본 연구에서는 과도기적 발달단계로 불안정한 상태에 놓여있는 대학생들의 심리적 안녕감 향상을 위한 관계적 변인과 내적 변인이 미치는 영향을 살펴보기 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 연구문제1. 사회적지지가 대학생의 심리적 안녕감에 어떤 영향을 미치는가? 연구문제2. 회복탄력성이 대학생의 심리적 안녕감에 어떤 영향을 미치는가? 연구문제3. 사회적 지지와 회복탄력성이 대학생의 심리적 안녕감에 어떤 영향을 미치는가? 이 연구문제를 해결하기 위해 4년제 서울과 수도권 대학에 재학 중인 138명의 대학생을 대상으로 ...
사회적 지지 및 회복탄력성이 대학생의 심리적 안녕감에 미치는 영향
본 연구에서는 과도기적 발달단계로 불안정한 상태에 놓여있는 대학생들의 심리적 안녕감 향상을 위한 관계적 변인과 내적 변인이 미치는 영향을 살펴보기 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 연구문제1. 사회적지지가 대학생의 심리적 안녕감에 어떤 영향을 미치는가? 연구문제2. 회복탄력성이 대학생의 심리적 안녕감에 어떤 영향을 미치는가? 연구문제3. 사회적 지지와 회복탄력성이 대학생의 심리적 안녕감에 어떤 영향을 미치는가? 이 연구문제를 해결하기 위해 4년제 서울과 수도권 대학에 재학 중인 138명의 대학생을 대상으로 온라인과 오프라인 설문조사를 하였다. 설문을 통해 얻은 자료를 선행연구를 기초로 하여 연구대상자들의 인구통계학적 특성을 파악하기 위해 기술통계를 사용하였고, 각 연구변인(사회적지지, 회복탄력성, 심리적 안녕감)들 간의 상관관계를 분석하였다. 사회적 지지와 회복탄력성 각 변인들이 심리적 안녕감에 미치는 영향을 알아보기 위해 단순회귀분석을 실시하였으며, 사회적 지지와 회복탄력성이 심리적 안녕감에 미치는 영향을 알아보기 위해 중다회귀분석을 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 사회적 지지가 심리적 안녕감에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 사회적 지지의 하위유형 중에서 평가적 지지가 대학생의 심리적 안녕감에 미치는 상대적인 공헌도가 가장 큰 것으로 나타났다. 둘째, 회복탄력성이 심리적 안녕감에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 회복탄력성의 모든 구성요소가 심리적 안녕감에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났으며 하위요소 중에서도 긍정성이 제일 큰 영향을 미쳤고, 그 다음으로 사회성, 통제성 순으로 영향을 미쳤다. 셋째, 사회적 지지와 회복탄력성이 동시에 심리적 안녕감에 미치는 영향을 분석해보았을 때, 회복탄력성이 사회적 지지에 비해 심리적 안녕감에 유의미한 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 회복탄력성의 하위요인 중에서는 긍정성이 가장 큰 영향을 미쳤고, 사회성, 통제성 순으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 연구결과에 근거하여 다음과 같은 결론을 내릴 수 있다. 첫째, 심리적 안녕감을 높이기 위해 사회적 지지체계, 즉, 가족과 친구, 교수, 선후배 등의 주변 사람들이 자신의 가치를 얼마나 높이 평가하고 인정해주는가에 따라 대학생의 심리적 안녕감의 수준이 달라짐을 의미하므로 심리적 안녕감에 유의미한 영향을 미치는 사회적 지지를 증진시킬 수 있는 방안을 다양하게 모색해 볼 필요가 있다. 둘째, 대학생들의 회복탄력성을 향상시켜줄 수 있는 예방프로그램 및 탄력적이지 못한 대학생들을 위한 다양한 지원 프로그램을 모색해 볼 필요가 있다. 셋째, 개인 내적 변인인 회복탄력성을 강화하는 것이 대학생의 심리적 안녕감에 더 많은 영향을 미칠 수 있음을 의미하며, 내적 변인(회복탄력성)에 대한 심리적 개입에 우선하여 관계적 변인(사회적지지)에 대한 개입의 필요성을 시사한다.
사회적 지지 및 회복탄력성이 대학생의 심리적 안녕감에 미치는 영향
본 연구에서는 과도기적 발달단계로 불안정한 상태에 놓여있는 대학생들의 심리적 안녕감 향상을 위한 관계적 변인과 내적 변인이 미치는 영향을 살펴보기 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 연구문제1. 사회적지지가 대학생의 심리적 안녕감에 어떤 영향을 미치는가? 연구문제2. 회복탄력성이 대학생의 심리적 안녕감에 어떤 영향을 미치는가? 연구문제3. 사회적 지지와 회복탄력성이 대학생의 심리적 안녕감에 어떤 영향을 미치는가? 이 연구문제를 해결하기 위해 4년제 서울과 수도권 대학에 재학 중인 138명의 대학생을 대상으로 온라인과 오프라인 설문조사를 하였다. 설문을 통해 얻은 자료를 선행연구를 기초로 하여 연구대상자들의 인구통계학적 특성을 파악하기 위해 기술통계를 사용하였고, 각 연구변인(사회적지지, 회복탄력성, 심리적 안녕감)들 간의 상관관계를 분석하였다. 사회적 지지와 회복탄력성 각 변인들이 심리적 안녕감에 미치는 영향을 알아보기 위해 단순회귀분석을 실시하였으며, 사회적 지지와 회복탄력성이 심리적 안녕감에 미치는 영향을 알아보기 위해 중다회귀분석을 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 사회적 지지가 심리적 안녕감에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 사회적 지지의 하위유형 중에서 평가적 지지가 대학생의 심리적 안녕감에 미치는 상대적인 공헌도가 가장 큰 것으로 나타났다. 둘째, 회복탄력성이 심리적 안녕감에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 회복탄력성의 모든 구성요소가 심리적 안녕감에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났으며 하위요소 중에서도 긍정성이 제일 큰 영향을 미쳤고, 그 다음으로 사회성, 통제성 순으로 영향을 미쳤다. 셋째, 사회적 지지와 회복탄력성이 동시에 심리적 안녕감에 미치는 영향을 분석해보았을 때, 회복탄력성이 사회적 지지에 비해 심리적 안녕감에 유의미한 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 회복탄력성의 하위요인 중에서는 긍정성이 가장 큰 영향을 미쳤고, 사회성, 통제성 순으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 연구결과에 근거하여 다음과 같은 결론을 내릴 수 있다. 첫째, 심리적 안녕감을 높이기 위해 사회적 지지체계, 즉, 가족과 친구, 교수, 선후배 등의 주변 사람들이 자신의 가치를 얼마나 높이 평가하고 인정해주는가에 따라 대학생의 심리적 안녕감의 수준이 달라짐을 의미하므로 심리적 안녕감에 유의미한 영향을 미치는 사회적 지지를 증진시킬 수 있는 방안을 다양하게 모색해 볼 필요가 있다. 둘째, 대학생들의 회복탄력성을 향상시켜줄 수 있는 예방프로그램 및 탄력적이지 못한 대학생들을 위한 다양한 지원 프로그램을 모색해 볼 필요가 있다. 셋째, 개인 내적 변인인 회복탄력성을 강화하는 것이 대학생의 심리적 안녕감에 더 많은 영향을 미칠 수 있음을 의미하며, 내적 변인(회복탄력성)에 대한 심리적 개입에 우선하여 관계적 변인(사회적지지)에 대한 개입의 필요성을 시사한다.
The Effects of Social Support and Resilience on Korean College Students Psychological Well-Being
In this research, I set up subject of research as follows in order to examine the influence from social support which is relative factor and resilience which is internal factor for improving psy...
The Effects of Social Support and Resilience on Korean College Students Psychological Well-Being
In this research, I set up subject of research as follows in order to examine the influence from social support which is relative factor and resilience which is internal factor for improving psychological well-being of university students under unstable status due to transitional development stage. Subject of research 1. How does social support influence to psychological well-being of university student? Subject of research 2. How does resilient influence to psychological well-being of university student? Subject of research 3. How do social support and resilient influence to psychological well-being of university student? In order to solve this research subject, online and offline survey subject to 138 university students of 4-year-course university in Seoul and capital area. Based on preceding research from survey, I used descriptive statistics in order to understand demography characteristic of subjects and analyzed correlation between each research factors(social support, resilient, psychological well-being). In order to understand the influence to psychological well-being from each factors of social support and resilient, I performed simple regression analysis. Also, in order to understand the influence to psychological well-being from social support and resilient, I performed multiple regression analysis. The result of research is as follows. First, it was resulted that social support influences meaningfully to psychological well-being and evaluative support among subtype of social support has the biggest contributiveness to psychological well-being of university student. Second, resilient influences meaningfully to psychological well-being. All components of resilient influences meaningfully to psychological well-being and positive property among subtype has great effect and sociality, control in order. Third, when I analyzed the influence from social support and resilient to psychological well-being, resilient is influencing meaningfully to psychological well-being compared to social support. Among subtype of resilient, positive property has the biggest influence and sociality, control in order. Based on the result of research, it can be concluded as follows. First, it means that how the social support system, surrounding people such as family, friends, professors, senior and junior, evaluates and admits the person, may differ the level of psychological well-being of university students, so it is necessary to find various plans to improve social support which influences meaningfully to psychological well-being. Second, it is necessary to find prevention program to improve resilient of university students and find various support programs for university students who are not resilient. Third, it means that intensifying resilient, which is individual internal factor, influence to psychological well-being more, and it implies necessity of intervention by relative factor(social support) prior to psychological intervention to internal factor(resilient).
The Effects of Social Support and Resilience on Korean College Students Psychological Well-Being
In this research, I set up subject of research as follows in order to examine the influence from social support which is relative factor and resilience which is internal factor for improving psychological well-being of university students under unstable status due to transitional development stage. Subject of research 1. How does social support influence to psychological well-being of university student? Subject of research 2. How does resilient influence to psychological well-being of university student? Subject of research 3. How do social support and resilient influence to psychological well-being of university student? In order to solve this research subject, online and offline survey subject to 138 university students of 4-year-course university in Seoul and capital area. Based on preceding research from survey, I used descriptive statistics in order to understand demography characteristic of subjects and analyzed correlation between each research factors(social support, resilient, psychological well-being). In order to understand the influence to psychological well-being from each factors of social support and resilient, I performed simple regression analysis. Also, in order to understand the influence to psychological well-being from social support and resilient, I performed multiple regression analysis. The result of research is as follows. First, it was resulted that social support influences meaningfully to psychological well-being and evaluative support among subtype of social support has the biggest contributiveness to psychological well-being of university student. Second, resilient influences meaningfully to psychological well-being. All components of resilient influences meaningfully to psychological well-being and positive property among subtype has great effect and sociality, control in order. Third, when I analyzed the influence from social support and resilient to psychological well-being, resilient is influencing meaningfully to psychological well-being compared to social support. Among subtype of resilient, positive property has the biggest influence and sociality, control in order. Based on the result of research, it can be concluded as follows. First, it means that how the social support system, surrounding people such as family, friends, professors, senior and junior, evaluates and admits the person, may differ the level of psychological well-being of university students, so it is necessary to find various plans to improve social support which influences meaningfully to psychological well-being. Second, it is necessary to find prevention program to improve resilient of university students and find various support programs for university students who are not resilient. Third, it means that intensifying resilient, which is individual internal factor, influence to psychological well-being more, and it implies necessity of intervention by relative factor(social support) prior to psychological intervention to internal factor(resilient).
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