본 연구는 기독교 유아 교사와 일반 유아 교사를 대상으로 유아 인성교육의 인식 및 실태, 인성교육진흥법의 이해에 대한 차이를 알아보고, 바람직한 유아 인성교육의 방향을 설정하는데 연구의 목적을 두었다. 본 연구의 목적을 달성하고자 설정한 연구문제는 다음과 같다.
1) 기독교 유아 교사와 일반 유아 교사에 따른 인성교육에 대한 인식은 어떠한가? (1) 기독교 유아 교사의 인성교육에 대한 인식은 어떠한가? (2) 일반 유아 교사의 인성교육에 대한 인식은 어떠한가? (3) 기독교 유아 교사와 일반 유아 교사의 인성교육에 대한 인식 차이는 어떠 한가? (4) 기독교 유아 교사와 일반 유아 교사의 인성교육에 대한 인식 차이는 일반 변인에 따라 어떻게 나타나는가? 2) 기독교 유아 교사와 일반 유아 교사에 따른 인성교육 실태는 어떠한가? (1) 기독교 유아 교사가 실시하는 인성교육의 실태는 어떠한가? (2) 일반 유아 교사가 실시하는 인성교육의 실태는 어떠한가? (3) 기독교 유아 교사와 일반 유아 교사의 인성교육 실태 차이는 어떠한가? (4) 기독교 유아 교사와 일반 유아 교사의 인성교육 실태 차이는 일반 변인에 따라 어떻게 나타나는가? 3) 기독교 유아 교사와 일반 유아 교사의 인성교육진흥법 이해는 어떠한가? (1) 기독교 유아 교사는 인성교육진흥법의 이해는 어떠한가? (2) 일반 유아 교사는 인성교육진흥법의 이해는 어떠한가? (3) 기독교 유아 교사와 일반 유아 교사의 인성교육진흥법 이해 차이는 어떠한 가? (4) 기독교 유아 교사와 일반 유아 교사의 인성교육진흥법 이해 차이는 교사의 일반 변인에 따라 어떻게 나타나는가?? 본 연구는 서울시에 위치한 유치원 및 어린이집 교사를 대상으로 유아인성교육 인식에 관한 문항, 실태에 관한 문항, 인성교육진흥법의 이해에 대한 문항으로 구성된 설문지를 배부하여 조사를 실시하였다. 수집된 자료는 ...
본 연구는 기독교 유아 교사와 일반 유아 교사를 대상으로 유아 인성교육의 인식 및 실태, 인성교육진흥법의 이해에 대한 차이를 알아보고, 바람직한 유아 인성교육의 방향을 설정하는데 연구의 목적을 두었다. 본 연구의 목적을 달성하고자 설정한 연구문제는 다음과 같다.
1) 기독교 유아 교사와 일반 유아 교사에 따른 인성교육에 대한 인식은 어떠한가? (1) 기독교 유아 교사의 인성교육에 대한 인식은 어떠한가? (2) 일반 유아 교사의 인성교육에 대한 인식은 어떠한가? (3) 기독교 유아 교사와 일반 유아 교사의 인성교육에 대한 인식 차이는 어떠 한가? (4) 기독교 유아 교사와 일반 유아 교사의 인성교육에 대한 인식 차이는 일반 변인에 따라 어떻게 나타나는가? 2) 기독교 유아 교사와 일반 유아 교사에 따른 인성교육 실태는 어떠한가? (1) 기독교 유아 교사가 실시하는 인성교육의 실태는 어떠한가? (2) 일반 유아 교사가 실시하는 인성교육의 실태는 어떠한가? (3) 기독교 유아 교사와 일반 유아 교사의 인성교육 실태 차이는 어떠한가? (4) 기독교 유아 교사와 일반 유아 교사의 인성교육 실태 차이는 일반 변인에 따라 어떻게 나타나는가? 3) 기독교 유아 교사와 일반 유아 교사의 인성교육진흥법 이해는 어떠한가? (1) 기독교 유아 교사는 인성교육진흥법의 이해는 어떠한가? (2) 일반 유아 교사는 인성교육진흥법의 이해는 어떠한가? (3) 기독교 유아 교사와 일반 유아 교사의 인성교육진흥법 이해 차이는 어떠한 가? (4) 기독교 유아 교사와 일반 유아 교사의 인성교육진흥법 이해 차이는 교사의 일반 변인에 따라 어떻게 나타나는가?? 본 연구는 서울시에 위치한 유치원 및 어린이집 교사를 대상으로 유아인성교육 인식에 관한 문항, 실태에 관한 문항, 인성교육진흥법의 이해에 대한 문항으로 구성된 설문지를 배부하여 조사를 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 19.0 프로그램 이용하여 통계처리 하였으며, 연구문제에 따라 기술통계 분석, 독립표본 t 검증과 카이검증을 실시하였다. 본 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아 인성교육을 통해 유아에게 가장 도움이 되는 내용으로 자신에 대한 올바른 이해, 잠재력 개발, 자율적인 문제해결능력의 신장, 건전한 민주시민 육성, 전인적 인간 발달과 전인적 건강증진에 있어 기독교 유아 교사와 일반 유아 교사들 사이에 통계학적으로 유의미한 차이를 보였다. 유아 인성교육의 목적으로는 인간성 회복, 공동체 의식, 인격형성, 사회성 발달, 도덕성 교육, 민주시민교육, 기본생활습관(청결, 절제, 질서, 예절)이며, 두 집단 간의 유의미한 차이가 나타났다. 유아 인성교육 프로그램의 여부는 기독교 유아 교사는 ‘없다’가 높게 나타났고, 일반 유아 교사는 ‘있다’가 높게 나타났다. 각 교육기관에서 유아 인성교육 프로그램을 실시하고 있는 교사의 만족도는 대부분 높게 나타났다. 유아 인성교육을 실시할 때 영향을 주는 요인은 기독교 유아 교사는 원장의 교육철학, 원의 물리적 환경, 유아의 기질, 교사의 가치관, 유아의 물리적 가정 환경, 대중매체라고 하였고, 일반 유아 교사는 원의 교육 프로그램, 부모의 가치관, 국가의 교육/보육정책과 방침이였으며, 두 집단이 유의미한 차이가 나타났다. 교사가 중요하게 생각하는 덕목으로는 기독교 유아 교사는 ‘정직’이고, 일반 유아 교사는 배려(자비)로 높은 비율로 나타났다. 유아 인성교육에 대한 교사의 인식으로는 기독교 유아 교사와 일반 유아 교사 모두 유아 인성교육 활동에 높은 관심을 가지고 있으며, 유아 인성교육이 유아들에게 필요하다고 생각하고 있다고 나타났다. 또한 유아 인성교육의 개념이나 내용에 대해 잘 알고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 유아 인성교육 프로그램이 각 기관에서 이루어지는 횟수로는 ‘주 1-2회’가 가장 높게 나타났으며, 유아 인성교육 프로그램 활동 소요 시간으로는 ‘10분-20정도’가 가장 많았다. 기독교 유아 교사는 현장학습, 가정과의 연계지도를 통해서 일반 유아 교사는 토의 및 협동학습, 문학적 접근법(동화, 인형극)이야기 나누기를 통해 유아들에게 인성교육을 지도하고 있으며, 두 집단 간의 유의미한 차이가 나타났다. 유아 인성교육 프로그램 자료는 기독교 유아 교사는 연구기관에서 발간하는 자료로 일반 유아 교사는 기관에서 제공한 프로그램 활동안으로 두 집단 간의 유의미한 차이가 나타났다. 프로그램 평가 방법으로는 기독교 유아 교사와 일반 유아 교사 모두 관찰평가로 많이 이루어지며, 두 집단 간의 유의미한 차이를 보였다. 유아 인성교육 프로그램 연수 여부에 대한 결과는 기독교 유아 교사는 ‘없다’가 더 높게 나타났고, 일반 유아교사는 ‘있다’가 높았으며, 연수 유형으로는 ‘직무연수’ 프로그램 연수 횟수는 ‘연 1-2회’가 가장 높게 나타났다. 유아 인성교육 프로그램 교육을 받을 의향은 매우 높게 나타났다. 셋째, 인성교육진흥법에 대한 이해로 기독교 유아 교사와 일반 유아 교사 모두 인성교육진흥법이 2015년에 공포된 사실을 대부분 알고 있었으며, 인성교육진흥법의 교육 목적과 목표. 기본 반향에 대해 잘 인지하고 있는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과에 따른 결론을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 기독교 유아 교사와 일반 유아 교사가 유아 인성교육 프로그램을 대부분 만족하고 있는 것으로 나타났으며, 유아 인성교육의 활동, 필요 여부, 개념이나 내용에 대해서도 잘 인식하고 있는 것으로 나타났다. 기독교 유아 교사가 중요하게 생각하는 덕목은 ‘정직’, 일반 유아 교사는 ‘배려(자비)’로 다르게 나타났다. 둘째, 기독교 유아 교사와 일반 유아 교사의 유아 인성교육 프로그램이 주 ‘1-2회’로 이루어지고 있으며, 소요시간은 ‘5-10분’으로 이루어지고 있는 것으로 나타났다. 기독교 유아 교사와 일반 유아 교사 대부분 유아인성교육에 대한 연수를 받은 적이 있으며, 인성발달 평가 방법으로는 ‘관찰 평가’가 높게 나타났다. 셋째, 기독교 유아 교사와 일반 유아 교사는 인성교육진흥법의 공포 인식, 교육 목적과 목표 인식, 기본 방향 인식을 바르게 이해하고 있는 것으로 나타났다.
본 연구는 기독교 유아 교사와 일반 유아 교사를 대상으로 유아 인성교육의 인식 및 실태, 인성교육진흥법의 이해에 대한 차이를 알아보고, 바람직한 유아 인성교육의 방향을 설정하는데 연구의 목적을 두었다. 본 연구의 목적을 달성하고자 설정한 연구문제는 다음과 같다.
1) 기독교 유아 교사와 일반 유아 교사에 따른 인성교육에 대한 인식은 어떠한가? (1) 기독교 유아 교사의 인성교육에 대한 인식은 어떠한가? (2) 일반 유아 교사의 인성교육에 대한 인식은 어떠한가? (3) 기독교 유아 교사와 일반 유아 교사의 인성교육에 대한 인식 차이는 어떠 한가? (4) 기독교 유아 교사와 일반 유아 교사의 인성교육에 대한 인식 차이는 일반 변인에 따라 어떻게 나타나는가? 2) 기독교 유아 교사와 일반 유아 교사에 따른 인성교육 실태는 어떠한가? (1) 기독교 유아 교사가 실시하는 인성교육의 실태는 어떠한가? (2) 일반 유아 교사가 실시하는 인성교육의 실태는 어떠한가? (3) 기독교 유아 교사와 일반 유아 교사의 인성교육 실태 차이는 어떠한가? (4) 기독교 유아 교사와 일반 유아 교사의 인성교육 실태 차이는 일반 변인에 따라 어떻게 나타나는가? 3) 기독교 유아 교사와 일반 유아 교사의 인성교육진흥법 이해는 어떠한가? (1) 기독교 유아 교사는 인성교육진흥법의 이해는 어떠한가? (2) 일반 유아 교사는 인성교육진흥법의 이해는 어떠한가? (3) 기독교 유아 교사와 일반 유아 교사의 인성교육진흥법 이해 차이는 어떠한 가? (4) 기독교 유아 교사와 일반 유아 교사의 인성교육진흥법 이해 차이는 교사의 일반 변인에 따라 어떻게 나타나는가?? 본 연구는 서울시에 위치한 유치원 및 어린이집 교사를 대상으로 유아인성교육 인식에 관한 문항, 실태에 관한 문항, 인성교육진흥법의 이해에 대한 문항으로 구성된 설문지를 배부하여 조사를 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 19.0 프로그램 이용하여 통계처리 하였으며, 연구문제에 따라 기술통계 분석, 독립표본 t 검증과 카이검증을 실시하였다. 본 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아 인성교육을 통해 유아에게 가장 도움이 되는 내용으로 자신에 대한 올바른 이해, 잠재력 개발, 자율적인 문제해결능력의 신장, 건전한 민주시민 육성, 전인적 인간 발달과 전인적 건강증진에 있어 기독교 유아 교사와 일반 유아 교사들 사이에 통계학적으로 유의미한 차이를 보였다. 유아 인성교육의 목적으로는 인간성 회복, 공동체 의식, 인격형성, 사회성 발달, 도덕성 교육, 민주시민교육, 기본생활습관(청결, 절제, 질서, 예절)이며, 두 집단 간의 유의미한 차이가 나타났다. 유아 인성교육 프로그램의 여부는 기독교 유아 교사는 ‘없다’가 높게 나타났고, 일반 유아 교사는 ‘있다’가 높게 나타났다. 각 교육기관에서 유아 인성교육 프로그램을 실시하고 있는 교사의 만족도는 대부분 높게 나타났다. 유아 인성교육을 실시할 때 영향을 주는 요인은 기독교 유아 교사는 원장의 교육철학, 원의 물리적 환경, 유아의 기질, 교사의 가치관, 유아의 물리적 가정 환경, 대중매체라고 하였고, 일반 유아 교사는 원의 교육 프로그램, 부모의 가치관, 국가의 교육/보육정책과 방침이였으며, 두 집단이 유의미한 차이가 나타났다. 교사가 중요하게 생각하는 덕목으로는 기독교 유아 교사는 ‘정직’이고, 일반 유아 교사는 배려(자비)로 높은 비율로 나타났다. 유아 인성교육에 대한 교사의 인식으로는 기독교 유아 교사와 일반 유아 교사 모두 유아 인성교육 활동에 높은 관심을 가지고 있으며, 유아 인성교육이 유아들에게 필요하다고 생각하고 있다고 나타났다. 또한 유아 인성교육의 개념이나 내용에 대해 잘 알고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 유아 인성교육 프로그램이 각 기관에서 이루어지는 횟수로는 ‘주 1-2회’가 가장 높게 나타났으며, 유아 인성교육 프로그램 활동 소요 시간으로는 ‘10분-20정도’가 가장 많았다. 기독교 유아 교사는 현장학습, 가정과의 연계지도를 통해서 일반 유아 교사는 토의 및 협동학습, 문학적 접근법(동화, 인형극)이야기 나누기를 통해 유아들에게 인성교육을 지도하고 있으며, 두 집단 간의 유의미한 차이가 나타났다. 유아 인성교육 프로그램 자료는 기독교 유아 교사는 연구기관에서 발간하는 자료로 일반 유아 교사는 기관에서 제공한 프로그램 활동안으로 두 집단 간의 유의미한 차이가 나타났다. 프로그램 평가 방법으로는 기독교 유아 교사와 일반 유아 교사 모두 관찰평가로 많이 이루어지며, 두 집단 간의 유의미한 차이를 보였다. 유아 인성교육 프로그램 연수 여부에 대한 결과는 기독교 유아 교사는 ‘없다’가 더 높게 나타났고, 일반 유아교사는 ‘있다’가 높았으며, 연수 유형으로는 ‘직무연수’ 프로그램 연수 횟수는 ‘연 1-2회’가 가장 높게 나타났다. 유아 인성교육 프로그램 교육을 받을 의향은 매우 높게 나타났다. 셋째, 인성교육진흥법에 대한 이해로 기독교 유아 교사와 일반 유아 교사 모두 인성교육진흥법이 2015년에 공포된 사실을 대부분 알고 있었으며, 인성교육진흥법의 교육 목적과 목표. 기본 반향에 대해 잘 인지하고 있는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과에 따른 결론을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 기독교 유아 교사와 일반 유아 교사가 유아 인성교육 프로그램을 대부분 만족하고 있는 것으로 나타났으며, 유아 인성교육의 활동, 필요 여부, 개념이나 내용에 대해서도 잘 인식하고 있는 것으로 나타났다. 기독교 유아 교사가 중요하게 생각하는 덕목은 ‘정직’, 일반 유아 교사는 ‘배려(자비)’로 다르게 나타났다. 둘째, 기독교 유아 교사와 일반 유아 교사의 유아 인성교육 프로그램이 주 ‘1-2회’로 이루어지고 있으며, 소요시간은 ‘5-10분’으로 이루어지고 있는 것으로 나타났다. 기독교 유아 교사와 일반 유아 교사 대부분 유아인성교육에 대한 연수를 받은 적이 있으며, 인성발달 평가 방법으로는 ‘관찰 평가’가 높게 나타났다. 셋째, 기독교 유아 교사와 일반 유아 교사는 인성교육진흥법의 공포 인식, 교육 목적과 목표 인식, 기본 방향 인식을 바르게 이해하고 있는 것으로 나타났다.
The purpose of this study was to see Christian and non-Christian teachers’ perception on character education for young children. Research questions were asked as followings; 1) How do Christian and general young children teachers perceive the character education? 2) What is the actual...
The purpose of this study was to see Christian and non-Christian teachers’ perception on character education for young children. Research questions were asked as followings; 1) How do Christian and general young children teachers perceive the character education? 2) What is the actual state of the character education done by Christian and general young children teachers? 3) Do Christian general teachers understand the character education promotion act? In this study, questionnaires that consist of three items (perception of early childhood character education, actual state, and understanding of the character education promotion act) toward teachers both in kindergartens and daycare centers in Seoul were handed out and a survey was conducted accordingly. SPSS 19.0 was applied for statistically treating the data collected, and technical statistical analysis, independent two sample t test and chi-square test. The study findings are summarized as follows. First, there was statistically significant difference between Christian and general young children teachers in having a correct understanding for themselves, developing the potential, improving autonomous problem-solving skills, nurturing healthy democratic citizens, growing as a whole-person, and promoting a holistic approach for improvement in health with the content, which would be the most helpful to infants through the character education. The purpose of the character education for young children was to recover the humanity, have a sense of community, develop a fine personality, improve social skills, have a sense of citizenship, and to develop good basic living habits (cleanliness, self-control, order and manners). A significant difference was shown between these two groups. A large number of Christian young children teachers were found not to conduct the character education program for infants, but a large number of general young children teachers were found to conduct the program. Most of teachers who conduct such character education program at the educational institute showed high levels of satisfaction. In regards to factors affecting the character education for young children, Christian young children teachers answered an educational philosophy of director in a childhood education institute, physical environment of such institute, tendencies of an infant, values of a teacher, infant’s home environment, and mass media, while general infant teachers answered an educational program of the childhood education institute, values of parents, government’s child care and educational policies. A significant difference was also shown between these two groups. In regards to the virtues that teachers think are important to have, many of Christian young children teachers answered ‘honesty’ but general young children teachers answered ‘consideration(mercy)’. As for the perceptions of teachers on the character education for infants, both Christian and general young children teachers showed high interest in activities of the character education for young children, and considered such education is necessary for infants. It was found that they were also aware of the concept and content of the character education for infants. Second, the character education program for young children was provided from once or twice per week(appeared the highest) in each institute, and mostly 10 to 20 minutes were spent for such program’s activities. Christian infant teachers instructed infants through a field trip and home-related instruction, while general infant teachers instructed through discussion and cooperative learning, and literary approaches (children’s story, puppet show). A significant difference was shown between these two groups. In regards to an activity plan of the character education program for young children, Christian and general young children teachers used it published by a research institute and by the education institute respectively, which showed a significant difference between these two groups. Both Christian and general young children teachers evaluated infants through observation, which showed a significant difference between these two groups. Both Christian and general young children teachers had high participation in the program’s training, and the number of their participation was once or twice a year, the highest. And the teachers were very willing to receive the character education program for young children. Third, as Christian and general young children teachers fully understood the character education promotion act, most of them were aware of the fact that the act was officially announced in 2015, and of the educational purpose and goal and basic direction that the character education promotion act pursues. The conclusion based on this study findings is summarized: First, it was found that most of Christian and general young children teachers were content with the character education program for infants and that many of them were well aware of even activities, necessity, concept or details of the program. In regards to the virtues that Christian young children teachers think are important to have, many of them answered ‘honesty’ but general infant teachers answered differently, that is to say ‘consideration(mercy)’. Second, the character education program for infants was provided for once or twice per week by Christian and general young children teachers, and mostly 5 to 10 minutes were spent for such program’s activities. Most of Christian and general young children teachers received a training on the character education for infants, and ‘observation evaluation’ was widely used as the evaluation method of character development by them. Third, Christian and general young children teachers were found to correctly understand the proclamation of the character education promotion act, goals and objectives of education and fundamental direction.
The purpose of this study was to see Christian and non-Christian teachers’ perception on character education for young children. Research questions were asked as followings; 1) How do Christian and general young children teachers perceive the character education? 2) What is the actual state of the character education done by Christian and general young children teachers? 3) Do Christian general teachers understand the character education promotion act? In this study, questionnaires that consist of three items (perception of early childhood character education, actual state, and understanding of the character education promotion act) toward teachers both in kindergartens and daycare centers in Seoul were handed out and a survey was conducted accordingly. SPSS 19.0 was applied for statistically treating the data collected, and technical statistical analysis, independent two sample t test and chi-square test. The study findings are summarized as follows. First, there was statistically significant difference between Christian and general young children teachers in having a correct understanding for themselves, developing the potential, improving autonomous problem-solving skills, nurturing healthy democratic citizens, growing as a whole-person, and promoting a holistic approach for improvement in health with the content, which would be the most helpful to infants through the character education. The purpose of the character education for young children was to recover the humanity, have a sense of community, develop a fine personality, improve social skills, have a sense of citizenship, and to develop good basic living habits (cleanliness, self-control, order and manners). A significant difference was shown between these two groups. A large number of Christian young children teachers were found not to conduct the character education program for infants, but a large number of general young children teachers were found to conduct the program. Most of teachers who conduct such character education program at the educational institute showed high levels of satisfaction. In regards to factors affecting the character education for young children, Christian young children teachers answered an educational philosophy of director in a childhood education institute, physical environment of such institute, tendencies of an infant, values of a teacher, infant’s home environment, and mass media, while general infant teachers answered an educational program of the childhood education institute, values of parents, government’s child care and educational policies. A significant difference was also shown between these two groups. In regards to the virtues that teachers think are important to have, many of Christian young children teachers answered ‘honesty’ but general young children teachers answered ‘consideration(mercy)’. As for the perceptions of teachers on the character education for infants, both Christian and general young children teachers showed high interest in activities of the character education for young children, and considered such education is necessary for infants. It was found that they were also aware of the concept and content of the character education for infants. Second, the character education program for young children was provided from once or twice per week(appeared the highest) in each institute, and mostly 10 to 20 minutes were spent for such program’s activities. Christian infant teachers instructed infants through a field trip and home-related instruction, while general infant teachers instructed through discussion and cooperative learning, and literary approaches (children’s story, puppet show). A significant difference was shown between these two groups. In regards to an activity plan of the character education program for young children, Christian and general young children teachers used it published by a research institute and by the education institute respectively, which showed a significant difference between these two groups. Both Christian and general young children teachers evaluated infants through observation, which showed a significant difference between these two groups. Both Christian and general young children teachers had high participation in the program’s training, and the number of their participation was once or twice a year, the highest. And the teachers were very willing to receive the character education program for young children. Third, as Christian and general young children teachers fully understood the character education promotion act, most of them were aware of the fact that the act was officially announced in 2015, and of the educational purpose and goal and basic direction that the character education promotion act pursues. The conclusion based on this study findings is summarized: First, it was found that most of Christian and general young children teachers were content with the character education program for infants and that many of them were well aware of even activities, necessity, concept or details of the program. In regards to the virtues that Christian young children teachers think are important to have, many of them answered ‘honesty’ but general infant teachers answered differently, that is to say ‘consideration(mercy)’. Second, the character education program for infants was provided for once or twice per week by Christian and general young children teachers, and mostly 5 to 10 minutes were spent for such program’s activities. Most of Christian and general young children teachers received a training on the character education for infants, and ‘observation evaluation’ was widely used as the evaluation method of character development by them. Third, Christian and general young children teachers were found to correctly understand the proclamation of the character education promotion act, goals and objectives of education and fundamental direction.
주제어
#CharacterDissertations Moral educationDissertationsKorea (South) Child psychologyDissertations Christian teachersDissertations
학위논문 정보
저자
박고은
학위수여기관
총신대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
교육학과 유아교육전공
지도교수
강은주
발행연도
2017
총페이지
viii, 79 p.
키워드
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