본 연구는 숲 생활을 경험하는 장애유아들에게 일어나는 적응행동 변화와 장애유아교육에서 의미를 갖는 사회적 상호작용의 양상을 확인하여 숲을 장애유아의 교육적 공간으로 활용할 수 있는 실제적인 방법을 모색하고 특수교육에서 ‘일상생활교육’으로 활용되도록 기초 자료제공에 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위해 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다.
연구문제 1. 장애 유아의 숲 생활에서 적응 과정은 어떠한가? 연구문제 2. ...
본 연구는 숲 생활을 경험하는 장애유아들에게 일어나는 적응행동 변화와 장애유아교육에서 의미를 갖는 사회적 상호작용의 양상을 확인하여 숲을 장애유아의 교육적 공간으로 활용할 수 있는 실제적인 방법을 모색하고 특수교육에서 ‘일상생활교육’으로 활용되도록 기초 자료제공에 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위해 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다.
연구문제 1. 장애 유아의 숲 생활에서 적응 과정은 어떠한가? 연구문제 2. 장애 유아의 숲 생활에서 상호작용은 어떠한가?
이를 위하여 2016년 4월 08일부터 5월 30일까지 매 주 2회, 총 12회로 경기도 G시 장애어린이집에 재원 중인 유아 6명을 대상으로 연구현장인 숲에 함께 가서 시간적, 공간적 맥락으로 장애유아의 특성을 고려하여 관찰하였고, 연구의 진행과정, 자료수집, 분석 결과를 해석하여 기술하였다. 이에 따른 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 장애 유아의 숲 생활에서 적응 과정이 ‘두려움’, ‘긴장과 완화의 반복’, ‘의지와 독립’의 행동변화를 통해 안정화 되었다. 이는 장애유아에게 숲이 새로운 공간으로의 낯설음으로 시작한 초기의 거부적 행동들이 계단을 한걸음 씩 올라가는 시간적 흐름의 단계로 일상이 되기까지 시간이 필요한 단계를 거친다는 것을 확인할 수 있었다. 둘째, 상호작용의 유형은 숲과 유아, 교사와 유아, 유아와 유아의 상호작용 형태로 장애유아들의 자발적 상호작용이 긍정적으로 일어났다. 이는 숲이 사회성과 언어적으로 부족한 중도 및 경도 장애유아들에게 사회성 및 언어 발달 향상에 도움이 된다는 교육적 의미를 확인할 수 있다.
본 연구는 숲 생활을 경험하는 장애유아들에게 일어나는 적응행동 변화와 장애유아교육에서 의미를 갖는 사회적 상호작용의 양상을 확인하여 숲을 장애유아의 교육적 공간으로 활용할 수 있는 실제적인 방법을 모색하고 특수교육에서 ‘일상생활교육’으로 활용되도록 기초 자료제공에 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위해 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다.
연구문제 1. 장애 유아의 숲 생활에서 적응 과정은 어떠한가? 연구문제 2. 장애 유아의 숲 생활에서 상호작용은 어떠한가?
이를 위하여 2016년 4월 08일부터 5월 30일까지 매 주 2회, 총 12회로 경기도 G시 장애어린이집에 재원 중인 유아 6명을 대상으로 연구현장인 숲에 함께 가서 시간적, 공간적 맥락으로 장애유아의 특성을 고려하여 관찰하였고, 연구의 진행과정, 자료수집, 분석 결과를 해석하여 기술하였다. 이에 따른 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 장애 유아의 숲 생활에서 적응 과정이 ‘두려움’, ‘긴장과 완화의 반복’, ‘의지와 독립’의 행동변화를 통해 안정화 되었다. 이는 장애유아에게 숲이 새로운 공간으로의 낯설음으로 시작한 초기의 거부적 행동들이 계단을 한걸음 씩 올라가는 시간적 흐름의 단계로 일상이 되기까지 시간이 필요한 단계를 거친다는 것을 확인할 수 있었다. 둘째, 상호작용의 유형은 숲과 유아, 교사와 유아, 유아와 유아의 상호작용 형태로 장애유아들의 자발적 상호작용이 긍정적으로 일어났다. 이는 숲이 사회성과 언어적으로 부족한 중도 및 경도 장애유아들에게 사회성 및 언어 발달 향상에 도움이 된다는 교육적 의미를 확인할 수 있다.
This research attempt to find a practical method by verifying the aspect of social interaction which is meaningful in the education for Disabilities young child and adaptive behavior changes that occurred to the retarded children who have an experience of ‘life in forest’, In order to provide basic ...
This research attempt to find a practical method by verifying the aspect of social interaction which is meaningful in the education for Disabilities young child and adaptive behavior changes that occurred to the retarded children who have an experience of ‘life in forest’, In order to provide basic data to be used as a ‘life education" in special education. To get the result, the following researches are issued.
1. What is the adaptation of Disabilities young child life in forest? 2. What is the interaction of Disabilities young child life in forest?
For these issues, 6 student retarded children who belong to Disability care center of G city in Kyunggi prefecture went to forest twice a week totally 12 times from April 8 to until May 30 in 2016 and they are observed, and then it was described by the analysis of results, process and data-collection. Result of the research is as bellow; First, adaptation process of Disabilities young child was stabilized through behavioral changes ‘phobia’, ‘repetition of tension and relaxation’, ‘dependence and independence’. It was shown that rejective behavior to unfamiliar new space, forest, had changed to routine step by step. Second, the types of interaction were shown as follows; between forest and children, teachers and children, children and children. And voluntary interaction of Disabilities young children’s occurred positively.
It is educationally meaningful life of forest is helpful to Disabilities young children’s who lack sociability and linguistic skill in improving their lack.
This research attempt to find a practical method by verifying the aspect of social interaction which is meaningful in the education for Disabilities young child and adaptive behavior changes that occurred to the retarded children who have an experience of ‘life in forest’, In order to provide basic data to be used as a ‘life education" in special education. To get the result, the following researches are issued.
1. What is the adaptation of Disabilities young child life in forest? 2. What is the interaction of Disabilities young child life in forest?
For these issues, 6 student retarded children who belong to Disability care center of G city in Kyunggi prefecture went to forest twice a week totally 12 times from April 8 to until May 30 in 2016 and they are observed, and then it was described by the analysis of results, process and data-collection. Result of the research is as bellow; First, adaptation process of Disabilities young child was stabilized through behavioral changes ‘phobia’, ‘repetition of tension and relaxation’, ‘dependence and independence’. It was shown that rejective behavior to unfamiliar new space, forest, had changed to routine step by step. Second, the types of interaction were shown as follows; between forest and children, teachers and children, children and children. And voluntary interaction of Disabilities young children’s occurred positively.
It is educationally meaningful life of forest is helpful to Disabilities young children’s who lack sociability and linguistic skill in improving their lack.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.