavior. This means that the more the psychological anxiety, the greater the maladaptive behavior. Thus, teenagers need to use programs for enhancing interpersonal and communication skills to build up their identity. Also, collective counseling may be used to have a positive perception of studying. It needs to take multiple approaches for positive mingling of teenagers and it is advisable that programs that can form a positive friendship based on enhanced self-control abilities are carried out rather than focusing on academic-oriented programs. Third, this study suggests that psychological anxiety plays a mediated role in the relationship among academic stress, conflictive friendship, and maladaptive behavior. This is why active national supports and interests are required to develop specialized preventive programs in addition to studies on psychological factors that can be a cause of maladaptive behaviors of teenagers. Fourth, the result of multi-group analysis of gender (male and female students) and different school group (elementary school and middle school group) suggests that all paths of the study model are found to be statistically significant to all gender and school groups. The result
주제어
#심리적 불안감 문제행동 학업스트레스 갈등적 친구관계 청소년 psychological anxiety maladaptive behavior academic stress conflictive friendship and teenagers
학위논문 정보
저자
강정애
학위수여기관
위덕대학교 사회복지대학원
학위구분
국내석사
학과
사회복지학전공
지도교수
임성옥
발행연도
2016
총페이지
91 p.
키워드
심리적 불안감 문제행동 학업스트레스 갈등적 친구관계 청소년 psychological anxiety maladaptive behavior academic stress conflictive friendship and teenagers
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.