본 연구는 어린이집의 조직풍토가 보육교사의 전문성 인식에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 연구 대상은 서울, 경기, 인천에 소재한 어린이집에 재직 중인 보육교사 302명이었다. 보육교사의 전문성 인식을 측정하기 위해 Wang(2005)이 개발한 평정척도 Current Status and Self-Desire for Professional Competence를, 어린이집의 조직풍토를 측정하기 위해 Bloom(2010)이 개발한 평정척도 ECWES(Early Childhood Work Environment Survey)를 번안・수정하여 사용하였다. 설문지는 연구자가 대집단 교사교육 시 직접 방문하여 조사하거나, 개별 어린이집 방문 및 우편을 통해 배부한 뒤 회수하였다. 수집된 자료는 연구문제에 따라 일원변량분석(one-way ...
본 연구는 어린이집의 조직풍토가 보육교사의 전문성 인식에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 연구 대상은 서울, 경기, 인천에 소재한 어린이집에 재직 중인 보육교사 302명이었다. 보육교사의 전문성 인식을 측정하기 위해 Wang(2005)이 개발한 평정척도 Current Status and Self-Desire for Professional Competence를, 어린이집의 조직풍토를 측정하기 위해 Bloom(2010)이 개발한 평정척도 ECWES(Early Childhood Work Environment Survey)를 번안・수정하여 사용하였다. 설문지는 연구자가 대집단 교사교육 시 직접 방문하여 조사하거나, 개별 어린이집 방문 및 우편을 통해 배부한 뒤 회수하였다. 수집된 자료는 연구문제에 따라 일원변량분석(one-way ANOVA, Welch test) 및 사후검증(Schéffe, Games-Howell)을 하였으며 위계적 중다회귀분석을 실시하였다. 본 연구에서 나타난 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 전문성 인식은 중앙치보다 높게 나타나 교사들이 자신의 전문성을 높게 인식하고 있었으며 교사의 학력과 경력에 따라 유의한 차이가 나타났다. 보육교사 전문성 인식의 하위 범주 중 의사소통 능력에서 기관 유형간 차이가 있었다. 즉, 보육교사의 학력이 높고, 경력이 많을수록 교사가 전문성을 높게 인식하고 있었고, 직장어린이집 교사가 의사소통에 대한 전문성 인식이 높았다. 둘째, 보육교사는 어린이집의 조직풍토 10개의 하위 범주 중 과업 지향성을 가장 긍정적으로 인식하고 있었으며 전문성 향상 지원을 가장 부정적으로 인식하고 있었다. 교사가 인식하는 어린이집의 조직풍토는 기관 유형에 따라 유의미한 차이가 있었다. 직장어린이집은 국공립・법인어린이집, 민간어린이집, 가정어린이집과의 차이가 유의미하였는데, 이는 직장어린이집에 근무하는 교사들이 다른 세 기관에 근무하는 교사들보다 직장 내 조직풍토를 긍정적으로 인식하고 있음을 의미한다. 셋째, 교사의 학력이 높을수록, 경력이 많을수록, 어린이집의 조직풍토가 긍정적일수록 보육교사가 전문성을 높게 인식하는 것으로 나타나 교사의 전문성 인식에 있어 어린이집의 조직풍토가 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 결론적으로, 어린이집의 긍정적인 조직풍토는 보육교사 자신이 인식하는 전문성에 영향을 미친다.
본 연구는 어린이집의 조직풍토가 보육교사의 전문성 인식에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 연구 대상은 서울, 경기, 인천에 소재한 어린이집에 재직 중인 보육교사 302명이었다. 보육교사의 전문성 인식을 측정하기 위해 Wang(2005)이 개발한 평정척도 Current Status and Self-Desire for Professional Competence를, 어린이집의 조직풍토를 측정하기 위해 Bloom(2010)이 개발한 평정척도 ECWES(Early Childhood Work Environment Survey)를 번안・수정하여 사용하였다. 설문지는 연구자가 대집단 교사교육 시 직접 방문하여 조사하거나, 개별 어린이집 방문 및 우편을 통해 배부한 뒤 회수하였다. 수집된 자료는 연구문제에 따라 일원변량분석(one-way ANOVA, Welch test) 및 사후검증(Schéffe, Games-Howell)을 하였으며 위계적 중다회귀분석을 실시하였다. 본 연구에서 나타난 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 전문성 인식은 중앙치보다 높게 나타나 교사들이 자신의 전문성을 높게 인식하고 있었으며 교사의 학력과 경력에 따라 유의한 차이가 나타났다. 보육교사 전문성 인식의 하위 범주 중 의사소통 능력에서 기관 유형간 차이가 있었다. 즉, 보육교사의 학력이 높고, 경력이 많을수록 교사가 전문성을 높게 인식하고 있었고, 직장어린이집 교사가 의사소통에 대한 전문성 인식이 높았다. 둘째, 보육교사는 어린이집의 조직풍토 10개의 하위 범주 중 과업 지향성을 가장 긍정적으로 인식하고 있었으며 전문성 향상 지원을 가장 부정적으로 인식하고 있었다. 교사가 인식하는 어린이집의 조직풍토는 기관 유형에 따라 유의미한 차이가 있었다. 직장어린이집은 국공립・법인어린이집, 민간어린이집, 가정어린이집과의 차이가 유의미하였는데, 이는 직장어린이집에 근무하는 교사들이 다른 세 기관에 근무하는 교사들보다 직장 내 조직풍토를 긍정적으로 인식하고 있음을 의미한다. 셋째, 교사의 학력이 높을수록, 경력이 많을수록, 어린이집의 조직풍토가 긍정적일수록 보육교사가 전문성을 높게 인식하는 것으로 나타나 교사의 전문성 인식에 있어 어린이집의 조직풍토가 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 결론적으로, 어린이집의 긍정적인 조직풍토는 보육교사 자신이 인식하는 전문성에 영향을 미친다.
The purpose of this study was to examine the effects of childcare center’s organizational climate on early childhood teacher’s perception of professionalism. The subjects of this study were 302 teachers working in childcare centers in Seoul, Gyeonggi, and Incheon. This study measured teacher’s perce...
The purpose of this study was to examine the effects of childcare center’s organizational climate on early childhood teacher’s perception of professionalism. The subjects of this study were 302 teachers working in childcare centers in Seoul, Gyeonggi, and Incheon. This study measured teacher’s perception of professionalism with Current Status and Self-Desire for Professional Competence(Wang, 2005) and assessed childcare center’s organizational climate with Early Childhood Work Environment Survey(Bloom, 2010). The collected data was then analyzed by ANOVA(one-way ANOVA, Welch test) with post hoc tests(Schéffe, Games-Howell), and hierarchical regression. The findings of this study were as the following; First, the perception of childcare teacher’s professionalism score was higher than median. There were significant differences in perception of professionalism by education level and work experience. Also, there was the significant difference in perception of communication competency professionalism by center type. In other words, teachers who got educated more and more work experience perceived greater professionalism and teachers who are working in employer-supported childcare centers have a higher perception of professionalism in communication competency. Second, early childhood teachers saw ‘task orientation’ most positively and ‘professional growth’ most negatively among organizational climate ten subcategories. There were significant differences in perceived organizational climate between center types. Employer-supported childcare center’s organizational climate was significantly higher than that of national, incorporated, private and family childcare center. Third, the result showed organizational climate significantly influenced teacher’s professionalism perception while controlling for teacher’s education level, work experience. In conclusion, childcare center’s healthy organizational climate was effective in increasing teacher’s self-perception of professionalism.
The purpose of this study was to examine the effects of childcare center’s organizational climate on early childhood teacher’s perception of professionalism. The subjects of this study were 302 teachers working in childcare centers in Seoul, Gyeonggi, and Incheon. This study measured teacher’s perception of professionalism with Current Status and Self-Desire for Professional Competence(Wang, 2005) and assessed childcare center’s organizational climate with Early Childhood Work Environment Survey(Bloom, 2010). The collected data was then analyzed by ANOVA(one-way ANOVA, Welch test) with post hoc tests(Schéffe, Games-Howell), and hierarchical regression. The findings of this study were as the following; First, the perception of childcare teacher’s professionalism score was higher than median. There were significant differences in perception of professionalism by education level and work experience. Also, there was the significant difference in perception of communication competency professionalism by center type. In other words, teachers who got educated more and more work experience perceived greater professionalism and teachers who are working in employer-supported childcare centers have a higher perception of professionalism in communication competency. Second, early childhood teachers saw ‘task orientation’ most positively and ‘professional growth’ most negatively among organizational climate ten subcategories. There were significant differences in perceived organizational climate between center types. Employer-supported childcare center’s organizational climate was significantly higher than that of national, incorporated, private and family childcare center. Third, the result showed organizational climate significantly influenced teacher’s professionalism perception while controlling for teacher’s education level, work experience. In conclusion, childcare center’s healthy organizational climate was effective in increasing teacher’s self-perception of professionalism.
주제어
#보육교사 전문성 인식 조직풍토 early childhood teacher perception of professionalism organizational climate
학위논문 정보
저자
정아람
학위수여기관
연세대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
아동·가족학과
지도교수
김명순
발행연도
2016
총페이지
vi, 81 p.
키워드
보육교사 전문성 인식 조직풍토 early childhood teacher perception of professionalism organizational climate
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