최근 몇 년간, 중국 심지어 전 세계에서 한국문화는 성행하였고, 빠른 발전 형세로 중국에서 선풍을 일으켰다. 직접 한국에 방문해서 한국패션상품을 구입하는 무리도 매년 늘어나는 추세이다. 그러나 2016년 하반기부터 사드의 배치와 '한한령(限韓令)'으로 인해, 직접 한국을 방문하여 상품을 구매하는 중국 여행객이 줄어들었으며, 인터넷쇼핑몰을 통해 한국 상품을 구매하는 무리가 점차 증가하였다. 본 연구는 한국패션상품이 중국시장으로 수출될 때, 한류호감도가 한국패션상품의 평가 및 구매의도에 미치는 영향에 대해서 중국 인터넷쇼핑몰을 중심으로 하여 연구하였다. 본 연구는 장르별로 한류호감도가 한국패션상품의 평가와 구매의도에 영향을 미치는지를 명확히 하기 위하여, 논문의 선행연구를 통해 본 연구 중 한류호감도의 구성요소를 드라마 호감도, 영화 호감도, 대중가요 호감도 세 가지 구성요소로 확정 지었고, 한국패션상품의 평가(디자인, 스타일, 유행, 품질, 개성, 가격, 한류효과) 및 구매의도를 통해 본 연구의 연구모형과 연구가설을 확정 지었다. 중국에서 한류호감도가 한국패션상품 평가 및 구매의도에 미치는 영향을 연구하기 위해, 본 연구는 중국 인터넷쇼핑몰을 중심으로 설문조사를 진행하고 결과를 분석하였다. 중국 인터넷 소비에 초점을 맞추어 총550명을 조사하였고, 그중 실제로 한국패션상품을 구매한 중국 소비자 533명을 조사대상으로 선정하였다. 조사에서는 한류호감도가 한국패션상품 평가와 구매의도에 미치는 영향을 분석하였고, 다음과 같은 몇 가지의 내용으로 결론지었다. 첫째, 한류호감도의 구성요소인 드라마 호감도, 영화 호감도, 대중가요 호감도가 변수로써 중국 소비자의 한국패션상품 평가 및 구매의도에 모두 긍정적인 영향을 미쳤다. 둘째, 한류호감도의 구성요소 중, 영화 호감도는 한국패션상품 구매의도에 가장 큰 영향을 미치는 중요한 요소이다. 즉 영화 호감도가 중국 소비자의 한국패션상품 구매의도에 긍정적인 영향을 미치며, 따라서 ...
최근 몇 년간, 중국 심지어 전 세계에서 한국문화는 성행하였고, 빠른 발전 형세로 중국에서 선풍을 일으켰다. 직접 한국에 방문해서 한국패션상품을 구입하는 무리도 매년 늘어나는 추세이다. 그러나 2016년 하반기부터 사드의 배치와 '한한령(限韓令)'으로 인해, 직접 한국을 방문하여 상품을 구매하는 중국 여행객이 줄어들었으며, 인터넷쇼핑몰을 통해 한국 상품을 구매하는 무리가 점차 증가하였다. 본 연구는 한국패션상품이 중국시장으로 수출될 때, 한류호감도가 한국패션상품의 평가 및 구매의도에 미치는 영향에 대해서 중국 인터넷쇼핑몰을 중심으로 하여 연구하였다. 본 연구는 장르별로 한류호감도가 한국패션상품의 평가와 구매의도에 영향을 미치는지를 명확히 하기 위하여, 논문의 선행연구를 통해 본 연구 중 한류호감도의 구성요소를 드라마 호감도, 영화 호감도, 대중가요 호감도 세 가지 구성요소로 확정 지었고, 한국패션상품의 평가(디자인, 스타일, 유행, 품질, 개성, 가격, 한류효과) 및 구매의도를 통해 본 연구의 연구모형과 연구가설을 확정 지었다. 중국에서 한류호감도가 한국패션상품 평가 및 구매의도에 미치는 영향을 연구하기 위해, 본 연구는 중국 인터넷쇼핑몰을 중심으로 설문조사를 진행하고 결과를 분석하였다. 중국 인터넷 소비에 초점을 맞추어 총550명을 조사하였고, 그중 실제로 한국패션상품을 구매한 중국 소비자 533명을 조사대상으로 선정하였다. 조사에서는 한류호감도가 한국패션상품 평가와 구매의도에 미치는 영향을 분석하였고, 다음과 같은 몇 가지의 내용으로 결론지었다. 첫째, 한류호감도의 구성요소인 드라마 호감도, 영화 호감도, 대중가요 호감도가 변수로써 중국 소비자의 한국패션상품 평가 및 구매의도에 모두 긍정적인 영향을 미쳤다. 둘째, 한류호감도의 구성요소 중, 영화 호감도는 한국패션상품 구매의도에 가장 큰 영향을 미치는 중요한 요소이다. 즉 영화 호감도가 중국 소비자의 한국패션상품 구매의도에 긍정적인 영향을 미치며, 따라서 한국 영화는 중국 시장과 중국 인터넷 시장에 홍보와 전파를 확대해야한다. 셋째, 한국패션상품 평가 중, 디자인과 품질이 한국패션상품 구매의도에 긍정적인 영향을 미쳤다. 즉 중국 소비자의 한국패션상품 구매의도에 적극적인 영향을 미치므로 한국패션의 디자인 특색을 유지하는 동시에 패션상품의 품질을 제고해야한다. 넷째, 한류호감도 구성요소 중, 대중가요 호감도는 한국패션상품평가에서 한류효과에 가장 중요한 영향을 미치는 요소이다. 한국 대중가요는 전파매체와 방식이 다양하고 그 관객 무리가 많다. 최근 한류 문화는 중국에서 영향력이 크고 강한 전파 수단이다. 본 연구는 중국에서 최근 발전 속도가 가장 빠른 인터넷쇼핑몰을 연구의 중심으로 선정하였고, 한류호감도에 초점을 맞추어, 이것이 한국패션상품 평가 및 구매의도에 미치는 영향에 대해 연구하였다. 한류호감도와 한국패션상품 평가가 중국 소비자에게 미치는 영향 방면에 다룬 이 글이 가치있는 논문이 되기를 바라며, 특히 현재 '한한령(限韓令)'과 '사드' 관련 문제가 발생한 형세에서 의미 있는 참고 논문이 되기를 기대한다.
최근 몇 년간, 중국 심지어 전 세계에서 한국문화는 성행하였고, 빠른 발전 형세로 중국에서 선풍을 일으켰다. 직접 한국에 방문해서 한국패션상품을 구입하는 무리도 매년 늘어나는 추세이다. 그러나 2016년 하반기부터 사드의 배치와 '한한령(限韓令)'으로 인해, 직접 한국을 방문하여 상품을 구매하는 중국 여행객이 줄어들었으며, 인터넷쇼핑몰을 통해 한국 상품을 구매하는 무리가 점차 증가하였다. 본 연구는 한국패션상품이 중국시장으로 수출될 때, 한류호감도가 한국패션상품의 평가 및 구매의도에 미치는 영향에 대해서 중국 인터넷쇼핑몰을 중심으로 하여 연구하였다. 본 연구는 장르별로 한류호감도가 한국패션상품의 평가와 구매의도에 영향을 미치는지를 명확히 하기 위하여, 논문의 선행연구를 통해 본 연구 중 한류호감도의 구성요소를 드라마 호감도, 영화 호감도, 대중가요 호감도 세 가지 구성요소로 확정 지었고, 한국패션상품의 평가(디자인, 스타일, 유행, 품질, 개성, 가격, 한류효과) 및 구매의도를 통해 본 연구의 연구모형과 연구가설을 확정 지었다. 중국에서 한류호감도가 한국패션상품 평가 및 구매의도에 미치는 영향을 연구하기 위해, 본 연구는 중국 인터넷쇼핑몰을 중심으로 설문조사를 진행하고 결과를 분석하였다. 중국 인터넷 소비에 초점을 맞추어 총550명을 조사하였고, 그중 실제로 한국패션상품을 구매한 중국 소비자 533명을 조사대상으로 선정하였다. 조사에서는 한류호감도가 한국패션상품 평가와 구매의도에 미치는 영향을 분석하였고, 다음과 같은 몇 가지의 내용으로 결론지었다. 첫째, 한류호감도의 구성요소인 드라마 호감도, 영화 호감도, 대중가요 호감도가 변수로써 중국 소비자의 한국패션상품 평가 및 구매의도에 모두 긍정적인 영향을 미쳤다. 둘째, 한류호감도의 구성요소 중, 영화 호감도는 한국패션상품 구매의도에 가장 큰 영향을 미치는 중요한 요소이다. 즉 영화 호감도가 중국 소비자의 한국패션상품 구매의도에 긍정적인 영향을 미치며, 따라서 한국 영화는 중국 시장과 중국 인터넷 시장에 홍보와 전파를 확대해야한다. 셋째, 한국패션상품 평가 중, 디자인과 품질이 한국패션상품 구매의도에 긍정적인 영향을 미쳤다. 즉 중국 소비자의 한국패션상품 구매의도에 적극적인 영향을 미치므로 한국패션의 디자인 특색을 유지하는 동시에 패션상품의 품질을 제고해야한다. 넷째, 한류호감도 구성요소 중, 대중가요 호감도는 한국패션상품평가에서 한류효과에 가장 중요한 영향을 미치는 요소이다. 한국 대중가요는 전파매체와 방식이 다양하고 그 관객 무리가 많다. 최근 한류 문화는 중국에서 영향력이 크고 강한 전파 수단이다. 본 연구는 중국에서 최근 발전 속도가 가장 빠른 인터넷쇼핑몰을 연구의 중심으로 선정하였고, 한류호감도에 초점을 맞추어, 이것이 한국패션상품 평가 및 구매의도에 미치는 영향에 대해 연구하였다. 한류호감도와 한국패션상품 평가가 중국 소비자에게 미치는 영향 방면에 다룬 이 글이 가치있는 논문이 되기를 바라며, 특히 현재 '한한령(限韓令)'과 '사드' 관련 문제가 발생한 형세에서 의미 있는 참고 논문이 되기를 기대한다.
In recent years, South Korean culture has been popular in China and around the world, and has caused a boom in China in the form of rapid development. The number of people visiting South Korea for goods purchases has also been growing. However, since the second half of 2016, with the merge of the TH...
In recent years, South Korean culture has been popular in China and around the world, and has caused a boom in China in the form of rapid development. The number of people visiting South Korea for goods purchases has also been growing. However, since the second half of 2016, with the merge of the THAAD and ban on Korea performing arts activities in PRC,the purchase of Chinese tourists to Korea declined, while online shopping for South Korean goods is gradually increased. This research is on output of South Korean fashion goods in Chinese market, Korean wave favorability and purchase intention for Korean fashion goods evaluation. The Chinese internet shopping mall as the focus of the research. In order to specify the categories in which favorability of Korean wave would have impacts on the purchase intention, the research is performed in the form of thesis in advance. Consequently, favorability of TV shows, movies and popular songs are defined as the three elements of the Korean favorability evaluated in the research. The evaluation of Korean fashion goods (design, style, popular, quality, individuality, price, the Korean wave effect) and purchase intention are also defined as the main factors. The module and assumption of the research are determined based on the factors stated above. In order to analyze the impact of favorability of Korean wave on the evaluation and purchase intention on Korean fashion merchandise, the research, which focuses on Chinese internet shopping mall, is conducted in the form of questionnaire analysis. Among the 550 Chinese internet buyers involved in the survey, 533 people who has the experience of Korean fashion goods purchase are selected as the population. In analyzing the impact of favorability of Korean wave on the evaluation and purchase intention on Korean fashion goods, the research summarizes some key points presented as follows. First, among the elements of favorability of Korean wave, favorability of TV shows, movies and popular songs serve as the key elements which take positive effects on the purchase intention of Chinese consumers towards Korean fashion goods. Second, among the three key elements, favorability of movies is determined as the most significant element that influences the purchase intention on Korean fashion goods. As a result, the advertisement intensity of Korean movies in Chinese internet market should be enhanced to generates positive effects on the purchase intention of Korean fashion goods. Third, regarding the evaluation on Korean fashion goods, the elements of design and quality have positive impacts on the purchase intention. Therefore, in order to generate the positive impacts, the fashion design in Korean characteristics should be maintained and the quality of fashion commodities should be improved. Forth, among the key elements of favorability of Korean wave, the favorability of popular songs has the most significant impact on the evaluation of Korean fashion goods. Due to the variety of ways of transmission and the large population affected, Korean popular songs are considered as the strongest communication means that influence the Chinese market. The fastest growing internet shopping mall is selected as the focus of the research. The research analyzes the impacts of elements of favorability of Korean wave on the evaluation and purchase intention on Korean fashion goods. The thesis is believed to be valuable in evaluating the influence of favorability of Chinese consumers towards Korean wave and Korean fashion goods evaluation. The thesis is considered meaningful especially under recent circumstances that THAAD issue and the ban of Korean activities prevail.近幾年來,在中國乃至全世界範圍內,韓國文化都比較盛行,並且以迅猛的發展形勢在中國引起了一股熱潮。直接到訪韓國進行時尚商品採購的人群也呈逐年遞增的趨勢。然而2016年下半年起,隨著薩德的部署以及'限韓令'的出現,直接訪韓進行商品購買的中國遊客減少,相反的通過購物網站進行韓國商品購買的人群在逐漸增加。 本研究是對韓國時尚商品在中國市場輸出時,韓流好感度對韓國時尚商品的評價及購買意圖產生的影響所進行的研究,是以中國購物網站為中心進行研究。 本研究為了明確哪些類別的韓流好感度對韓國時尚商品評價和購買意圖產生影響,通過論文的先行研究,確定了本研究中韓流好感度的構成要素是電視劇好感度,電影好感度,大眾歌謠好感度這三個要素構成,韓國時尚商品評價(設計,款式,流行,質量,個性,價格,韓流效應)以及購買意圖,並以此確定了本研究的研究模型和研究假設。 為了研究在中國韓流好感度對韓國時尚商品評價及購買意圖的影響,本研究以中國購物網站為中心進行了問卷調查分析。針對中國網絡消費者共調查了550人,其中選取了實際購買過韓國時尚商品的中國消費者533人微調查對象,調查分析了韓流好感度對韓國時尚商品評價和購買意圖所產生的影響,并總結出一下幾點注意事項。 首先,在中國韓流好感度的構成要素中,電視劇好感度,電影好感度,大眾歌謠好感度作為變數對中國消費者的韓國時尚商品評價及購買意圖都產生了積極的影響。 第二,韓流好感度構成要素中的電影好感度是對韓國時尚商品購買意圖產生影響的最重要因素。即為了對中國消費者的韓國時尚商品購買意圖產生積極的影響,應加大對韓國電影在中國市場和中國網絡市場的宣傳及傳播力度。 第三,韓國時尚商品評價中設計要素和質量要素對韓國時尚商品購買意圖有積極的影響作用。即為了對中國消費者的韓國時尚商品購買意圖產生積極的影響,應當保持韓流時尚的設計特色的同時提升時尚商品的質量。 第四,韓流好感度構成要素中的大眾歌謠好感度是對韓國時尚商品評價的韓流效應產生最重要影響的因素。由於韓國大眾歌謠的傳播途徑廣,受眾群體大,是近年來“韓流”文化在中國影響力最寬最強的傳播手段。 本研究選取了在中國近年來發展速度最快的購物網站為研究中心,針對韓流好感度對韓國時尚商品評價和購買意圖所產生的影響進行了研究,相信能成為一篇關於韓流好感度和韓國時尚商品評價對中國消費者的影響方面的有價值的論文。尤其在目前'限韓令'和'薩德'相關問題的形勢下成為一篇有意義的參考論文。
In recent years, South Korean culture has been popular in China and around the world, and has caused a boom in China in the form of rapid development. The number of people visiting South Korea for goods purchases has also been growing. However, since the second half of 2016, with the merge of the THAAD and ban on Korea performing arts activities in PRC,the purchase of Chinese tourists to Korea declined, while online shopping for South Korean goods is gradually increased. This research is on output of South Korean fashion goods in Chinese market, Korean wave favorability and purchase intention for Korean fashion goods evaluation. The Chinese internet shopping mall as the focus of the research. In order to specify the categories in which favorability of Korean wave would have impacts on the purchase intention, the research is performed in the form of thesis in advance. Consequently, favorability of TV shows, movies and popular songs are defined as the three elements of the Korean favorability evaluated in the research. The evaluation of Korean fashion goods (design, style, popular, quality, individuality, price, the Korean wave effect) and purchase intention are also defined as the main factors. The module and assumption of the research are determined based on the factors stated above. In order to analyze the impact of favorability of Korean wave on the evaluation and purchase intention on Korean fashion merchandise, the research, which focuses on Chinese internet shopping mall, is conducted in the form of questionnaire analysis. Among the 550 Chinese internet buyers involved in the survey, 533 people who has the experience of Korean fashion goods purchase are selected as the population. In analyzing the impact of favorability of Korean wave on the evaluation and purchase intention on Korean fashion goods, the research summarizes some key points presented as follows. First, among the elements of favorability of Korean wave, favorability of TV shows, movies and popular songs serve as the key elements which take positive effects on the purchase intention of Chinese consumers towards Korean fashion goods. Second, among the three key elements, favorability of movies is determined as the most significant element that influences the purchase intention on Korean fashion goods. As a result, the advertisement intensity of Korean movies in Chinese internet market should be enhanced to generates positive effects on the purchase intention of Korean fashion goods. Third, regarding the evaluation on Korean fashion goods, the elements of design and quality have positive impacts on the purchase intention. Therefore, in order to generate the positive impacts, the fashion design in Korean characteristics should be maintained and the quality of fashion commodities should be improved. Forth, among the key elements of favorability of Korean wave, the favorability of popular songs has the most significant impact on the evaluation of Korean fashion goods. Due to the variety of ways of transmission and the large population affected, Korean popular songs are considered as the strongest communication means that influence the Chinese market. The fastest growing internet shopping mall is selected as the focus of the research. The research analyzes the impacts of elements of favorability of Korean wave on the evaluation and purchase intention on Korean fashion goods. The thesis is believed to be valuable in evaluating the influence of favorability of Chinese consumers towards Korean wave and Korean fashion goods evaluation. The thesis is considered meaningful especially under recent circumstances that THAAD issue and the ban of Korean activities prevail.近幾年來,在中國乃至全世界範圍內,韓國文化都比較盛行,並且以迅猛的發展形勢在中國引起了一股熱潮。直接到訪韓國進行時尚商品採購的人群也呈逐年遞增的趨勢。然而2016年下半年起,隨著薩德的部署以及'限韓令'的出現,直接訪韓進行商品購買的中國遊客減少,相反的通過購物網站進行韓國商品購買的人群在逐漸增加。 本研究是對韓國時尚商品在中國市場輸出時,韓流好感度對韓國時尚商品的評價及購買意圖產生的影響所進行的研究,是以中國購物網站為中心進行研究。 本研究為了明確哪些類別的韓流好感度對韓國時尚商品評價和購買意圖產生影響,通過論文的先行研究,確定了本研究中韓流好感度的構成要素是電視劇好感度,電影好感度,大眾歌謠好感度這三個要素構成,韓國時尚商品評價(設計,款式,流行,質量,個性,價格,韓流效應)以及購買意圖,並以此確定了本研究的研究模型和研究假設。 為了研究在中國韓流好感度對韓國時尚商品評價及購買意圖的影響,本研究以中國購物網站為中心進行了問卷調查分析。針對中國網絡消費者共調查了550人,其中選取了實際購買過韓國時尚商品的中國消費者533人微調查對象,調查分析了韓流好感度對韓國時尚商品評價和購買意圖所產生的影響,并總結出一下幾點注意事項。 首先,在中國韓流好感度的構成要素中,電視劇好感度,電影好感度,大眾歌謠好感度作為變數對中國消費者的韓國時尚商品評價及購買意圖都產生了積極的影響。 第二,韓流好感度構成要素中的電影好感度是對韓國時尚商品購買意圖產生影響的最重要因素。即為了對中國消費者的韓國時尚商品購買意圖產生積極的影響,應加大對韓國電影在中國市場和中國網絡市場的宣傳及傳播力度。 第三,韓國時尚商品評價中設計要素和質量要素對韓國時尚商品購買意圖有積極的影響作用。即為了對中國消費者的韓國時尚商品購買意圖產生積極的影響,應當保持韓流時尚的設計特色的同時提升時尚商品的質量。 第四,韓流好感度構成要素中的大眾歌謠好感度是對韓國時尚商品評價的韓流效應產生最重要影響的因素。由於韓國大眾歌謠的傳播途徑廣,受眾群體大,是近年來“韓流”文化在中國影響力最寬最強的傳播手段。 本研究選取了在中國近年來發展速度最快的購物網站為研究中心,針對韓流好感度對韓國時尚商品評價和購買意圖所產生的影響進行了研究,相信能成為一篇關於韓流好感度和韓國時尚商品評價對中國消費者的影響方面的有價值的論文。尤其在目前'限韓令'和'薩德'相關問題的形勢下成為一篇有意義的參考論文。
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