본 연구는 국내 유아교육기관(일반 유치원, 어린이집, 영어 유치원) 중 숲유치원으로 옮겨온 유아의 학부모를 대상으로 숲유치원에 대한 인식을 알아봄으로써, 이를 토대로 숲반 학부모의 인식을 알고 이해하며 숲유치원을 정착시키고 운영하는데 도움이 되는데 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위해 첫째, 숲에 관련된 문헌고찰, 숲유치원 숲반을 다니는 유아의 학부모 3명의 심층면담과 전화면담을 통하여 자료를 수집하였다. 둘째, 본 연구에서 수집된 자료를 바탕으로 질적 연구 방법을 선택하여 분석하였다. 본 연구를 수행하기 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 연구문제 1. 자녀를 일반 유아교육기관에서 숲유치원으로 옮긴 학부모의 숲유치원에 대한 인식은 어떠한가? 이를 위해 연구자는 2015년 10월부터 2016년 2월까지 숲유치원 숲반을 다니는 유아의 학부모 3명을 대상으로 연구를 실시하였다. 본 연구의 결과 및 분석의 주요한 내용을 요약하면 다음과 같다. 자녀를 일반 유아교육기관에서 숲유치원으로 옮긴 학부모의 숲유치원에 인식에 대해 알아본 결과, 숲유치원 교육에 대한 학부모의 인식, 교육기회에 대한 부모의 인식으로 나타났다. 숲유치원 선택 전 부모의 인식에 대해서는 ‘숲에 대한 부모의 긍정적 인식, 숲유치원에 대한 옮기기 이전의 인식’으로 나타났다. 숲에 대한 부모의 긍정적 인식에는 ...
본 연구는 국내 유아교육기관(일반 유치원, 어린이집, 영어 유치원) 중 숲유치원으로 옮겨온 유아의 학부모를 대상으로 숲유치원에 대한 인식을 알아봄으로써, 이를 토대로 숲반 학부모의 인식을 알고 이해하며 숲유치원을 정착시키고 운영하는데 도움이 되는데 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위해 첫째, 숲에 관련된 문헌고찰, 숲유치원 숲반을 다니는 유아의 학부모 3명의 심층면담과 전화면담을 통하여 자료를 수집하였다. 둘째, 본 연구에서 수집된 자료를 바탕으로 질적 연구 방법을 선택하여 분석하였다. 본 연구를 수행하기 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 연구문제 1. 자녀를 일반 유아교육기관에서 숲유치원으로 옮긴 학부모의 숲유치원에 대한 인식은 어떠한가? 이를 위해 연구자는 2015년 10월부터 2016년 2월까지 숲유치원 숲반을 다니는 유아의 학부모 3명을 대상으로 연구를 실시하였다. 본 연구의 결과 및 분석의 주요한 내용을 요약하면 다음과 같다. 자녀를 일반 유아교육기관에서 숲유치원으로 옮긴 학부모의 숲유치원에 인식에 대해 알아본 결과, 숲유치원 교육에 대한 학부모의 인식, 교육기회에 대한 부모의 인식으로 나타났다. 숲유치원 선택 전 부모의 인식에 대해서는 ‘숲에 대한 부모의 긍정적 인식, 숲유치원에 대한 옮기기 이전의 인식’으로 나타났다. 숲에 대한 부모의 긍정적 인식에는 어린 시절, 주어진 환경에서 놀이, 자연과 함께한 기억으로 숲에 대하여 부모의 인식이 긍정적으로 나타났다. 숲유치원에 대한 옮기기 이전의 인식에 대해서는 매체를 통한 인식, 주변 학부모들의 정보제공, 주변 학부모들의 정보제공으로 나타났다. 숲유치원으로 옮기기 전 숲유치원에 대해 정확하게 인지하지 못하고 있었다. 매체를 통하거나, 주변 학부모들의 정보를 통해, 유년시절 자연 체험을 통해 숲유치원을 인식하고 있었다. 숲유치원으로 옮기게 된 동기에서는 ‘이전 유아교육기관에 대한 회의, 유아교육기관을 옮긴 숲유치원 선택이유, 학부모로서 기대하는 숲유치원’으로 나타났다. 이전 유아교육기관에 대한 회의는 형식적 교육에 대한회의, 행사위주 교육에 대한 반감, 자녀의 부적응으로 나타났다. 유아교육기관을 옮긴 숲유치원 선택이유에는 숲체험의 가치 인식, 뛰어 놀이 할 수 있는 환경, 자연을 좋아하는 아이로 나타났다. 학부모로서 기대하는 숲유치원에는 또래와 사회생활, 창의성, 리더쉽, 자존감으로 나타났다. 숲유치원의 장점인식에는 ‘보여주는 일상을 통해 숲유치원 교육의 가치 인식, 숲유치원을 통해 달라지는 자녀 모습확인, 일반 유치원과 숲유치원 차이에 대한 학부모 인식으로 나타났다. 보여주는 일상을 통해 숲유치원 교육의 가치 인식에는 이야기가 많아진 아이, 스스로 체험하는 즐거움, 숲에서 하나가 된 가족으로 나타났으며, 숲유치원을 통해 달라지는 자녀 모습확인에는 좋은 인성을 키우는 아이, 자연 생태 이해, 풍부한 실외 놀이 경험, 관찰력과 집중력, 스트레스 해소와 정서 발달로 나타났다. 일반 유치원과 숲유치원 차이에 대한 학부모 인식에는 아이 입장에서 바라보는 숲, 아이들에게 필요한 자유로움으로 나타났다. 숲유치원에 대한 학부모의 요구에는 ‘숲유치원의 안전, 안전을 생각하는 교사, 운영으로 나타났다. 숲유치원의 안전에는 생물체에 대한 안전, 안전사고의 주의, 건강을 생각하는 안전으로 나타났으며, 안전을 생각하는 안전한 환경을 살피는 교사, 아이들을 잘 보살피는 교사, 숲에서 교사의 긴장감으로 나타났다. 운영에는 자유로운 넓은 장소, 차량운행, 숲에서 다양한 재료제공으로 나타났다. 결론적으로 국내 유아교육기관 중 유치원에서 숲반 학부모의 숲유치원에 대한 인식변화를 살펴볼 수 있었다. 이러한 결과는 일반 유아교육기관에서 숲유치원으로 옮기려고 하는 학부모와 숲유치원 연구에 일조할 것이라고 기대한다.
본 연구는 국내 유아교육기관(일반 유치원, 어린이집, 영어 유치원) 중 숲유치원으로 옮겨온 유아의 학부모를 대상으로 숲유치원에 대한 인식을 알아봄으로써, 이를 토대로 숲반 학부모의 인식을 알고 이해하며 숲유치원을 정착시키고 운영하는데 도움이 되는데 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위해 첫째, 숲에 관련된 문헌고찰, 숲유치원 숲반을 다니는 유아의 학부모 3명의 심층면담과 전화면담을 통하여 자료를 수집하였다. 둘째, 본 연구에서 수집된 자료를 바탕으로 질적 연구 방법을 선택하여 분석하였다. 본 연구를 수행하기 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 연구문제 1. 자녀를 일반 유아교육기관에서 숲유치원으로 옮긴 학부모의 숲유치원에 대한 인식은 어떠한가? 이를 위해 연구자는 2015년 10월부터 2016년 2월까지 숲유치원 숲반을 다니는 유아의 학부모 3명을 대상으로 연구를 실시하였다. 본 연구의 결과 및 분석의 주요한 내용을 요약하면 다음과 같다. 자녀를 일반 유아교육기관에서 숲유치원으로 옮긴 학부모의 숲유치원에 인식에 대해 알아본 결과, 숲유치원 교육에 대한 학부모의 인식, 교육기회에 대한 부모의 인식으로 나타났다. 숲유치원 선택 전 부모의 인식에 대해서는 ‘숲에 대한 부모의 긍정적 인식, 숲유치원에 대한 옮기기 이전의 인식’으로 나타났다. 숲에 대한 부모의 긍정적 인식에는 어린 시절, 주어진 환경에서 놀이, 자연과 함께한 기억으로 숲에 대하여 부모의 인식이 긍정적으로 나타났다. 숲유치원에 대한 옮기기 이전의 인식에 대해서는 매체를 통한 인식, 주변 학부모들의 정보제공, 주변 학부모들의 정보제공으로 나타났다. 숲유치원으로 옮기기 전 숲유치원에 대해 정확하게 인지하지 못하고 있었다. 매체를 통하거나, 주변 학부모들의 정보를 통해, 유년시절 자연 체험을 통해 숲유치원을 인식하고 있었다. 숲유치원으로 옮기게 된 동기에서는 ‘이전 유아교육기관에 대한 회의, 유아교육기관을 옮긴 숲유치원 선택이유, 학부모로서 기대하는 숲유치원’으로 나타났다. 이전 유아교육기관에 대한 회의는 형식적 교육에 대한회의, 행사위주 교육에 대한 반감, 자녀의 부적응으로 나타났다. 유아교육기관을 옮긴 숲유치원 선택이유에는 숲체험의 가치 인식, 뛰어 놀이 할 수 있는 환경, 자연을 좋아하는 아이로 나타났다. 학부모로서 기대하는 숲유치원에는 또래와 사회생활, 창의성, 리더쉽, 자존감으로 나타났다. 숲유치원의 장점인식에는 ‘보여주는 일상을 통해 숲유치원 교육의 가치 인식, 숲유치원을 통해 달라지는 자녀 모습확인, 일반 유치원과 숲유치원 차이에 대한 학부모 인식으로 나타났다. 보여주는 일상을 통해 숲유치원 교육의 가치 인식에는 이야기가 많아진 아이, 스스로 체험하는 즐거움, 숲에서 하나가 된 가족으로 나타났으며, 숲유치원을 통해 달라지는 자녀 모습확인에는 좋은 인성을 키우는 아이, 자연 생태 이해, 풍부한 실외 놀이 경험, 관찰력과 집중력, 스트레스 해소와 정서 발달로 나타났다. 일반 유치원과 숲유치원 차이에 대한 학부모 인식에는 아이 입장에서 바라보는 숲, 아이들에게 필요한 자유로움으로 나타났다. 숲유치원에 대한 학부모의 요구에는 ‘숲유치원의 안전, 안전을 생각하는 교사, 운영으로 나타났다. 숲유치원의 안전에는 생물체에 대한 안전, 안전사고의 주의, 건강을 생각하는 안전으로 나타났으며, 안전을 생각하는 안전한 환경을 살피는 교사, 아이들을 잘 보살피는 교사, 숲에서 교사의 긴장감으로 나타났다. 운영에는 자유로운 넓은 장소, 차량운행, 숲에서 다양한 재료제공으로 나타났다. 결론적으로 국내 유아교육기관 중 유치원에서 숲반 학부모의 숲유치원에 대한 인식변화를 살펴볼 수 있었다. 이러한 결과는 일반 유아교육기관에서 숲유치원으로 옮기려고 하는 학부모와 숲유치원 연구에 일조할 것이라고 기대한다.
The purpose of the present thesis consists of an understanding of the school parents’ perception after their children were transferred from Conventional Infantile Education Institutions (regular kindergarten, daycare center english kindergarten )to Forest Kindergartens in order to provide help and a...
The purpose of the present thesis consists of an understanding of the school parents’ perception after their children were transferred from Conventional Infantile Education Institutions (regular kindergarten, daycare center english kindergarten )to Forest Kindergartens in order to provide help and assist the management of Forest Schools. In order to achieve that goal, in the first place, all the concerning bibliography and literature were reviewed; profound interviews with three parents whose children are currently attending to a Forest Kindergarten were also made and research material was compilated. Second, based on all the collected materials qualitative research methodology was implemented to the analysis. To carry the present research the next research questions were selected. Research question 1. What was the perception of the school parents after moving their children from an ordinary kindergarten to the Forest Kindergarten? For this purpose, the interviewer conducted a series of interviews from October 2015 to February 2016 with 3 parents who have their children enrolled at a Forest Kindergarten. The results and analysis of the present thesis can be summarized as follows: The school parents’ perception after their children were transferred from Conventional Infantile Education Institutions to Forest Kindergartens, their perception concerning the education factor in those institutions and parents` perception on education opportunity. Before deciding for the Forest Kindergarten, it was possible to verify that the parents already had a positive view on the Forest Kindergarten. And the reason for so was the playing environment provided to their children to enjoy during their childhood, also, the presence of the Nature contributed to that perception. Considering all the information provided by the parents, that perception was acquired from the Media or other parents. Either by the Media or other Parents, it was also possible to verify that they seemed to have some misconceptions about the Forest Kindergarten and where recognizing it as experience with Nature during the childhood. Concerning the motivation to move their children to a Forest Kindergarten, the meetings at the institution, reasons for the choice and expectations as parents can be pointed. The former kindergarten was too formal and mainly promoted events that instead of foster interest in the students, made them feel antipathy towards education, perceiving it in a negative way. The reason of the choice for the Forest Kindergarten came from the willing for experience with Nature, perception of values, and beyond of that, a joyful environment where one can have fun and enjoy the Nature at the same time. Parents` expectation was related to social life, creativity, leadership and self-esteem. Concerning the advantages of the Forest Kindergarten, one can mention the perception of education values showed in the routine, the confirmation by the changes in the students` behavior, and the perception of those differences in the parents` point of view. The child started spontaneously to talk more about education in her daily life, her enjoyment about the experience and became like a family with others in the Forest. Second, through the Forest Kindergarten, the child starts to have her character shaped, understand more about ecology, has rich experiences out of the classroom, more sharpened vision about the world and concentration which reduces stress and permits mental development. For the parents, concerning the differences between normal kindergartens and Forest Kindergartens, in their children opinion, they are having the freedom they needed. Parents` demand was mainly represented by safety from harmful living bodies, protection from accidents, a teacher with safety awareness and health sense that would always think about those matters. Given the need to take care properly of the children in the forest, the teacher presented a certain level of tension. Parents` expectation on the facilities were broad space for free circulation, vehicle circulation and variety of materials inside the forest. As a conclusion, I was able to follow the transformation in the perception of parents` in time when transferring their children from conventional infantile institutions to Forest Kindergartens and I firmly believe this shall be of help to parents considering to do so and also for further research on this area.
The purpose of the present thesis consists of an understanding of the school parents’ perception after their children were transferred from Conventional Infantile Education Institutions (regular kindergarten, daycare center english kindergarten )to Forest Kindergartens in order to provide help and assist the management of Forest Schools. In order to achieve that goal, in the first place, all the concerning bibliography and literature were reviewed; profound interviews with three parents whose children are currently attending to a Forest Kindergarten were also made and research material was compilated. Second, based on all the collected materials qualitative research methodology was implemented to the analysis. To carry the present research the next research questions were selected. Research question 1. What was the perception of the school parents after moving their children from an ordinary kindergarten to the Forest Kindergarten? For this purpose, the interviewer conducted a series of interviews from October 2015 to February 2016 with 3 parents who have their children enrolled at a Forest Kindergarten. The results and analysis of the present thesis can be summarized as follows: The school parents’ perception after their children were transferred from Conventional Infantile Education Institutions to Forest Kindergartens, their perception concerning the education factor in those institutions and parents` perception on education opportunity. Before deciding for the Forest Kindergarten, it was possible to verify that the parents already had a positive view on the Forest Kindergarten. And the reason for so was the playing environment provided to their children to enjoy during their childhood, also, the presence of the Nature contributed to that perception. Considering all the information provided by the parents, that perception was acquired from the Media or other parents. Either by the Media or other Parents, it was also possible to verify that they seemed to have some misconceptions about the Forest Kindergarten and where recognizing it as experience with Nature during the childhood. Concerning the motivation to move their children to a Forest Kindergarten, the meetings at the institution, reasons for the choice and expectations as parents can be pointed. The former kindergarten was too formal and mainly promoted events that instead of foster interest in the students, made them feel antipathy towards education, perceiving it in a negative way. The reason of the choice for the Forest Kindergarten came from the willing for experience with Nature, perception of values, and beyond of that, a joyful environment where one can have fun and enjoy the Nature at the same time. Parents` expectation was related to social life, creativity, leadership and self-esteem. Concerning the advantages of the Forest Kindergarten, one can mention the perception of education values showed in the routine, the confirmation by the changes in the students` behavior, and the perception of those differences in the parents` point of view. The child started spontaneously to talk more about education in her daily life, her enjoyment about the experience and became like a family with others in the Forest. Second, through the Forest Kindergarten, the child starts to have her character shaped, understand more about ecology, has rich experiences out of the classroom, more sharpened vision about the world and concentration which reduces stress and permits mental development. For the parents, concerning the differences between normal kindergartens and Forest Kindergartens, in their children opinion, they are having the freedom they needed. Parents` demand was mainly represented by safety from harmful living bodies, protection from accidents, a teacher with safety awareness and health sense that would always think about those matters. Given the need to take care properly of the children in the forest, the teacher presented a certain level of tension. Parents` expectation on the facilities were broad space for free circulation, vehicle circulation and variety of materials inside the forest. As a conclusion, I was able to follow the transformation in the perception of parents` in time when transferring their children from conventional infantile institutions to Forest Kindergartens and I firmly believe this shall be of help to parents considering to do so and also for further research on this area.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.