준법정신이 약화되는 사회적 분위기로 인하여 학생들의 학교규칙 준수 문화가 제대로 형성되지 못하는 상황이다. 또한 교사들의 권위적이며 일방적인 생활지도를 지양하고 학생의 인권과 자율성 및 책임을 중시하는 새로운 생활지도의 패러다임을 정착시켜 나아가야 할 목적으로 학생자치법정(Autonomous Students Court)이 운영되고 있다. 이를 통해서 학생들 스스로 교칙을 적용하고 규율하는 과정에서 법의식을 향상시키고 주변의 문제에 적극적으로 대응할 수 있는 태도를 길러주는 효과적인 교육프로그램이다. 하지만 학생자치법정이 정착하기에는 지도교사에 대한 의존도가 너무 크며, 학생들 스스로 진행하기에는 절차가 복잡하며, 함께 모여서 진행하기에는 시간과 장소의 제약이 따른다. 본 논문에서는 이러한 문제점을 극복하기 위하여 온라인‘학생자치법정운영 시스템(Autonomous Students Court Management System, ASCMS)’을 구현하고, 일선 학교에서 운영 중인 상벌점제운영시스템과 연계하여 사용할 수 있도록 하고자 한다. ASCMS를 통하여 시간과 장소에 구애되지 않고 재판준비에서 판결의 이행확인까지의 절차를 웹에서 운영하고, 시간과 장소에 구애되지 않고 담당교사의 부재 시에도 학생 스스로 운영할 수 있도록 한다. 개발한 ASCMS를 현장에서 적용하여 교사의 도움을 최소화하며 학생들 스스로 운영하여 준법정신을 향상시킬 수 있었다. 일부 학생만을 위한 학생자치법정이 아니라, 학교 구성원 전체가 참여하는 실질적인 학생활동으로 전개하였다. 결과적으로 학생들은 책임감을 갖게 되고 준법의식을 함양할 수 있었다. 또한 본 시스템은 ...
준법정신이 약화되는 사회적 분위기로 인하여 학생들의 학교규칙 준수 문화가 제대로 형성되지 못하는 상황이다. 또한 교사들의 권위적이며 일방적인 생활지도를 지양하고 학생의 인권과 자율성 및 책임을 중시하는 새로운 생활지도의 패러다임을 정착시켜 나아가야 할 목적으로 학생자치법정(Autonomous Students Court)이 운영되고 있다. 이를 통해서 학생들 스스로 교칙을 적용하고 규율하는 과정에서 법의식을 향상시키고 주변의 문제에 적극적으로 대응할 수 있는 태도를 길러주는 효과적인 교육프로그램이다. 하지만 학생자치법정이 정착하기에는 지도교사에 대한 의존도가 너무 크며, 학생들 스스로 진행하기에는 절차가 복잡하며, 함께 모여서 진행하기에는 시간과 장소의 제약이 따른다. 본 논문에서는 이러한 문제점을 극복하기 위하여 온라인‘학생자치법정운영 시스템(Autonomous Students Court Management System, ASCMS)’을 구현하고, 일선 학교에서 운영 중인 상벌점제운영시스템과 연계하여 사용할 수 있도록 하고자 한다. ASCMS를 통하여 시간과 장소에 구애되지 않고 재판준비에서 판결의 이행확인까지의 절차를 웹에서 운영하고, 시간과 장소에 구애되지 않고 담당교사의 부재 시에도 학생 스스로 운영할 수 있도록 한다. 개발한 ASCMS를 현장에서 적용하여 교사의 도움을 최소화하며 학생들 스스로 운영하여 준법정신을 향상시킬 수 있었다. 일부 학생만을 위한 학생자치법정이 아니라, 학교 구성원 전체가 참여하는 실질적인 학생활동으로 전개하였다. 결과적으로 학생들은 책임감을 갖게 되고 준법의식을 함양할 수 있었다. 또한 본 시스템은 학교폭력의 예방과 건전한 사회 구성원으로서 성장할 수 있는데 도움이 될 것으로 기대한다.
준법정신이 약화되는 사회적 분위기로 인하여 학생들의 학교규칙 준수 문화가 제대로 형성되지 못하는 상황이다. 또한 교사들의 권위적이며 일방적인 생활지도를 지양하고 학생의 인권과 자율성 및 책임을 중시하는 새로운 생활지도의 패러다임을 정착시켜 나아가야 할 목적으로 학생자치법정(Autonomous Students Court)이 운영되고 있다. 이를 통해서 학생들 스스로 교칙을 적용하고 규율하는 과정에서 법의식을 향상시키고 주변의 문제에 적극적으로 대응할 수 있는 태도를 길러주는 효과적인 교육프로그램이다. 하지만 학생자치법정이 정착하기에는 지도교사에 대한 의존도가 너무 크며, 학생들 스스로 진행하기에는 절차가 복잡하며, 함께 모여서 진행하기에는 시간과 장소의 제약이 따른다. 본 논문에서는 이러한 문제점을 극복하기 위하여 온라인‘학생자치법정운영 시스템(Autonomous Students Court Management System, ASCMS)’을 구현하고, 일선 학교에서 운영 중인 상벌점제운영시스템과 연계하여 사용할 수 있도록 하고자 한다. ASCMS를 통하여 시간과 장소에 구애되지 않고 재판준비에서 판결의 이행확인까지의 절차를 웹에서 운영하고, 시간과 장소에 구애되지 않고 담당교사의 부재 시에도 학생 스스로 운영할 수 있도록 한다. 개발한 ASCMS를 현장에서 적용하여 교사의 도움을 최소화하며 학생들 스스로 운영하여 준법정신을 향상시킬 수 있었다. 일부 학생만을 위한 학생자치법정이 아니라, 학교 구성원 전체가 참여하는 실질적인 학생활동으로 전개하였다. 결과적으로 학생들은 책임감을 갖게 되고 준법의식을 함양할 수 있었다. 또한 본 시스템은 학교폭력의 예방과 건전한 사회 구성원으로서 성장할 수 있는데 도움이 될 것으로 기대한다.
Due to social atmosphere with a weakening law abiding spirit, students' school rule observing culture is not formed properly. Autonomous Students Court is under operation with the aim of refraining teacher's authoritative and one sided guidance, and setting a new guidance paradigm valuing studen...
Due to social atmosphere with a weakening law abiding spirit, students' school rule observing culture is not formed properly. Autonomous Students Court is under operation with the aim of refraining teacher's authoritative and one sided guidance, and setting a new guidance paradigm valuing student's right, autonomy, and responsibility. This system is a effective education program that can enhance legal consciousness and foster the attitude to cope with the problems in surroundings actively in the process that students apply and regulates school rules by themselves. However, there is too much of dependency on teachers for settlement of Autonomous Students Court, the procedure is too complicated to proceed by students alone, and there are time and place constraints to manage together. In this thesis, online "Autonomous Students Court Management System (ASCMS)" is implemented for use and by relating to reward and punishment system, currently under school management. Through developed ASCMS site, procedures from trail preparation to verifying implementation are managed on the web, regardless of time and place, and students can manage the system by themselves even when the teacher in charge is absent. Law abiding spirit can be raised further by applying developed ASCMS site, minimizing teacher's help, and with students' own management. The system was developed as a practical student activity participated by entire students, not as the Autonomous Students Court for some students. As result, students can have a sense of responsibility and foster a law abiding spirit. In addition, we expect that this system can help students prevent school assault and grow as a member of sound society.
Due to social atmosphere with a weakening law abiding spirit, students' school rule observing culture is not formed properly. Autonomous Students Court is under operation with the aim of refraining teacher's authoritative and one sided guidance, and setting a new guidance paradigm valuing student's right, autonomy, and responsibility. This system is a effective education program that can enhance legal consciousness and foster the attitude to cope with the problems in surroundings actively in the process that students apply and regulates school rules by themselves. However, there is too much of dependency on teachers for settlement of Autonomous Students Court, the procedure is too complicated to proceed by students alone, and there are time and place constraints to manage together. In this thesis, online "Autonomous Students Court Management System (ASCMS)" is implemented for use and by relating to reward and punishment system, currently under school management. Through developed ASCMS site, procedures from trail preparation to verifying implementation are managed on the web, regardless of time and place, and students can manage the system by themselves even when the teacher in charge is absent. Law abiding spirit can be raised further by applying developed ASCMS site, minimizing teacher's help, and with students' own management. The system was developed as a practical student activity participated by entire students, not as the Autonomous Students Court for some students. As result, students can have a sense of responsibility and foster a law abiding spirit. In addition, we expect that this system can help students prevent school assault and grow as a member of sound society.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.