ARCS 학습동기이론에 따른 초등학교 음악과 교사용 지도서 내용 분석 연구 : 3학년을 중심으로 A Study on Analysis of Contents in Teacher's Manuals for Music Textbooks according to ARCS Strategy : Focusing on the 3rd grades in Elementary School원문보기
본 연구는 학습동기유발의 관점에서 음악 교사용 지도서의 내용을 살펴보는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 학생들의 학습동기에 영향을 줄 수 있는 요소들을 탐구하고 켈러(J. M. Keller)의 ARCS 학습동기이론의 관점에서 초등학교 음악과 교사용 지도서의 내용을 출판사별로 분석하였다. 분석 결과, 첫째, 동기유발을 위한 전략들은 지도서마다 다양한 양상으로 나타나지만 대체적으로 활동에 동기유발 요소들이 포함되어있다는 것을 알 수 있다. ...
본 연구는 학습동기유발의 관점에서 음악 교사용 지도서의 내용을 살펴보는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 학생들의 학습동기에 영향을 줄 수 있는 요소들을 탐구하고 켈러(J. M. Keller)의 ARCS 학습동기이론의 관점에서 초등학교 음악과 교사용 지도서의 내용을 출판사별로 분석하였다. 분석 결과, 첫째, 동기유발을 위한 전략들은 지도서마다 다양한 양상으로 나타나지만 대체적으로 활동에 동기유발 요소들이 포함되어있다는 것을 알 수 있다. 둘째, 학습 단계별로 분석한 결과, 학습 단계별로 더 자주 활용되는 동기유발 전략이 있음을 분석할 수 있다. 만약 교사용 지도서에 학습자들이 적극적으로 수업에 참여하게 할 수 있도록 동기유발을 돕는 전략들이 체계적으로 구성되어 제시된다면 음악수업의 질은 더 좋아질 것이다. 앞으로 음악수업에서 동기유발을 시킬 수 있는 방법에 대한 논의를 확대하고 이를 현장에 반영할 수 있는 연구도 심도 있게 이루어져야 할 것으로 기대한다.
본 연구는 학습동기유발의 관점에서 음악 교사용 지도서의 내용을 살펴보는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 학생들의 학습동기에 영향을 줄 수 있는 요소들을 탐구하고 켈러(J. M. Keller)의 ARCS 학습동기이론의 관점에서 초등학교 음악과 교사용 지도서의 내용을 출판사별로 분석하였다. 분석 결과, 첫째, 동기유발을 위한 전략들은 지도서마다 다양한 양상으로 나타나지만 대체적으로 활동에 동기유발 요소들이 포함되어있다는 것을 알 수 있다. 둘째, 학습 단계별로 분석한 결과, 학습 단계별로 더 자주 활용되는 동기유발 전략이 있음을 분석할 수 있다. 만약 교사용 지도서에 학습자들이 적극적으로 수업에 참여하게 할 수 있도록 동기유발을 돕는 전략들이 체계적으로 구성되어 제시된다면 음악수업의 질은 더 좋아질 것이다. 앞으로 음악수업에서 동기유발을 시킬 수 있는 방법에 대한 논의를 확대하고 이를 현장에 반영할 수 있는 연구도 심도 있게 이루어져야 할 것으로 기대한다.
The purpose of this study is to examine closely on the Teacher’s Manuals for elementary school music textbooks in the perspective of motivation.In order to achieve this objective, this study investigated the factors that can affect the motivation and analyzed the content in the aspect of Keller’s AR...
The purpose of this study is to examine closely on the Teacher’s Manuals for elementary school music textbooks in the perspective of motivation.In order to achieve this objective, this study investigated the factors that can affect the motivation and analyzed the content in the aspect of Keller’s ARCS model with in the currently used Teacher’s Manuals for music textbooks based on their publisher. The result of the study is as follows. First, Teacher’s Manuals for music textbooks based on their publisher has diverse aspects of motivational strategy, although in general, many of the proposed activities are include component of motivation. Second, according to analyzation of steps in lesson, specific strategy of motivation is frequently used during the process of the class. If various strategies to promote study motivations presented in Teacher’s Manuals for music textbooks, Teachers can interest the learners through guiding them to pay attention to learning contents, proceed with learner's learning in afamiliar way related to the lesson, and can design a lesson which can make learners have confidence and maintain their motivation on their own. and these will be connected improve teaching quality. Based on the above analysis, the discussion on the expansion of implications for effective classes that can promote learning motivation of students in music were suggested.
The purpose of this study is to examine closely on the Teacher’s Manuals for elementary school music textbooks in the perspective of motivation.In order to achieve this objective, this study investigated the factors that can affect the motivation and analyzed the content in the aspect of Keller’s ARCS model with in the currently used Teacher’s Manuals for music textbooks based on their publisher. The result of the study is as follows. First, Teacher’s Manuals for music textbooks based on their publisher has diverse aspects of motivational strategy, although in general, many of the proposed activities are include component of motivation. Second, according to analyzation of steps in lesson, specific strategy of motivation is frequently used during the process of the class. If various strategies to promote study motivations presented in Teacher’s Manuals for music textbooks, Teachers can interest the learners through guiding them to pay attention to learning contents, proceed with learner's learning in afamiliar way related to the lesson, and can design a lesson which can make learners have confidence and maintain their motivation on their own. and these will be connected improve teaching quality. Based on the above analysis, the discussion on the expansion of implications for effective classes that can promote learning motivation of students in music were suggested.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.