본 연구는 기능성화장품 인식수준에 따라 달라지는 피부 관리행동과 피부 상태만족도를 알아보고, 기능성화장품의 구매와 사용실태를 파악하여 제품의 선호도와 신뢰도 근거, 만족도 연구를 통해, 기능성화장품 시장의 마케팅의 기초자료의 일환으로 활용되어 추후 기능성화장품 시장 흐름의 방향을 제시하고자 하는데 그 목적이 있다. 본 연구를 위해 2016년 2월 27일부터 3월30일까지 34일에 걸쳐 자료를 수집하였으며, 설문 379부를 최종 분석 자료로 사용하였다. 본 연구는 SPSS ...
본 연구는 기능성화장품 인식수준에 따라 달라지는 피부 관리행동과 피부 상태만족도를 알아보고, 기능성화장품의 구매와 사용실태를 파악하여 제품의 선호도와 신뢰도 근거, 만족도 연구를 통해, 기능성화장품 시장의 마케팅의 기초자료의 일환으로 활용되어 추후 기능성화장품 시장 흐름의 방향을 제시하고자 하는데 그 목적이 있다. 본 연구를 위해 2016년 2월 27일부터 3월30일까지 34일에 걸쳐 자료를 수집하였으며, 설문 379부를 최종 분석 자료로 사용하였다. 본 연구는 SPSSWIN 22.0 프로그램을 활용하였는데 그 결과는 다음과 같다.
첫째, 본 연구에서는 기능성화장품에 대해 바르게 인식하고 있다고 응답한경우 제품상의 표기문구가 상대적으로 높게 나타났으며, 그렇지 않다고 응답한 경우 광고와 판매원의 설명이 높게 나타났다. 이는 기능성화장품임을 알리는 다양한 광고와 제품을 소개하여 판매하는 직원들의 교육 또한 화장품의 판매에 중요한 역할을 한다는 것을 알 수 있다.
둘째, 기능성화장품에 대해 올바르게 인식하고 있는 경우 본인의 피부상태에 대한 만족도가 높았으며 한 달에 소비하는 피부관리 비용 또한 높게 나타났다. 이는 기능성화장품의 인식여부가 제품의 구매로 이어질 뿐만 아니라 다양한 홈케어 관리품목의 구매로도 이어질 수 있다고 사료되며 팩, 마스크,마사지기기 등 구매자 특성에 따라 다양한 마케팅 접근이 필요하다고 사료된다.
셋째, 제품의 성분, 효능, 효과 뿐만 아니라 화장품 용기의 디자인에서 느껴지는 심미적인 만족도 또한 제품의 구매에 큰 영향력을 미치는 것으로 사료되며, 인터넷 모바일에서 사용가능한 쿠폰이나 가격할인 등 온라인상에서의 마케팅전략을 세부적으로 제시할 필요가 있을 것으로 보여진다.
넷째, 제품 형태에 관해서는 세럼, 에센스, 앰플을 선호함에 따라 무겁지않고 가벼우면서도 고농축 타입으로 효과를 볼 수 있는 제품이 각광받고 있음을 알 수 있었는데 소비자의 이러한 욕구를 충족시키기 위하여 제품 생산시 이점을 염두해두어 마케팅 전략을 생각해 볼 필요가 있을 것으로 사료된다.
다섯째, 기능성화장품에 대해 올바르게 인식하고 있는 경우 기초화장품과 동일한 경우가 많았으며 재구매 또한 높게 나타났다. 제품사용 후 만족도 여부에 관해서도 만족한다는 응답이 높게 나타났으며 다른 누군가에게 소개했다는 응답이 높게 나타났다. 따라서 기능성화장품의 올바른 인식여부에 의해 제품의 충성도가 높아질 수 있으며 나아가 제품의 홍보에도 큰 영향을 미치는 것으로 보여진다.
따라서 기능성화장품의 인식수준에 의해 만족도와 브랜드의 충성도가 달라지는 결과에 따라 사람들에게 기능성화장품에 대한 정확한 인식전달을 할 수있는 방안에 대해 생각해보아야 할 것이다. 본 연구를 통해 효능, 효과를 중 요시하는 만큼 기능성화장품의 효과에 대해 만족도를 높일 수 있는 제품개발이 꾸준히 향상 되어야 하며 제품군에 따른 가격선정과 품질의 개발이 이루어지기를 기대한다. 또한 제품 구매동기를 좀 더 세분화하여 그에 따른 적합한 상품들과 함께 마케팅 전략에 효과적으로 적용되기를 기대한다.
본 연구는 기능성화장품 인식수준에 따라 달라지는 피부 관리행동과 피부 상태만족도를 알아보고, 기능성화장품의 구매와 사용실태를 파악하여 제품의 선호도와 신뢰도 근거, 만족도 연구를 통해, 기능성화장품 시장의 마케팅의 기초자료의 일환으로 활용되어 추후 기능성화장품 시장 흐름의 방향을 제시하고자 하는데 그 목적이 있다. 본 연구를 위해 2016년 2월 27일부터 3월30일까지 34일에 걸쳐 자료를 수집하였으며, 설문 379부를 최종 분석 자료로 사용하였다. 본 연구는 SPSS WIN 22.0 프로그램을 활용하였는데 그 결과는 다음과 같다.
첫째, 본 연구에서는 기능성화장품에 대해 바르게 인식하고 있다고 응답한경우 제품상의 표기문구가 상대적으로 높게 나타났으며, 그렇지 않다고 응답한 경우 광고와 판매원의 설명이 높게 나타났다. 이는 기능성화장품임을 알리는 다양한 광고와 제품을 소개하여 판매하는 직원들의 교육 또한 화장품의 판매에 중요한 역할을 한다는 것을 알 수 있다.
둘째, 기능성화장품에 대해 올바르게 인식하고 있는 경우 본인의 피부상태에 대한 만족도가 높았으며 한 달에 소비하는 피부관리 비용 또한 높게 나타났다. 이는 기능성화장품의 인식여부가 제품의 구매로 이어질 뿐만 아니라 다양한 홈케어 관리품목의 구매로도 이어질 수 있다고 사료되며 팩, 마스크,마사지기기 등 구매자 특성에 따라 다양한 마케팅 접근이 필요하다고 사료된다.
셋째, 제품의 성분, 효능, 효과 뿐만 아니라 화장품 용기의 디자인에서 느껴지는 심미적인 만족도 또한 제품의 구매에 큰 영향력을 미치는 것으로 사료되며, 인터넷 모바일에서 사용가능한 쿠폰이나 가격할인 등 온라인상에서의 마케팅전략을 세부적으로 제시할 필요가 있을 것으로 보여진다.
넷째, 제품 형태에 관해서는 세럼, 에센스, 앰플을 선호함에 따라 무겁지않고 가벼우면서도 고농축 타입으로 효과를 볼 수 있는 제품이 각광받고 있음을 알 수 있었는데 소비자의 이러한 욕구를 충족시키기 위하여 제품 생산시 이점을 염두해두어 마케팅 전략을 생각해 볼 필요가 있을 것으로 사료된다.
다섯째, 기능성화장품에 대해 올바르게 인식하고 있는 경우 기초화장품과 동일한 경우가 많았으며 재구매 또한 높게 나타났다. 제품사용 후 만족도 여부에 관해서도 만족한다는 응답이 높게 나타났으며 다른 누군가에게 소개했다는 응답이 높게 나타났다. 따라서 기능성화장품의 올바른 인식여부에 의해 제품의 충성도가 높아질 수 있으며 나아가 제품의 홍보에도 큰 영향을 미치는 것으로 보여진다.
따라서 기능성화장품의 인식수준에 의해 만족도와 브랜드의 충성도가 달라지는 결과에 따라 사람들에게 기능성화장품에 대한 정확한 인식전달을 할 수있는 방안에 대해 생각해보아야 할 것이다. 본 연구를 통해 효능, 효과를 중 요시하는 만큼 기능성화장품의 효과에 대해 만족도를 높일 수 있는 제품개발이 꾸준히 향상 되어야 하며 제품군에 따른 가격선정과 품질의 개발이 이루어지기를 기대한다. 또한 제품 구매동기를 좀 더 세분화하여 그에 따른 적합한 상품들과 함께 마케팅 전략에 효과적으로 적용되기를 기대한다.
This study aims to provide a functional cosmetic market with essential marketing data in an effort to suggest a direction for a functional cosmetic market. In this study, consumers' skin management and the satisfaction on their skin condition depending on an awareness on functional cosmetics, and th...
This study aims to provide a functional cosmetic market with essential marketing data in an effort to suggest a direction for a functional cosmetic market. In this study, consumers' skin management and the satisfaction on their skin condition depending on an awareness on functional cosmetics, and the purchase and the use of them were identified to understand their preference, reliability and satisfaction on the product.
For this study, data were collected for 34 days from February 27 to March 30, 2016, and 379 copies of a survey were used for the data analysis. This study was conducted by using SPSS WIN 22.0 program. The study result is stated below.
First, if consumers responded that they had a proper awareness on a functional cosmetic, the statements regarding the ingredient and the function written on the product were found to be relatively specific. However, if responses were negative, advertisements and a verbal explanation by a seller played a bigger role that the statements. This shows that a training for employees who promote and sell functional cosmetics also plays a crucial role in sales of the product.
Second, consumers who had a proper awareness on a functional cosmetic were highly satisfied with their skin condition and spent lots of money per month on skin management. This shows that the awareness on the functional cosmetic not only leads to the purchase of the product but also buying of other home care cosmetics. In this regard, various marketing strategies and approaches are needed to satisfy different needs of consumers such as packs, mask sheet packs and massagers.
Third, not only ingredients, functions and effects of the product but also aesthetic satisfaction on cosmetic containers make a big impact on the purchase of the product. Therefore, online marketing strategies including mobile or discount coupons should be devised to target specific consumers. Fourth, in terms of the product type, a product that is light but high-enriched is highly demanded by consumers as they prefer the types of a serum, an essence or an ample. To satisfy consumers' needs, marketing strategies considering their preference should be established in a production stage.
Fifth, consumers who had a proper awareness on a functional cosmetic also did with basic skin care products and were most likely to be a repurchaser. In terms of the level of satisfaction after using the product, most respondents said they were satisfied and introduced the product to their acquaintances. Therefore, it is fair to say that a proper awareness on a functional cosmetic contributes to raising a product royalty and plays an important role in the promotion of the product.
As a level of awareness on functional cosmetics shows a difference in consumer satisfaction and brand loyalty, it is time to establish effective strategies to facilitate a proper awareness among consumers. As most of consumers place a great importance on functions and effects of the product, cosmetic manufacturers should keep this in mind in developing products to enhance consumers' satisfaction and should put a price depending on the product type. Furthermore, segmentation of purchase motivation is needed in developing appropriate products and devising effective marketing strategies.
This study aims to provide a functional cosmetic market with essential marketing data in an effort to suggest a direction for a functional cosmetic market. In this study, consumers' skin management and the satisfaction on their skin condition depending on an awareness on functional cosmetics, and the purchase and the use of them were identified to understand their preference, reliability and satisfaction on the product.
For this study, data were collected for 34 days from February 27 to March 30, 2016, and 379 copies of a survey were used for the data analysis. This study was conducted by using SPSS WIN 22.0 program. The study result is stated below.
First, if consumers responded that they had a proper awareness on a functional cosmetic, the statements regarding the ingredient and the function written on the product were found to be relatively specific. However, if responses were negative, advertisements and a verbal explanation by a seller played a bigger role that the statements. This shows that a training for employees who promote and sell functional cosmetics also plays a crucial role in sales of the product.
Second, consumers who had a proper awareness on a functional cosmetic were highly satisfied with their skin condition and spent lots of money per month on skin management. This shows that the awareness on the functional cosmetic not only leads to the purchase of the product but also buying of other home care cosmetics. In this regard, various marketing strategies and approaches are needed to satisfy different needs of consumers such as packs, mask sheet packs and massagers.
Third, not only ingredients, functions and effects of the product but also aesthetic satisfaction on cosmetic containers make a big impact on the purchase of the product. Therefore, online marketing strategies including mobile or discount coupons should be devised to target specific consumers. Fourth, in terms of the product type, a product that is light but high-enriched is highly demanded by consumers as they prefer the types of a serum, an essence or an ample. To satisfy consumers' needs, marketing strategies considering their preference should be established in a production stage.
Fifth, consumers who had a proper awareness on a functional cosmetic also did with basic skin care products and were most likely to be a repurchaser. In terms of the level of satisfaction after using the product, most respondents said they were satisfied and introduced the product to their acquaintances. Therefore, it is fair to say that a proper awareness on a functional cosmetic contributes to raising a product royalty and plays an important role in the promotion of the product.
As a level of awareness on functional cosmetics shows a difference in consumer satisfaction and brand loyalty, it is time to establish effective strategies to facilitate a proper awareness among consumers. As most of consumers place a great importance on functions and effects of the product, cosmetic manufacturers should keep this in mind in developing products to enhance consumers' satisfaction and should put a price depending on the product type. Furthermore, segmentation of purchase motivation is needed in developing appropriate products and devising effective marketing strategies.
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