중학생 분노조절 향상을 위한 인지.정서.행동 통합 프로그램 개발 및 효과 The Development and Effects of Rational, Emotive, and Behavior(REB)-combined Program for Improving the Anger Control of Middle School Students원문보기
본 연구는 중학생의 분노조절 향상을 위한 인지⋅정서⋅행동 통합 프로그램을 체계적인 절차에 따라 개발하고, 그 효과를 검증하는 것을 목적으로 하였다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 설정한 연구문제는 첫째, 중학생 분노조절 향상을 위한 인지⋅정서⋅행동 통합 프로그램 개발과정은 어떠한가? 둘째, 중학생 분노조절 향상을 위한 인지⋅정서⋅행동 통합 프로그램의 효과는 어떠한가? 로 설정하였다. 본 연구의 목적과 연구문제를 바탕으로 인지⋅정서⋅행동 통합 프로그램 개발은 1단계 프로그램 개발의 필요성 확인을 하고, 2단계 목적 및 목표설정, 3단계 요구조사 및 분석은 교사 10명, 학생 10명 인터뷰를 시작으로 교사 110명, 학생 220명을 대상으로 요구조사를 실시한 후 분석하였다. 4단계 프로그램 내용 구성, 5단계 ...
본 연구는 중학생의 분노조절 향상을 위한 인지⋅정서⋅행동 통합 프로그램을 체계적인 절차에 따라 개발하고, 그 효과를 검증하는 것을 목적으로 하였다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 설정한 연구문제는 첫째, 중학생 분노조절 향상을 위한 인지⋅정서⋅행동 통합 프로그램 개발과정은 어떠한가? 둘째, 중학생 분노조절 향상을 위한 인지⋅정서⋅행동 통합 프로그램의 효과는 어떠한가? 로 설정하였다. 본 연구의 목적과 연구문제를 바탕으로 인지⋅정서⋅행동 통합 프로그램 개발은 1단계 프로그램 개발의 필요성 확인을 하고, 2단계 목적 및 목표설정, 3단계 요구조사 및 분석은 교사 10명, 학생 10명 인터뷰를 시작으로 교사 110명, 학생 220명을 대상으로 요구조사를 실시한 후 분석하였다. 4단계 프로그램 내용 구성, 5단계 내용 타당도 검증은 전문가 5명(상담심리 전문가 2명, 분노관련 전문가 2명, 중등상담교사 1명)의 타당도 검증 후 수정⋅보완하였다. 6단계 측정도구 선정은 문은주와 김성회(2008)가 개발한 분노척도를 중등상담교사 2인, 중등 교사 3인의 자문을 얻어, 본 연구의 대상인 중학생에 맞게 7문항을 수정⋅보완하여 사용하였다. 7단계 예비 프로그램 실시에서는 중학교 1학년 학생 20명을 대상으로 실시하였다. 8단계 본 프로그램 완성으로 체계적인 프로그램 개발 절차로 구안하였다. 연구대상은 중학교 1학년 304명을 대상으로 프로그램 참여자 모집에 대한 공고를 한 후 참여를 희망하고 학부모(보호자)와 학교장 및 담임교사의 허락을 받은 학생들로 선정하였다. 참여를 원하는 30명을 각각 10명씩 실험집단(10명), 비교집단(10명), 통제집단(10명)의 세 집단으로 무선 배치하였다. 실험집단과 비교집단은 주 2회, 10회기에 걸쳐 프로그램을 실시하였다. 검사도구는 문은주와 김성회(2008)가 개발한 분노척도를 중학생에 맞게 7문항을 수정⋅보완하여 사용하였다. 사전검사 후에 실험집단은 분노조절 향상을 위한 인지⋅정서⋅행동 통합 프로그램을 비교집단은 REBT활용 집단상담 프로그램을 실시하였고, 프로그램 종결 직후에 사후검사, 프로그램 종결 4주 후에 추후 검사를 실시하였다. 통제집단은 사전 검사 후 아무런 처치도 하지 않고 사후, 추후 검사를 실시하였으며, 추후검사 후에 인지⋅정서⋅행동 통합 분노조절 프로그램을 실시하였다. 통계처리는 SPSS 21.0통계 프로그램을 활용하여 검사시기(사전, 사후, 추후)와 집단(실험집단, 비교집단, 통제집단)에 따른 변화를 파악하기 위해 반복측정 이원분산분석을 실시한 후 상호작용 효과가 나타난 경우에 이를 해석하기 위해 단순 주효과를 검증하고 집단과 검사 시기별로 차이가 있는지를 알아보기 위해 Duncan test를 실시하였다. 본 연구에서 나타난 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 중학생 분노조절 향상을 위한 인지⋅정서⋅행동 통합 분노조절 프로그램은 개발모형과 이론에 근거해 체계적이고 타당한 절차를 엄밀히 준수함으로써 분노조절 프로그램의 신뢰성과 타당성을 확보하였다. 둘째, 중학생 분노조절 향상을 위한 인지⋅정서⋅행동 통합 분노조절 프로그램에 참여한 실험집단의 분노조절 능력의 분노점수 전체 감소와 분노의 인지적, 정서적, 행동적 하위 구성요소의 분노 감소는 비교집단과 통제집단의 변화와 비교하여 모두 유의한 긍정적인 변화가 있었으며, 그 효과 또한 지속되는 것으로 나타났다. 프로그램에 참여하지 않은 통제집단은 분노조절능력 향상에 유의한 변화를 나타내지 않았다. 이러한 결과는 본 프로그램이 중학생의 분노조절능력을 향상시키는데 효과가 있음을 보여준다. 셋째, 본 프로그램에 참여한 실험집단과 비교집단이 통제집단에 비해 학생들의 분노조절능력의 하위요인인 인지적 요인, 정서적 요인에 유의한 긍정적인 변화가 있었으나 행동적 요인에서는 실험집단만이 유의한 긍정적인 변화가 나타났다. 프로그램에 참여하지 않은 통제집단의 학생들은 유의한 변화를 나타내지 않았다. 즉 본 연구의 결과는 본 프로그램을 통해 중학생들에게 분노조절능력의 인지적 요인, 정서적 요인, 행동적 요인에 긍정적인 변화를 가져왔다. 본 연구에서 개발한 중학생 인지⋅정서⋅행동 통합 분노조절 프로그램은 선행연구를 고찰하고 중학교 교사와 중학생의 요구조사 결과를 반영하여 체계적이고 타당하게 개발되었다. 또한 프로그램 구성에서 매회기마다 인지⋅정서⋅행동의 세 요소를 하나로 통합한 프로그램을 적용하였다. 본 연구를 통해서 개발한 인지⋅정서⋅행동 통합 분노조절 프로그램이 대상 면에 있어서 일반중학생을 대상으로 분노조절 향상에 도움을 줌으로써 일반 중학생의 건강한 발달과 성장에 기여하였다. 본 연구의 시사점으로 첫째, 중학생 분노조절 향상을 위한 인지⋅정서⋅행동 통합 프로그램을 개발하고 실행하여 분노조절능력을 향상시킬 수 있는 인성교육의 기초자료를 마련하였다. 둘째, 상담과 학교장면에서 학교폭력 및 공격성으로 인한 부적응 문제를 사전에 예방할 수 있는 예방적 조기개입 프로그램으로 효과적인 치료방안을 제시한 점에서 연구의 의의를 갖는다.
주요어 : 중학생, 분노조절, 분노조절 향상, 인지⋅정서⋅행동 통합 분노조절 프로그램
본 연구는 중학생의 분노조절 향상을 위한 인지⋅정서⋅행동 통합 프로그램을 체계적인 절차에 따라 개발하고, 그 효과를 검증하는 것을 목적으로 하였다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 설정한 연구문제는 첫째, 중학생 분노조절 향상을 위한 인지⋅정서⋅행동 통합 프로그램 개발과정은 어떠한가? 둘째, 중학생 분노조절 향상을 위한 인지⋅정서⋅행동 통합 프로그램의 효과는 어떠한가? 로 설정하였다. 본 연구의 목적과 연구문제를 바탕으로 인지⋅정서⋅행동 통합 프로그램 개발은 1단계 프로그램 개발의 필요성 확인을 하고, 2단계 목적 및 목표설정, 3단계 요구조사 및 분석은 교사 10명, 학생 10명 인터뷰를 시작으로 교사 110명, 학생 220명을 대상으로 요구조사를 실시한 후 분석하였다. 4단계 프로그램 내용 구성, 5단계 내용 타당도 검증은 전문가 5명(상담심리 전문가 2명, 분노관련 전문가 2명, 중등상담교사 1명)의 타당도 검증 후 수정⋅보완하였다. 6단계 측정도구 선정은 문은주와 김성회(2008)가 개발한 분노척도를 중등상담교사 2인, 중등 교사 3인의 자문을 얻어, 본 연구의 대상인 중학생에 맞게 7문항을 수정⋅보완하여 사용하였다. 7단계 예비 프로그램 실시에서는 중학교 1학년 학생 20명을 대상으로 실시하였다. 8단계 본 프로그램 완성으로 체계적인 프로그램 개발 절차로 구안하였다. 연구대상은 중학교 1학년 304명을 대상으로 프로그램 참여자 모집에 대한 공고를 한 후 참여를 희망하고 학부모(보호자)와 학교장 및 담임교사의 허락을 받은 학생들로 선정하였다. 참여를 원하는 30명을 각각 10명씩 실험집단(10명), 비교집단(10명), 통제집단(10명)의 세 집단으로 무선 배치하였다. 실험집단과 비교집단은 주 2회, 10회기에 걸쳐 프로그램을 실시하였다. 검사도구는 문은주와 김성회(2008)가 개발한 분노척도를 중학생에 맞게 7문항을 수정⋅보완하여 사용하였다. 사전검사 후에 실험집단은 분노조절 향상을 위한 인지⋅정서⋅행동 통합 프로그램을 비교집단은 REBT활용 집단상담 프로그램을 실시하였고, 프로그램 종결 직후에 사후검사, 프로그램 종결 4주 후에 추후 검사를 실시하였다. 통제집단은 사전 검사 후 아무런 처치도 하지 않고 사후, 추후 검사를 실시하였으며, 추후검사 후에 인지⋅정서⋅행동 통합 분노조절 프로그램을 실시하였다. 통계처리는 SPSS 21.0통계 프로그램을 활용하여 검사시기(사전, 사후, 추후)와 집단(실험집단, 비교집단, 통제집단)에 따른 변화를 파악하기 위해 반복측정 이원분산분석을 실시한 후 상호작용 효과가 나타난 경우에 이를 해석하기 위해 단순 주효과를 검증하고 집단과 검사 시기별로 차이가 있는지를 알아보기 위해 Duncan test를 실시하였다. 본 연구에서 나타난 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 중학생 분노조절 향상을 위한 인지⋅정서⋅행동 통합 분노조절 프로그램은 개발모형과 이론에 근거해 체계적이고 타당한 절차를 엄밀히 준수함으로써 분노조절 프로그램의 신뢰성과 타당성을 확보하였다. 둘째, 중학생 분노조절 향상을 위한 인지⋅정서⋅행동 통합 분노조절 프로그램에 참여한 실험집단의 분노조절 능력의 분노점수 전체 감소와 분노의 인지적, 정서적, 행동적 하위 구성요소의 분노 감소는 비교집단과 통제집단의 변화와 비교하여 모두 유의한 긍정적인 변화가 있었으며, 그 효과 또한 지속되는 것으로 나타났다. 프로그램에 참여하지 않은 통제집단은 분노조절능력 향상에 유의한 변화를 나타내지 않았다. 이러한 결과는 본 프로그램이 중학생의 분노조절능력을 향상시키는데 효과가 있음을 보여준다. 셋째, 본 프로그램에 참여한 실험집단과 비교집단이 통제집단에 비해 학생들의 분노조절능력의 하위요인인 인지적 요인, 정서적 요인에 유의한 긍정적인 변화가 있었으나 행동적 요인에서는 실험집단만이 유의한 긍정적인 변화가 나타났다. 프로그램에 참여하지 않은 통제집단의 학생들은 유의한 변화를 나타내지 않았다. 즉 본 연구의 결과는 본 프로그램을 통해 중학생들에게 분노조절능력의 인지적 요인, 정서적 요인, 행동적 요인에 긍정적인 변화를 가져왔다. 본 연구에서 개발한 중학생 인지⋅정서⋅행동 통합 분노조절 프로그램은 선행연구를 고찰하고 중학교 교사와 중학생의 요구조사 결과를 반영하여 체계적이고 타당하게 개발되었다. 또한 프로그램 구성에서 매회기마다 인지⋅정서⋅행동의 세 요소를 하나로 통합한 프로그램을 적용하였다. 본 연구를 통해서 개발한 인지⋅정서⋅행동 통합 분노조절 프로그램이 대상 면에 있어서 일반중학생을 대상으로 분노조절 향상에 도움을 줌으로써 일반 중학생의 건강한 발달과 성장에 기여하였다. 본 연구의 시사점으로 첫째, 중학생 분노조절 향상을 위한 인지⋅정서⋅행동 통합 프로그램을 개발하고 실행하여 분노조절능력을 향상시킬 수 있는 인성교육의 기초자료를 마련하였다. 둘째, 상담과 학교장면에서 학교폭력 및 공격성으로 인한 부적응 문제를 사전에 예방할 수 있는 예방적 조기개입 프로그램으로 효과적인 치료방안을 제시한 점에서 연구의 의의를 갖는다.
This study aimed at developing a rational, emotive, and behavior(REB)-combined program for improving the anger control of middle school students in a systematic process and at verifying its effects. The study assignments were established as follows, in order to accomplish these study objectives: Fir...
This study aimed at developing a rational, emotive, and behavior(REB)-combined program for improving the anger control of middle school students in a systematic process and at verifying its effects. The study assignments were established as follows, in order to accomplish these study objectives: First, what should be the development procedure for the REB-combined program for improving the anger control of middle school students? Second, what should be the effects of the REB-combined program for improving the anger control of middle school students? Based on the study objectives and assignments, the development process for the REB-combined program was constructed as follows: The first stage identified the necessity of program development. The second stage established the objectives and goal. The third stage dealt with the needs surveys and analysis, beginning with interviews of 10 teachers and 10 students, and conducting and analyzing the needs surveys with the subjects of 110 teachers and 220 students. The fourth stage worked out the program contents. The fifth stage verified the contents validity, involving the verification by 5 experts(2 consulting psychology experts, 2 anger experts, and one middle school consulting teacher), and reflecting the adjustments and supplementations. The sixth stage selected and applied the anger measurement scale by Mun, Eun Ju and Kim, Seong Hoe(2008) as the measurement tool, as advised by 2 middle school teachers of consulting and 3 middle school teachers of other majors, and adjusting and supplementing 7 items suitably to middle school students, the study subjects. The seventh stage implemented the preliminary program with the subjects of 20 first-year middle school students. The eighth stage finalized the program in accordance with the systematic program development procedures. The study subjects were selected from 304 first-year middle school students, who agreed to participate according to the announcement about the program participants, and with the permissions of their parents(or guardians), school principal and class teachers-in-charge. Among those 30 participants, 10 students each were randomly alloted to three groups, experimental group(of 10 students), comparison group(of 10 students), and controlled group(of 10 students). Both the experimental group and comparison group implemented the program twice every week, totalling 10 sessions. For the testing tool, 7 items from the anger scale by Mun, Eun Ju and Kim, Seong Hoe were used, with the adjustments and supplementations suitable to middle school students. After the pretest, the experimental group implemented the REB-combined program for improving the anger control, while the comparison group implemented the REBT-applied group consulting program, both of the group implementing posttest immediately after the program conclusion, along with the follow-up tests at the time of four weeks after the program conclusion. The controlled group, without going through any treatments after the pretest, implemented post and follow-up tests, and after the follow-up test, the REN-combined anger control program was implemented. For the statistic treatment, SPSS 21.0 statistic program was applied, implementing repeated measures two-way ANOVA to gauge the changes by the testing point(pre, post, and follow-up) and the group(experimental group, comparison group, and controlled group), verifying simple main effects to interpret the interaction effects, if any, and implementing Duncan test to find out the differences by the group and testing point of time. The major study findings are as follows: First, the REB-combined program for improving the anger control of middle school students strictly followed the systematic and suitable process on the basis of the development model and theory and thus secured the confidence and suitability required of an anger control program. Second, in the case of the experimental group that participated in the REB-combined program for improving the anger control of middle school students, the overall decreases in anger points of anger control ability and the anger decreases in sub-constituting REB elements indicated that significant positive changes existed as a whole, compared with the comparison group and controlled group, and that the effects were sustainable, too. The controlled group that did not participate in the program showed no significant changes in anger control improvement. This finding indicates that the study program is effective in improving the anger control ability of middle school students. Third, the experimental group and comparison group, both being the participants in the study program, indicated the significant positive changes in rational element and emotive element as the sub-elements of anger control ability, in comparison with the controlled group, while the experimental group only showed significant positive changes in behavior element. The control group that did not participate in the program showed no significant changes. Thus, the study findings show that the study program results in positive changes in rational elements, emotive elements and behavior elements of anger control ability among middle school students. The REB-combined anger control program for middle school students, developed through this study, reviewed preceeding studies, and conducted systematically and appropriately with the application of the needs survey for middle school teachers and students. In the program composition, every session adopted a combined program of these rational, emotive and behavior elements. In the aspect of the application, the subjects of the REB-combined anger control program of the study assisted the improvement of anger control for middle school students, thus it contributed to the healthy development and growth of ordinary middle school students. The implications of the study are: First, the development and implementation of the REB-combined program for improving the anger control of middle school students provided the basic data required for personality education that can improve the anger control ability. Second, in the aspect of consulting and schooling field, the academic significance lies in presenting effective treatment options as the preventive early-intervention program, that can prevent in advance the problems of maladjustment arising from school violence and aggression.
Key words : middle school student, anger control, anger control improvement, rational⋅emotive⋅behavior(REB)-combined anger control program
This study aimed at developing a rational, emotive, and behavior(REB)-combined program for improving the anger control of middle school students in a systematic process and at verifying its effects. The study assignments were established as follows, in order to accomplish these study objectives: First, what should be the development procedure for the REB-combined program for improving the anger control of middle school students? Second, what should be the effects of the REB-combined program for improving the anger control of middle school students? Based on the study objectives and assignments, the development process for the REB-combined program was constructed as follows: The first stage identified the necessity of program development. The second stage established the objectives and goal. The third stage dealt with the needs surveys and analysis, beginning with interviews of 10 teachers and 10 students, and conducting and analyzing the needs surveys with the subjects of 110 teachers and 220 students. The fourth stage worked out the program contents. The fifth stage verified the contents validity, involving the verification by 5 experts(2 consulting psychology experts, 2 anger experts, and one middle school consulting teacher), and reflecting the adjustments and supplementations. The sixth stage selected and applied the anger measurement scale by Mun, Eun Ju and Kim, Seong Hoe(2008) as the measurement tool, as advised by 2 middle school teachers of consulting and 3 middle school teachers of other majors, and adjusting and supplementing 7 items suitably to middle school students, the study subjects. The seventh stage implemented the preliminary program with the subjects of 20 first-year middle school students. The eighth stage finalized the program in accordance with the systematic program development procedures. The study subjects were selected from 304 first-year middle school students, who agreed to participate according to the announcement about the program participants, and with the permissions of their parents(or guardians), school principal and class teachers-in-charge. Among those 30 participants, 10 students each were randomly alloted to three groups, experimental group(of 10 students), comparison group(of 10 students), and controlled group(of 10 students). Both the experimental group and comparison group implemented the program twice every week, totalling 10 sessions. For the testing tool, 7 items from the anger scale by Mun, Eun Ju and Kim, Seong Hoe were used, with the adjustments and supplementations suitable to middle school students. After the pretest, the experimental group implemented the REB-combined program for improving the anger control, while the comparison group implemented the REBT-applied group consulting program, both of the group implementing posttest immediately after the program conclusion, along with the follow-up tests at the time of four weeks after the program conclusion. The controlled group, without going through any treatments after the pretest, implemented post and follow-up tests, and after the follow-up test, the REN-combined anger control program was implemented. For the statistic treatment, SPSS 21.0 statistic program was applied, implementing repeated measures two-way ANOVA to gauge the changes by the testing point(pre, post, and follow-up) and the group(experimental group, comparison group, and controlled group), verifying simple main effects to interpret the interaction effects, if any, and implementing Duncan test to find out the differences by the group and testing point of time. The major study findings are as follows: First, the REB-combined program for improving the anger control of middle school students strictly followed the systematic and suitable process on the basis of the development model and theory and thus secured the confidence and suitability required of an anger control program. Second, in the case of the experimental group that participated in the REB-combined program for improving the anger control of middle school students, the overall decreases in anger points of anger control ability and the anger decreases in sub-constituting REB elements indicated that significant positive changes existed as a whole, compared with the comparison group and controlled group, and that the effects were sustainable, too. The controlled group that did not participate in the program showed no significant changes in anger control improvement. This finding indicates that the study program is effective in improving the anger control ability of middle school students. Third, the experimental group and comparison group, both being the participants in the study program, indicated the significant positive changes in rational element and emotive element as the sub-elements of anger control ability, in comparison with the controlled group, while the experimental group only showed significant positive changes in behavior element. The control group that did not participate in the program showed no significant changes. Thus, the study findings show that the study program results in positive changes in rational elements, emotive elements and behavior elements of anger control ability among middle school students. The REB-combined anger control program for middle school students, developed through this study, reviewed preceeding studies, and conducted systematically and appropriately with the application of the needs survey for middle school teachers and students. In the program composition, every session adopted a combined program of these rational, emotive and behavior elements. In the aspect of the application, the subjects of the REB-combined anger control program of the study assisted the improvement of anger control for middle school students, thus it contributed to the healthy development and growth of ordinary middle school students. The implications of the study are: First, the development and implementation of the REB-combined program for improving the anger control of middle school students provided the basic data required for personality education that can improve the anger control ability. Second, in the aspect of consulting and schooling field, the academic significance lies in presenting effective treatment options as the preventive early-intervention program, that can prevent in advance the problems of maladjustment arising from school violence and aggression.
Key words : middle school student, anger control, anger control improvement, rational⋅emotive⋅behavior(REB)-combined anger control program
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