진정한 의미의 통일은 남북한의 법적·제도적 통일이라 할 수 있는 외적인 부분의 통일과 남북한 출신 사람들 간의 사회 통합이라 할 수 있는 내적인 부분의 통일이 동시에 이루어진 상태라고 할 수 있다. 하지만 70여 년이 넘는 분단의 세월 동안 남북한 사람들은 너무나도 다른 정치·경제·사회·문화 속에서 살아왔기 때문에 법적·제도적 통일보다 사회 통합과 같은 내적인 통일을 달성하는 것이 훨씬 어려울 것이다. 한국보다 먼저 통일을 경험한 독일의 경우를 살펴보면 동서독 지역 사람들끼리 서로를 부정적으로 생각하고 비난하면서 통일이 이루어진지...
진정한 의미의 통일은 남북한의 법적·제도적 통일이라 할 수 있는 외적인 부분의 통일과 남북한 출신 사람들 간의 사회 통합이라 할 수 있는 내적인 부분의 통일이 동시에 이루어진 상태라고 할 수 있다. 하지만 70여 년이 넘는 분단의 세월 동안 남북한 사람들은 너무나도 다른 정치·경제·사회·문화 속에서 살아왔기 때문에 법적·제도적 통일보다 사회 통합과 같은 내적인 통일을 달성하는 것이 훨씬 어려울 것이다. 한국보다 먼저 통일을 경험한 독일의 경우를 살펴보면 동서독 지역 사람들끼리 서로를 부정적으로 생각하고 비난하면서 통일이 이루어진지 20여 년이 지난 지금까지도 온전한 내적인 통일을 이루지 못하고 있다. 그러므로 독일의 사례처럼 법적·제도적 통일 이후 통일한국의 사회에서도 서로 다른 생각과 사상을 가진 남북한 출신 사람들 사이에서 다양한 갈등 상황이 발생할 가능성이 매우 높을 것이다.
모순적인 사회 구조로 인하여 사회 구성원들 사이에서 부정적인 관계가 지속적으로 나타난다면, 사회 구성원들 사이에서 갈등 상황이 발생할 가능성이 매우 높을 것 이다. 이미 한국 사회에서 서로 다른 생각을 가진 북한이탈주민들과 남한 사람들이 서로를 부정적인 시선으로 바라보는 잘못된 사회 구조가 형성되었다. 그 결과, 안타깝게도 한국 사회에서 북한이탈주민들과 남한 사람들 사이에 부정적인 관계가 형성되어 이들 사이에서 다양한 갈등 상황이 발생하고 있다. 더 큰 문제는 북한이탈주민들에 대한 부정적인 인식과 북한이탈주민들과의 갈등 상황으로 인하여 통일 이후 통일한국에서 남북한 출신 사람들이 서로를 부정적으로 인식하는 사회 구조가 형성될 수 있고, 남북한 출신 사람들 사이에서 각종 갈등 상황이 발생할 수 있다는 것이다. 그렇기 때문에 먼저 온 통일이라 할 수 있는 북한이탈주민들과의 갈등 상황을 긍정적으로 전환하여 단절된 관계를 회복하고, 북한이탈주민들을 긍정적으로 바라보는 올바른 사회 구조를 만들 수 있는 구체적인 갈등전환 방안을 모색할 필요가 있다.
특히, 통일의 주체가 될 미래 세대인 학생들에게 통일 이후 남북한 출신 사람들 사이에서 발생할 수 있는 각종 갈등 상황을 평화적으로 전환하여 통일한국의 내적인 통일을 위한 방법을 모색할 수 있는 학교 통일교육을 제공해야 할 것이다. 또한 무엇보다도 북한이탈주민들을 긍정적으로 바라볼 수 있는 올바른 사회 구조를 형성하고, 한국 사회에서 발생한 북한이탈주민들과의 갈등 상황을 긍정적으로 전환하여 북한이탈주민들과의 훼손된 관계를 회복할 수 있는 방법을 생각해볼 수 있는 내용이 담긴 학교 통일교육을 새롭게 다뤄야 할 것이다.
이러한 의미에서 본 연구자는 회복적 정의를 바탕으로 평화로운 학교 공동체 구조 형성 및 학교 공동체 구성원들과의 관계 회복에 목적을 두고 있는 ‘회복적 생활교육’을 초등학교 통일교육에서 적절하게 활용하여 새로운 방식의 학교 통일교육 프로그램을 개발하였다. 회복적 생활교육을 활용한 학교 통일교육 프로그램은 ‘북한이탈주민 공감하기’, ‘북한이탈주민 존중하기’, ‘북한이탈주민과 관계 형성하기’ 3단계로 구성되어 있다. ‘북한이탈주민 공감하기’ 단계와 ‘북한이탈주민 존중하기’ 단계에서는 학생들이 북한이탈주민들과의 차이를 인정하고, 북한이탈주민들에 대한 공감과 존중의 마음을 가지면서 북한이탈주민들을 부정적으로 바라보는 한국의 잘못된 사회 구조를 바로잡을 수 있도록 하였다. 마지막 ‘북한이탈주민과 관계 형성하기’ 단계에서는 북한이탈주민들과 남한 사람들 사이에서 발생할 수 있는 각종 갈등 상황을 다루어 학생들이 북한이탈주민들과의 갈등 상황을 평화적으로 전환할 수 있는 방법을 생각해보고, 북한이탈주민들과의 관계를 긍정적으로 형성할 수 있도록 중점을 두었다.
북한이탈주민들과의 갈등전환을 통해 학생들이 북한이탈주민들과 긍정적인 관계를 형성하고, 장기적으로 남북한 출신 사람들 간의 통합이 이루어진 진정한 의미의 통일을 준비할 수 있도록 개발된 회복적 생활교육을 활용한 학교 통일교육 프로그램은 한국의 학교 통일교육이 앞으로 나아가야 할 방향에 다음과 같은 시사점을 주고 있다.
첫째, 학교 통일교육을 통해서 학생들이 북한이탈주민들을 긍정적으로 인식하고, 북한이탈주민들의 감정과 욕구에 적극적으로 공감할 수 있도록 해야 할 것이다.
둘째, 학교 통일교육을 통해서 학생들이 오랜 분단의 세월 동안 서로 다른 생활환경에서 살아온 북한이탈주민들과 남한 사람들 사이에서 나타나는 차이를 인정하고, 차별과 잘못된 편견 없이 북한이탈주민들을 존중하는 마음을 가질 수 있도록 해야 할 것이다.
셋째, 학교 통일교육을 통해서 북한이탈주민들과 남한 사람들 사이에서 긍정적인 관계가 형성될 수 있도록 해야 할 것이다.
갈등전환 접근 방식의 교육 방법 중 하나인 회복적 생활교육을 활용한 학교 통일교육의 새로운 출현은 북한이탈주민들을 부정적으로 인식하는 잘못된 한국의 사회 구조를 바꾸어 북한이탈주민들과 긍정적인 관계를 형성하고, 장기적으로는 통일 이후 학생들이 북한 출신 사람들과 통합을 이루는 데 많은 도움이 될 것이다.
진정한 의미의 통일은 남북한의 법적·제도적 통일이라 할 수 있는 외적인 부분의 통일과 남북한 출신 사람들 간의 사회 통합이라 할 수 있는 내적인 부분의 통일이 동시에 이루어진 상태라고 할 수 있다. 하지만 70여 년이 넘는 분단의 세월 동안 남북한 사람들은 너무나도 다른 정치·경제·사회·문화 속에서 살아왔기 때문에 법적·제도적 통일보다 사회 통합과 같은 내적인 통일을 달성하는 것이 훨씬 어려울 것이다. 한국보다 먼저 통일을 경험한 독일의 경우를 살펴보면 동서독 지역 사람들끼리 서로를 부정적으로 생각하고 비난하면서 통일이 이루어진지 20여 년이 지난 지금까지도 온전한 내적인 통일을 이루지 못하고 있다. 그러므로 독일의 사례처럼 법적·제도적 통일 이후 통일한국의 사회에서도 서로 다른 생각과 사상을 가진 남북한 출신 사람들 사이에서 다양한 갈등 상황이 발생할 가능성이 매우 높을 것이다.
모순적인 사회 구조로 인하여 사회 구성원들 사이에서 부정적인 관계가 지속적으로 나타난다면, 사회 구성원들 사이에서 갈등 상황이 발생할 가능성이 매우 높을 것 이다. 이미 한국 사회에서 서로 다른 생각을 가진 북한이탈주민들과 남한 사람들이 서로를 부정적인 시선으로 바라보는 잘못된 사회 구조가 형성되었다. 그 결과, 안타깝게도 한국 사회에서 북한이탈주민들과 남한 사람들 사이에 부정적인 관계가 형성되어 이들 사이에서 다양한 갈등 상황이 발생하고 있다. 더 큰 문제는 북한이탈주민들에 대한 부정적인 인식과 북한이탈주민들과의 갈등 상황으로 인하여 통일 이후 통일한국에서 남북한 출신 사람들이 서로를 부정적으로 인식하는 사회 구조가 형성될 수 있고, 남북한 출신 사람들 사이에서 각종 갈등 상황이 발생할 수 있다는 것이다. 그렇기 때문에 먼저 온 통일이라 할 수 있는 북한이탈주민들과의 갈등 상황을 긍정적으로 전환하여 단절된 관계를 회복하고, 북한이탈주민들을 긍정적으로 바라보는 올바른 사회 구조를 만들 수 있는 구체적인 갈등전환 방안을 모색할 필요가 있다.
특히, 통일의 주체가 될 미래 세대인 학생들에게 통일 이후 남북한 출신 사람들 사이에서 발생할 수 있는 각종 갈등 상황을 평화적으로 전환하여 통일한국의 내적인 통일을 위한 방법을 모색할 수 있는 학교 통일교육을 제공해야 할 것이다. 또한 무엇보다도 북한이탈주민들을 긍정적으로 바라볼 수 있는 올바른 사회 구조를 형성하고, 한국 사회에서 발생한 북한이탈주민들과의 갈등 상황을 긍정적으로 전환하여 북한이탈주민들과의 훼손된 관계를 회복할 수 있는 방법을 생각해볼 수 있는 내용이 담긴 학교 통일교육을 새롭게 다뤄야 할 것이다.
이러한 의미에서 본 연구자는 회복적 정의를 바탕으로 평화로운 학교 공동체 구조 형성 및 학교 공동체 구성원들과의 관계 회복에 목적을 두고 있는 ‘회복적 생활교육’을 초등학교 통일교육에서 적절하게 활용하여 새로운 방식의 학교 통일교육 프로그램을 개발하였다. 회복적 생활교육을 활용한 학교 통일교육 프로그램은 ‘북한이탈주민 공감하기’, ‘북한이탈주민 존중하기’, ‘북한이탈주민과 관계 형성하기’ 3단계로 구성되어 있다. ‘북한이탈주민 공감하기’ 단계와 ‘북한이탈주민 존중하기’ 단계에서는 학생들이 북한이탈주민들과의 차이를 인정하고, 북한이탈주민들에 대한 공감과 존중의 마음을 가지면서 북한이탈주민들을 부정적으로 바라보는 한국의 잘못된 사회 구조를 바로잡을 수 있도록 하였다. 마지막 ‘북한이탈주민과 관계 형성하기’ 단계에서는 북한이탈주민들과 남한 사람들 사이에서 발생할 수 있는 각종 갈등 상황을 다루어 학생들이 북한이탈주민들과의 갈등 상황을 평화적으로 전환할 수 있는 방법을 생각해보고, 북한이탈주민들과의 관계를 긍정적으로 형성할 수 있도록 중점을 두었다.
북한이탈주민들과의 갈등전환을 통해 학생들이 북한이탈주민들과 긍정적인 관계를 형성하고, 장기적으로 남북한 출신 사람들 간의 통합이 이루어진 진정한 의미의 통일을 준비할 수 있도록 개발된 회복적 생활교육을 활용한 학교 통일교육 프로그램은 한국의 학교 통일교육이 앞으로 나아가야 할 방향에 다음과 같은 시사점을 주고 있다.
첫째, 학교 통일교육을 통해서 학생들이 북한이탈주민들을 긍정적으로 인식하고, 북한이탈주민들의 감정과 욕구에 적극적으로 공감할 수 있도록 해야 할 것이다.
둘째, 학교 통일교육을 통해서 학생들이 오랜 분단의 세월 동안 서로 다른 생활환경에서 살아온 북한이탈주민들과 남한 사람들 사이에서 나타나는 차이를 인정하고, 차별과 잘못된 편견 없이 북한이탈주민들을 존중하는 마음을 가질 수 있도록 해야 할 것이다.
셋째, 학교 통일교육을 통해서 북한이탈주민들과 남한 사람들 사이에서 긍정적인 관계가 형성될 수 있도록 해야 할 것이다.
갈등전환 접근 방식의 교육 방법 중 하나인 회복적 생활교육을 활용한 학교 통일교육의 새로운 출현은 북한이탈주민들을 부정적으로 인식하는 잘못된 한국의 사회 구조를 바꾸어 북한이탈주민들과 긍정적인 관계를 형성하고, 장기적으로는 통일 이후 학생들이 북한 출신 사람들과 통합을 이루는 데 많은 도움이 될 것이다.
It can be said that unification in true meaning is the status under which both external unification such as legal·institutional unification and internal unification such as integration of South and North Korean people are made at the same time. However, during the division period of over 70 years, S...
It can be said that unification in true meaning is the status under which both external unification such as legal·institutional unification and internal unification such as integration of South and North Korean people are made at the same time. However, during the division period of over 70 years, South and North Korean people have lived in different politics·economy·society·culture and therefore, it seems more difficult to have internal unification such as social integration than external unification. If we look into the case of Germany which experienced unification in advance of Korea, East and West Germans still blame each other without making whole internal unification even at this time when more than 20 years have passed since unification. Therefore, like the case of Germany, there is a high possibility that the unified Korean society would experience conflict between South and North Korean people who have different thoughts.
If negative relationships are formed between social members due to contradictory social structure, there is a high possibility of conflict between them. Wrong social structure has been already formed in Korean society where North Korean refugees and South Korean people negatively recognize each other. As a result, negative relationships are created between North Korean refugees and South Korean people in Korean society and therefore, conflict is generated between them. The bigger problem is that due to negative awareness of North Korean refugees and conflict with them, a social structure can be formed after unification in unified Korea, under which South and North Korean people negatively recognize each other and conflict is generated between them. Therefore, it is required to positively transform conflict with North Korean refugees, to restore relationships with them, and to seek conflict transformation measures in order to create a social structure under which people will positively recognize North Korean refugees.
It is necessary to render students, the principals of future unification, with school unification education for them to peacefully transform conflict occurring between South and North Korean people after unification and to seek a method to have internal unification of unified Korea. In particular, it is required to newly arrange school unification education in order to form a right social structure to positively recognize North Korean refugees and to positively transform conflict with them in Korean society so that relationships with North Korean refugees may be restored.
In this context, based on restorative justice, the researcher properly applied ‘Restorative Discipline’ aiming at formation of peaceful school community structure and restoration of relationship between school community members to unification education of elementary school and then, developed a new unification education program of elementary school. ‘Unification Education Program of Elementary School through Restorative Discipline’ is composed of 3 phases; ‘Sympathy with North Korean refugees’, ‘Respect for North Korean refugees’, and ‘Formation of relationships with North Korean refugees’. In the phase of ‘Sympathy with North Korean refugees’ and ‘Respect for North Korean refugees’, it made students recognize difference from North Korean refugees, made them have sympathy with and respect for North Korean refugees, and further made them correct wrong Korean social structure under which people negatively recognize North Korean refugees. Finally, in the phase of ‘Formation of relationships with North Korean refugees’, it mainly dealt with various conflicts occurring between North Korean refugees and South Korean people in order to make students think measures to peacefully transform conflict with North Korean refugees and to positively form relationships with North Korean refugees.
Unification Education Program of Elementary School through Restorative Discipline, developed for preparation of unification in true meaning with integration through transformation of conflict with North Korean refugees, suggested following implications to the direction of school unification education in the future.
First, it is required to make students positively recognize North Korean refugees and to make them sympathize emotion and desire of North Korean refugees.
Second, through school unification education, it is required to make students recognize difference between from North Korean refugees and South Korean people who lived in different living conditions each other for a long time of division and to make students have respect for North Korean refugees without wrong prejudice.
Third, it is required to form positive relationships between North Korean refugees and South Korean people through school unification education.
Appearance of the Unification Education Program of Elementary School through Restorative Discipline, one of education methods as an approach of conflict transformation, will give a help to change wrong social structure of Korea negatively recognizing North Korean refugees and to form positive relationships with North Korean refugees and then, it will give a help for students to integrate with North Korean after unification in the long run.
It can be said that unification in true meaning is the status under which both external unification such as legal·institutional unification and internal unification such as integration of South and North Korean people are made at the same time. However, during the division period of over 70 years, South and North Korean people have lived in different politics·economy·society·culture and therefore, it seems more difficult to have internal unification such as social integration than external unification. If we look into the case of Germany which experienced unification in advance of Korea, East and West Germans still blame each other without making whole internal unification even at this time when more than 20 years have passed since unification. Therefore, like the case of Germany, there is a high possibility that the unified Korean society would experience conflict between South and North Korean people who have different thoughts.
If negative relationships are formed between social members due to contradictory social structure, there is a high possibility of conflict between them. Wrong social structure has been already formed in Korean society where North Korean refugees and South Korean people negatively recognize each other. As a result, negative relationships are created between North Korean refugees and South Korean people in Korean society and therefore, conflict is generated between them. The bigger problem is that due to negative awareness of North Korean refugees and conflict with them, a social structure can be formed after unification in unified Korea, under which South and North Korean people negatively recognize each other and conflict is generated between them. Therefore, it is required to positively transform conflict with North Korean refugees, to restore relationships with them, and to seek conflict transformation measures in order to create a social structure under which people will positively recognize North Korean refugees.
It is necessary to render students, the principals of future unification, with school unification education for them to peacefully transform conflict occurring between South and North Korean people after unification and to seek a method to have internal unification of unified Korea. In particular, it is required to newly arrange school unification education in order to form a right social structure to positively recognize North Korean refugees and to positively transform conflict with them in Korean society so that relationships with North Korean refugees may be restored.
In this context, based on restorative justice, the researcher properly applied ‘Restorative Discipline’ aiming at formation of peaceful school community structure and restoration of relationship between school community members to unification education of elementary school and then, developed a new unification education program of elementary school. ‘Unification Education Program of Elementary School through Restorative Discipline’ is composed of 3 phases; ‘Sympathy with North Korean refugees’, ‘Respect for North Korean refugees’, and ‘Formation of relationships with North Korean refugees’. In the phase of ‘Sympathy with North Korean refugees’ and ‘Respect for North Korean refugees’, it made students recognize difference from North Korean refugees, made them have sympathy with and respect for North Korean refugees, and further made them correct wrong Korean social structure under which people negatively recognize North Korean refugees. Finally, in the phase of ‘Formation of relationships with North Korean refugees’, it mainly dealt with various conflicts occurring between North Korean refugees and South Korean people in order to make students think measures to peacefully transform conflict with North Korean refugees and to positively form relationships with North Korean refugees.
Unification Education Program of Elementary School through Restorative Discipline, developed for preparation of unification in true meaning with integration through transformation of conflict with North Korean refugees, suggested following implications to the direction of school unification education in the future.
First, it is required to make students positively recognize North Korean refugees and to make them sympathize emotion and desire of North Korean refugees.
Second, through school unification education, it is required to make students recognize difference between from North Korean refugees and South Korean people who lived in different living conditions each other for a long time of division and to make students have respect for North Korean refugees without wrong prejudice.
Third, it is required to form positive relationships between North Korean refugees and South Korean people through school unification education.
Appearance of the Unification Education Program of Elementary School through Restorative Discipline, one of education methods as an approach of conflict transformation, will give a help to change wrong social structure of Korea negatively recognizing North Korean refugees and to form positive relationships with North Korean refugees and then, it will give a help for students to integrate with North Korean after unification in the long run.
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