본 연구는 델파이 조사 연구를 통하여 유아교육기관 원장의 리더십 역량 진단도구를 개발 및 적용하고 유아교육기관 원장의 리더십, 교사의 교직헌신, 부모의 만족도의 관계에 대해 알아보는 것을 목적으로 한다. 이러한 연구 목적에 따른 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. [연구문제 1] 델파이 조사를 통한 유아교육기관 원장의 리더십 역량 진단도구는어떠한가? 1-1. 원장의 리더십 역량 진단도구의 타당도는 어떠한가? 1-2. 원장의 리더십 역량 진단도구의 신뢰도는 어떠한가? 1-3. 원장의 리더십 ...
국문초록
본 연구는 델파이 조사 연구를 통하여 유아교육기관 원장의 리더십 역량 진단도구를 개발 및 적용하고 유아교육기관 원장의 리더십, 교사의 교직헌신, 부모의 만족도의 관계에 대해 알아보는 것을 목적으로 한다. 이러한 연구 목적에 따른 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. [연구문제 1] 델파이 조사를 통한 유아교육기관 원장의 리더십 역량 진단도구는어떠한가? 1-1. 원장의 리더십 역량 진단도구의 타당도는 어떠한가? 1-2. 원장의 리더십 역량 진단도구의 신뢰도는 어떠한가? 1-3. 원장의 리더십 역량 모델 및 진단도구의 내용은 어떠한가? [연구문제 2] 원장의 리더십, 교사의 교직헌신, 부모 만족도의 관계는 어떠한가? 2-1. 원장의 리더십, 교사의 교직헌신, 부모 만족도의 관계는 어떠한가? 2-2. 원장의 리더십, 교사의 교직헌신, 부모 만족도의 영향은 어떠한가? 2-3. 원장의 리더십은 교사의 교직헌신을 매개로 부모 만족도에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구의 방법은 1단계와 2단계로 나누어 진행하였다. 1단계는 유아교육기관 원장의 리더십 역량 진단도구 개발 단계로 진단도구의 문항초안개발, 진단도구의 타당도 및 신뢰도 조사, 그리고 진단도구의 완성 과정으로 진행되었다. 이에 따른 자료 분석은 SPSS 21.0을 사용하여 평균과 표준편차, 중앙값을 산출하여 기초 타당도를 분석했고, 안정도의 변이계수를 통해 라운드 진행 여부를 판단했으며, 합의도, 수렴도, 내용타당도(CVR)를 산출하여 각 문항에 대한 타당도를 살펴보았다. 2단계는 유아교육기관 원장의 리더십 역량, 교사의 교직헌신, 부모 만족도 관계 연구를 알아보기 위한 단계로 문헌분석, 도구선정, 설문지 배부 및 수거, 그리고 세 변인 간의 관계를 통계적으로 분석하는 과정으로 진행되었다. 이에 따른 자료 분석은 SPSS 21.0 을 사용하여 신뢰도, 기술통계, 상관분석, 그리고 회귀분석을 살펴보았다.
위와 같은 연구 방법을 통해 도출 된 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 유아교육기관 원장의 리더십 역량 진단도구 개발을 위해 문헌을 분석하고 개방형 설문조사를 실시하여 델파이 조사를 위한 초안 자료를 마련했다. 이를 바탕으로 델파이 전문가 30인은 3차례 델파이 조사를 실시하여 타당도 검증을 실시하여 3개의 역량군, 10개의 역량명, 25개의 역량지표를 마련했다. 또한 신뢰도를 확보하기 위하여 문항별 신뢰도 분석과 현직 유아교육기관 원장 300인을 대상으로 예비조사를 실시 후 신뢰도를 확보하였다. 이러한 결과 유아교육기관 원장의 리더십 역량 진단도구 구성요소는 25개로 확정되었다. 유아교육기관 원장의 리더십 역량, 교사의 교직헌신이 부모의 만족도 관계에 대해 알아보기 위해 유아교육기관 원장, 교사, 그리고 부모 각 300인의 설문지가 수거 되었다. 이에 상관관계를 분석한 결과 원장의 리더십 역량과 교사의 교직헌신, 원장의 리더십 역량과 부모 만족도, 교사의 교직헌신과 부모 만족도의 상관계수는 낮았지만 유의함이 나타났다. 이는 유아교육기관 원장의 리더십 역량은 교사의 교직헌신, 부모 만족도에 영향을 미치며, 교사의 교직헌신은 부모 만족도에 영향을 미치는 것을 의미한다. 유아교육기관의 원장의 리더십 역량, 교사의 교직헌신, 부모의 만족도 영향을 알아보기 위한 중다회귀분석 결과 서로 정(+)적인 관계로 나타났다. 이러한 정적인 관계는 유아교육기관 원장의 리더십 역량과 교사의 교직헌신이 높을수록 부모의 만족도가 향상되는 것을 의미한다. 이를 각 변수로 세분화 시켜 살펴보았다. 유아교육기관 원장의 리더십 역량과 부모의 만족도에 영향을 알아보기 위한 단순회귀분석 결과에서 원장의 실무처리 역량이 부모 만족도와 유의함이 나타났지만 설명력은 낮았다. 이는 부모가 유아교육기관에 만족하는 것에 대해 원장의 리더십 역량은 영향력은 있지만 그 크기는 미비하며, 유아교육기관에 대한 부모 만족은 원장의 리더십 역량에 영향을 적게 받는 다는 것을 의미한다. 유아교육기관 원장의 리더십 역량과 교사의 교직헌신에 영향을 알아보기 위한 회귀분석 결과에서 유의미함이 나타났지만 설명력은 낮았다. 이는 교사가 교직에 헌신하는 데에 원장의 리더십 역량이 영향력은 있지만 그 크기는 미비하며, 교사의 교직헌신은 원장의 리더십 역량에 영향을 적게 받는 것을 의미한다. 교사의 교직헌신과 부모의 만족도에 영향을 알아보기 위한 단순회귀분석 결과에서 교사의 유아교육기관에 대한 헌신이 부모의 만족도에 유의미함이 나타났지만 설명력은 낮았다. 이는 부모가 유아교육기관에 만족하는데 교사의 유아교육 기관에 대한 헌신이 영향력은 있지만 그 크기는 미비하며, 부모의 만족도는 교사의 교직헌신에 영향을 적게 받는 것을 의미한다. 원장의 리더십 역량이 교사의 교직헌신을 매개로 부모 만족에 영향을 알아보는 매개분석 결과 교사의 교직헌신은 부분매개로 효과를 주고 있는 것으로 분석되었다. 이는 유아교육기관 원장의 리더십 역량이 부모 만족에 직접적인 영향보다는 교사의 교직헌신을 매개로 부모 만족에 더 많은 영향을 주는 것을 의미하며 유아교육기관
국문초록
본 연구는 델파이 조사 연구를 통하여 유아교육기관 원장의 리더십 역량 진단도구를 개발 및 적용하고 유아교육기관 원장의 리더십, 교사의 교직헌신, 부모의 만족도의 관계에 대해 알아보는 것을 목적으로 한다. 이러한 연구 목적에 따른 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. [연구문제 1] 델파이 조사를 통한 유아교육기관 원장의 리더십 역량 진단도구는어떠한가? 1-1. 원장의 리더십 역량 진단도구의 타당도는 어떠한가? 1-2. 원장의 리더십 역량 진단도구의 신뢰도는 어떠한가? 1-3. 원장의 리더십 역량 모델 및 진단도구의 내용은 어떠한가? [연구문제 2] 원장의 리더십, 교사의 교직헌신, 부모 만족도의 관계는 어떠한가? 2-1. 원장의 리더십, 교사의 교직헌신, 부모 만족도의 관계는 어떠한가? 2-2. 원장의 리더십, 교사의 교직헌신, 부모 만족도의 영향은 어떠한가? 2-3. 원장의 리더십은 교사의 교직헌신을 매개로 부모 만족도에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구의 방법은 1단계와 2단계로 나누어 진행하였다. 1단계는 유아교육기관 원장의 리더십 역량 진단도구 개발 단계로 진단도구의 문항초안개발, 진단도구의 타당도 및 신뢰도 조사, 그리고 진단도구의 완성 과정으로 진행되었다. 이에 따른 자료 분석은 SPSS 21.0을 사용하여 평균과 표준편차, 중앙값을 산출하여 기초 타당도를 분석했고, 안정도의 변이계수를 통해 라운드 진행 여부를 판단했으며, 합의도, 수렴도, 내용타당도(CVR)를 산출하여 각 문항에 대한 타당도를 살펴보았다. 2단계는 유아교육기관 원장의 리더십 역량, 교사의 교직헌신, 부모 만족도 관계 연구를 알아보기 위한 단계로 문헌분석, 도구선정, 설문지 배부 및 수거, 그리고 세 변인 간의 관계를 통계적으로 분석하는 과정으로 진행되었다. 이에 따른 자료 분석은 SPSS 21.0 을 사용하여 신뢰도, 기술통계, 상관분석, 그리고 회귀분석을 살펴보았다.
위와 같은 연구 방법을 통해 도출 된 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 유아교육기관 원장의 리더십 역량 진단도구 개발을 위해 문헌을 분석하고 개방형 설문조사를 실시하여 델파이 조사를 위한 초안 자료를 마련했다. 이를 바탕으로 델파이 전문가 30인은 3차례 델파이 조사를 실시하여 타당도 검증을 실시하여 3개의 역량군, 10개의 역량명, 25개의 역량지표를 마련했다. 또한 신뢰도를 확보하기 위하여 문항별 신뢰도 분석과 현직 유아교육기관 원장 300인을 대상으로 예비조사를 실시 후 신뢰도를 확보하였다. 이러한 결과 유아교육기관 원장의 리더십 역량 진단도구 구성요소는 25개로 확정되었다. 유아교육기관 원장의 리더십 역량, 교사의 교직헌신이 부모의 만족도 관계에 대해 알아보기 위해 유아교육기관 원장, 교사, 그리고 부모 각 300인의 설문지가 수거 되었다. 이에 상관관계를 분석한 결과 원장의 리더십 역량과 교사의 교직헌신, 원장의 리더십 역량과 부모 만족도, 교사의 교직헌신과 부모 만족도의 상관계수는 낮았지만 유의함이 나타났다. 이는 유아교육기관 원장의 리더십 역량은 교사의 교직헌신, 부모 만족도에 영향을 미치며, 교사의 교직헌신은 부모 만족도에 영향을 미치는 것을 의미한다. 유아교육기관의 원장의 리더십 역량, 교사의 교직헌신, 부모의 만족도 영향을 알아보기 위한 중다회귀분석 결과 서로 정(+)적인 관계로 나타났다. 이러한 정적인 관계는 유아교육기관 원장의 리더십 역량과 교사의 교직헌신이 높을수록 부모의 만족도가 향상되는 것을 의미한다. 이를 각 변수로 세분화 시켜 살펴보았다. 유아교육기관 원장의 리더십 역량과 부모의 만족도에 영향을 알아보기 위한 단순회귀분석 결과에서 원장의 실무처리 역량이 부모 만족도와 유의함이 나타났지만 설명력은 낮았다. 이는 부모가 유아교육기관에 만족하는 것에 대해 원장의 리더십 역량은 영향력은 있지만 그 크기는 미비하며, 유아교육기관에 대한 부모 만족은 원장의 리더십 역량에 영향을 적게 받는 다는 것을 의미한다. 유아교육기관 원장의 리더십 역량과 교사의 교직헌신에 영향을 알아보기 위한 회귀분석 결과에서 유의미함이 나타났지만 설명력은 낮았다. 이는 교사가 교직에 헌신하는 데에 원장의 리더십 역량이 영향력은 있지만 그 크기는 미비하며, 교사의 교직헌신은 원장의 리더십 역량에 영향을 적게 받는 것을 의미한다. 교사의 교직헌신과 부모의 만족도에 영향을 알아보기 위한 단순회귀분석 결과에서 교사의 유아교육기관에 대한 헌신이 부모의 만족도에 유의미함이 나타났지만 설명력은 낮았다. 이는 부모가 유아교육기관에 만족하는데 교사의 유아교육 기관에 대한 헌신이 영향력은 있지만 그 크기는 미비하며, 부모의 만족도는 교사의 교직헌신에 영향을 적게 받는 것을 의미한다. 원장의 리더십 역량이 교사의 교직헌신을 매개로 부모 만족에 영향을 알아보는 매개분석 결과 교사의 교직헌신은 부분매개로 효과를 주고 있는 것으로 분석되었다. 이는 유아교육기관 원장의 리더십 역량이 부모 만족에 직접적인 영향보다는 교사의 교직헌신을 매개로 부모 만족에 더 많은 영향을 주는 것을 의미하며 유아교육기관
The purpose of this study is to develop and apply a diagnostic tool for leadership competency of directors of early childhood education institution through delphi survey and a relationship between leadership of directors in early childhood education institution, teachers commitment to teaching, and ...
The purpose of this study is to develop and apply a diagnostic tool for leadership competency of directors of early childhood education institution through delphi survey and a relationship between leadership of directors in early childhood education institution, teachers commitment to teaching, and satisfaction of parents. Specific research problems according to the research objective are as follows.
[Research problem 1] How is the diagnostic tool of leadership competency of directors of early childhood education through delphi survey? 1-1. What is the validity of the diagnostic tool for leadership competency of directors? 1-2. What is the credibility of the diagnostic tool for leadership competency of directors? 1-3. How are the contents in model and diagnostic tool for leadership competency of directors?
[Research problem 2] What is a relationship between leadership of directors, teachers commitment of teaching, and satisfaction of parent? 2-1. What is a relationship between leadership of directors, teachers commitment to teaching, and satisfaction of parent? 2-2. What is the effect of leadership of directors, teachers commitment to teaching, and satisfaction of parent? 2-3. What is the effect of leadership of directors on satisfaction of parents by the media of teachers commitment to teaching?
This study was conducted in step 1 and step 2. Step 1 is a development stage of a diagnostic tool for leadership competency of directors of early childhood education institution, and it was conducted in process of developing draft problems of diagnostic tool, validity and credibility investment of diagnostic tool, and completion of diagnostic tool. For data analysis, mean, standard deviation, and median value were calculated and analyzed basic validity using SPSS 21.0, determined whether to proceed with the round through variation coefficient of validity, and calculated consensus degree, convergence, and content validity to investigate validity of each question. Step 2 is for investigating a relationship between leadership competency of directors of early childhood education, teachers commitment to teaching, and satisfaction of parents and it was conducted in a process of analyzing literature, selecting tools, distributing and collecting questionnaire, and analyzing a relationship between these three variables statistically. For data analysis, credibility, descriptive statistics, correlation analysis, and regression analysis were conducted using SPSS 21.0.
Research results through the research method as above are as follows. This study analyzed literature to develop a diagnostic tool for leadership competency of directors of early childhood education institution and conducted open-type survey to prepare draft materials for delphi survey. Then 30 delphi experts conducted validity verification through three dephi surveys and prepared 3 competency groups, 10 competency name, and 25 competency index. Also, credibility was secured by conducting credibility analysis on each question and preliminary investigation on 300 directors of early childhood education institution. As a result, 25 components were set for a diagnostic tool for leadership competency of directors of early childhood education institution. To investigate a relationship between leadership competency of directors of early childhood education institution, teachers commitment to teaching, and satisfaction of parents, questionnaire of 300 directors of early childhood education, teachers, and parents were collected. According to the correlation analysis, the correlation coefficients between leadership competency of directors and teachers commitment to teaching, leadership competency of directors and satisfaction of parents, and teachers commitment to teaching and satisfaction of parents were low but showed significance. This signifies that leadership competency of directors of early childhood education institution makes effect on teachers commitment to teaching and satisfaction of parents, and teachers commitment to teaching makes effect on satisfaction of parents. According to the result of investigating the effect of leadership competency of directors of early childhood education institution, teachers commitment to teaching, and satisfaction of parents through multiple regression analysis, it was identified that they have positive relationship with each other. The positive relationship signifies that satisfaction of parents improves when leadership competency of directors of early childhood education institution and teachers commitment to teaching are higher. This was investigated by subdividing into each variable. According to the result of simple regression analysis to investigate the effect of leadership competency of directors of early childhood education institution and satisfaction of parents, business handling competency of directors showed significance with satisfaction of parents but the explanation power was low. This signifies that leadership competency of directors has influence on parents getting satisfied with early childhood education institution but the influence is inadequate, and leadership competency of directors has less of an effect on satisfaction of parents for early childhood education institution. Leadership competency of directors of early childhood education institution showed significant effect on teachers commitment to teaching according to the regression analysis result, but the explanation power was low. This signifies that leadership competency of directors has influence on teachers commitment to teaching but the influence is inadequate, and leadership competency of directors has less of an effect on teachers commitment to teaching. According to the multiple regression analysis for effect on teachers commitment to early childhood education institution and satisfaction of parents, teachers commitment to early childhood education
The purpose of this study is to develop and apply a diagnostic tool for leadership competency of directors of early childhood education institution through delphi survey and a relationship between leadership of directors in early childhood education institution, teachers commitment to teaching, and satisfaction of parents. Specific research problems according to the research objective are as follows.
[Research problem 1] How is the diagnostic tool of leadership competency of directors of early childhood education through delphi survey? 1-1. What is the validity of the diagnostic tool for leadership competency of directors? 1-2. What is the credibility of the diagnostic tool for leadership competency of directors? 1-3. How are the contents in model and diagnostic tool for leadership competency of directors?
[Research problem 2] What is a relationship between leadership of directors, teachers commitment of teaching, and satisfaction of parent? 2-1. What is a relationship between leadership of directors, teachers commitment to teaching, and satisfaction of parent? 2-2. What is the effect of leadership of directors, teachers commitment to teaching, and satisfaction of parent? 2-3. What is the effect of leadership of directors on satisfaction of parents by the media of teachers commitment to teaching?
This study was conducted in step 1 and step 2. Step 1 is a development stage of a diagnostic tool for leadership competency of directors of early childhood education institution, and it was conducted in process of developing draft problems of diagnostic tool, validity and credibility investment of diagnostic tool, and completion of diagnostic tool. For data analysis, mean, standard deviation, and median value were calculated and analyzed basic validity using SPSS 21.0, determined whether to proceed with the round through variation coefficient of validity, and calculated consensus degree, convergence, and content validity to investigate validity of each question. Step 2 is for investigating a relationship between leadership competency of directors of early childhood education, teachers commitment to teaching, and satisfaction of parents and it was conducted in a process of analyzing literature, selecting tools, distributing and collecting questionnaire, and analyzing a relationship between these three variables statistically. For data analysis, credibility, descriptive statistics, correlation analysis, and regression analysis were conducted using SPSS 21.0.
Research results through the research method as above are as follows. This study analyzed literature to develop a diagnostic tool for leadership competency of directors of early childhood education institution and conducted open-type survey to prepare draft materials for delphi survey. Then 30 delphi experts conducted validity verification through three dephi surveys and prepared 3 competency groups, 10 competency name, and 25 competency index. Also, credibility was secured by conducting credibility analysis on each question and preliminary investigation on 300 directors of early childhood education institution. As a result, 25 components were set for a diagnostic tool for leadership competency of directors of early childhood education institution. To investigate a relationship between leadership competency of directors of early childhood education institution, teachers commitment to teaching, and satisfaction of parents, questionnaire of 300 directors of early childhood education, teachers, and parents were collected. According to the correlation analysis, the correlation coefficients between leadership competency of directors and teachers commitment to teaching, leadership competency of directors and satisfaction of parents, and teachers commitment to teaching and satisfaction of parents were low but showed significance. This signifies that leadership competency of directors of early childhood education institution makes effect on teachers commitment to teaching and satisfaction of parents, and teachers commitment to teaching makes effect on satisfaction of parents. According to the result of investigating the effect of leadership competency of directors of early childhood education institution, teachers commitment to teaching, and satisfaction of parents through multiple regression analysis, it was identified that they have positive relationship with each other. The positive relationship signifies that satisfaction of parents improves when leadership competency of directors of early childhood education institution and teachers commitment to teaching are higher. This was investigated by subdividing into each variable. According to the result of simple regression analysis to investigate the effect of leadership competency of directors of early childhood education institution and satisfaction of parents, business handling competency of directors showed significance with satisfaction of parents but the explanation power was low. This signifies that leadership competency of directors has influence on parents getting satisfied with early childhood education institution but the influence is inadequate, and leadership competency of directors has less of an effect on satisfaction of parents for early childhood education institution. Leadership competency of directors of early childhood education institution showed significant effect on teachers commitment to teaching according to the regression analysis result, but the explanation power was low. This signifies that leadership competency of directors has influence on teachers commitment to teaching but the influence is inadequate, and leadership competency of directors has less of an effect on teachers commitment to teaching. According to the multiple regression analysis for effect on teachers commitment to early childhood education institution and satisfaction of parents, teachers commitment to early childhood education
주제어
#School management and organizationDissertations School Supervision, PrimaryDissertations KindergartenDissertations Educational leadershipDissertations
학위논문 정보
저자
박수진
학위수여기관
총신대학교 일반대학원
학위구분
국내박사
학과
기독교교육학과 기독교유아교육학 전공
발행연도
2016
총페이지
ix, 164 p.
키워드
School management and organizationDissertations School Supervision, PrimaryDissertations KindergartenDissertations Educational leadershipDissertations
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