본 논문을 통해 천연물신약 허가와 관련한 약사법시행령의 변화에 따라서, 국내 천연물신약의 변화 과정 및 나고야 의정서의 발효를 계기로 전통의학 관련 강자로 떠오르고 있는 중국의 생물자원 보호 정책과 중의약 현대화 국제화 현황의 주요 내용을 살펴보고, 이를 기반으로 국내 천연물의약품 발전 방안을 제안하였다. 중의약 현대화 정책은 장기 중기 단기 국가 산업발전 전략 下 정책으로 치밀한 계획 마련, 실행 및 평가를 통해 지속적이고 연속적인 국가 사업 수행이 가능한 특징을 보인다. 또한 법체계의 정비와 중의약 위상 정립을 통한 관련 연구 기반 ...
본 논문을 통해 천연물신약 허가와 관련한 약사법시행령의 변화에 따라서, 국내 천연물신약의 변화 과정 및 나고야 의정서의 발효를 계기로 전통의학 관련 강자로 떠오르고 있는 중국의 생물자원 보호 정책과 중의약 현대화 국제화 현황의 주요 내용을 살펴보고, 이를 기반으로 국내 천연물의약품 발전 방안을 제안하였다. 중의약 현대화 정책은 장기 중기 단기 국가 산업발전 전략 下 정책으로 치밀한 계획 마련, 실행 및 평가를 통해 지속적이고 연속적인 국가 사업 수행이 가능한 특징을 보인다. 또한 법체계의 정비와 중의약 위상 정립을 통한 관련 연구 기반 인프라의 조성 및 통합 조직체계 구성을 통해 실시된 정책이었다. 그러나 국내 천연물 신약 정책은 장기적 안목의 국가 전략하 정책적 과제 도출에 실패하였고 중기 단기 계획의 평가 및 이를 기반으로 한 새로운 목표 설정에 미흡한 문제점이 있음을 확인하였다. 이의 극복을 위해 국내 천연물의약품의 발전을 위해서 다음의 전략들을 제안하였다. 전체 의료영역에서 한의약의 역할과 비중을 늘리고 서양의약과 동등한 법률적 지위 마련, 전통의약의 현대화 및 과학화를 천연물 신약 개발 정책 속에 통합, 국내 의료체계내의 한의학의 위상 정립 및 전통 한의약에 대한 명확한 약사법상의 규정 마련, 한방 양방 연구자 간의 협업을 통한 전통생약의 과학화, 전통의약 관련 특허 증대, 전통 천연 자원 database 화 및 통합, 토종 한약재 유전자원 확보 및 토종자원의 한약재 사용을 강제할 법규정을 마련, 양한방 협진의 환경 조성에 의한 국내 고유의 임상 data 축적, 지속가능한 정책 추진체 마련, 이 추진체에 통합적 실질적인 권한 위임으로 정부 예산과 인력의 낭비 방지 및 효율적인 운용, 부처에 따라 중복 투자되고 있는 정부 정책의 통합, 천연물신약연구개발촉진법과 한의학육성법의 통합적 운영 등이 발전 전략이 될 수 있다.
본 논문을 통해 천연물신약 허가와 관련한 약사법시행령의 변화에 따라서, 국내 천연물신약의 변화 과정 및 나고야 의정서의 발효를 계기로 전통의학 관련 강자로 떠오르고 있는 중국의 생물자원 보호 정책과 중의약 현대화 국제화 현황의 주요 내용을 살펴보고, 이를 기반으로 국내 천연물의약품 발전 방안을 제안하였다. 중의약 현대화 정책은 장기 중기 단기 국가 산업발전 전략 下 정책으로 치밀한 계획 마련, 실행 및 평가를 통해 지속적이고 연속적인 국가 사업 수행이 가능한 특징을 보인다. 또한 법체계의 정비와 중의약 위상 정립을 통한 관련 연구 기반 인프라의 조성 및 통합 조직체계 구성을 통해 실시된 정책이었다. 그러나 국내 천연물 신약 정책은 장기적 안목의 국가 전략하 정책적 과제 도출에 실패하였고 중기 단기 계획의 평가 및 이를 기반으로 한 새로운 목표 설정에 미흡한 문제점이 있음을 확인하였다. 이의 극복을 위해 국내 천연물의약품의 발전을 위해서 다음의 전략들을 제안하였다. 전체 의료영역에서 한의약의 역할과 비중을 늘리고 서양의약과 동등한 법률적 지위 마련, 전통의약의 현대화 및 과학화를 천연물 신약 개발 정책 속에 통합, 국내 의료체계내의 한의학의 위상 정립 및 전통 한의약에 대한 명확한 약사법상의 규정 마련, 한방 양방 연구자 간의 협업을 통한 전통생약의 과학화, 전통의약 관련 특허 증대, 전통 천연 자원 database 화 및 통합, 토종 한약재 유전자원 확보 및 토종자원의 한약재 사용을 강제할 법규정을 마련, 양한방 협진의 환경 조성에 의한 국내 고유의 임상 data 축적, 지속가능한 정책 추진체 마련, 이 추진체에 통합적 실질적인 권한 위임으로 정부 예산과 인력의 낭비 방지 및 효율적인 운용, 부처에 따라 중복 투자되고 있는 정부 정책의 통합, 천연물신약연구개발촉진법과 한의학육성법의 통합적 운영 등이 발전 전략이 될 수 있다.
In this study, we suggested the strategies for improvement of domestic new drugs derived from natural products (NDNP) by investigating the domestic trend changes of NDNP and the main contents of domestic bio-resources conservation policies of China related to the Nagoya Protocols and globalization/m...
In this study, we suggested the strategies for improvement of domestic new drugs derived from natural products (NDNP) by investigating the domestic trend changes of NDNP and the main contents of domestic bio-resources conservation policies of China related to the Nagoya Protocols and globalization/modernization of Traditional Chinese Medicines (TCM). The modernization policies of TCM were characterized as sustainable and continuous national projects by deliberate action plans, practices, and assessment. In addition, those were performed by establishing of related laws and research infrastructures by formulating enhanced status of TCM. However, domestic policies of NDNP failed to suggesting long-term based national projects, and various problems were observed in establishing new plans based on assessment of mid-, and short-term plans. In total, the followings were suggested as the strategies for NDNP development; greater emphasis on the role and portion of traditional Korean medicines (TKM) in total medical care field, the establishment of equal lawful status between TKM and western medicines, integration of modernization and systemic approach of TKM with development policies of NDNP, reestablishment of TKM status in total medical care field, preparation of clear regulation of TKM, systemic approach by cooperation between researchers of TKM and western medicines, enhanced TKM related patent registration, integration TKM related databases, securing of national TKM resources and preparation of enforcing laws for the use of those resources, building up of clinical database by establishing cooperative medical treatments between TKM and western medicines, preparation of a main agent for sustainable pushing ahead of various TKM related policies, reduction of national budget and manpower and effective operation of TKM related policies by integrative and practical entrust of authority to the main agent, integration of overlapping national policies in various governmental sections, and integrative management of laws for promotion of researches on NDNP and laws for promotion of TKM.
In this study, we suggested the strategies for improvement of domestic new drugs derived from natural products (NDNP) by investigating the domestic trend changes of NDNP and the main contents of domestic bio-resources conservation policies of China related to the Nagoya Protocols and globalization/modernization of Traditional Chinese Medicines (TCM). The modernization policies of TCM were characterized as sustainable and continuous national projects by deliberate action plans, practices, and assessment. In addition, those were performed by establishing of related laws and research infrastructures by formulating enhanced status of TCM. However, domestic policies of NDNP failed to suggesting long-term based national projects, and various problems were observed in establishing new plans based on assessment of mid-, and short-term plans. In total, the followings were suggested as the strategies for NDNP development; greater emphasis on the role and portion of traditional Korean medicines (TKM) in total medical care field, the establishment of equal lawful status between TKM and western medicines, integration of modernization and systemic approach of TKM with development policies of NDNP, reestablishment of TKM status in total medical care field, preparation of clear regulation of TKM, systemic approach by cooperation between researchers of TKM and western medicines, enhanced TKM related patent registration, integration TKM related databases, securing of national TKM resources and preparation of enforcing laws for the use of those resources, building up of clinical database by establishing cooperative medical treatments between TKM and western medicines, preparation of a main agent for sustainable pushing ahead of various TKM related policies, reduction of national budget and manpower and effective operation of TKM related policies by integrative and practical entrust of authority to the main agent, integration of overlapping national policies in various governmental sections, and integrative management of laws for promotion of researches on NDNP and laws for promotion of TKM.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.