본 연구는 교사-유아 관계가 유아의 놀이성과 어떠한 관계가 있는지 살펴보고자 하였다. 연구대상은 서울·경기 지역에 위치한 어린이집과 유치원에서 만 4, 5세 유아 160명과 그들의 담임교사 28명이었다. 교사-유아 관계 측정은 Pianta(1991)의 유아-교사관계 척도(Student-Teacher Relationship Scale: STAS)를 이진숙(2001)이 수정․보완한 질문지를 사용하였다. 유아의 놀이성을 측정하기 위해 김명순, 김길숙과 박찬화(2012)의 ‘유아용 놀이성 평정 척도(Children's Playfulness Rating Scale, CPRS)’를 사용하였다. 수집된 자료에 대해 ...
본 연구는 교사-유아 관계가 유아의 놀이성과 어떠한 관계가 있는지 살펴보고자 하였다. 연구대상은 서울·경기 지역에 위치한 어린이집과 유치원에서 만 4, 5세 유아 160명과 그들의 담임교사 28명이었다. 교사-유아 관계 측정은 Pianta(1991)의 유아-교사관계 척도(Student-Teacher Relationship Scale: STAS)를 이진숙(2001)이 수정․보완한 질문지를 사용하였다. 유아의 놀이성을 측정하기 위해 김명순, 김길숙과 박찬화(2012)의 ‘유아용 놀이성 평정 척도(Children's Playfulness Rating Scale, CPRS)’를 사용하였다. 수집된 자료에 대해 t 검증을 실시하고 부분상관계수를 산출하였다.
본 연구의 결과를 토대로 결론을 내리면 다음과 같다.
첫째, 교사-유아 관계 중 ‘친밀감’에서 성별에 따라 유의미한 차이가 있었고, 여아는 남아보다 교사와 더 친밀한 관계를 맺고 있었다. 유아의 놀이성은 유아의 성별과 연령에 따라 차이가 있었는데, 여아는 남아보다 놀이성이 높고, ‘주도적 참여’와 ‘인지적 융통성’에서 유의미한 차이가 있었다. 또한, 만5세 유아는 만4세 유아보다 ‘즐거움의 표현’ 이 유의미하게 높은 것으로 나타났다.
둘째, 교사-유아 관계에서 친밀감이 높고 갈등이 낮을수록 유아의 놀이성 점수가 높게 나타났다. 즉 놀이 중에 더 주도적으로 참여하고 자발적으로 몰입하며, 즐거움을 표현하고 인지적으로 융통성을 보였다. 또한 의존성이 낮을수록 놀이 시 자발적 몰입, 주도적 참여와 인지적 융통성이 높은 것으로 나타났다.
결론적으로, 교사-유아 관계와 유아의 놀이성은 모두 유아의 성에 따라 차이가 있었으며, 교사-유아 관계와 유아의 놀이성은 서로 정적인 상관관계기 있는 것으로 나타났다. 따라서 친밀감이 높고 긍정적인 교사-유아 관계를 형성하는 유아는 놀이성도 풍부하다고 볼 수 있다.
본 연구는 교사-유아 관계가 유아의 놀이성과 어떠한 관계가 있는지 살펴보고자 하였다. 연구대상은 서울·경기 지역에 위치한 어린이집과 유치원에서 만 4, 5세 유아 160명과 그들의 담임교사 28명이었다. 교사-유아 관계 측정은 Pianta(1991)의 유아-교사관계 척도(Student-Teacher Relationship Scale: STAS)를 이진숙(2001)이 수정․보완한 질문지를 사용하였다. 유아의 놀이성을 측정하기 위해 김명순, 김길숙과 박찬화(2012)의 ‘유아용 놀이성 평정 척도(Children's Playfulness Rating Scale, CPRS)’를 사용하였다. 수집된 자료에 대해 t 검증을 실시하고 부분상관계수를 산출하였다.
본 연구의 결과를 토대로 결론을 내리면 다음과 같다.
첫째, 교사-유아 관계 중 ‘친밀감’에서 성별에 따라 유의미한 차이가 있었고, 여아는 남아보다 교사와 더 친밀한 관계를 맺고 있었다. 유아의 놀이성은 유아의 성별과 연령에 따라 차이가 있었는데, 여아는 남아보다 놀이성이 높고, ‘주도적 참여’와 ‘인지적 융통성’에서 유의미한 차이가 있었다. 또한, 만5세 유아는 만4세 유아보다 ‘즐거움의 표현’ 이 유의미하게 높은 것으로 나타났다.
둘째, 교사-유아 관계에서 친밀감이 높고 갈등이 낮을수록 유아의 놀이성 점수가 높게 나타났다. 즉 놀이 중에 더 주도적으로 참여하고 자발적으로 몰입하며, 즐거움을 표현하고 인지적으로 융통성을 보였다. 또한 의존성이 낮을수록 놀이 시 자발적 몰입, 주도적 참여와 인지적 융통성이 높은 것으로 나타났다.
결론적으로, 교사-유아 관계와 유아의 놀이성은 모두 유아의 성에 따라 차이가 있었으며, 교사-유아 관계와 유아의 놀이성은 서로 정적인 상관관계기 있는 것으로 나타났다. 따라서 친밀감이 높고 긍정적인 교사-유아 관계를 형성하는 유아는 놀이성도 풍부하다고 볼 수 있다.
This study was to investigate the relationship between teacher-child relationship and playfulness of the young children. The subjects were 160 children aged 4 and 5 years and 28 their teachers at kindergartens and childcare centers located in Seoul and Gyeonggi area. The Teacher-Child Relationship S...
This study was to investigate the relationship between teacher-child relationship and playfulness of the young children. The subjects were 160 children aged 4 and 5 years and 28 their teachers at kindergartens and childcare centers located in Seoul and Gyeonggi area. The Teacher-Child Relationship Scale developed by Pianta(1994) were used to measure teacher-child relationship. The Playfulness Rating Scale developed by Kim, Kim & Park (2012) was used to measure playfulness of the young children. The collected data were analyzed by t-test and partial correlation.
The results of this study were as follows.
Fist, there was difference in the intimacy of teacher-child relationship by gender; Girls were more intimate with teachers than boys. There was difference in playfulness of children by gender and age; The playfulness of girls was higher than that of boys. Also the playfulness of 5years olds was higher than that of 4years olds.
Second, The children showing higher intimacy and lower conflict in teacher-child relationship had higher playfulness; That is, they showed more leading participation, voluntary full immersion, expression of joy and cognitive flexibility during play. The children showing higher dependency in teacher-child relationship had lower playfulness. That is, they showed less voluntary full immersion, leading participation and cognitive flexibility during play.
In conclusion, there is difference in teacher-child relationship and playfulness of children by gender and there is a positive correlation between the playfulness of children and teacher-child relationship.
This study was to investigate the relationship between teacher-child relationship and playfulness of the young children. The subjects were 160 children aged 4 and 5 years and 28 their teachers at kindergartens and childcare centers located in Seoul and Gyeonggi area. The Teacher-Child Relationship Scale developed by Pianta(1994) were used to measure teacher-child relationship. The Playfulness Rating Scale developed by Kim, Kim & Park (2012) was used to measure playfulness of the young children. The collected data were analyzed by t-test and partial correlation.
The results of this study were as follows.
Fist, there was difference in the intimacy of teacher-child relationship by gender; Girls were more intimate with teachers than boys. There was difference in playfulness of children by gender and age; The playfulness of girls was higher than that of boys. Also the playfulness of 5years olds was higher than that of 4years olds.
Second, The children showing higher intimacy and lower conflict in teacher-child relationship had higher playfulness; That is, they showed more leading participation, voluntary full immersion, expression of joy and cognitive flexibility during play. The children showing higher dependency in teacher-child relationship had lower playfulness. That is, they showed less voluntary full immersion, leading participation and cognitive flexibility during play.
In conclusion, there is difference in teacher-child relationship and playfulness of children by gender and there is a positive correlation between the playfulness of children and teacher-child relationship.
주제어
#유아의 놀이성
#teacher-child relationships
#playfulness of the children
#교사-유아 관계
학위논문 정보
저자
김미림
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
유아교육 전공
지도교수
박찬화
발행연도
2016
총페이지
v, 55장
키워드
유아의 놀이성,
teacher-child relationships,
playfulness of the children,
교사-유아 관계
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.