본 연구는 중학교 과학 수업에 적용 할 수 있는 한국 과학사 수업자료를 개발하고 이를 활용하는데 목적이 있다. 현재 중학교 교과서에 제시된 과학사는 서양 과학사 위주이며 교수 학습 자료 또한 서양 과학사를 이용한 것이 대부분이다. 따라서 학생들에게 한국 과학사를 지도하기 위한 교수 학습 지도안을 개발하게 되었다. 이를 위해 중학교 교과서에 소개된 과학사 중 한국 과학사의 비중을 조사하고 한국 과학사 중 중학교 교육과정과 관련이 있는 주제를 선정하여 관련 자료를 수집하였다. 선정된 내용은 ...
본 연구는 중학교 과학 수업에 적용 할 수 있는 한국 과학사 수업자료를 개발하고 이를 활용하는데 목적이 있다. 현재 중학교 교과서에 제시된 과학사는 서양 과학사 위주이며 교수 학습 자료 또한 서양 과학사를 이용한 것이 대부분이다. 따라서 학생들에게 한국 과학사를 지도하기 위한 교수 학습 지도안을 개발하게 되었다. 이를 위해 중학교 교과서에 소개된 과학사 중 한국 과학사의 비중을 조사하고 한국 과학사 중 중학교 교육과정과 관련이 있는 주제를 선정하여 관련 자료를 수집하였다. 선정된 내용은 천상열차분야지도, 자산어보, 온돌, 석빙고이다. 천상열차분야지도는 중학교 3학년 별자리단원으로 천상열차분야지도를 소개하고, 직접 별자리지도를 제작해봄으로써 조선시대 천문학의 위대함을 느끼는 것이 학습 목표이다. 자산어보는 중학교 3학년 다양한 생물의 분류단원으로 전에 학습한 내용을 토대로 직접 바다생물의 분류기준을 만들고 자산어보의 분류방식과 비교해봄으로써 조선시대의 분류학의 정교함을 알게 하는 것이 학습 목표이다. 온돌과 석빙고는 중학교 1학년 열에너지의 이용과 열에너지의 효율적 이용단원으로 온돌의 구조와 전에 학습한 열의 이동방법과 연계하여 온돌의 과학성을 소개하고, 석빙고의 단열을 아이스크림을 이용한 실험을 통해 직접 알아봄으로써 선조의 지혜를 느껴보는 것이 학습 목표이다. 이를 중학교 과학 수업에 적용 할 수 있도록 1차시의 교수 학습 지도안과 학습지를 개발하였으며, 천상열차분야지도와 자산어보는 순환학습모형, 온돌은 발견학습 그리고 석빙고는 연역적 탐구방법을 적용하였다. 개발한 4가지의 교수 학습 지도안이 실제 교육 현장에서 사용되어 학생들에게 우리나라 과학의 위대함과 자긍심을 느끼며 과학의 흥미유발에 긍정적인 효과가 있기를 기대한다.
본 연구는 중학교 과학 수업에 적용 할 수 있는 한국 과학사 수업자료를 개발하고 이를 활용하는데 목적이 있다. 현재 중학교 교과서에 제시된 과학사는 서양 과학사 위주이며 교수 학습 자료 또한 서양 과학사를 이용한 것이 대부분이다. 따라서 학생들에게 한국 과학사를 지도하기 위한 교수 학습 지도안을 개발하게 되었다. 이를 위해 중학교 교과서에 소개된 과학사 중 한국 과학사의 비중을 조사하고 한국 과학사 중 중학교 교육과정과 관련이 있는 주제를 선정하여 관련 자료를 수집하였다. 선정된 내용은 천상열차분야지도, 자산어보, 온돌, 석빙고이다. 천상열차분야지도는 중학교 3학년 별자리단원으로 천상열차분야지도를 소개하고, 직접 별자리지도를 제작해봄으로써 조선시대 천문학의 위대함을 느끼는 것이 학습 목표이다. 자산어보는 중학교 3학년 다양한 생물의 분류단원으로 전에 학습한 내용을 토대로 직접 바다생물의 분류기준을 만들고 자산어보의 분류방식과 비교해봄으로써 조선시대의 분류학의 정교함을 알게 하는 것이 학습 목표이다. 온돌과 석빙고는 중학교 1학년 열에너지의 이용과 열에너지의 효율적 이용단원으로 온돌의 구조와 전에 학습한 열의 이동방법과 연계하여 온돌의 과학성을 소개하고, 석빙고의 단열을 아이스크림을 이용한 실험을 통해 직접 알아봄으로써 선조의 지혜를 느껴보는 것이 학습 목표이다. 이를 중학교 과학 수업에 적용 할 수 있도록 1차시의 교수 학습 지도안과 학습지를 개발하였으며, 천상열차분야지도와 자산어보는 순환학습모형, 온돌은 발견학습 그리고 석빙고는 연역적 탐구방법을 적용하였다. 개발한 4가지의 교수 학습 지도안이 실제 교육 현장에서 사용되어 학생들에게 우리나라 과학의 위대함과 자긍심을 느끼며 과학의 흥미유발에 긍정적인 효과가 있기를 기대한다.
The purpose of this study is to develop and provide the instruction materials using the history of Korean science, which can be applied to science teaching in the middle school. History of science dealt with in both science textbooks and teaching-learning materials has been developed mainly based on...
The purpose of this study is to develop and provide the instruction materials using the history of Korean science, which can be applied to science teaching in the middle school. History of science dealt with in both science textbooks and teaching-learning materials has been developed mainly based on history of western science. Thus, a new teaching plan is suggested in this paper so that students can learn about history of Korean science. For this purpose, this study investigates the percentage of Korean science history compared to western science history in middle school science textbooks, and collects instructional materials using history of Korean science for curriculum-related subjects in middle school. There are 4 items have been selected, which are Cheonsang Yeolcha Bunyajido, Jasaneobo, ondol, and Seokbinggo. Students of 3rd grade in middle school learn about Cheonsang Yeolcha Bunyajido and Jasaneobo in the parts on constellation and classification of various creature respectively. Through Cheonsang Yeolcha Bunyajido students have self-esteem on astronomy of Joseon Dynasty by learning what it is and making constellation map themselves. Classes with Jasaneobo let students know about how elaborate the science of classification in Joseon Dynasty is by comparing their own criteria for classification of sea creature with criteria by Jasaneobo. The others, Ondol and Seokbinggo are related to the part on use and efficient use of heat energy in the curriculum of 1st grade in middle school. Through heat-transfer principles connected with Ondol’s structure students can look into the scientificity of Ondol and realize wisdom of elders by experimenting with ice cream which are application of Seokbinggo’s insulation. Based on above mentioned this study developed teaching materials and worksheets of one class involved in each chapter for each item. Learning cycle model is adopted for Cheonsang Yeolcha Bunyajido and Jasaneobo, discovery Learning and deductive experiment are adopted for Seokbinggo and Ondol respectively. The four teaching plans developed in this study are expected to be applied to educational field in the future and to help students to be proud of our national science.
The purpose of this study is to develop and provide the instruction materials using the history of Korean science, which can be applied to science teaching in the middle school. History of science dealt with in both science textbooks and teaching-learning materials has been developed mainly based on history of western science. Thus, a new teaching plan is suggested in this paper so that students can learn about history of Korean science. For this purpose, this study investigates the percentage of Korean science history compared to western science history in middle school science textbooks, and collects instructional materials using history of Korean science for curriculum-related subjects in middle school. There are 4 items have been selected, which are Cheonsang Yeolcha Bunyajido, Jasaneobo, ondol, and Seokbinggo. Students of 3rd grade in middle school learn about Cheonsang Yeolcha Bunyajido and Jasaneobo in the parts on constellation and classification of various creature respectively. Through Cheonsang Yeolcha Bunyajido students have self-esteem on astronomy of Joseon Dynasty by learning what it is and making constellation map themselves. Classes with Jasaneobo let students know about how elaborate the science of classification in Joseon Dynasty is by comparing their own criteria for classification of sea creature with criteria by Jasaneobo. The others, Ondol and Seokbinggo are related to the part on use and efficient use of heat energy in the curriculum of 1st grade in middle school. Through heat-transfer principles connected with Ondol’s structure students can look into the scientificity of Ondol and realize wisdom of elders by experimenting with ice cream which are application of Seokbinggo’s insulation. Based on above mentioned this study developed teaching materials and worksheets of one class involved in each chapter for each item. Learning cycle model is adopted for Cheonsang Yeolcha Bunyajido and Jasaneobo, discovery Learning and deductive experiment are adopted for Seokbinggo and Ondol respectively. The four teaching plans developed in this study are expected to be applied to educational field in the future and to help students to be proud of our national science.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.