글로벌 SPA의 그린마케팅이 그린브랜드이미지, 브랜드 신뢰, 재구매 의도에 미치는 영향 The Impact of the Green marketing of Global SPA brand on the Green brand image cognition, the Brand's trust and the Repurchase intention원문보기
본 연구는 SPA브랜드 제품을 6개월 이내에 구매한 경험이 있는 20~30대의 여성 소비자를 중심으로 그들의 환경지식, 브랜드특성 인식이 그린마케팅 인식에 미치는 영향과 그린마케팅 인식이 그린브랜드이미지에 미치는 영향, 그린브랜드이미지가 브랜드 신뢰와 재구매에 미치는 영향을 연구하여, 국내 SPA브랜드들에게 그린마케팅 전략을 위한 기초자료를 제공하고자 하는데 목적이 있다. 측정도구는 설문지를 이용한 설문지법을 이용하였으며, 20~30대 여성을 대상으로 온라인을 통한 설문지 300부가 ...
본 연구는 SPA브랜드 제품을 6개월 이내에 구매한 경험이 있는 20~30대의 여성 소비자를 중심으로 그들의 환경지식, 브랜드특성 인식이 그린마케팅 인식에 미치는 영향과 그린마케팅 인식이 그린브랜드이미지에 미치는 영향, 그린브랜드이미지가 브랜드 신뢰와 재구매에 미치는 영향을 연구하여, 국내 SPA브랜드들에게 그린마케팅 전략을 위한 기초자료를 제공하고자 하는데 목적이 있다. 측정도구는 설문지를 이용한 설문지법을 이용하였으며, 20~30대 여성을 대상으로 온라인을 통한 설문지 300부가 자료 분석에 사용되었다. 자료 분석은 SPSS 18.0 통계프로그램을 이용하였으며 분석방법은 요인분석, 신뢰도 분석, 다중회귀분석, 빈도분석, 독립표본 T검정, 일원배치분산분석을 사용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 그린마케팅의 하위요인은 친환경소재, 친환경생산, 리사이클, 사회공헌 마케팅이며, 환경지식은 친환경소재마케팅 인식, 사회공헌마케팅 인식, 리사이클마케팅 인식 순으로 영향을 미쳤으며, 친환경생산 마케팅에는 유의한 영향을 미치지 않았다. 둘째, 브랜드특성의 하위요인인 다양성/유행성과 품질/가격 특성은 모든 그린마케팅 유형에 유의한 영향을 미쳤으며 특히, 다양성/유행성 특성의 영향이 더 크게 나타났다. 셋째, 모든 그린마케팅 인식이 그린브랜드이미지에 유의한 영향을 미쳤으며 친환경생산, 사회공헌, 친환경소재, 리사이클마케팅 순으로 영향력이 있는 것으로 나타났다. 넷째, 그린브랜드이미지는 브랜드 신뢰와 재구매 의도에 유의한 영향을 미쳤으며, 브랜드 신뢰가 재구매 의도 보다 더 유의한 영향을 미쳤다. 브랜드 신뢰가 재구매 의도에 미치는 영향을 같이 보았을 때, 그린브랜드이미지가 높을수록 브랜드 신뢰가 높으며, 브랜드신뢰가 높으면 재구매의도가 높아지는 것을 알 수 있다. 다섯째, 인구 통계적 특성에 따른 집단 간 차이를 분석한 결과 기혼 집단이, 35세 이상 40세 미만의 집단이, 그리고 전업주부 집단이 브랜드특성 인식, 그린브랜드이미지, 브랜드 신뢰, 재구매 의도에 높은 값을 보였으며, 1회 구매 시 지출금액은 환경지식과 품질/가격 인식에 집단 간 차이를 보여 1회 구매 시 지출금액이 클수록 환경지식과 품질/가격 인식이 높은 것을 알 수 있었다. 학력과 월평균 가구소득은 집단 간 차이를 보이지 않았다.
본 연구는 SPA브랜드 제품을 6개월 이내에 구매한 경험이 있는 20~30대의 여성 소비자를 중심으로 그들의 환경지식, 브랜드특성 인식이 그린마케팅 인식에 미치는 영향과 그린마케팅 인식이 그린브랜드이미지에 미치는 영향, 그린브랜드이미지가 브랜드 신뢰와 재구매에 미치는 영향을 연구하여, 국내 SPA브랜드들에게 그린마케팅 전략을 위한 기초자료를 제공하고자 하는데 목적이 있다. 측정도구는 설문지를 이용한 설문지법을 이용하였으며, 20~30대 여성을 대상으로 온라인을 통한 설문지 300부가 자료 분석에 사용되었다. 자료 분석은 SPSS 18.0 통계프로그램을 이용하였으며 분석방법은 요인분석, 신뢰도 분석, 다중회귀분석, 빈도분석, 독립표본 T검정, 일원배치분산분석을 사용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 그린마케팅의 하위요인은 친환경소재, 친환경생산, 리사이클, 사회공헌 마케팅이며, 환경지식은 친환경소재마케팅 인식, 사회공헌마케팅 인식, 리사이클마케팅 인식 순으로 영향을 미쳤으며, 친환경생산 마케팅에는 유의한 영향을 미치지 않았다. 둘째, 브랜드특성의 하위요인인 다양성/유행성과 품질/가격 특성은 모든 그린마케팅 유형에 유의한 영향을 미쳤으며 특히, 다양성/유행성 특성의 영향이 더 크게 나타났다. 셋째, 모든 그린마케팅 인식이 그린브랜드이미지에 유의한 영향을 미쳤으며 친환경생산, 사회공헌, 친환경소재, 리사이클마케팅 순으로 영향력이 있는 것으로 나타났다. 넷째, 그린브랜드이미지는 브랜드 신뢰와 재구매 의도에 유의한 영향을 미쳤으며, 브랜드 신뢰가 재구매 의도 보다 더 유의한 영향을 미쳤다. 브랜드 신뢰가 재구매 의도에 미치는 영향을 같이 보았을 때, 그린브랜드이미지가 높을수록 브랜드 신뢰가 높으며, 브랜드신뢰가 높으면 재구매의도가 높아지는 것을 알 수 있다. 다섯째, 인구 통계적 특성에 따른 집단 간 차이를 분석한 결과 기혼 집단이, 35세 이상 40세 미만의 집단이, 그리고 전업주부 집단이 브랜드특성 인식, 그린브랜드이미지, 브랜드 신뢰, 재구매 의도에 높은 값을 보였으며, 1회 구매 시 지출금액은 환경지식과 품질/가격 인식에 집단 간 차이를 보여 1회 구매 시 지출금액이 클수록 환경지식과 품질/가격 인식이 높은 것을 알 수 있었다. 학력과 월평균 가구소득은 집단 간 차이를 보이지 않았다.
This study focuses on female consumers in their twenties~thirties who have experience in purchasing the products of SPA within 6 months, and it is intended to provide baseline data for green marketing strategy to Korean SPA brands by making a study on an effect that their environmental knowledge and...
This study focuses on female consumers in their twenties~thirties who have experience in purchasing the products of SPA within 6 months, and it is intended to provide baseline data for green marketing strategy to Korean SPA brands by making a study on an effect that their environmental knowledge and brand characteristics awareness has on green marketing awareness, an effect that green marketing awareness has on green brand image, and an effect that green brand image has on brand trust and repurchase. With regard to measurement instrument, a questionnaire method using a questionnaire was used. And 300 online questionnaires for females in their twenties∼thirties were used in data analysis. SPSS 18.0 statistics program was used for data analysis. A factor analysis, reliability analysis, multiple regression analysis, frequency analysis, independent-samples t-test, and one-way analysis of variance was used as analysis method. The results of this study are as follows. First, sub-factors of green marketing activities included eco-friendly material, eco-friendly manufacturing, recycle and social contribution marketing. And environmental knowledge had the largest effect on eco-friendly material marketing awareness, being followed by social contribution marketing awareness and recycle marketing awareness, and didn't have significant effect on eco-friendly manufacturing marketing. Second, all of diversity/trend and quality/price characteristics, sub-factors of brand characteristics, had a significant effect on green marketing type. And in particular, it was shown that diversity/trend characteristics had a larger effect. Third, all marketing activities awareness had a significant effect on green brand image. And it was shown that eco -friendly manufacturing marketing had the largest effect, being followed by social contribution, eco-friendly material and recycle marketing. Fourth, green brand image had a significant effect on brand trust and repurchase intention. And brand trust had a more significant effect than repurchase intention. Taking into account an effect that brand trust had on repurchase intention, brand trust increases as green brand image improves. And it is possible to find that repurchase intention increases as brand trust increases. Fifth, in the results of analyzing a difference between groups according to demographic characteristics, group of married persons, group of persons aged 35 years or more ∼ less than 40 years, and group of housewives showed a high value in brand characteristics awareness, green brand image, brand trust and repurchase intention. The amount spent per purchase showed a difference between groups only in environmental knowledge. So, it is possible to find that the score in environmental knowledge increased as the amount spent per purchase increased. Academic background and average monthly household income didn't shown difference between groups.
This study focuses on female consumers in their twenties~thirties who have experience in purchasing the products of SPA within 6 months, and it is intended to provide baseline data for green marketing strategy to Korean SPA brands by making a study on an effect that their environmental knowledge and brand characteristics awareness has on green marketing awareness, an effect that green marketing awareness has on green brand image, and an effect that green brand image has on brand trust and repurchase. With regard to measurement instrument, a questionnaire method using a questionnaire was used. And 300 online questionnaires for females in their twenties∼thirties were used in data analysis. SPSS 18.0 statistics program was used for data analysis. A factor analysis, reliability analysis, multiple regression analysis, frequency analysis, independent-samples t-test, and one-way analysis of variance was used as analysis method. The results of this study are as follows. First, sub-factors of green marketing activities included eco-friendly material, eco-friendly manufacturing, recycle and social contribution marketing. And environmental knowledge had the largest effect on eco-friendly material marketing awareness, being followed by social contribution marketing awareness and recycle marketing awareness, and didn't have significant effect on eco-friendly manufacturing marketing. Second, all of diversity/trend and quality/price characteristics, sub-factors of brand characteristics, had a significant effect on green marketing type. And in particular, it was shown that diversity/trend characteristics had a larger effect. Third, all marketing activities awareness had a significant effect on green brand image. And it was shown that eco -friendly manufacturing marketing had the largest effect, being followed by social contribution, eco-friendly material and recycle marketing. Fourth, green brand image had a significant effect on brand trust and repurchase intention. And brand trust had a more significant effect than repurchase intention. Taking into account an effect that brand trust had on repurchase intention, brand trust increases as green brand image improves. And it is possible to find that repurchase intention increases as brand trust increases. Fifth, in the results of analyzing a difference between groups according to demographic characteristics, group of married persons, group of persons aged 35 years or more ∼ less than 40 years, and group of housewives showed a high value in brand characteristics awareness, green brand image, brand trust and repurchase intention. The amount spent per purchase showed a difference between groups only in environmental knowledge. So, it is possible to find that the score in environmental knowledge increased as the amount spent per purchase increased. Academic background and average monthly household income didn't shown difference between groups.
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