본 연구는 팀장 대상 그룹코칭에서 어떤 집단역학이 발생했는지, 그 원인과 효과는 무엇인지에 대해 살펴본 질적 사례 연구이다. 이를 위해 국내 5개 기업에서 진행한 그룹코칭에 대해 2015년 9월부터 2016년 5월까지 참여관찰 및 심층면담을 진행하였는데 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 그룹코칭에서 나타난 집단역학은 집단발달단계와 같이 시간 흐름에 따라 단계적으로 나타났는데 그것은 접촉, 갈등, 경쟁, 응집, 협동의 다섯 단계로 범주화되었다. 둘째, 그룹코칭에서 집단역학이 발생하는 이유는 구성원 간의 상호작용 때문인데 소그룹 구조, 동일조직 소속, 다회차 구조의 세 가지 원인으로 팀장 그룹코칭에서의 상호작용이 극대화 된다. 셋째, 그룹코칭에서 나타난 집단역학의 효과는 개인차원과 조직차원으로 나누어 볼 수 있다. 개인차원 교육효과는 상호작용을 통한 학습몰입, 경쟁적 참여 촉진, 실행력 강화, ...
본 연구는 팀장 대상 그룹코칭에서 어떤 집단역학이 발생했는지, 그 원인과 효과는 무엇인지에 대해 살펴본 질적 사례 연구이다. 이를 위해 국내 5개 기업에서 진행한 그룹코칭에 대해 2015년 9월부터 2016년 5월까지 참여관찰 및 심층면담을 진행하였는데 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 그룹코칭에서 나타난 집단역학은 집단발달단계와 같이 시간 흐름에 따라 단계적으로 나타났는데 그것은 접촉, 갈등, 경쟁, 응집, 협동의 다섯 단계로 범주화되었다. 둘째, 그룹코칭에서 집단역학이 발생하는 이유는 구성원 간의 상호작용 때문인데 소그룹 구조, 동일조직 소속, 다회차 구조의 세 가지 원인으로 팀장 그룹코칭에서의 상호작용이 극대화 된다. 셋째, 그룹코칭에서 나타난 집단역학의 효과는 개인차원과 조직차원으로 나누어 볼 수 있다. 개인차원 교육효과는 상호작용을 통한 학습몰입, 경쟁적 참여 촉진, 실행력 강화, 집단지성을 통한 문제해결이고 조직차원 효과는 조직 이해도 향상 및 유대감 형성을 통한 공동체 의식 강화로 이로 인해 조직력이 강화될 수 있었다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 팀장 그룹코칭에서 집단역학은 나선형으로 순환하며 발전하기 때문에 부정적인 측면의 집단역학도 긍정적인 집단역학을 이끌어 내는 밑거름이 된다. 그래서 집단역학을 좋고 나쁘다는 흑백논리로 인식할 것이 아니라 협동을 위해 모두 필요한 것으로 이해하고 활용할 필요가 있다. 둘째, 집단역학이 협동단계로 발전하기 위해서는 구성원들 간의 동지의식과 구심점이 되는 사람의 역할이 중요하다. 그룹코칭에 대한 연구를 하며 대다수의 그룹이 집단역학의 마지막 단계인 협동의 단계에 이르지 못하는 것을 확인할 수 있었다. 부분적인 협동의 모습은 있었지만 이것이 지속적인 협동의 단계로 이어지는 것은 아니었다. 협동단계에 도달한 그룹과 아닌 그룹의 비교를 통해 협동단계로 발전하기 위해 필요한 것이 구성원들 간의 동지의식과 구심점이 되는 사람의 역할이라는 것을 알 수 있었다. 셋째, 그룹코칭은 공동체 강화에 도움이 된다. 그룹코칭에 참여한 구성원은 집단역학을 경험하며 공동체의 의미와 중요성을 배우게 된다. 과정에 참여하여 상호작용하면서 함께 하는 것의 중요성을 깨닫는다. 그래서 그룹코칭은 학습과 실행의 도구로 그치지 않고 집단역학을 통해 공동체를 경험하고 함께 하는 삶을 소중함을 느끼게 해주는 삶의 여정이 된다. 이것이 그룹코칭의 가치이고 의미이다. 마지막으로 집단역학을 높이기 위한 실천적 제언을 포함하였는데 첫째는 집단역학을 높이기 위해서는 수평적인 문화를 만들어야 한다는 것이고 둘째는 상호작용을 이끌어 내는 코치의 역할이 무엇보다 중요하다는 것이다.
본 연구는 팀장 대상 그룹코칭에서 어떤 집단역학이 발생했는지, 그 원인과 효과는 무엇인지에 대해 살펴본 질적 사례 연구이다. 이를 위해 국내 5개 기업에서 진행한 그룹코칭에 대해 2015년 9월부터 2016년 5월까지 참여관찰 및 심층면담을 진행하였는데 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 그룹코칭에서 나타난 집단역학은 집단발달단계와 같이 시간 흐름에 따라 단계적으로 나타났는데 그것은 접촉, 갈등, 경쟁, 응집, 협동의 다섯 단계로 범주화되었다. 둘째, 그룹코칭에서 집단역학이 발생하는 이유는 구성원 간의 상호작용 때문인데 소그룹 구조, 동일조직 소속, 다회차 구조의 세 가지 원인으로 팀장 그룹코칭에서의 상호작용이 극대화 된다. 셋째, 그룹코칭에서 나타난 집단역학의 효과는 개인차원과 조직차원으로 나누어 볼 수 있다. 개인차원 교육효과는 상호작용을 통한 학습몰입, 경쟁적 참여 촉진, 실행력 강화, 집단지성을 통한 문제해결이고 조직차원 효과는 조직 이해도 향상 및 유대감 형성을 통한 공동체 의식 강화로 이로 인해 조직력이 강화될 수 있었다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 팀장 그룹코칭에서 집단역학은 나선형으로 순환하며 발전하기 때문에 부정적인 측면의 집단역학도 긍정적인 집단역학을 이끌어 내는 밑거름이 된다. 그래서 집단역학을 좋고 나쁘다는 흑백논리로 인식할 것이 아니라 협동을 위해 모두 필요한 것으로 이해하고 활용할 필요가 있다. 둘째, 집단역학이 협동단계로 발전하기 위해서는 구성원들 간의 동지의식과 구심점이 되는 사람의 역할이 중요하다. 그룹코칭에 대한 연구를 하며 대다수의 그룹이 집단역학의 마지막 단계인 협동의 단계에 이르지 못하는 것을 확인할 수 있었다. 부분적인 협동의 모습은 있었지만 이것이 지속적인 협동의 단계로 이어지는 것은 아니었다. 협동단계에 도달한 그룹과 아닌 그룹의 비교를 통해 협동단계로 발전하기 위해 필요한 것이 구성원들 간의 동지의식과 구심점이 되는 사람의 역할이라는 것을 알 수 있었다. 셋째, 그룹코칭은 공동체 강화에 도움이 된다. 그룹코칭에 참여한 구성원은 집단역학을 경험하며 공동체의 의미와 중요성을 배우게 된다. 과정에 참여하여 상호작용하면서 함께 하는 것의 중요성을 깨닫는다. 그래서 그룹코칭은 학습과 실행의 도구로 그치지 않고 집단역학을 통해 공동체를 경험하고 함께 하는 삶을 소중함을 느끼게 해주는 삶의 여정이 된다. 이것이 그룹코칭의 가치이고 의미이다. 마지막으로 집단역학을 높이기 위한 실천적 제언을 포함하였는데 첫째는 집단역학을 높이기 위해서는 수평적인 문화를 만들어야 한다는 것이고 둘째는 상호작용을 이끌어 내는 코치의 역할이 무엇보다 중요하다는 것이다.
The purpose of this qualitative case study was to identify the types of group dynamics of a group coaching for team leaders and analyze their causes and effects. For this purpose, the researcher observed the group coaching programs at 5 companies in Korea for the period from September, 2015 through ...
The purpose of this qualitative case study was to identify the types of group dynamics of a group coaching for team leaders and analyze their causes and effects. For this purpose, the researcher observed the group coaching programs at 5 companies in Korea for the period from September, 2015 through May, 2016, while conducting an in-depth interview with the program participants. The results of this study can be summarized as follows; First, the group dynamics shown in the group coaching could be phased over time as in the group development stage. The phases could be categorized into five stages: contact, conflict, competition, solidarity, and cooperation. Secondly, the reason why the group dynamics occurred in the group coaching was deemed interactions among members. The interactions were deemed to be caused by small-group structure, belonging to the same organization, and multi-cycle structure, while being maximized in the group coaching for the team leaders. Thirdly, the effects of the group dynamics shown in the group coaching could be examined in individual and organizational dimensions. The educational effects in the individual dimension were commitment to learning via interactions, promotion of the competitive participation, reinforcement of the implementation power, and problem-solving through the group intelligence, while those in the organizational dimension were improved understanding of the organization, a sense of solidarity, reinforced consciousness of community, and strengthened organizational power thereof. Based on the above results of this study, the following conclusions could be drawn; Firstly, since the group dynamics in the group coaching for team leaders develops by cycling in a spiral, the group dynamics with a negative aspect may well be a fertilizer for the positive group dynamics. Hence, It is necessary not to approach the group dynamics from the perspective of black and white logic but to accommodate all of them as needed for cooperation. Secondly, in order to facilitate the group dynamics to develop into the cooperation stage, members should be encouraged to share a sense of fellowship with a member playing a pivotal role. It could be confirmed through this study that the majority of groups had not approached the last stage or the stage of cooperation. Although some of the groups showed a cooperation partially, such a cooperation was not sustained. As a result of comparing the groups that had reached the stage of cooperation with those that had not, it could be confirmed that the requirements for the development of a group into the stage of cooperation were sense of fellowship and pivotal member's role. Thirdly, group coaching is helpful to reinstatement of a community. The members who participated in group coaching would experience a group dynamics, being aware of meaning and importance of the community. Thus, they would be awakened of the importance of being together and interacting. Hence, the group coaching is not merely a tool of learning and practicing, but a journey of life wherein we would experience a community through group dynamics and would be awakened of the value of life. These are the values and meanings of the group coaching. Lastly, a practical suggestions for enhancing the group dynamics are put forwards. First, it is necessary to construct a horizontal culture for activation of the group dynamics. Secondly, coach's role inducing the interactions is important above all.
The purpose of this qualitative case study was to identify the types of group dynamics of a group coaching for team leaders and analyze their causes and effects. For this purpose, the researcher observed the group coaching programs at 5 companies in Korea for the period from September, 2015 through May, 2016, while conducting an in-depth interview with the program participants. The results of this study can be summarized as follows; First, the group dynamics shown in the group coaching could be phased over time as in the group development stage. The phases could be categorized into five stages: contact, conflict, competition, solidarity, and cooperation. Secondly, the reason why the group dynamics occurred in the group coaching was deemed interactions among members. The interactions were deemed to be caused by small-group structure, belonging to the same organization, and multi-cycle structure, while being maximized in the group coaching for the team leaders. Thirdly, the effects of the group dynamics shown in the group coaching could be examined in individual and organizational dimensions. The educational effects in the individual dimension were commitment to learning via interactions, promotion of the competitive participation, reinforcement of the implementation power, and problem-solving through the group intelligence, while those in the organizational dimension were improved understanding of the organization, a sense of solidarity, reinforced consciousness of community, and strengthened organizational power thereof. Based on the above results of this study, the following conclusions could be drawn; Firstly, since the group dynamics in the group coaching for team leaders develops by cycling in a spiral, the group dynamics with a negative aspect may well be a fertilizer for the positive group dynamics. Hence, It is necessary not to approach the group dynamics from the perspective of black and white logic but to accommodate all of them as needed for cooperation. Secondly, in order to facilitate the group dynamics to develop into the cooperation stage, members should be encouraged to share a sense of fellowship with a member playing a pivotal role. It could be confirmed through this study that the majority of groups had not approached the last stage or the stage of cooperation. Although some of the groups showed a cooperation partially, such a cooperation was not sustained. As a result of comparing the groups that had reached the stage of cooperation with those that had not, it could be confirmed that the requirements for the development of a group into the stage of cooperation were sense of fellowship and pivotal member's role. Thirdly, group coaching is helpful to reinstatement of a community. The members who participated in group coaching would experience a group dynamics, being aware of meaning and importance of the community. Thus, they would be awakened of the importance of being together and interacting. Hence, the group coaching is not merely a tool of learning and practicing, but a journey of life wherein we would experience a community through group dynamics and would be awakened of the value of life. These are the values and meanings of the group coaching. Lastly, a practical suggestions for enhancing the group dynamics are put forwards. First, it is necessary to construct a horizontal culture for activation of the group dynamics. Secondly, coach's role inducing the interactions is important above all.
주제어
#그룹코칭 집단역학 상호작용 질적연구 사례연구 group coaching group dynamics interaction qualitative study case study
학위논문 정보
저자
정상화
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
인적자원개발전공
지도교수
조성용
발행연도
2016
총페이지
vii, 117 p.
키워드
그룹코칭 집단역학 상호작용 질적연구 사례연구 group coaching group dynamics interaction qualitative study case study
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