오늘날 정보통신의 발달과 인터넷 문화의 확산으로 전자상거래가 성숙기에 접어들면서 온라인 기반의 상거래 규모는 지속적인 성장 추이가 보이고 있다. 이에 따라 인터넷 기반의 다양한 비즈니스 모델들이 등장하면서 특히 인터넷 기술의 발달에 따라 온라인 쇼핑물은 매우 속도로 발전하고 있다. 고객들은 매장에 직접 나가지 않고도 인터넷 쇼핑물에서 제공하는 다양한 상품, 서비스 등을 언제든지 구매할 수 있어서 편리성과 시간절약 등의 효과가 느껴질 수 있다. 기업에게는 유통단계의 축소에 의한 거래비용 감소, 적은 비용에 의한 기업홍보 등의 효과를 가져올 수 있다. 본 연구에서는 한국 ...
오늘날 정보통신의 발달과 인터넷 문화의 확산으로 전자상거래가 성숙기에 접어들면서 온라인 기반의 상거래 규모는 지속적인 성장 추이가 보이고 있다. 이에 따라 인터넷 기반의 다양한 비즈니스 모델들이 등장하면서 특히 인터넷 기술의 발달에 따라 온라인 쇼핑물은 매우 속도로 발전하고 있다. 고객들은 매장에 직접 나가지 않고도 인터넷 쇼핑물에서 제공하는 다양한 상품, 서비스 등을 언제든지 구매할 수 있어서 편리성과 시간절약 등의 효과가 느껴질 수 있다. 기업에게는 유통단계의 축소에 의한 거래비용 감소, 적은 비용에 의한 기업홍보 등의 효과를 가져올 수 있다. 본 연구에서는 한국 오픈마켓의 대표적인 성공모델인 G마켓과 중국 오픈마켓의 대표적인 성공모델인 타오바오에 대한 연구한다. 본 연구는 중국의 전자상거래의 현황과 문제점을 분석함에 있어서 최신 통계를 활용하여 발전방안을 제시함으로써 중국의 전자상거래 정책 입안 또는 한국의 전자상거래기업의 중국 진출 시 방향을 설정하는데 활용될 수 있다는 점에서 그 의의를 찾을 수 있다. 그러나 본 연구는 실증적 조사가 아니라 기존 연구를 바탕으로 작성하기 때문에 다루지 못한 한계점이 있어 향후 더 전면적이고 포괄적으로 심도 있는전자상거래 환경을 이루기 위한 연구가 다각적으로 이루어져야 할 것이다.
오늘날 정보통신의 발달과 인터넷 문화의 확산으로 전자상거래가 성숙기에 접어들면서 온라인 기반의 상거래 규모는 지속적인 성장 추이가 보이고 있다. 이에 따라 인터넷 기반의 다양한 비즈니스 모델들이 등장하면서 특히 인터넷 기술의 발달에 따라 온라인 쇼핑물은 매우 속도로 발전하고 있다. 고객들은 매장에 직접 나가지 않고도 인터넷 쇼핑물에서 제공하는 다양한 상품, 서비스 등을 언제든지 구매할 수 있어서 편리성과 시간절약 등의 효과가 느껴질 수 있다. 기업에게는 유통단계의 축소에 의한 거래비용 감소, 적은 비용에 의한 기업홍보 등의 효과를 가져올 수 있다. 본 연구에서는 한국 오픈마켓의 대표적인 성공모델인 G마켓과 중국 오픈마켓의 대표적인 성공모델인 타오바오에 대한 연구한다. 본 연구는 중국의 전자상거래의 현황과 문제점을 분석함에 있어서 최신 통계를 활용하여 발전방안을 제시함으로써 중국의 전자상거래 정책 입안 또는 한국의 전자상거래기업의 중국 진출 시 방향을 설정하는데 활용될 수 있다는 점에서 그 의의를 찾을 수 있다. 그러나 본 연구는 실증적 조사가 아니라 기존 연구를 바탕으로 작성하기 때문에 다루지 못한 한계점이 있어 향후 더 전면적이고 포괄적으로 심도 있는전자상거래 환경을 이루기 위한 연구가 다각적으로 이루어져야 할 것이다.
The internet is closely associated in our lives now. Also, the rapid spread of the Internet and dissemination of information and communication technology development networks through various forms of e-commerce electronic commerce as they appeared Recently, South Korea and China, where an inter...
The internet is closely associated in our lives now. Also, the rapid spread of the Internet and dissemination of information and communication technology development networks through various forms of e-commerce electronic commerce as they appeared Recently, South Korea and China, where an internet shopping mall without space difficult in terms of sellers and buyers are free to trade in goods, the Online Shopping is the day Development. Also the Internet's online shopping enter the Chinese Internet leaders of Korea a reward success through Comparative Analysis examines each through the online shopping to derive its success. It is the actual situation in China, as a matter of fact, that the potential e-Commerce market is not fully utilized because of insufficient government policies, inter regional disparity, and poor digital infrastructure. In addition, the e-Commerce market has faced a big difficulty due to the lack of credibility among people in the society of China. And then, it has dealt with the problems of e-Commerce market in China from the viewpoint of government, corporate, and consumers reactively. Finally, the development plan of e-Commerce market in China has been presented substantially on each standpoint of government, corporation, and consumers based on the analysis of the success factors of Taobao in China, in order to complement the problems of e-Commerce in China. The informatization of corporation should be enhanced, firstly, in the stand point of corporation. second, the corporation should provide the standard of new technologies in accordance with the laws. Third, the system should be provided to secure the stability of e-Commerce transactions, which can elevate the reliability of e-Commerce market. he safety of transactions should have been secured by utilizing third party e-payment method actively. Fourth, it should provide diversified goods for trading and commodity contents. Fifth, the quality of goods should be guaranteed properly.
The internet is closely associated in our lives now. Also, the rapid spread of the Internet and dissemination of information and communication technology development networks through various forms of e-commerce electronic commerce as they appeared Recently, South Korea and China, where an internet shopping mall without space difficult in terms of sellers and buyers are free to trade in goods, the Online Shopping is the day Development. Also the Internet's online shopping enter the Chinese Internet leaders of Korea a reward success through Comparative Analysis examines each through the online shopping to derive its success. It is the actual situation in China, as a matter of fact, that the potential e-Commerce market is not fully utilized because of insufficient government policies, inter regional disparity, and poor digital infrastructure. In addition, the e-Commerce market has faced a big difficulty due to the lack of credibility among people in the society of China. And then, it has dealt with the problems of e-Commerce market in China from the viewpoint of government, corporate, and consumers reactively. Finally, the development plan of e-Commerce market in China has been presented substantially on each standpoint of government, corporation, and consumers based on the analysis of the success factors of Taobao in China, in order to complement the problems of e-Commerce in China. The informatization of corporation should be enhanced, firstly, in the stand point of corporation. second, the corporation should provide the standard of new technologies in accordance with the laws. Third, the system should be provided to secure the stability of e-Commerce transactions, which can elevate the reliability of e-Commerce market. he safety of transactions should have been secured by utilizing third party e-payment method actively. Fourth, it should provide diversified goods for trading and commodity contents. Fifth, the quality of goods should be guaranteed properly.
주제어
#통상경제 온라인쇼핑 중국 한국 internet Online Shopping China Korea
학위논문 정보
저자
유은지
학위수여기관
신라대학교 일반대학원
학위구분
국내석사
학과
통상경제학과
지도교수
김상권
발행연도
2016
총페이지
iv, 54장
키워드
통상경제 온라인쇼핑 중국 한국 internet Online Shopping China Korea
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.