학교에서 학생들이 입시위주의 교육적 풍토에 세뇌당하고 자신만의 행복은 무시한 채 오직 사회적 기준에 맞춘 성공만을 뒤쫓는 모습이 일상적 상황으로 여겨지는 요즘. 한 사회의 구성원으로 자신이 희망하는 진로를 정해 제 역할을 하며 살아갈 수 있도록 교육을 해야 하는 학교라는 공간은 어느 순간 위와 같은 불행한 사실들로 채워져 가고 있다. 사회화 기관인 학교가 보다 행복한 공간이 되기 위해 ...
중학생의 진로결정수준이 학교생활만족도에 미치는 영향 : 진로결정 자기효능감의 매개효과
박 종 명
우석대학교 대학원 교육학과 (지도교수 : 김 수 란)
학교에서 학생들이 입시위주의 교육적 풍토에 세뇌당하고 자신만의 행복은 무시한 채 오직 사회적 기준에 맞춘 성공만을 뒤쫓는 모습이 일상적 상황으로 여겨지는 요즘. 한 사회의 구성원으로 자신이 희망하는 진로를 정해 제 역할을 하며 살아갈 수 있도록 교육을 해야 하는 학교라는 공간은 어느 순간 위와 같은 불행한 사실들로 채워져 가고 있다. 사회화 기관인 학교가 보다 행복한 공간이 되기 위해 진로교육이 어떠한 역할을 해야 할지는 더 이상 말하지 않아도 될 것이다. 그렇다고 한다면 보다 기초적인 사실부터 명확하게 연구되고 파악되어야 할 것인데 그것이 바로 학생들의 진로의식 및 성숙수준 일 것이다. 진로를 정했는지 안 정했는지부터, 진로결정과 관련된 자신의 신념 그리고 기대는 어떠한지를 알아가는 과정까지 제대로 알아가는 것이 행복한 학교를 위한 진로교육의 첫 발걸음일 것이다. 이에 본 연구는 진로결정수준과 학교생활만족도의 관계에서 진로결정 자기효능감의 매개효과에 대해 검증하고자 한다. 이를 위해 다음과 같이 세 가지의 연구문제를 설정하였다. 첫째, 중학생의 진로결정수준, 진로결정 자기효능감, 학교생활만족도는 어떠한 관계가 있는가? 둘째, 중학생의 진로결정수준과 학교생활만족도 간의 관계에서 진로결정 자기효능감은 매개효과가 있는가? 셋째, 성별에 따른 진로결정수준과 학교생활만족도의 관계에서 진로결정 자기효능감의 매개효과가 있는가? 이상의 연구문제를 해결하기 위하여 다음과 같이 연구절차를 진행하였다. 먼저 전라북도 A시의 B중학교 전교생을 대상으로 설문조사를 실시하여 649부를 회수하고 이 중 627명의 자료를 분석에 사용하였다. 조사도구로는 진로결정수준, 진로결정 자기효능감, 학교생활만족도 세 가지 영역으로 설문지를 사용하였다. 자료분석은 SPSS 21.0 Window용 프로그램을 사용하여 빈도분석, 기술통계분석, 상관관계분석과 회귀분석을 실시하였고, 매개효과를 검증하기 위하여 Sobel이 제안한 검증을 활용하였다. 그 결과 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째, 중학생의 경우 진로결정수준이 높을수록 진로결정 자기효능감과 학교생활만족도가 높았으며, 진로결정 자기효능감이 높을수록 학교생활만족도가 높은 정적 상관을 나타냈다. 둘째, 진로결정수준이 진로결정 자기효능감의 매개효과를 통하여 학교생활만족도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 남학생 집단과 달리 여학생 집단의 경우 진로결정수준과 학교생활만족도의 관계에서 진로결정 자기효능감의 매개효과가 나타났다. 결론적으로 진로결정수준과 학교생활만족도의 관련성을 확인하고, 진로결정수준과 학교생활만족도의 관계에서 진로결정 자기효능감의 매개효과가 중요한 것으로 드러났다. 그러므로 만족스러운 학교생활을 위해선 학생들의 진로결정에 대한 확신을 갖도록 끊임없는 상담과 정보를 제공하고 그로인해 희망하는 진로 및 직업영역에서 자신의 역량을 향상시키고 발휘할 수 있을 것이라는 성취감을 갖게끔 유도해야 할 것이다.
중학생의 진로결정수준이 학교생활만족도에 미치는 영향 : 진로결정 자기효능감의 매개효과
박 종 명
우석대학교 대학원 교육학과 (지도교수 : 김 수 란)
학교에서 학생들이 입시위주의 교육적 풍토에 세뇌당하고 자신만의 행복은 무시한 채 오직 사회적 기준에 맞춘 성공만을 뒤쫓는 모습이 일상적 상황으로 여겨지는 요즘. 한 사회의 구성원으로 자신이 희망하는 진로를 정해 제 역할을 하며 살아갈 수 있도록 교육을 해야 하는 학교라는 공간은 어느 순간 위와 같은 불행한 사실들로 채워져 가고 있다. 사회화 기관인 학교가 보다 행복한 공간이 되기 위해 진로교육이 어떠한 역할을 해야 할지는 더 이상 말하지 않아도 될 것이다. 그렇다고 한다면 보다 기초적인 사실부터 명확하게 연구되고 파악되어야 할 것인데 그것이 바로 학생들의 진로의식 및 성숙수준 일 것이다. 진로를 정했는지 안 정했는지부터, 진로결정과 관련된 자신의 신념 그리고 기대는 어떠한지를 알아가는 과정까지 제대로 알아가는 것이 행복한 학교를 위한 진로교육의 첫 발걸음일 것이다. 이에 본 연구는 진로결정수준과 학교생활만족도의 관계에서 진로결정 자기효능감의 매개효과에 대해 검증하고자 한다. 이를 위해 다음과 같이 세 가지의 연구문제를 설정하였다. 첫째, 중학생의 진로결정수준, 진로결정 자기효능감, 학교생활만족도는 어떠한 관계가 있는가? 둘째, 중학생의 진로결정수준과 학교생활만족도 간의 관계에서 진로결정 자기효능감은 매개효과가 있는가? 셋째, 성별에 따른 진로결정수준과 학교생활만족도의 관계에서 진로결정 자기효능감의 매개효과가 있는가? 이상의 연구문제를 해결하기 위하여 다음과 같이 연구절차를 진행하였다. 먼저 전라북도 A시의 B중학교 전교생을 대상으로 설문조사를 실시하여 649부를 회수하고 이 중 627명의 자료를 분석에 사용하였다. 조사도구로는 진로결정수준, 진로결정 자기효능감, 학교생활만족도 세 가지 영역으로 설문지를 사용하였다. 자료분석은 SPSS 21.0 Window용 프로그램을 사용하여 빈도분석, 기술통계분석, 상관관계분석과 회귀분석을 실시하였고, 매개효과를 검증하기 위하여 Sobel이 제안한 검증을 활용하였다. 그 결과 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째, 중학생의 경우 진로결정수준이 높을수록 진로결정 자기효능감과 학교생활만족도가 높았으며, 진로결정 자기효능감이 높을수록 학교생활만족도가 높은 정적 상관을 나타냈다. 둘째, 진로결정수준이 진로결정 자기효능감의 매개효과를 통하여 학교생활만족도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 남학생 집단과 달리 여학생 집단의 경우 진로결정수준과 학교생활만족도의 관계에서 진로결정 자기효능감의 매개효과가 나타났다. 결론적으로 진로결정수준과 학교생활만족도의 관련성을 확인하고, 진로결정수준과 학교생활만족도의 관계에서 진로결정 자기효능감의 매개효과가 중요한 것으로 드러났다. 그러므로 만족스러운 학교생활을 위해선 학생들의 진로결정에 대한 확신을 갖도록 끊임없는 상담과 정보를 제공하고 그로인해 희망하는 진로 및 직업영역에서 자신의 역량을 향상시키고 발휘할 수 있을 것이라는 성취감을 갖게끔 유도해야 할 것이다.
Effects of middle school students’career decision level on school life satisfaction : mediating effect of career decision-making self-efficacy
Park Jong-myeong Graduate School of Education, Woosuk University Advisor : Kim Su-ran
Where it has become regular fo...
Effects of middle school students’career decision level on school life satisfaction : mediating effect of career decision-making self-efficacy
Park Jong-myeong Graduate School of Education, Woosuk University Advisor : Kim Su-ran
Where it has become regular for students to brainwashed of educational system that centrally focuses on the entrance exam and pursue socially established definition of success with a complete disregard for their happiness, schools, which are to help each person to take a desired career path and fulfill its role as the member of a society, are, in fact, being filled with the unfortunate facts above. The importance of the role of career education for a school to be a happy place cannot be stressed enough. Then, it is important to thoroughly study and identify the basic facts and these facts would be the career awareness and maturity of students. The process to learn about their decisions on career path and the subsequent conviction and expectation would be the first step for a school's career education. Therefore, it is the intent of this study to verify the mediating effect of career decision-making self-efficacy in the relationship between career decision level and school life satisfaction. To achieve this, three research questions were established, as shown below : 1. For a middle school student, what is the correlation among career decision level, career decision-making self-efficacy and school life satisfaction? 2. In the relationship between career decision level and school life satisfaction for a middle school student, is there a mediating effect of career decision-making self-efficacy? 3. In the relationship between career decision level and school life satisfaction for each gender, is there a mediating effect of career decision-making self-efficacy? The following research procedure was taken to answer these questions. Survey questionnaires were provided for the entire students in B Middle School in the city of A in Jeonbuk. A total of 649 questionnaires were collected, and of those, 627 were utilized in data analysis. Career decision level, career decision-making self-efficacy and school life satisfaction were the three domains for the questions. Data analysis was performed using SPSS 21.0 Windows program. Frequency analysis, descriptive statistical analysis, correlation analysis and regression analysis were performed and the method set forth by Sobel was employed to verify the mediating effect. As a result, it came to the following results : 1. The students displayed a static correlation, i.e. the higher their career decision level, the higher the career decision-making self-efficacy and school life satisfaction, and the higher the career decision-making self-efficacy, the higher the school life satisfaction. 2. Career decision level influenced school life satisfaction through the mediating effect of career decision-making self-efficacy. 3. Unlike boys, girls displayed mediating effect in career decision-making self-efficacy in the relationship between career decision level and school life satisfaction. As a result, it was identified that the mediating effect of career decision-making self-efficacy was important the correlation between career decision level and school life satisfaction. For students to have a satisfactory school life, it is important for the school to continuously provide counseling and information regarding career decisions, and thereby, enhance their competence in their career and job domain and experience a sense of achievement.
Effects of middle school students’career decision level on school life satisfaction : mediating effect of career decision-making self-efficacy
Park Jong-myeong Graduate School of Education, Woosuk University Advisor : Kim Su-ran
Where it has become regular for students to brainwashed of educational system that centrally focuses on the entrance exam and pursue socially established definition of success with a complete disregard for their happiness, schools, which are to help each person to take a desired career path and fulfill its role as the member of a society, are, in fact, being filled with the unfortunate facts above. The importance of the role of career education for a school to be a happy place cannot be stressed enough. Then, it is important to thoroughly study and identify the basic facts and these facts would be the career awareness and maturity of students. The process to learn about their decisions on career path and the subsequent conviction and expectation would be the first step for a school's career education. Therefore, it is the intent of this study to verify the mediating effect of career decision-making self-efficacy in the relationship between career decision level and school life satisfaction. To achieve this, three research questions were established, as shown below : 1. For a middle school student, what is the correlation among career decision level, career decision-making self-efficacy and school life satisfaction? 2. In the relationship between career decision level and school life satisfaction for a middle school student, is there a mediating effect of career decision-making self-efficacy? 3. In the relationship between career decision level and school life satisfaction for each gender, is there a mediating effect of career decision-making self-efficacy? The following research procedure was taken to answer these questions. Survey questionnaires were provided for the entire students in B Middle School in the city of A in Jeonbuk. A total of 649 questionnaires were collected, and of those, 627 were utilized in data analysis. Career decision level, career decision-making self-efficacy and school life satisfaction were the three domains for the questions. Data analysis was performed using SPSS 21.0 Windows program. Frequency analysis, descriptive statistical analysis, correlation analysis and regression analysis were performed and the method set forth by Sobel was employed to verify the mediating effect. As a result, it came to the following results : 1. The students displayed a static correlation, i.e. the higher their career decision level, the higher the career decision-making self-efficacy and school life satisfaction, and the higher the career decision-making self-efficacy, the higher the school life satisfaction. 2. Career decision level influenced school life satisfaction through the mediating effect of career decision-making self-efficacy. 3. Unlike boys, girls displayed mediating effect in career decision-making self-efficacy in the relationship between career decision level and school life satisfaction. As a result, it was identified that the mediating effect of career decision-making self-efficacy was important the correlation between career decision level and school life satisfaction. For students to have a satisfactory school life, it is important for the school to continuously provide counseling and information regarding career decisions, and thereby, enhance their competence in their career and job domain and experience a sense of achievement.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.