본 연구는 만 4세와 만 5세 유아들을 대상으로 코어 안정화 운동을 통해 안정성 운동능력 및 이동 운동능력 향상의 차이가 나타나는지 검증하는데 그 목적이 있다. 본 연구는 서울시 유아교육기관에 재원중인 만 4세 64명, 만 5세 42명 유아를 대상으로 코어 안정화 운동 프로그램을 실시하는 실험집단과 통제집단으로 배치하여 실시하였으며 코어 안정화 운동 프로그램은 유아들이 쉽게 따라할 수 있는 동작 Crawling, Bird dog, Dead bug 3가지를 선별하여 실시하였으며 연구 기간 및 프로그램은 12주간 주 2회 준비운동과 ...
본 연구는 만 4세와 만 5세 유아들을 대상으로 코어 안정화 운동을 통해 안정성 운동능력 및 이동 운동능력 향상의 차이가 나타나는지 검증하는데 그 목적이 있다. 본 연구는 서울시 유아교육기관에 재원중인 만 4세 64명, 만 5세 42명 유아를 대상으로 코어 안정화 운동 프로그램을 실시하는 실험집단과 통제집단으로 배치하여 실시하였으며 코어 안정화 운동 프로그램은 유아들이 쉽게 따라할 수 있는 동작 Crawling, Bird dog, Dead bug 3가지를 선별하여 실시하였으며 연구 기간 및 프로그램은 12주간 주 2회 준비운동과 정리운동 5분 그리고 본 운동 20분으로 총 30분의 프로그램으로 구성하였다. 본 연구의 검사도구는 TGMD-Ⅱ의 안정성 측면에서의 측정이 부족한 단점을 보완하고 타당도 검증을 통하여 한국형으로 실정에 맞게 개발한 백효현(2016)의 유아 기본운동기술 발달검사지의 안정성 운동과 이동 운동 검사의 내용을 추출하여 사용하였다. 자료처리는 SPSS 21.0 통계프로그램을 사용하였으며 집단 간 사전 동질성 검증을 위하여 독립표본 t-test를 실시하였고, 집단과 시기에 따른 안정성 운동, 이동 운동의 차이를 알아보기 위하여 반복측정 분산분석(Repeated Measures ANOVA)을 실시하였다. 분석결과 안정성 운동능력에서는 앞구르기는 실험집단 모두가 증가하였으며, 만 4세에서는 한발로 서기, 만 5세에서는 평균대 걷기에서 차이가 나타나지 않았지만 종합적으로 안정성 운동능력이 증가하는 것으로 나타났다. 이동성 운동능력에서는 제자리 멀리뛰기가 증가폭이 유의하게 나타났으며, 달리기와 홉핑에서는 차이가 없었으나 통제집단에 비하여 능력이 증가하는 것으로 나타났다. 결론적으로 유아에게 적용한 코어 안정화 운동은 인체의 중심부인 코어를 잡아주는 역할을 통하여 인간의 움직임에 가장 기초가 되는 안정성을 높여주며 안정성과 운동능력과 이동 운동능력에 효과적임을 알 수 있었다. 또한 유아기에 기본운동능력의 발달에 따라 나아가 인간의 움직임에서 더욱 강하고 정교한 움직임 즉, 더 높은 움직임의 수행력을 가지며 나아가 움직임과 관련한 상해예방에 도움을 줄 수 있을 것이며 본 연구를 통하여 코어 안정화 운동을 유아에게 적용하여 나타나는 효과에 대한 지속적인 연구가 진행되길 바라며, 코어 안정화 운동이 유아들에게 적합한 동작으로 구체적인 프로그램화가 되어 유아체육교육 현장에서 적극적으로 활용되길 기대한다.
본 연구는 만 4세와 만 5세 유아들을 대상으로 코어 안정화 운동을 통해 안정성 운동능력 및 이동 운동능력 향상의 차이가 나타나는지 검증하는데 그 목적이 있다. 본 연구는 서울시 유아교육기관에 재원중인 만 4세 64명, 만 5세 42명 유아를 대상으로 코어 안정화 운동 프로그램을 실시하는 실험집단과 통제집단으로 배치하여 실시하였으며 코어 안정화 운동 프로그램은 유아들이 쉽게 따라할 수 있는 동작 Crawling, Bird dog, Dead bug 3가지를 선별하여 실시하였으며 연구 기간 및 프로그램은 12주간 주 2회 준비운동과 정리운동 5분 그리고 본 운동 20분으로 총 30분의 프로그램으로 구성하였다. 본 연구의 검사도구는 TGMD-Ⅱ의 안정성 측면에서의 측정이 부족한 단점을 보완하고 타당도 검증을 통하여 한국형으로 실정에 맞게 개발한 백효현(2016)의 유아 기본운동기술 발달검사지의 안정성 운동과 이동 운동 검사의 내용을 추출하여 사용하였다. 자료처리는 SPSS 21.0 통계프로그램을 사용하였으며 집단 간 사전 동질성 검증을 위하여 독립표본 t-test를 실시하였고, 집단과 시기에 따른 안정성 운동, 이동 운동의 차이를 알아보기 위하여 반복측정 분산분석(Repeated Measures ANOVA)을 실시하였다. 분석결과 안정성 운동능력에서는 앞구르기는 실험집단 모두가 증가하였으며, 만 4세에서는 한발로 서기, 만 5세에서는 평균대 걷기에서 차이가 나타나지 않았지만 종합적으로 안정성 운동능력이 증가하는 것으로 나타났다. 이동성 운동능력에서는 제자리 멀리뛰기가 증가폭이 유의하게 나타났으며, 달리기와 홉핑에서는 차이가 없었으나 통제집단에 비하여 능력이 증가하는 것으로 나타났다. 결론적으로 유아에게 적용한 코어 안정화 운동은 인체의 중심부인 코어를 잡아주는 역할을 통하여 인간의 움직임에 가장 기초가 되는 안정성을 높여주며 안정성과 운동능력과 이동 운동능력에 효과적임을 알 수 있었다. 또한 유아기에 기본운동능력의 발달에 따라 나아가 인간의 움직임에서 더욱 강하고 정교한 움직임 즉, 더 높은 움직임의 수행력을 가지며 나아가 움직임과 관련한 상해예방에 도움을 줄 수 있을 것이며 본 연구를 통하여 코어 안정화 운동을 유아에게 적용하여 나타나는 효과에 대한 지속적인 연구가 진행되길 바라며, 코어 안정화 운동이 유아들에게 적합한 동작으로 구체적인 프로그램화가 되어 유아체육교육 현장에서 적극적으로 활용되길 기대한다.
The purpose of this study was to examine the effect of core stability exercise on 4 and 5-year-old children's stability movement ability and locomotion movement ability. Study subjects were 64 4-year-old children and 42 5-year-old children who were attending in kindergartens in Seoul and they w...
The purpose of this study was to examine the effect of core stability exercise on 4 and 5-year-old children's stability movement ability and locomotion movement ability. Study subjects were 64 4-year-old children and 42 5-year-old children who were attending in kindergartens in Seoul and they were distributed to an experiment group which carried out core stability exercise and a control group. The core stability exercise consisted of such three movements as crawling, bird dog and dead bug which could be easily carried out by children. Experiment was carried out twice a week during 12 weeks, and a session consisted of 30 minutes such as 10 minutes worm-down exercises (5 minutes each) and 20 minutes main exercise. As a test tool, this study used the items of stability movement and locomotion movement of 'the Fundamental Movement Skill Test for Young Children' developed by Baek Hyo-hyeon (2016) by supplementing the weak points of TGMD-Ⅱ in the area of stability and verifying its validity according to the situations of Korea. SPSS 21.0 program was used to process data statistically. In order to test the pre-homogeneity of groups, independent t-test was carried out. In order to examine the difference of stability movement and locomotion movement by groups and times, repeated measure ANOVA was carried out. Study findings are as follows: Regarding stability movement, all the children in the experiment group presented improvement in forward rolling. In addition, 4-year-old children did not present difference in standing up on one leg, whereas 5-year-old children did not present difference in balance beam walking. However, all of them presented overall improvement in stability movement. Regarding locomotion movement, all the children in the experiment group presented significant improvement in standing long jump. In addition, there was no difference in running and hopping between two age groups, but the improvement of experiment group was bigger than that of control group. In conclusion, the core stability exercise, which was applied to young children, increased the stability of movement, namely the most basic element of human movement, by playing the role of consolidating the core of human body, and was effective in the improvement of stability, movement ability and locomotion ability. In addition, the development of fundamental movement ability in early childhood could make young children develop more powerful/delicate movements in the future and prevent injuries in exercises. The author hopes many follow-up studies on the effect of application of core stability exercise to young children will be carried out based on this study's findings and core stability exercise will be programmed concretely as an appropriate movement for young children, thus being actively utilized in the physical education in early childhood.
The purpose of this study was to examine the effect of core stability exercise on 4 and 5-year-old children's stability movement ability and locomotion movement ability. Study subjects were 64 4-year-old children and 42 5-year-old children who were attending in kindergartens in Seoul and they were distributed to an experiment group which carried out core stability exercise and a control group. The core stability exercise consisted of such three movements as crawling, bird dog and dead bug which could be easily carried out by children. Experiment was carried out twice a week during 12 weeks, and a session consisted of 30 minutes such as 10 minutes worm-down exercises (5 minutes each) and 20 minutes main exercise. As a test tool, this study used the items of stability movement and locomotion movement of 'the Fundamental Movement Skill Test for Young Children' developed by Baek Hyo-hyeon (2016) by supplementing the weak points of TGMD-Ⅱ in the area of stability and verifying its validity according to the situations of Korea. SPSS 21.0 program was used to process data statistically. In order to test the pre-homogeneity of groups, independent t-test was carried out. In order to examine the difference of stability movement and locomotion movement by groups and times, repeated measure ANOVA was carried out. Study findings are as follows: Regarding stability movement, all the children in the experiment group presented improvement in forward rolling. In addition, 4-year-old children did not present difference in standing up on one leg, whereas 5-year-old children did not present difference in balance beam walking. However, all of them presented overall improvement in stability movement. Regarding locomotion movement, all the children in the experiment group presented significant improvement in standing long jump. In addition, there was no difference in running and hopping between two age groups, but the improvement of experiment group was bigger than that of control group. In conclusion, the core stability exercise, which was applied to young children, increased the stability of movement, namely the most basic element of human movement, by playing the role of consolidating the core of human body, and was effective in the improvement of stability, movement ability and locomotion ability. In addition, the development of fundamental movement ability in early childhood could make young children develop more powerful/delicate movements in the future and prevent injuries in exercises. The author hopes many follow-up studies on the effect of application of core stability exercise to young children will be carried out based on this study's findings and core stability exercise will be programmed concretely as an appropriate movement for young children, thus being actively utilized in the physical education in early childhood.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.