본 연구는 최근 국민소득의 증가와 주 5일제 근무의 정착화에 따라 연안으로 체험활동, 낚시, 해양레포츠 등을 통해 여가생활을 즐기고자 하는 인구가 급증함에 따라 전체 국내 해역에서 발생하는 사고의 90%가 연안에서 발생함에 따라 국민들의 생명과 안전을 보호 하고 안전문화의식을 정착시킴으로서 세계 5대 해양강국으로 발돋움하고 있는 우리나라의 연안안전관리체계를 구축하여 세계 15위의 경제대국에 걸맞는 안전한 연안공간을 확보하여 국민들의 생명과 안전을 보호 하고자 해양경비안전본부는 2008년 연안사고 예방에 관한 법률을 시행하는 등 노력하고 있으나 꾸준히 증가하는 연안사고로 인해 어려움을 격고 있다. 이에 따라 이번 연구는 연안사고의 주요 발생지역과 원인을 분석하고 해양경비안전본부의 실정에 맞는 ...
본 연구는 최근 국민소득의 증가와 주 5일제 근무의 정착화에 따라 연안으로 체험활동, 낚시, 해양레포츠 등을 통해 여가생활을 즐기고자 하는 인구가 급증함에 따라 전체 국내 해역에서 발생하는 사고의 90%가 연안에서 발생함에 따라 국민들의 생명과 안전을 보호 하고 안전문화의식을 정착시킴으로서 세계 5대 해양강국으로 발돋움하고 있는 우리나라의 연안안전관리체계를 구축하여 세계 15위의 경제대국에 걸맞는 안전한 연안공간을 확보하여 국민들의 생명과 안전을 보호 하고자 해양경비안전본부는 2008년 연안사고 예방에 관한 법률을 시행하는 등 노력하고 있으나 꾸준히 증가하는 연안사고로 인해 어려움을 격고 있다. 이에 따라 이번 연구는 연안사고의 주요 발생지역과 원인을 분석하고 해양경비안전본부의 실정에 맞는 해결방안을 제시하고자 우리나라의 3면을 차지하고 있는 연안의 지역별 특성을 조사하고 국내․외 연안관리 체계에 대해 비교 분석 하였으며, 전문가를 활용한 설문조사를 통해 위험지역 및 원인과 이를 해결하기 위한 해양경비안전본부의 실정에 맞는 대책을 선별하여 다음과 같은 세가지 대책(안)을 제시하였다. 첫째 ‘안전시설물의 적절한 설치 및 관리’방안은 현재 전국적으로 부족한 연안안전시설물과 표지판을 전수 조사하여 신설지역과 보수지역을 구분하고 효율적인 안전시설물의 설치를 위한 기준을 제시하고 이를 유지․관리하기 위한 방안을 도출하였다. 둘째 ‘인력활용을 통한 연안사고 예방대책’은 기존의 유명무실한 122연안순찰대를 활성화하여 정식조직으로 승격시켜 국내 고속도로순찰대와 같은 연안사고 예방 및 신속한 초동대응을 위한 순찰 및 구조 전문조직으로서 활성화하기 위해 초기 민간 거버넌스를 활용한 인력보강 방법 및 순찰대의 업무를 규정하고 확대방안을 제시하여 중장기적인 인력활용 방안 통해 우리나라의 여안안전사고 예방에 관한 대책방안을 제시하였다.
본 연구는 최근 국민소득의 증가와 주 5일제 근무의 정착화에 따라 연안으로 체험활동, 낚시, 해양레포츠 등을 통해 여가생활을 즐기고자 하는 인구가 급증함에 따라 전체 국내 해역에서 발생하는 사고의 90%가 연안에서 발생함에 따라 국민들의 생명과 안전을 보호 하고 안전문화의식을 정착시킴으로서 세계 5대 해양강국으로 발돋움하고 있는 우리나라의 연안안전관리체계를 구축하여 세계 15위의 경제대국에 걸맞는 안전한 연안공간을 확보하여 국민들의 생명과 안전을 보호 하고자 해양경비안전본부는 2008년 연안사고 예방에 관한 법률을 시행하는 등 노력하고 있으나 꾸준히 증가하는 연안사고로 인해 어려움을 격고 있다. 이에 따라 이번 연구는 연안사고의 주요 발생지역과 원인을 분석하고 해양경비안전본부의 실정에 맞는 해결방안을 제시하고자 우리나라의 3면을 차지하고 있는 연안의 지역별 특성을 조사하고 국내․외 연안관리 체계에 대해 비교 분석 하였으며, 전문가를 활용한 설문조사를 통해 위험지역 및 원인과 이를 해결하기 위한 해양경비안전본부의 실정에 맞는 대책을 선별하여 다음과 같은 세가지 대책(안)을 제시하였다. 첫째 ‘안전시설물의 적절한 설치 및 관리’방안은 현재 전국적으로 부족한 연안안전시설물과 표지판을 전수 조사하여 신설지역과 보수지역을 구분하고 효율적인 안전시설물의 설치를 위한 기준을 제시하고 이를 유지․관리하기 위한 방안을 도출하였다. 둘째 ‘인력활용을 통한 연안사고 예방대책’은 기존의 유명무실한 122연안순찰대를 활성화하여 정식조직으로 승격시켜 국내 고속도로순찰대와 같은 연안사고 예방 및 신속한 초동대응을 위한 순찰 및 구조 전문조직으로서 활성화하기 위해 초기 민간 거버넌스를 활용한 인력보강 방법 및 순찰대의 업무를 규정하고 확대방안을 제시하여 중장기적인 인력활용 방안 통해 우리나라의 여안안전사고 예방에 관한 대책방안을 제시하였다.
When national income has been increased and a 5-day work system has been stabilized, the number of people, who want to have leisure with experiential activities, fishing, and marine leisure sports, is getting increased around coast, and 90% of all domestic seas happened around the coast lines. Korea...
When national income has been increased and a 5-day work system has been stabilized, the number of people, who want to have leisure with experiential activities, fishing, and marine leisure sports, is getting increased around coast, and 90% of all domestic seas happened around the coast lines. Korea Coast Guard has taken effort to practice a law related to coastal accident prevention in 2008 in order to protect lives and safety for the national people by securing safe coast space, which fit the 15th largest economic country in the world by constructing coast safety management system in Korea that is the 5th marine power in the world by securing lives and safety for the national people and safety culture perception, but the institution has suffered from gradually increased coast accidents. As considering this condition, this study analyzed main areas and causes of the coast accidents. In order to present solutions to fit conditions of the Korea Coast Guard, it researched regional features of coast lines surrounding the three sides of Korea and it analyzed and compared coast safety management systems between domestic and foreign. Then, depending on surveys that experts participated in, this study suggested three measures as follows, by selecting solutions to fit situations of the Korea Coast Guard in order to resolve the perilous areas and causes. First, in a measure of ‘proper installation and management of safety facilities’, this study divided newly established and repaired areas by operating total inspection on the lack of coast safety facilities and signs in the whole nation and it suggested standards to install efficiently safety facilities and deducted methods to maintain and manage the facilities. Second, ‘measurements of coast accidents prevention by using human resources’, activate current the 122 coast petrol, which does not work currently, and promote it as a formal organization in order to be a specialized organization of patrol and rescue for prevention and quick first response of the coast accidents such as a highway patrol, by regulating staff reinforcement methods that use an initial civilian governance and the patrol’s duties and by suggesting expansion plans, so that this study describes a measurement on the prevention of coast accidents in Korea by utilizing a long term human resource method.
When national income has been increased and a 5-day work system has been stabilized, the number of people, who want to have leisure with experiential activities, fishing, and marine leisure sports, is getting increased around coast, and 90% of all domestic seas happened around the coast lines. Korea Coast Guard has taken effort to practice a law related to coastal accident prevention in 2008 in order to protect lives and safety for the national people by securing safe coast space, which fit the 15th largest economic country in the world by constructing coast safety management system in Korea that is the 5th marine power in the world by securing lives and safety for the national people and safety culture perception, but the institution has suffered from gradually increased coast accidents. As considering this condition, this study analyzed main areas and causes of the coast accidents. In order to present solutions to fit conditions of the Korea Coast Guard, it researched regional features of coast lines surrounding the three sides of Korea and it analyzed and compared coast safety management systems between domestic and foreign. Then, depending on surveys that experts participated in, this study suggested three measures as follows, by selecting solutions to fit situations of the Korea Coast Guard in order to resolve the perilous areas and causes. First, in a measure of ‘proper installation and management of safety facilities’, this study divided newly established and repaired areas by operating total inspection on the lack of coast safety facilities and signs in the whole nation and it suggested standards to install efficiently safety facilities and deducted methods to maintain and manage the facilities. Second, ‘measurements of coast accidents prevention by using human resources’, activate current the 122 coast petrol, which does not work currently, and promote it as a formal organization in order to be a specialized organization of patrol and rescue for prevention and quick first response of the coast accidents such as a highway patrol, by regulating staff reinforcement methods that use an initial civilian governance and the patrol’s duties and by suggesting expansion plans, so that this study describes a measurement on the prevention of coast accidents in Korea by utilizing a long term human resource method.
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