민수기의 광야전승에는 이스라엘 백성들이 하나님의 뜻과 상충되는 갈등현상들인 불평과 원망이 반복적으로 등장한다. 하나님께서는 애굽의 노예였던 이스라엘 백성들을 출애굽 시키시고, 하나님의 백성으로 삼아 가나안 땅으로 인도하시며, 그들과 함께 하셨음에도 불구하고 그들은 광야를 통과하는 내내 하나님이 없는 백성들처럼 불평과 불만을 표출하며 하나님의 뜻보다 자신들의 환경과 생각을 중시하였다. 이에 대해 코츠(G. W. Coats)는 「광야에서의 반역」(Rebellion in the Wilderness, 1968)을 통하여 민수기의 광야전승에 나타난 불평사건들을 역사-비평적 방법으로 양식비평과 전승비평의 방법으로 연구하였다. 본 논문은 코츠가 연구한 광야에서의 불평사건들 중에서 불평문장이 등장하는 민수기의 불평사건들을 각 이야기의 단계별로 살펴보고, 양식비평과 편집비평의 방법을 사용하여 신학적 주제를 정리한 연구결과이다. 제1장에서는 문제제기와 연구목적, 연구방법과 범위, 연구동향을 살펴보고, 제2장에서는 민수기의 구조와 내용, 성서적 배경, 역사적 배경을 다루어, 제3장에서는 ‘다베라 불평사건’(민 11:1-3), ‘가나안 땅 정탐 후의 불평사건’(민 14:1-38), ‘므리바 불평사건’(민 20:1-13), ‘불뱀과 놋뱀 사건’(민 21:4-9)들의 구조와 ...
민수기의 광야전승에는 이스라엘 백성들이 하나님의 뜻과 상충되는 갈등현상들인 불평과 원망이 반복적으로 등장한다. 하나님께서는 애굽의 노예였던 이스라엘 백성들을 출애굽 시키시고, 하나님의 백성으로 삼아 가나안 땅으로 인도하시며, 그들과 함께 하셨음에도 불구하고 그들은 광야를 통과하는 내내 하나님이 없는 백성들처럼 불평과 불만을 표출하며 하나님의 뜻보다 자신들의 환경과 생각을 중시하였다. 이에 대해 코츠(G. W. Coats)는 「광야에서의 반역」(Rebellion in the Wilderness, 1968)을 통하여 민수기의 광야전승에 나타난 불평사건들을 역사-비평적 방법으로 양식비평과 전승비평의 방법으로 연구하였다. 본 논문은 코츠가 연구한 광야에서의 불평사건들 중에서 불평문장이 등장하는 민수기의 불평사건들을 각 이야기의 단계별로 살펴보고, 양식비평과 편집비평의 방법을 사용하여 신학적 주제를 정리한 연구결과이다. 제1장에서는 문제제기와 연구목적, 연구방법과 범위, 연구동향을 살펴보고, 제2장에서는 민수기의 구조와 내용, 성서적 배경, 역사적 배경을 다루어, 제3장에서는 ‘다베라 불평사건’(민 11:1-3), ‘가나안 땅 정탐 후의 불평사건’(민 14:1-38), ‘므리바 불평사건’(민 20:1-13), ‘불뱀과 놋뱀 사건’(민 21:4-9)들의 구조와 구조분석을 통하여 신학적 주제를 이끌어 내었다. 제4장은 이상의 논의에 입각한 것으로 다음과 같이 요약 될 수 있다. 제1절 다베라 불평사건은 이스라엘 백성들이 광야를 통과하여 약속의 땅으로 전진해 나가야 할 시점에서, 하나님의 명령에 순종하지 않고 또 다시 예전처럼 불순종했던 불평사건이다. 제2절 가나안 땅 정탐 후의 불평사건은 자신들을 위하여 가나안 땅을 정탐하고 왔음에도, 그들을 출애굽 시키시고 많은 기적들을 보여주신 하나님의 현존을 믿지 않고 사람의 눈과 말에 절망하여 터뜨린 불평사건이다. 제3절 므리바 불평사건은 물이 없음으로 모세와 아론을 향해 불평하고 다투었던 이스라엘 백성들보다, 모세의 혈기로 인한 불순종에 초점이 맞추어져 있는 불평사건이다. 제4절 불뱀과 놋뱀 사건은 이스라엘 백성들이 에돔 땅을 우회함으로 광야에 머무는 기간이 지연되자 하나님과 모세에게 하나님의 현존과 은혜까지 원망한 불평사건이다. 이상의 결론들을 통해 민수기의 광야전승에 나타난 불평사건들 속에서 이스라엘 백성들은 불평과 반역을 거듭하고, 하나님은 형벌과 은혜를 거듭하시고 약속의 땅으로 인도하시는 신실하신 하나님이심을 볼 수 있으며, 약속의 땅을 찾아가는 여정 가운데 공동체의 내적인 성결을 지켜내는 과정이 험난했음을 보여준다.
* 주제어 민수기, 광야전승, 불평사건, 다베라, 가나안 정탐, 므리바, 불뱀, 놋뱀.
민수기의 광야전승에는 이스라엘 백성들이 하나님의 뜻과 상충되는 갈등현상들인 불평과 원망이 반복적으로 등장한다. 하나님께서는 애굽의 노예였던 이스라엘 백성들을 출애굽 시키시고, 하나님의 백성으로 삼아 가나안 땅으로 인도하시며, 그들과 함께 하셨음에도 불구하고 그들은 광야를 통과하는 내내 하나님이 없는 백성들처럼 불평과 불만을 표출하며 하나님의 뜻보다 자신들의 환경과 생각을 중시하였다. 이에 대해 코츠(G. W. Coats)는 「광야에서의 반역」(Rebellion in the Wilderness, 1968)을 통하여 민수기의 광야전승에 나타난 불평사건들을 역사-비평적 방법으로 양식비평과 전승비평의 방법으로 연구하였다. 본 논문은 코츠가 연구한 광야에서의 불평사건들 중에서 불평문장이 등장하는 민수기의 불평사건들을 각 이야기의 단계별로 살펴보고, 양식비평과 편집비평의 방법을 사용하여 신학적 주제를 정리한 연구결과이다. 제1장에서는 문제제기와 연구목적, 연구방법과 범위, 연구동향을 살펴보고, 제2장에서는 민수기의 구조와 내용, 성서적 배경, 역사적 배경을 다루어, 제3장에서는 ‘다베라 불평사건’(민 11:1-3), ‘가나안 땅 정탐 후의 불평사건’(민 14:1-38), ‘므리바 불평사건’(민 20:1-13), ‘불뱀과 놋뱀 사건’(민 21:4-9)들의 구조와 구조분석을 통하여 신학적 주제를 이끌어 내었다. 제4장은 이상의 논의에 입각한 것으로 다음과 같이 요약 될 수 있다. 제1절 다베라 불평사건은 이스라엘 백성들이 광야를 통과하여 약속의 땅으로 전진해 나가야 할 시점에서, 하나님의 명령에 순종하지 않고 또 다시 예전처럼 불순종했던 불평사건이다. 제2절 가나안 땅 정탐 후의 불평사건은 자신들을 위하여 가나안 땅을 정탐하고 왔음에도, 그들을 출애굽 시키시고 많은 기적들을 보여주신 하나님의 현존을 믿지 않고 사람의 눈과 말에 절망하여 터뜨린 불평사건이다. 제3절 므리바 불평사건은 물이 없음으로 모세와 아론을 향해 불평하고 다투었던 이스라엘 백성들보다, 모세의 혈기로 인한 불순종에 초점이 맞추어져 있는 불평사건이다. 제4절 불뱀과 놋뱀 사건은 이스라엘 백성들이 에돔 땅을 우회함으로 광야에 머무는 기간이 지연되자 하나님과 모세에게 하나님의 현존과 은혜까지 원망한 불평사건이다. 이상의 결론들을 통해 민수기의 광야전승에 나타난 불평사건들 속에서 이스라엘 백성들은 불평과 반역을 거듭하고, 하나님은 형벌과 은혜를 거듭하시고 약속의 땅으로 인도하시는 신실하신 하나님이심을 볼 수 있으며, 약속의 땅을 찾아가는 여정 가운데 공동체의 내적인 성결을 지켜내는 과정이 험난했음을 보여준다.
In the Book of Numbers’ Wilderness Tradition, the people of Israel’s complaints and blaming of God against his will appear repetitively. God freed the people of Israel who were the slaves of Egypt and led them to Canaan as his own people to be with them. However, they continued to complain while pas...
In the Book of Numbers’ Wilderness Tradition, the people of Israel’s complaints and blaming of God against his will appear repetitively. God freed the people of Israel who were the slaves of Egypt and led them to Canaan as his own people to be with them. However, they continued to complain while passing across the wilderness and put more importance on their environment and thoughts over God's will. In regards to this, G. W. Coats, in 「Rebellion in the Wilderness, 1968」, studied the complaints in the Wilderness Tradition of the Book of Numbers by the means of form and tradition criticism. This study discussed each story of complaint with phrases of complaints in the Book of Numbers among the complaints studied by Coats and applied the means of form criticism and redaction criticism to summarize the theological topics. Chapter 1 discussed the topic, purpose, methodology and scope, and trends. Chapter 2 studied the structure and contents, biblical background, and historical background of the Book of Numbers. Chapter 3 analyzed the structures of ‘Taberah Complaint (Numbers 11:1-3),’ ‘Complaint after Observing Canaan (Numbers 14:1-38),’ ‘Meribah Complaint (Numbers 20:1-13),’ ‘Fiery Serpent and Brazen Serpent (Numbers 21:4-9)’ to bring out the theological topics. Chapter 4 can be summarized as follows based on the above discussions: In the Taberah Complaint, the people of Israel disobeyed God's command as hey did before when they had to pass the wilderness to proceed to the promise land. In the Complaint after Observing Canaan, they complained in despair solely relying on the eyes and words of people as they failed to believe in God who had freed them from Egypt and shown them many miracles, even after they observed Canaan. In the Meribah Complaint, the complaint is focused on the disobedience of Moses over the people of Israel who complained to Moses and Aaron about the lack of water. In the Fiery Serpent and Brazen Serpent, the people of Israel complained about the existence and blessing of God as they had to detour Edom and stayed longer in the wilderness. These findings showed that the people of Israel repeated complaints and rebellions and God repeated punishment and forgiveness to guide them to the promise land. The Book of Numbers also tells us that keeping the holiness of the community was challenging throughout the journey to the promise land.
In the Book of Numbers’ Wilderness Tradition, the people of Israel’s complaints and blaming of God against his will appear repetitively. God freed the people of Israel who were the slaves of Egypt and led them to Canaan as his own people to be with them. However, they continued to complain while passing across the wilderness and put more importance on their environment and thoughts over God's will. In regards to this, G. W. Coats, in 「Rebellion in the Wilderness, 1968」, studied the complaints in the Wilderness Tradition of the Book of Numbers by the means of form and tradition criticism. This study discussed each story of complaint with phrases of complaints in the Book of Numbers among the complaints studied by Coats and applied the means of form criticism and redaction criticism to summarize the theological topics. Chapter 1 discussed the topic, purpose, methodology and scope, and trends. Chapter 2 studied the structure and contents, biblical background, and historical background of the Book of Numbers. Chapter 3 analyzed the structures of ‘Taberah Complaint (Numbers 11:1-3),’ ‘Complaint after Observing Canaan (Numbers 14:1-38),’ ‘Meribah Complaint (Numbers 20:1-13),’ ‘Fiery Serpent and Brazen Serpent (Numbers 21:4-9)’ to bring out the theological topics. Chapter 4 can be summarized as follows based on the above discussions: In the Taberah Complaint, the people of Israel disobeyed God's command as hey did before when they had to pass the wilderness to proceed to the promise land. In the Complaint after Observing Canaan, they complained in despair solely relying on the eyes and words of people as they failed to believe in God who had freed them from Egypt and shown them many miracles, even after they observed Canaan. In the Meribah Complaint, the complaint is focused on the disobedience of Moses over the people of Israel who complained to Moses and Aaron about the lack of water. In the Fiery Serpent and Brazen Serpent, the people of Israel complained about the existence and blessing of God as they had to detour Edom and stayed longer in the wilderness. These findings showed that the people of Israel repeated complaints and rebellions and God repeated punishment and forgiveness to guide them to the promise land. The Book of Numbers also tells us that keeping the holiness of the community was challenging throughout the journey to the promise land.
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