본 연구는 집단미술치료가 지역아동센터 이용 아동의 또래관계기술에 미치는 효과를 알아보기 위한 것이다. 연구대상은 G시에 위치한 두 곳의 지역아동센터를 이용하는 아동들 중 사회복지사의 추천과 부모동의를 받은 초등학교 5, 6학년 아동으로 실험집단과 대기통제집단에 각 8명씩 배정하였다. 본 연구는 2015년 7월 29일부터 2015년 10월 14일까지 매 회기 90분씩, 주 1회, 총12회기를 실시하였다. 본 연구의 효과측정을 위해 양윤란(2004)의 아동·청소년 또래관계기술 척도(PRS-AC)를 사용하여 사전·사후·추후 검사에 사용하였다. 자료처리는 ...
본 연구는 집단미술치료가 지역아동센터 이용 아동의 또래관계기술에 미치는 효과를 알아보기 위한 것이다. 연구대상은 G시에 위치한 두 곳의 지역아동센터를 이용하는 아동들 중 사회복지사의 추천과 부모동의를 받은 초등학교 5, 6학년 아동으로 실험집단과 대기통제집단에 각 8명씩 배정하였다. 본 연구는 2015년 7월 29일부터 2015년 10월 14일까지 매 회기 90분씩, 주 1회, 총12회기를 실시하였다. 본 연구의 효과측정을 위해 양윤란(2004)의 아동·청소년 또래관계기술 척도(PRS-AC)를 사용하여 사전·사후·추후 검사에 사용하였다. 자료처리는 SPSS 20.0을 활용하였으며, 실험집단과 대기통제집단의 또래관계기술 사전점수와 하위요인의 사전점수에 대한 동질성 검증을 위해 독립표본 t검증(Independent t-test)을 실시하였다. 또한 집단미술치료 프로그램의 효과를 검증하기 위해서 반복측정 분산분석(repeated measures ANOVA)을 통해 실험집단과 대기통제집단의 또래관계기술 척도의 점수를 사전·사후·추후를 비교·분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 집단미술치료 프로그램을 통해 지역아동센터 이용 아동의 또래관계기술척도에 나타난 또래관계기술의 점수가 향상되었으며, 회기별 또래관계기술이 긍정적으로 변화되었다. 따라서 집단미술치료가 지역아동센터 이용 아동의 또래관계기술의 변화에 효과적인 것으로 나타났다.
본 연구는 집단미술치료가 지역아동센터 이용 아동의 또래관계기술에 미치는 효과를 알아보기 위한 것이다. 연구대상은 G시에 위치한 두 곳의 지역아동센터를 이용하는 아동들 중 사회복지사의 추천과 부모동의를 받은 초등학교 5, 6학년 아동으로 실험집단과 대기통제집단에 각 8명씩 배정하였다. 본 연구는 2015년 7월 29일부터 2015년 10월 14일까지 매 회기 90분씩, 주 1회, 총12회기를 실시하였다. 본 연구의 효과측정을 위해 양윤란(2004)의 아동·청소년 또래관계기술 척도(PRS-AC)를 사용하여 사전·사후·추후 검사에 사용하였다. 자료처리는 SPSS 20.0을 활용하였으며, 실험집단과 대기통제집단의 또래관계기술 사전점수와 하위요인의 사전점수에 대한 동질성 검증을 위해 독립표본 t검증(Independent t-test)을 실시하였다. 또한 집단미술치료 프로그램의 효과를 검증하기 위해서 반복측정 분산분석(repeated measures ANOVA)을 통해 실험집단과 대기통제집단의 또래관계기술 척도의 점수를 사전·사후·추후를 비교·분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 집단미술치료 프로그램을 통해 지역아동센터 이용 아동의 또래관계기술척도에 나타난 또래관계기술의 점수가 향상되었으며, 회기별 또래관계기술이 긍정적으로 변화되었다. 따라서 집단미술치료가 지역아동센터 이용 아동의 또래관계기술의 변화에 효과적인 것으로 나타났다.
This study desires to examine the effects of group art therapy on the peer relational skill of children who used the local children center. Subjects of the study are fifth to sixth year elementary school children who used the local children center in G city. Also they are recommended, by a social wo...
This study desires to examine the effects of group art therapy on the peer relational skill of children who used the local children center. Subjects of the study are fifth to sixth year elementary school children who used the local children center in G city. Also they are recommended, by a social worker, have their parents agreement. They were divided into 8 children of an experimental group, and 8 children of a control group. The experimental group participated in the group art therapy program for 90 minutes, once a week, a total of 12 sessions, from July 29 2015 to October 14 2015. Research tool of this study is Peer Relational Skills Scale for Children and Adolescents(PRS-AC) made by Yunran Yang(2004), and this tool was used to compare pretest, post test and follow-up. The collected data were statistically treated with the SPSS 20.0 program, and independent t-test was used to check the identity between the two groups. In addition, to examine the change of the children's peer relational skill, repeated measure ANOVA was applied. The findings of the study were summarized as follows: The group art therapy program had positive impacts on the peer relational skill of children who used the local children center.
This study desires to examine the effects of group art therapy on the peer relational skill of children who used the local children center. Subjects of the study are fifth to sixth year elementary school children who used the local children center in G city. Also they are recommended, by a social worker, have their parents agreement. They were divided into 8 children of an experimental group, and 8 children of a control group. The experimental group participated in the group art therapy program for 90 minutes, once a week, a total of 12 sessions, from July 29 2015 to October 14 2015. Research tool of this study is Peer Relational Skills Scale for Children and Adolescents(PRS-AC) made by Yunran Yang(2004), and this tool was used to compare pretest, post test and follow-up. The collected data were statistically treated with the SPSS 20.0 program, and independent t-test was used to check the identity between the two groups. In addition, to examine the change of the children's peer relational skill, repeated measure ANOVA was applied. The findings of the study were summarized as follows: The group art therapy program had positive impacts on the peer relational skill of children who used the local children center.
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