본 연구는 어린이집 교사가 인식한 원장의 감성리더십과 어린이집 조직문화가 교사효능감에 미치는 영향을 알아봄으로써 보육의 현장에서 바람직한 원장의 리더십 발휘와 효율적인 운영, 체계적인 조직문화 형성을 도와 어린이집 교사의 교사효능감을 높이는 데 목적이 있다. 본 연구의 대상은 서울특별시와 경기도에 소재한 국•공립, 직장, 민간, 법인•단체, 가정어린이집에 근무하는 어린이집 교사 330명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 본 연구에서 사용된 설문도구는 첫째, 어린이집 교사의 일반적 배경을 알아보기 위해 5문항의 설문을 실시하였다. 둘째, 어린이집 교사가 인식한 원장의 ...
본 연구는 어린이집 교사가 인식한 원장의 감성리더십과 어린이집 조직문화가 교사효능감에 미치는 영향을 알아봄으로써 보육의 현장에서 바람직한 원장의 리더십 발휘와 효율적인 운영, 체계적인 조직문화 형성을 도와 어린이집 교사의 교사효능감을 높이는 데 목적이 있다. 본 연구의 대상은 서울특별시와 경기도에 소재한 국•공립, 직장, 민간, 법인•단체, 가정어린이집에 근무하는 어린이집 교사 330명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 본 연구에서 사용된 설문도구는 첫째, 어린이집 교사의 일반적 배경을 알아보기 위해 5문항의 설문을 실시하였다. 둘째, 어린이집 교사가 인식한 원장의 감성리더십을 알아보기 위하여 Chemiss와 Goleman(2002)이 제시한 감성역량척도(Emotional Intelligence Inventory)를 바탕으로 Reed(2005)가 개발, 최석기(2009)가 학교장 감성리더십으로 수정, 보완하여 사용하였고, 윤정미(2014)가 어린이집 상황에 맞게 수정하여 사용한 것을 본 연구자가 그대로 사용하였다. 셋째, 어린이집 조직문화를 알아보기 위하여 Kimberly와 Quinn(1984), Quinn과 Mcgrath(1985), 그리고 Denison과 Spreitzer(1991)가 구분한 조직문화 유형을 기초로 조인숙(2005)이 개발, 김문희(2011), 송지혜(2013)가 사용한 것을 본 연구자가 그대로 사용하였다. 마지막으로 교사효능감은 Enochs와 Riggers(1990)에 의해 개발된 과학교수효능감 검사도구 STEBI(Science Teaching Efficacy Belief Instrument)를 서소영(1997)이 번역, 이분려(1999)가 교사의 효능감을 유치원 교사의 효능감으로 수정하고 백영숙, 김희태(2009)가 대상을 유아를 영•유아로 수정하여 사용, 김명란(2016)이 어린이집 교사로 수정하여 사용한 도구를 본 연구자가 그대로 사용하였다. 본 연구의 절차는 예비조사 20명, 본 조사 350명을 대상으로 설문을 실시하여 최종 330명의 설문을 분석 자료로 사용하였다. 통계분석은 SPSS 21.0을 사용하여 통계처리 하였으며 자료 분석은 어린이집 교사가 인식한 원장의 감성리더십, 어린이집 조직문화, 교사효능감의 평균과 표준편차를 알아보고자 기술통계를 실시하였고, 감성리더십, 조직문화, 교사효능감의 관계를 알아보기 위해 Pearson의 상관관계 분석을 실시하였다. 마지막으로 어린이집 교사가 인식한 원장의 감성리더십과 어린이집 조직문화가 교사효능감에 미치는 영향을 알아보기 위해 다중회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 어린이집 교사가 인식한 원장의 감성리더십, 어린이집 조직문화, 교사효능감의 일반적인 경향을 알아보기 위해 기술통계를 실시한 결과 어린이집 교사가 인식한 원장의 감성리더십, 어린이집 조직문화, 교사효능감은 평균 이상 수준인 것으로 나타났다. 감성리더십의 하위요인은 자기인식능력, 관계관리능력, 사회적인식능력, 자기관리능력 순으로 나타났고, 조직문화의 하위요인은 관계문화, 합리문화, 위계문화, 개발문화 순으로 나타났다. 교수효능감은 개인적 교수효능감, 일반적 교수효능감 순으로 나타났다. 둘째, 어린이집 교사가 인식한 원장의 감성리더십과 어린이집 조직문화, 교사효능감 간의 관계를 알아보기 위하여 상관관계 분석을 실시한 결과 어린이집 교사가 인식한 원장의 감성리더십, 어린이집 조직문화, 교사효능감은 모두 유의한 정적 상관관계를 나타냈다. 셋째, 어린이집 교사가 인식한 원장의 감성리더십과 어린이집 조직문화가 교사효능감에 미치는 영향에 대해 살펴본 결과, 감성리더십의 하위요인 중 자기인식능력이 교사효능감에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났고, 조직문화의 하위요인 중 관계문화, 위계문화, 합리문화가 교사효능감에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 본 연구는 교사의 교사효능감을 높이기 위해서 원장의 감성리더십과 어린이집 조직문화가 중요한 동기요인이 될 수 있음을 나타냈다. 이에 본 연구를 통해 원장의 감성리더십 발휘에 따라 긍정적인 방향의 어린이집 운영과 체계적인 조직문화가 나타나고 나아가 교사의 교사효능감을 높이게 되어 보육의 질 향상에 도움을 줄 수 있는 기초자료로 활용될 수 있기를 기대하는 바이다.
본 연구는 어린이집 교사가 인식한 원장의 감성리더십과 어린이집 조직문화가 교사효능감에 미치는 영향을 알아봄으로써 보육의 현장에서 바람직한 원장의 리더십 발휘와 효율적인 운영, 체계적인 조직문화 형성을 도와 어린이집 교사의 교사효능감을 높이는 데 목적이 있다. 본 연구의 대상은 서울특별시와 경기도에 소재한 국•공립, 직장, 민간, 법인•단체, 가정어린이집에 근무하는 어린이집 교사 330명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 본 연구에서 사용된 설문도구는 첫째, 어린이집 교사의 일반적 배경을 알아보기 위해 5문항의 설문을 실시하였다. 둘째, 어린이집 교사가 인식한 원장의 감성리더십을 알아보기 위하여 Chemiss와 Goleman(2002)이 제시한 감성역량척도(Emotional Intelligence Inventory)를 바탕으로 Reed(2005)가 개발, 최석기(2009)가 학교장 감성리더십으로 수정, 보완하여 사용하였고, 윤정미(2014)가 어린이집 상황에 맞게 수정하여 사용한 것을 본 연구자가 그대로 사용하였다. 셋째, 어린이집 조직문화를 알아보기 위하여 Kimberly와 Quinn(1984), Quinn과 Mcgrath(1985), 그리고 Denison과 Spreitzer(1991)가 구분한 조직문화 유형을 기초로 조인숙(2005)이 개발, 김문희(2011), 송지혜(2013)가 사용한 것을 본 연구자가 그대로 사용하였다. 마지막으로 교사효능감은 Enochs와 Riggers(1990)에 의해 개발된 과학교수효능감 검사도구 STEBI(Science Teaching Efficacy Belief Instrument)를 서소영(1997)이 번역, 이분려(1999)가 교사의 효능감을 유치원 교사의 효능감으로 수정하고 백영숙, 김희태(2009)가 대상을 유아를 영•유아로 수정하여 사용, 김명란(2016)이 어린이집 교사로 수정하여 사용한 도구를 본 연구자가 그대로 사용하였다. 본 연구의 절차는 예비조사 20명, 본 조사 350명을 대상으로 설문을 실시하여 최종 330명의 설문을 분석 자료로 사용하였다. 통계분석은 SPSS 21.0을 사용하여 통계처리 하였으며 자료 분석은 어린이집 교사가 인식한 원장의 감성리더십, 어린이집 조직문화, 교사효능감의 평균과 표준편차를 알아보고자 기술통계를 실시하였고, 감성리더십, 조직문화, 교사효능감의 관계를 알아보기 위해 Pearson의 상관관계 분석을 실시하였다. 마지막으로 어린이집 교사가 인식한 원장의 감성리더십과 어린이집 조직문화가 교사효능감에 미치는 영향을 알아보기 위해 다중회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 어린이집 교사가 인식한 원장의 감성리더십, 어린이집 조직문화, 교사효능감의 일반적인 경향을 알아보기 위해 기술통계를 실시한 결과 어린이집 교사가 인식한 원장의 감성리더십, 어린이집 조직문화, 교사효능감은 평균 이상 수준인 것으로 나타났다. 감성리더십의 하위요인은 자기인식능력, 관계관리능력, 사회적인식능력, 자기관리능력 순으로 나타났고, 조직문화의 하위요인은 관계문화, 합리문화, 위계문화, 개발문화 순으로 나타났다. 교수효능감은 개인적 교수효능감, 일반적 교수효능감 순으로 나타났다. 둘째, 어린이집 교사가 인식한 원장의 감성리더십과 어린이집 조직문화, 교사효능감 간의 관계를 알아보기 위하여 상관관계 분석을 실시한 결과 어린이집 교사가 인식한 원장의 감성리더십, 어린이집 조직문화, 교사효능감은 모두 유의한 정적 상관관계를 나타냈다. 셋째, 어린이집 교사가 인식한 원장의 감성리더십과 어린이집 조직문화가 교사효능감에 미치는 영향에 대해 살펴본 결과, 감성리더십의 하위요인 중 자기인식능력이 교사효능감에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났고, 조직문화의 하위요인 중 관계문화, 위계문화, 합리문화가 교사효능감에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 본 연구는 교사의 교사효능감을 높이기 위해서 원장의 감성리더십과 어린이집 조직문화가 중요한 동기요인이 될 수 있음을 나타냈다. 이에 본 연구를 통해 원장의 감성리더십 발휘에 따라 긍정적인 방향의 어린이집 운영과 체계적인 조직문화가 나타나고 나아가 교사의 교사효능감을 높이게 되어 보육의 질 향상에 도움을 줄 수 있는 기초자료로 활용될 수 있기를 기대하는 바이다.
The purpose of this study was to examine the effect of early childhood teacher's perception of head person's emotional leadership and child-care center's organizational culture on teacher's efficacy, and then provide basic data on head person's proper exertion of leadership, efficient operation of c...
The purpose of this study was to examine the effect of early childhood teacher's perception of head person's emotional leadership and child-care center's organizational culture on teacher's efficacy, and then provide basic data on head person's proper exertion of leadership, efficient operation of child-care centers, and formation of systematic organizational culture, thus increasing early childhood teacher's efficacy. Study subjects were 330 early childhood teachers working at national/public/workplace/private/corporate/organizational/home child-care centers in Seoul and Gyeonggi-do and a questionnaire survey of them was conducted. Survey tools used in this study were as follows: (1) in order to examine early childhood teacher's demographic features, a survey of 5 questions was carried out; (2) in order to look into early childhood teacher's perception of head person's emotional leadership at child-care centers, this study used the Emotional Leadership Scale, developed by Reed (2005) based on Emotional Intelligence Inventory suggested by Chemiss & Goleman (2002), modified/supplemented by Choe, Seok Gi (2009) for principal's emotional leadership, and modified by Yun, Jeong Mi (2014) according to the circumstance of child-care centers; (3) in order to understand child-care center's organizational culture, this study used the tool developed by Jo, In Sook (2005) based on the type of organizational culture classified by Kimberly & Quinn (1984), Quinn & Mcgrath (1985), and Denison & Spreitzer (1991), and utilized by Kim, Mun Hui (2011) and Song, Ji Hye (2013); and (4) in order to analyze early childhood teacher's efficacy, this study used STEBI (Science Teaching Efficacy Belief Instrument), developed by Enochs & Riggers (1990), translated by Seo, So Yeong (1997), modified its title from teacher's efficacy to kindergarten teacher's efficacy by Lee, Bun Ryeo (1999), and also modified its subjects from preschoolers to infants/preschoolers by Baek, Yeong Sook & Kim, Hui Tae (2009) and from teachers to early childhood teachers by Kim, Myeong Lan (2016). As study procedures, a preliminary survey of 20 teachers was carried out and then a questionnaire survey of 350 teachers was conducted. And the data of 330 respondents were statistically processed using the SPSS 21.0 program and following analytic techniques were used: (1) in order to examine the mean and standard deviation of early childhood teacher's perception of head person's emotional leadership, child-care center's organizational culture, and teacher's efficacy, descriptive statistical analysis was conducted; (2) in order to look into the relationship among emotional leadership, organizational culture and teacher's efficacy, Pearson's correlation analysis was carried out; and (3) in order to analyze the effect of early childhood teacher's perception of head person's emotional leadership and child-care center's organizational culture on teacher's efficacy, multiple regression analysis was conducted. Study findings are as follows: First, the results of descriptive statistical analysis to examine the general trend of early childhood teacher's perception of head person's emotional leadership, child-care center's organizational culture, and teacher's efficacy presented the fact that the level of early childhood teacher's perception was above average. Among the sub-variables of emotional leadership, self-awareness ability had most powerful effects, and it was followed by relationship management ability, social awareness ability and self-management ability in descending order. Among the sub-variables of organizational culture, relationship culture had most powerful effects, and it was followed by rational culture, hierarchical culture and developmental culture in descending order. And among the sub-variables of teacher's efficacy, teacher's personal efficacy had more powerful effects than teacher's general efficacy did. Second, the results of correlation analysis to examine the relationship among early childhood teacher's perception of head person's emotional leadership, child-care center's organizational culture and teacher's efficacy presented the fact there was significantly positive relationship among them. Third, as for the effect of early childhood teacher's perception of head person's emotional leadership and child-care center's organizational culture on teacher's efficacy, self-awareness ability, a sub-variable of emotional leadership, had significant effects on teacher's efficacy. And among the sub-variables of organizational culture, relationship culture, hierarchical culture and rational culture had significant effects on teacher's efficacy. Study findings seem to present the fact that head person's emotional leadership and organizational culture in child-care centers could be important motivators to increase teacher's efficacy. The author hopes study findings will be used as basic data to make head persons of child-care centers increasingly exert emotional leadership, operate the center positively, and create systematic organizational culture, thus increasing teacher's efficacy and improving the quality of early childhood education.
The purpose of this study was to examine the effect of early childhood teacher's perception of head person's emotional leadership and child-care center's organizational culture on teacher's efficacy, and then provide basic data on head person's proper exertion of leadership, efficient operation of child-care centers, and formation of systematic organizational culture, thus increasing early childhood teacher's efficacy. Study subjects were 330 early childhood teachers working at national/public/workplace/private/corporate/organizational/home child-care centers in Seoul and Gyeonggi-do and a questionnaire survey of them was conducted. Survey tools used in this study were as follows: (1) in order to examine early childhood teacher's demographic features, a survey of 5 questions was carried out; (2) in order to look into early childhood teacher's perception of head person's emotional leadership at child-care centers, this study used the Emotional Leadership Scale, developed by Reed (2005) based on Emotional Intelligence Inventory suggested by Chemiss & Goleman (2002), modified/supplemented by Choe, Seok Gi (2009) for principal's emotional leadership, and modified by Yun, Jeong Mi (2014) according to the circumstance of child-care centers; (3) in order to understand child-care center's organizational culture, this study used the tool developed by Jo, In Sook (2005) based on the type of organizational culture classified by Kimberly & Quinn (1984), Quinn & Mcgrath (1985), and Denison & Spreitzer (1991), and utilized by Kim, Mun Hui (2011) and Song, Ji Hye (2013); and (4) in order to analyze early childhood teacher's efficacy, this study used STEBI (Science Teaching Efficacy Belief Instrument), developed by Enochs & Riggers (1990), translated by Seo, So Yeong (1997), modified its title from teacher's efficacy to kindergarten teacher's efficacy by Lee, Bun Ryeo (1999), and also modified its subjects from preschoolers to infants/preschoolers by Baek, Yeong Sook & Kim, Hui Tae (2009) and from teachers to early childhood teachers by Kim, Myeong Lan (2016). As study procedures, a preliminary survey of 20 teachers was carried out and then a questionnaire survey of 350 teachers was conducted. And the data of 330 respondents were statistically processed using the SPSS 21.0 program and following analytic techniques were used: (1) in order to examine the mean and standard deviation of early childhood teacher's perception of head person's emotional leadership, child-care center's organizational culture, and teacher's efficacy, descriptive statistical analysis was conducted; (2) in order to look into the relationship among emotional leadership, organizational culture and teacher's efficacy, Pearson's correlation analysis was carried out; and (3) in order to analyze the effect of early childhood teacher's perception of head person's emotional leadership and child-care center's organizational culture on teacher's efficacy, multiple regression analysis was conducted. Study findings are as follows: First, the results of descriptive statistical analysis to examine the general trend of early childhood teacher's perception of head person's emotional leadership, child-care center's organizational culture, and teacher's efficacy presented the fact that the level of early childhood teacher's perception was above average. Among the sub-variables of emotional leadership, self-awareness ability had most powerful effects, and it was followed by relationship management ability, social awareness ability and self-management ability in descending order. Among the sub-variables of organizational culture, relationship culture had most powerful effects, and it was followed by rational culture, hierarchical culture and developmental culture in descending order. And among the sub-variables of teacher's efficacy, teacher's personal efficacy had more powerful effects than teacher's general efficacy did. Second, the results of correlation analysis to examine the relationship among early childhood teacher's perception of head person's emotional leadership, child-care center's organizational culture and teacher's efficacy presented the fact there was significantly positive relationship among them. Third, as for the effect of early childhood teacher's perception of head person's emotional leadership and child-care center's organizational culture on teacher's efficacy, self-awareness ability, a sub-variable of emotional leadership, had significant effects on teacher's efficacy. And among the sub-variables of organizational culture, relationship culture, hierarchical culture and rational culture had significant effects on teacher's efficacy. Study findings seem to present the fact that head person's emotional leadership and organizational culture in child-care centers could be important motivators to increase teacher's efficacy. The author hopes study findings will be used as basic data to make head persons of child-care centers increasingly exert emotional leadership, operate the center positively, and create systematic organizational culture, thus increasing teacher's efficacy and improving the quality of early childhood education.
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