본 연구는 유-초 연계 교육 중에서도 무엇보다 중요하다고 생각하는 국어 교육의 연계성을 증진시키기 위한 방법으로 만 5세 누리과정 의사소통 영역과 초등학교 교육과정 1학년 국어 교과내용의 연계성을 분석하고, 유치원 만 5세와 초등학교 1학년 아이들과 밀접한 관계를 맺고 있는 유‧초등교사와 학부모가 실제 교육현장에서 느끼는 국어교육의 연계에 대한 인식을 검토하여 두 학교급 간의 국어 교육과정에 관한 연계방향을 설정하는 데에 참고가 될 구체적 자료를 제공하는 것을 목적으로 한다.
이에 본 연구에서의 연구문제는 ‘만 5세 누리과...
본 연구는 유-초 연계 교육 중에서도 무엇보다 중요하다고 생각하는 국어 교육의 연계성을 증진시키기 위한 방법으로 만 5세 누리과정 의사소통 영역과 초등학교 교육과정 1학년 국어 교과내용의 연계성을 분석하고, 유치원 만 5세와 초등학교 1학년 아이들과 밀접한 관계를 맺고 있는 유‧초등교사와 학부모가 실제 교육현장에서 느끼는 국어교육의 연계에 대한 인식을 검토하여 두 학교급 간의 국어 교육과정에 관한 연계방향을 설정하는 데에 참고가 될 구체적 자료를 제공하는 것을 목적으로 한다.
이에 본 연구에서의 연구문제는 ‘만 5세 누리과정 의사소통 영역과 초등학교 1학년 국어교과내용의 연계성은 어떻게 나타나는가?’와 ‘교육현장에서 만 5세 누리과정 의사소통 영역과 초등학교 1학년 국어교육의 연계에 대하여 유초등교사와 학부모의 인식은 어떠한가?’이다.
본 연구에서는 두 학교급 간의 국어교과 내용의 연계성을 분석하는 도구로 차진선(2004)과 이지현 외(2012), 이민정(2015)의 분석 기준 모형에서 준거를 마련하여 유치원이나 초등학교 어느 한쪽에만 있는 사항을 한 부분에만 속하는 것을 연계가 이루어지지 않는 항목으로(-)로 표시하는 것과 연계 형태의 분석기준에서 ‘역행’을 연계가 이루어지지 않는 항목으로 구분하는 것, 분석기준에 연계형태와 세부형태를 함께 사용할 수 있도록 수정․보완하여 재구성한 분석준거를 마련하였다. 그리고 이를 활용하여 3-5세 누리과정 총론과 교사용 지도서, 초등학교 교육과정 총론과 1학년 국어 교과서, 교사용 지도서를 바탕으로 두 학교급 교육과정 간의 국어 교과내용의 연계성을 분석하였다. 또한 만 5세와 초등학교 1학년 국어 교육현장과 밀접한 관련을 맺고 있는 유치원과 초등학교 교사 집단과 만 5세, 초등학교 1학년 자녀를 둔 학부모 집단과의 비지시적 집단면접법을 활용하여 두 학교급 간의 국어 교육 연계에 대한 인식을 분석하였다.
그 결과 만 5세 누리과정 의사소통 영역과 초등학교 1학년 국어 교과의 ‘듣기’에서는 100% 연계가 이루어졌으며, ‘말하기’에서는 한 가지 항목을 제외한 89%의 연계가 이루어졌다. 그리고 ‘읽기’ 67%, ‘쓰기’ 60%로 두 교육과정의 문헌을 활용한 국어교과 내용의 연계성에서는 교육내용 체계별로 연계가 비교적 잘 이루어지고 있었다. 또한 국어교육의 연계에 대한 인식과 관련하여 유・초등 교사와 학부모 모두 문서상의 연계는 잘 이루어지고 있다고 인식하였다. 그러나 각각의 한글 습득 수준에서 나타나는 차이와 교육 내용 및 수업 운영에 있어서 연계가 이루어지지 않고 있다고 인식하고 있어, 실제 현장에서의 국어 교육이 올바르고 적절하게 연계될 수 있도록 도울 수 있는 실질적인 방안을 모색할 필요성이 있음을 알 수 있었다.
본 연구는 유-초 연계 교육 중에서도 무엇보다 중요하다고 생각하는 국어 교육의 연계성을 증진시키기 위한 방법으로 만 5세 누리과정 의사소통 영역과 초등학교 교육과정 1학년 국어 교과내용의 연계성을 분석하고, 유치원 만 5세와 초등학교 1학년 아이들과 밀접한 관계를 맺고 있는 유‧초등교사와 학부모가 실제 교육현장에서 느끼는 국어교육의 연계에 대한 인식을 검토하여 두 학교급 간의 국어 교육과정에 관한 연계방향을 설정하는 데에 참고가 될 구체적 자료를 제공하는 것을 목적으로 한다.
이에 본 연구에서의 연구문제는 ‘만 5세 누리과정 의사소통 영역과 초등학교 1학년 국어교과내용의 연계성은 어떻게 나타나는가?’와 ‘교육현장에서 만 5세 누리과정 의사소통 영역과 초등학교 1학년 국어교육의 연계에 대하여 유초등교사와 학부모의 인식은 어떠한가?’이다.
본 연구에서는 두 학교급 간의 국어교과 내용의 연계성을 분석하는 도구로 차진선(2004)과 이지현 외(2012), 이민정(2015)의 분석 기준 모형에서 준거를 마련하여 유치원이나 초등학교 어느 한쪽에만 있는 사항을 한 부분에만 속하는 것을 연계가 이루어지지 않는 항목으로(-)로 표시하는 것과 연계 형태의 분석기준에서 ‘역행’을 연계가 이루어지지 않는 항목으로 구분하는 것, 분석기준에 연계형태와 세부형태를 함께 사용할 수 있도록 수정․보완하여 재구성한 분석준거를 마련하였다. 그리고 이를 활용하여 3-5세 누리과정 총론과 교사용 지도서, 초등학교 교육과정 총론과 1학년 국어 교과서, 교사용 지도서를 바탕으로 두 학교급 교육과정 간의 국어 교과내용의 연계성을 분석하였다. 또한 만 5세와 초등학교 1학년 국어 교육현장과 밀접한 관련을 맺고 있는 유치원과 초등학교 교사 집단과 만 5세, 초등학교 1학년 자녀를 둔 학부모 집단과의 비지시적 집단면접법을 활용하여 두 학교급 간의 국어 교육 연계에 대한 인식을 분석하였다.
그 결과 만 5세 누리과정 의사소통 영역과 초등학교 1학년 국어 교과의 ‘듣기’에서는 100% 연계가 이루어졌으며, ‘말하기’에서는 한 가지 항목을 제외한 89%의 연계가 이루어졌다. 그리고 ‘읽기’ 67%, ‘쓰기’ 60%로 두 교육과정의 문헌을 활용한 국어교과 내용의 연계성에서는 교육내용 체계별로 연계가 비교적 잘 이루어지고 있었다. 또한 국어교육의 연계에 대한 인식과 관련하여 유・초등 교사와 학부모 모두 문서상의 연계는 잘 이루어지고 있다고 인식하였다. 그러나 각각의 한글 습득 수준에서 나타나는 차이와 교육 내용 및 수업 운영에 있어서 연계가 이루어지지 않고 있다고 인식하고 있어, 실제 현장에서의 국어 교육이 올바르고 적절하게 연계될 수 있도록 도울 수 있는 실질적인 방안을 모색할 필요성이 있음을 알 수 있었다.
The purpose of this study was to examine the correlation between the communication area of Nuri Curriculum for children of 5 years old and Korean Language Curriculum for elementary school first-graders and then look into the recognition of teachers and parents who were closely related to both groups...
The purpose of this study was to examine the correlation between the communication area of Nuri Curriculum for children of 5 years old and Korean Language Curriculum for elementary school first-graders and then look into the recognition of teachers and parents who were closely related to both groups of children with the related education of Korean language, in order to improve the correlation of Korean language education which was regarded to be very important for the related education between kindergartens and elementary schools and work out concrete reference data on the establishment of directivity for the related education of Korean language between both educational institutions.
For this, study questions were established as follows: 'What is the correlation between the communication area of Nuri Curriculum for children of 5 years old and Korean Language Curriculum for elementary school first-graders?' and 'What is the recognition of teachers and parents for the correlation between the communication area of Nuri Curriculum for children of 5 years old and Korean Language Curriculum for elementary school first-graders?'
In order to examine the correlation of Korean language curriculum between both educational institutions, an analytic tool was worked out on the basis of the analytic criterion models of Cha Jin-seon (2004), Lee Ji-hyeon et al. (2012) and Lee Min-jeong (2015). The author modified/supplemented and restructured their models by establishing the items that existed only in kindergartens or elementary schools which were traditionally marked with (-) as the things not related; classifying 'retrogression' in the analytic criterion of related items into the items not related; and using related items and detailed items together in the analytic criterion. Based on the analytic tool, worked out in this study, the correlation of Korean language curriculum between both educational institutions was examined using the introduction of Nuri Curriculum for children of 3-5 years old and its guidebook for teachers, and the introduction of elementary school curriculum and its Korean language textbook for first-graders and guidebook for teachers. In addition, using the method of nondirective group interview with teachers at kindergartens and elementary schools who were closely related to Korean language education for children of 5 years old and elementary school first-graders, and parents who had children of five years old and elementary school first-graders, their recognition of correlation of Korean language education between both educational institutions was examined.
Study findings are as follows:
The correlation of the communication area of Nuri Curriculum for children of 5 years old with the 'listening' of Korean Language Curriculum for elementary school first-graders was 100%. Its correlation with 'speaking' was 89%, except one item. In addition, its correlation with 'reading' and 'writing' was 67% and 60% respectively. Therefore, the correlation of educational content systems of literature-oriented Korean language curriculum was relatively well achieved. In addition, the 'reading' correlation of literature-utilized Korean language education between both curricula was relatively well achieved by educational content systems. Regarding the recognition of correlation of Korean language education, all the teachers and parents in kindergartens and elementary schools regarded the correlation of documents as good. However, since they regarded the correlation of Hangeul acquisition level, educational contents and class operation as not good, it is necessary to find out a practical strategy to achieve the proper and correct correlation of Korean language education at schools.
The purpose of this study was to examine the correlation between the communication area of Nuri Curriculum for children of 5 years old and Korean Language Curriculum for elementary school first-graders and then look into the recognition of teachers and parents who were closely related to both groups of children with the related education of Korean language, in order to improve the correlation of Korean language education which was regarded to be very important for the related education between kindergartens and elementary schools and work out concrete reference data on the establishment of directivity for the related education of Korean language between both educational institutions.
For this, study questions were established as follows: 'What is the correlation between the communication area of Nuri Curriculum for children of 5 years old and Korean Language Curriculum for elementary school first-graders?' and 'What is the recognition of teachers and parents for the correlation between the communication area of Nuri Curriculum for children of 5 years old and Korean Language Curriculum for elementary school first-graders?'
In order to examine the correlation of Korean language curriculum between both educational institutions, an analytic tool was worked out on the basis of the analytic criterion models of Cha Jin-seon (2004), Lee Ji-hyeon et al. (2012) and Lee Min-jeong (2015). The author modified/supplemented and restructured their models by establishing the items that existed only in kindergartens or elementary schools which were traditionally marked with (-) as the things not related; classifying 'retrogression' in the analytic criterion of related items into the items not related; and using related items and detailed items together in the analytic criterion. Based on the analytic tool, worked out in this study, the correlation of Korean language curriculum between both educational institutions was examined using the introduction of Nuri Curriculum for children of 3-5 years old and its guidebook for teachers, and the introduction of elementary school curriculum and its Korean language textbook for first-graders and guidebook for teachers. In addition, using the method of nondirective group interview with teachers at kindergartens and elementary schools who were closely related to Korean language education for children of 5 years old and elementary school first-graders, and parents who had children of five years old and elementary school first-graders, their recognition of correlation of Korean language education between both educational institutions was examined.
Study findings are as follows:
The correlation of the communication area of Nuri Curriculum for children of 5 years old with the 'listening' of Korean Language Curriculum for elementary school first-graders was 100%. Its correlation with 'speaking' was 89%, except one item. In addition, its correlation with 'reading' and 'writing' was 67% and 60% respectively. Therefore, the correlation of educational content systems of literature-oriented Korean language curriculum was relatively well achieved. In addition, the 'reading' correlation of literature-utilized Korean language education between both curricula was relatively well achieved by educational content systems. Regarding the recognition of correlation of Korean language education, all the teachers and parents in kindergartens and elementary schools regarded the correlation of documents as good. However, since they regarded the correlation of Hangeul acquisition level, educational contents and class operation as not good, it is necessary to find out a practical strategy to achieve the proper and correct correlation of Korean language education at schools.
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