본 연구는 만 5세반 보육교사에게 요구되는 유·초 연계 역량을 강화하기 위한 프로그램을 개발하여 그 효과를 검증하는 것을 목적으로 하였다. 유치원과 달리 어린이집은 유·초 연계에 대한 제도와 행정적인 지원이 전무하고 만 5세의 경우는 교사용 지도서도 다르다. 유치원 교사용 지도서에는 모든 단위활동마다 초등교육과정과의 연계 내용이 제시되어 있으나 어린이집 보육교사용 지도서에는 반영되지 못하였다. 2012년부터 유아교육·보육 공통과정인 ‘누리과정’이 유치원과 어린이집에서 시행되고 있는 만큼 어린이집을 이용하고 있는 영유아들의 발달의 연속성에 긍정적인 유·초 연계교육이 필요하다. 바람직한 유·초 연계교육을 실행하기 위해서는 먼저 만 5세반 보육교사의 유·초 연계 역량을 명료화 할 필요가 있다. 만 5세반 보육교사의 유·초 연계 역량은 유·초 연계 선행연구와 ‘5세 누리과정’에 제시된 보육교사의 역량을 기초로 직무내용을 분석하고 유·초 연계 역량의 구성요소를 위해서는 ...
본 연구는 만 5세반 보육교사에게 요구되는 유·초 연계 역량을 강화하기 위한 프로그램을 개발하여 그 효과를 검증하는 것을 목적으로 하였다. 유치원과 달리 어린이집은 유·초 연계에 대한 제도와 행정적인 지원이 전무하고 만 5세의 경우는 교사용 지도서도 다르다. 유치원 교사용 지도서에는 모든 단위활동마다 초등교육과정과의 연계 내용이 제시되어 있으나 어린이집 보육교사용 지도서에는 반영되지 못하였다. 2012년부터 유아교육·보육 공통과정인 ‘누리과정’이 유치원과 어린이집에서 시행되고 있는 만큼 어린이집을 이용하고 있는 영유아들의 발달의 연속성에 긍정적인 유·초 연계교육이 필요하다. 바람직한 유·초 연계교육을 실행하기 위해서는 먼저 만 5세반 보육교사의 유·초 연계 역량을 명료화 할 필요가 있다. 만 5세반 보육교사의 유·초 연계 역량은 유·초 연계 선행연구와 ‘5세 누리과정’에 제시된 보육교사의 역량을 기초로 직무내용을 분석하고 유·초 연계 역량의 구성요소를 위해서는 국가직무능력표준(NCS) ‘보육’직무 5수준(누리담당 1급 보육교사 기준)의 학습모듈 능력하위요소(지식, 기술, 태도)를 근거로 유·초 연계 역량을 규명할 필요가 있다. 유·초 연계 역량 강화 프로그램의 내용을 유·초 연계지식, 유·초 연계기술, 유·초 연계태도로 구성하여 프로그램을 개발하고 그 효과를 검증하고자 하였다. 본 연구의 연구문제는 다음과 같다.
[ 연구문제 1] 만 5세반 보육교사의 유·초 연계 역량 강화를 위한 프로그램의 구성은 어떠한가?
[ 연구문제 2] 만 5세반 보육교사의 유·초 연계 역량 강화를 위한 프로그램이 유·초 연계 교사역할, 직무능력에 미치는 효과는 어떠한가? 만 5세반 보육교사의 유·초 연계를 위한 역량 강화 프로그램의 개발과정은 총 5단계로 이루어졌다. 1단계에서는 문헌연구와 함께 현재 어린이집에 근무하는 보육교사로 만 5세반 보육교사 경험이 있거나 현재 만 5세반 담임을 담당하고 있는 보육교사 500명에게 요구도 조사를 실시하고 만 5세반 보육교사 5명을 대상으로 반 구조적인 심층면접을 실시하였다. 2단계에서는 요구도 조사 분석 결과와 선행연구 고찰 결과를 토대로 프로그램의 목적 및 목표를 확인한 뒤 프로그램의 내용을 구성하고 교수-학습방법과 평가방법을 선정하였다. 3단계에서는 예비 프로그램을 실행하였고 4단계에서는 전문가 협의회를 통해 개발된 시안을 수정하였다. 이상의 단계를 거쳐, 마지막으로 5단계에서는 최종 12회기로 90분씩 총 15시간의 유·초 연계 역량 강화 프로그램을 완성하였다. 완성된 프로그램의 효과는 유·초 연계 교사역할과 직무능력의 변화내용을 통해 검증 하였다. 연구대상은 서울특별시와 인천광역시에 위치한 어린이집의 만 5세반 담임 보육교사로 실험집단 27명, 통제집단 27명으로 나누어 적용하였다. 실험연구를 통해 수집된 자료는 SPSS 22.0 통계 프로그램을 사용하였고 분석방법은 다음과 같다. 첫째, 만 5세번 보육교사의 실험집단과 통제집단 간 척도별(유·초 연계 교사역할, 직무능력) 사전검사와 점수의 동질성을 알아보기 위하여 t검증(t-test)을 실시하였다. 프로그램을 실시하기 전에 나타날 수 있는 실험집단가 통제집단 간의 오차 범위를 최소화하기 위하여 사전검사 점수를 공변인으로 통제하였고 사후 검사의 점수 역시 통계적으로 실험집단과 통제집단 간에 유의한 차이가 있는지 알아보기 위해 공분산분석(ANCOVA)을 실시하였다. 만 5세반 보육교사의 유초연계 역량강화를 위한 프로그램의 개발과 효과에 대한 연구 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 프로그램 사전-사후 검사를 비교한 결과 실험집단은 유·초 연계 교사 역할에 유의한 변화를 나타냈다. 유·초 연계 교사역할의 하위요인 교수계획, 부모와의 협력, 사회정서지원, 학습능력향상, 기본생활습관지도에 대해 인식이 향상되었으며 실험집단과 통제집단간도 유의한 차이가 나타났다. 둘째, 만 5세반 보육교사의 유·초 연계 역량강화 교육프로그램은 직무능력에 효과가 있는 것으로 나타났다. 하위변인 교사로서의 자질, 학습지도 능력, 학급경영 능력, 업무수행능력에 대해 직무능력이 향상된 것으로 나타났다. 본 연구를 통해서 얻은 의의와는 다음과 같다. 첫째, 유·초 연계에 대한 어린이집과 보육교사를 위한 제도 및 행정적 지원이 없으나 국가수준의 교육과정에 기초한 유·초 연계 역량을 분석하고 국가직무능력표준(NCS)에 따른 역량 강화 프로그램을 개발했다는 점에서 연구의 의의가 있다. 둘째, 만 5세 유아에게 필요한 경험을 제공하기 위하여 유·초 연계 선행연구와 5세 누리과정을 반영하여 유·초 연계 역량을 6가지로 명료화 한 것에 의의가 있다. 6가지 직무는 기본생활습관 지도자, 교육과정 설계자, 상호작용자, 기초학습 지도자, 놀이촉진자, 부모 프로그램 운영자이며 이에 대한 역량 강화를 위해 국가직무능력표준(NCS)의 하위능력요소(지식, 기술, 태도)를 적용한 것에 의의가 있다. 셋째, 현장의 요구도 조사를 통해 만 5세반 보육교사들이 요구하는 역량의 내용을 교육의 주제로 선정한 것에 의의가 있다. 넷째. 본 프로그램을 통해 보육교사의 교육을 지원하고 있는 육아종합지원센터의 기능강화 방안에 대해 고찰해보는데 의의가 있다. 후속 연구를 위한 제언은 다음과 같다. 첫째, 어린이집 보육교사의 유·초 연계 역량 강화를 위한 교육을 지원하기 위해서는 국가직무능력표준(NCS)의 학습모듈에도 유·초 연계 관련 교육모형에 대한 연구가 필요하다. 둘째, 육아종합지원센터의 기능을 강화방안에 대한 연구를 통해 유치원의 ‘교육청’처럼 어린이집의 ‘보육청’의 역할을 수행할 수 있는 후속 연구가 필요하다. 셋째, 향후 개발되는 유·초 연계 역량 강화를 위한 교육프로그램은 교사의 대상을 초등교사 1학년 교사 및 어린이집 원장과 초등학교 교장선생님까지로 확대하여야 한다.
본 연구는 만 5세반 보육교사에게 요구되는 유·초 연계 역량을 강화하기 위한 프로그램을 개발하여 그 효과를 검증하는 것을 목적으로 하였다. 유치원과 달리 어린이집은 유·초 연계에 대한 제도와 행정적인 지원이 전무하고 만 5세의 경우는 교사용 지도서도 다르다. 유치원 교사용 지도서에는 모든 단위활동마다 초등교육과정과의 연계 내용이 제시되어 있으나 어린이집 보육교사용 지도서에는 반영되지 못하였다. 2012년부터 유아교육·보육 공통과정인 ‘누리과정’이 유치원과 어린이집에서 시행되고 있는 만큼 어린이집을 이용하고 있는 영유아들의 발달의 연속성에 긍정적인 유·초 연계교육이 필요하다. 바람직한 유·초 연계교육을 실행하기 위해서는 먼저 만 5세반 보육교사의 유·초 연계 역량을 명료화 할 필요가 있다. 만 5세반 보육교사의 유·초 연계 역량은 유·초 연계 선행연구와 ‘5세 누리과정’에 제시된 보육교사의 역량을 기초로 직무내용을 분석하고 유·초 연계 역량의 구성요소를 위해서는 국가직무능력표준(NCS) ‘보육’직무 5수준(누리담당 1급 보육교사 기준)의 학습모듈 능력하위요소(지식, 기술, 태도)를 근거로 유·초 연계 역량을 규명할 필요가 있다. 유·초 연계 역량 강화 프로그램의 내용을 유·초 연계지식, 유·초 연계기술, 유·초 연계태도로 구성하여 프로그램을 개발하고 그 효과를 검증하고자 하였다. 본 연구의 연구문제는 다음과 같다.
[ 연구문제 1] 만 5세반 보육교사의 유·초 연계 역량 강화를 위한 프로그램의 구성은 어떠한가?
[ 연구문제 2] 만 5세반 보육교사의 유·초 연계 역량 강화를 위한 프로그램이 유·초 연계 교사역할, 직무능력에 미치는 효과는 어떠한가? 만 5세반 보육교사의 유·초 연계를 위한 역량 강화 프로그램의 개발과정은 총 5단계로 이루어졌다. 1단계에서는 문헌연구와 함께 현재 어린이집에 근무하는 보육교사로 만 5세반 보육교사 경험이 있거나 현재 만 5세반 담임을 담당하고 있는 보육교사 500명에게 요구도 조사를 실시하고 만 5세반 보육교사 5명을 대상으로 반 구조적인 심층면접을 실시하였다. 2단계에서는 요구도 조사 분석 결과와 선행연구 고찰 결과를 토대로 프로그램의 목적 및 목표를 확인한 뒤 프로그램의 내용을 구성하고 교수-학습방법과 평가방법을 선정하였다. 3단계에서는 예비 프로그램을 실행하였고 4단계에서는 전문가 협의회를 통해 개발된 시안을 수정하였다. 이상의 단계를 거쳐, 마지막으로 5단계에서는 최종 12회기로 90분씩 총 15시간의 유·초 연계 역량 강화 프로그램을 완성하였다. 완성된 프로그램의 효과는 유·초 연계 교사역할과 직무능력의 변화내용을 통해 검증 하였다. 연구대상은 서울특별시와 인천광역시에 위치한 어린이집의 만 5세반 담임 보육교사로 실험집단 27명, 통제집단 27명으로 나누어 적용하였다. 실험연구를 통해 수집된 자료는 SPSS 22.0 통계 프로그램을 사용하였고 분석방법은 다음과 같다. 첫째, 만 5세번 보육교사의 실험집단과 통제집단 간 척도별(유·초 연계 교사역할, 직무능력) 사전검사와 점수의 동질성을 알아보기 위하여 t검증(t-test)을 실시하였다. 프로그램을 실시하기 전에 나타날 수 있는 실험집단가 통제집단 간의 오차 범위를 최소화하기 위하여 사전검사 점수를 공변인으로 통제하였고 사후 검사의 점수 역시 통계적으로 실험집단과 통제집단 간에 유의한 차이가 있는지 알아보기 위해 공분산분석(ANCOVA)을 실시하였다. 만 5세반 보육교사의 유초연계 역량강화를 위한 프로그램의 개발과 효과에 대한 연구 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 프로그램 사전-사후 검사를 비교한 결과 실험집단은 유·초 연계 교사 역할에 유의한 변화를 나타냈다. 유·초 연계 교사역할의 하위요인 교수계획, 부모와의 협력, 사회정서지원, 학습능력향상, 기본생활습관지도에 대해 인식이 향상되었으며 실험집단과 통제집단간도 유의한 차이가 나타났다. 둘째, 만 5세반 보육교사의 유·초 연계 역량강화 교육프로그램은 직무능력에 효과가 있는 것으로 나타났다. 하위변인 교사로서의 자질, 학습지도 능력, 학급경영 능력, 업무수행능력에 대해 직무능력이 향상된 것으로 나타났다. 본 연구를 통해서 얻은 의의와는 다음과 같다. 첫째, 유·초 연계에 대한 어린이집과 보육교사를 위한 제도 및 행정적 지원이 없으나 국가수준의 교육과정에 기초한 유·초 연계 역량을 분석하고 국가직무능력표준(NCS)에 따른 역량 강화 프로그램을 개발했다는 점에서 연구의 의의가 있다. 둘째, 만 5세 유아에게 필요한 경험을 제공하기 위하여 유·초 연계 선행연구와 5세 누리과정을 반영하여 유·초 연계 역량을 6가지로 명료화 한 것에 의의가 있다. 6가지 직무는 기본생활습관 지도자, 교육과정 설계자, 상호작용자, 기초학습 지도자, 놀이촉진자, 부모 프로그램 운영자이며 이에 대한 역량 강화를 위해 국가직무능력표준(NCS)의 하위능력요소(지식, 기술, 태도)를 적용한 것에 의의가 있다. 셋째, 현장의 요구도 조사를 통해 만 5세반 보육교사들이 요구하는 역량의 내용을 교육의 주제로 선정한 것에 의의가 있다. 넷째. 본 프로그램을 통해 보육교사의 교육을 지원하고 있는 육아종합지원센터의 기능강화 방안에 대해 고찰해보는데 의의가 있다. 후속 연구를 위한 제언은 다음과 같다. 첫째, 어린이집 보육교사의 유·초 연계 역량 강화를 위한 교육을 지원하기 위해서는 국가직무능력표준(NCS)의 학습모듈에도 유·초 연계 관련 교육모형에 대한 연구가 필요하다. 둘째, 육아종합지원센터의 기능을 강화방안에 대한 연구를 통해 유치원의 ‘교육청’처럼 어린이집의 ‘보육청’의 역할을 수행할 수 있는 후속 연구가 필요하다. 셋째, 향후 개발되는 유·초 연계 역량 강화를 위한 교육프로그램은 교사의 대상을 초등교사 1학년 교사 및 어린이집 원장과 초등학교 교장선생님까지로 확대하여야 한다.
This study aims to develop a program boosting the capability of teachers for 5 year olds for educational continuity competence and prove the effects of it. Unlike kindergarten, there are no administrative system and support for the educational continuity competence at daycare centers. While the manu...
This study aims to develop a program boosting the capability of teachers for 5 year olds for educational continuity competence and prove the effects of it. Unlike kindergarten, there are no administrative system and support for the educational continuity competence at daycare centers. While the manual for kindergarten teachers contains the guideline of the components of the competence, the manual for ‘Noori curriculum’ teachers of daycare centers does not contain it. Since ‘Noori curriculum’ as early childhood education and common child care curriculum started from 2012 and daycare centers take more toddlers and children, necessity that early childhood education should link with the curriculum of primary school is increasing. Based on the preceding research of the educational continuity competence, ‘Noori curriculum’, and the ability of a daycare teacher described by the national competence standards (NCS), we examined the knowledge, skills, and attitude of the educational continuity competence, developed the program to strengthen the capability of the educational continuity competence, and proved the effects. Our research topics are [Research topic 1] How is the educational program to strengthen the educational continuity competence constructed? [Research topic 2] How does the educational program to strengthen the capability of the educational continuity competence for teachers of 5 year olds effect on the role, and ability of the teachers?
The development of the program to strengthen the educational continuity competence for teachers of 5 year olds went through 5 steps. At the 1st step, we surveyed 500 teachers who had experiences dealing with or currently cared 5 year olds, had non-structured interviews with 5 teachers of 5 year olds, and identified the necessity of the educational continuity competence. At the 2nd step, based on the analysis of the necessity and preceding research, we assured the purpose of the program and determined the extent of activity and methods of assesment. At the 3rd step, we performed our preliminary program. At the 4th step, we revised the program after consulting the experts. At the 5th step, we finally completed the program of 12 periods where each time slot was 90 minutes and total 15 hours. In order to prove the effects of the program, we surveyed teachers for 5 year olds to examine the recognition of the role for the educational continuity competence, the satisfaction level of their work, and the change of their ability. We recruited teachers for 5 year olds of daycare centers located in Seoul and Incheon and splitted them into two groups, experimental group of 27 teachers and control group of 27 teachers. We analyzed our data using SPSS 22.0. Analysis methods are following. First, we performed t-test to check the preliminary test and the equivalence of the scores between the experimental group and the control group for the indicators (the role for the educational continuity competence, the satisfaction level of their work, the work ability). In addition, we performed ANOVA to see if significant difference between two groups in order to minimize errors before the educational program setting the preliminary test score as a covariate variable. The results of this study are following: First, when comparing pre- and post-intervention, experimental group showed significant change in the recognition of the role for the educational continuity competence. There were enhanced recognition of the role for the educational continuity competence in instructional plan, cooperation with parents, support of social emotion, improvement of learning skill, and guidance of basic living, and significant difference between the experimental group and the control group emerged. Second, the program boosting the capability of teachers for 5 year olds for the educational continuity competence turned out to be effective. Improvements were achieved in quality of the teacher, instructional ability, class managing ability, work performance. The importances of current study are on the following. First, since there are no administrative system and support for the educational continuity competence at daycare centers, our contribution to develop the program and prove it is meaningful. Second, we constructed the program promoting the ability of instructor of daily life habit, curriculum designer, interaction trainer, basic learning instructor, play stimulator, and administrator of parent program based on the ability of teachers for 5 year olds demanded by the preceding study and the ability described by NCS and ‘Noori curriculum’. In a follow-up study to support educations for teachers of daycare centers to enhance the ability of the educational continuity competence, an education module of NCS might need to investigate an education model regarding the educational continuity competence. Based on the study, new curriculum for the educational continuity competence should be launched. Systematic education for the training of preliminary teachers should be provided, and re-education for current teachers must be reinforced. In addition, a general childcare support center such as Dong-Jak Gu ‘Childcare Support Center’ which is accepted by Seoul Special City and expanded into the entire city might take a role as an office of education for daycare centers and should make efforts for the educational continuity competence through studies with respect to enhancing the functionality of the center.
This study aims to develop a program boosting the capability of teachers for 5 year olds for educational continuity competence and prove the effects of it. Unlike kindergarten, there are no administrative system and support for the educational continuity competence at daycare centers. While the manual for kindergarten teachers contains the guideline of the components of the competence, the manual for ‘Noori curriculum’ teachers of daycare centers does not contain it. Since ‘Noori curriculum’ as early childhood education and common child care curriculum started from 2012 and daycare centers take more toddlers and children, necessity that early childhood education should link with the curriculum of primary school is increasing. Based on the preceding research of the educational continuity competence, ‘Noori curriculum’, and the ability of a daycare teacher described by the national competence standards (NCS), we examined the knowledge, skills, and attitude of the educational continuity competence, developed the program to strengthen the capability of the educational continuity competence, and proved the effects. Our research topics are [Research topic 1] How is the educational program to strengthen the educational continuity competence constructed? [Research topic 2] How does the educational program to strengthen the capability of the educational continuity competence for teachers of 5 year olds effect on the role, and ability of the teachers?
The development of the program to strengthen the educational continuity competence for teachers of 5 year olds went through 5 steps. At the 1st step, we surveyed 500 teachers who had experiences dealing with or currently cared 5 year olds, had non-structured interviews with 5 teachers of 5 year olds, and identified the necessity of the educational continuity competence. At the 2nd step, based on the analysis of the necessity and preceding research, we assured the purpose of the program and determined the extent of activity and methods of assesment. At the 3rd step, we performed our preliminary program. At the 4th step, we revised the program after consulting the experts. At the 5th step, we finally completed the program of 12 periods where each time slot was 90 minutes and total 15 hours. In order to prove the effects of the program, we surveyed teachers for 5 year olds to examine the recognition of the role for the educational continuity competence, the satisfaction level of their work, and the change of their ability. We recruited teachers for 5 year olds of daycare centers located in Seoul and Incheon and splitted them into two groups, experimental group of 27 teachers and control group of 27 teachers. We analyzed our data using SPSS 22.0. Analysis methods are following. First, we performed t-test to check the preliminary test and the equivalence of the scores between the experimental group and the control group for the indicators (the role for the educational continuity competence, the satisfaction level of their work, the work ability). In addition, we performed ANOVA to see if significant difference between two groups in order to minimize errors before the educational program setting the preliminary test score as a covariate variable. The results of this study are following: First, when comparing pre- and post-intervention, experimental group showed significant change in the recognition of the role for the educational continuity competence. There were enhanced recognition of the role for the educational continuity competence in instructional plan, cooperation with parents, support of social emotion, improvement of learning skill, and guidance of basic living, and significant difference between the experimental group and the control group emerged. Second, the program boosting the capability of teachers for 5 year olds for the educational continuity competence turned out to be effective. Improvements were achieved in quality of the teacher, instructional ability, class managing ability, work performance. The importances of current study are on the following. First, since there are no administrative system and support for the educational continuity competence at daycare centers, our contribution to develop the program and prove it is meaningful. Second, we constructed the program promoting the ability of instructor of daily life habit, curriculum designer, interaction trainer, basic learning instructor, play stimulator, and administrator of parent program based on the ability of teachers for 5 year olds demanded by the preceding study and the ability described by NCS and ‘Noori curriculum’. In a follow-up study to support educations for teachers of daycare centers to enhance the ability of the educational continuity competence, an education module of NCS might need to investigate an education model regarding the educational continuity competence. Based on the study, new curriculum for the educational continuity competence should be launched. Systematic education for the training of preliminary teachers should be provided, and re-education for current teachers must be reinforced. In addition, a general childcare support center such as Dong-Jak Gu ‘Childcare Support Center’ which is accepted by Seoul Special City and expanded into the entire city might take a role as an office of education for daycare centers and should make efforts for the educational continuity competence through studies with respect to enhancing the functionality of the center.
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