본 논문의 목적은 17세기 조선 숙종 때 대표적 정치가며 학자인 서포(西浦) 김만중(金萬重, 1637-1692)의 『구운몽』을 기존의 ‘부귀영화 일장춘몽’이라는 절망과 허무의 서사 해석과 달리 불교적 시각에서 자아성찰과 깨달음의 사유를 통한 마음치유의 가능성을 살펴보는데 있다. ‘특정한 시대와 지역을 배경으로 하여 생성된 문학은 다분히 그 시대의 사회상을 반영할 수밖에 없다. 겉으로 드러난 작품의 일정 부분을 구성하는 소재와는 달리 사상과 감정은 작품 속에 녹아들어 작품 전반을 지배하는 중요한 요소가 된다. 그렇다면『구운몽』의 창작 동기는 모친에 대한 큰 효심과 숙종에 대한 충정의식을 투영하고 있는 두 가지 면’에서 찾아볼 수 있다. 『구운몽』이 구현하는 서사의 의미는『금강경』을 비롯한 불교경전에서 널리 언급되고 있는 구름과 꿈의 비유와 관련이 있고, 또한 불교의 수행법과도 연결되어 있다는 점이다.『구운몽』에 나타난 양소유의 삶은 성진의 참선 속의 삶, 혹은 환몽 속의 삶이다. 그 결과 참선 속의 현실세계에서 펼친 잡다한 경험들은 참선을 마친 성진이 스승 육관대사로부터『금강경』설법을 듣고 ...
본 논문의 목적은 17세기 조선 숙종 때 대표적 정치가며 학자인 서포(西浦) 김만중(金萬重, 1637-1692)의 『구운몽』을 기존의 ‘부귀영화 일장춘몽’이라는 절망과 허무의 서사 해석과 달리 불교적 시각에서 자아성찰과 깨달음의 사유를 통한 마음치유의 가능성을 살펴보는데 있다. ‘특정한 시대와 지역을 배경으로 하여 생성된 문학은 다분히 그 시대의 사회상을 반영할 수밖에 없다. 겉으로 드러난 작품의 일정 부분을 구성하는 소재와는 달리 사상과 감정은 작품 속에 녹아들어 작품 전반을 지배하는 중요한 요소가 된다. 그렇다면『구운몽』의 창작 동기는 모친에 대한 큰 효심과 숙종에 대한 충정의식을 투영하고 있는 두 가지 면’에서 찾아볼 수 있다. 『구운몽』이 구현하는 서사의 의미는『금강경』을 비롯한 불교경전에서 널리 언급되고 있는 구름과 꿈의 비유와 관련이 있고, 또한 불교의 수행법과도 연결되어 있다는 점이다.『구운몽』에 나타난 양소유의 삶은 성진의 참선 속의 삶, 혹은 환몽 속의 삶이다. 그 결과 참선 속의 현실세계에서 펼친 잡다한 경험들은 참선을 마친 성진이 스승 육관대사로부터『금강경』설법을 듣고 공(空)의 지혜를 돈오하고 대각하는데 중요한 동인이 된다. 다른 한편으로『금강경의 공사상에 근거한 선적인 몽유구조 위에서 전개되는 표면적인 서사에서는 불가적인 깨달음을 제시하며, 그 기저에서 은유적인 방식으로 형상되는 본질적인 주제는 혼미한 숙종의 각성이라는 정치적인 의미가 핵심적인 주제로 설정되어 있음을 간과할 수 없다. 당시 정치적 사건에 연루되어 평안도 선천(宣川)으로 유배를 간 김만중은 자신의 마음속에 내재된 억울함과 분노를 치유함과 동시에 등장인물 양소유에게 새로운 자기성찰과 깨달음을 일깨워 주며, 또한 자신을 걱정할 홀어머니를 위로해 드리고 외로운 심경을 달래드리고자 이 소설을 썼던 것이다. 그렇다면 문학은 심리치유의 도구로서 단순히 개인 차원에서의 치유뿐 아니라 해학과 풍자, 기지로 사회의 병리를 치유할 수 있는 대안으로 모색될 수 있음을 짐작해 볼 수 있다. 기존의『구운몽』에 대한 평가는 ‘부귀공명 일장춘몽’으로 보는 연구와 굴원의 「초사」가 남긴 뜻이 있다는 평가, 즉 「이소」를 통해 전하는 충신의 연주지사의 정신이 흐르고 있음이 언급되고 있다. 또한『구운몽』의 주제를 사상적인 측면에서 접근한 유. 불. 도의 삼교 융합설이 제기되었다. 아울러 여러 인간들이 겪는 고통과 즐거움은 모두가 한 바탕 꿈에 지나지 않음으로『구운몽』은 작가 서포가 어머니 윤 씨 부인의 인간 역경을 위로하고자 창작한 일종의 운명론을 주제로 한 작품으로 해석을 하였다. 이러한 관점에서 보면,『구운몽』을 인생은 운명적이며, 모든 부귀영화는 무상한 환상에 지나지 않는 것으로 보일 수 있다. 다른 한편으로는 불교사상과 연계성을 높여서 부귀와 공명이 한 바탕 꿈이라는 것 이상의 불교적 무상관으로 해석의 폭을 넓히고 있다할 수 있다. 이러한 견해는 겉보기에 대승불교의 소의경전인『금강경』의 공사상이 현실을 부정하는데 있는 것 같지만, 내면적으로는 불교의 무상관을 소박한 수준에서 인생만사를 허무한 것으로 수용하는 수준에 머문 것으로 파악할 수 있다. 그러나 연구자가 보기에는『구운몽』의 텍스트 내에서 강하게 부각시키고 있는 『금강경을 설화적 수준의 소박한 무상관으로 격하시켜 수용하였다는 점에서는 작가가 제시한 진정한 주제의 접근에는 많은 한계를 지닌다. 따라서 『구운몽』에 대한 다수 연구자들의 견해를 종합해 보면,『구운몽』에 대한 주제, 즉 인생의 부귀공명이 일장춘몽이라는 설, 그리고 더불어 제시한 굴원과 관련된 단편적인 논의를 크게 벗어나지 못하였다는 사실을 확인할 수 있다. 다시 말해, 최고 수준의 불교사상과 유교사상이 조화와 융합을 이루고 있는『구운몽』은 주인공 성진과 양소유의 두 가지 모습이나 성격은 중용을 통하여 그 독특한 서사미학을 형성하고 있음을 간과할 수 없다. 그럼에도 불구하고 기존의 연구자들은 이러한 점을 간과하여『구운몽』의 본질에는 접근하지 못한 채, 표면적인 주제나 본질적인 주제를 형성하는 주변적인 의미를 작품의 핵심 주제로 잘못 판단해 왔던 것으로 여겨진다. 따라서 본 논문에서 연구자는『구운몽』이 구현하는 서사는『금강경』과 같은 불교경전에서 널리 차용되는 구름과 꿈의 비유와 연관이 있고, 또한 불교의 구도행각과 연결되어 있음을 고찰하고자 한다. 뿐만 아니라『금강경』의 공사상에 근거한 선적인 몽유구조 위에서 전개되는 표면적인 서사에서는 불교적인 큰 깨달음을 구현하며, 또한 그 기저에서 은유적인 방식으로 형상되는 본질적인 주제는 혼미한 숙종의 각성이라는 정치적인 의미가 핵심적인 주제로 설정되어 있음을 제시하고자 한다. 나아가 김만중이 슬픔과 우울을 느끼며 살아가고 있는 어머니를 위해『구운몽』을 쓰게 되었다는 창작동기를 주목하는 한편,『구운몽』을 읽음으로써 부정적 생각이 긍정적으로 전환되어 ‘마음치유’에 중요한 동인으로 작용할 수 있음을 밝혀보고자 한다.
본 논문의 목적은 17세기 조선 숙종 때 대표적 정치가며 학자인 서포(西浦) 김만중(金萬重, 1637-1692)의 『구운몽』을 기존의 ‘부귀영화 일장춘몽’이라는 절망과 허무의 서사 해석과 달리 불교적 시각에서 자아성찰과 깨달음의 사유를 통한 마음치유의 가능성을 살펴보는데 있다. ‘특정한 시대와 지역을 배경으로 하여 생성된 문학은 다분히 그 시대의 사회상을 반영할 수밖에 없다. 겉으로 드러난 작품의 일정 부분을 구성하는 소재와는 달리 사상과 감정은 작품 속에 녹아들어 작품 전반을 지배하는 중요한 요소가 된다. 그렇다면『구운몽』의 창작 동기는 모친에 대한 큰 효심과 숙종에 대한 충정의식을 투영하고 있는 두 가지 면’에서 찾아볼 수 있다. 『구운몽』이 구현하는 서사의 의미는『금강경』을 비롯한 불교경전에서 널리 언급되고 있는 구름과 꿈의 비유와 관련이 있고, 또한 불교의 수행법과도 연결되어 있다는 점이다.『구운몽』에 나타난 양소유의 삶은 성진의 참선 속의 삶, 혹은 환몽 속의 삶이다. 그 결과 참선 속의 현실세계에서 펼친 잡다한 경험들은 참선을 마친 성진이 스승 육관대사로부터『금강경』설법을 듣고 공(空)의 지혜를 돈오하고 대각하는데 중요한 동인이 된다. 다른 한편으로『금강경의 공사상에 근거한 선적인 몽유구조 위에서 전개되는 표면적인 서사에서는 불가적인 깨달음을 제시하며, 그 기저에서 은유적인 방식으로 형상되는 본질적인 주제는 혼미한 숙종의 각성이라는 정치적인 의미가 핵심적인 주제로 설정되어 있음을 간과할 수 없다. 당시 정치적 사건에 연루되어 평안도 선천(宣川)으로 유배를 간 김만중은 자신의 마음속에 내재된 억울함과 분노를 치유함과 동시에 등장인물 양소유에게 새로운 자기성찰과 깨달음을 일깨워 주며, 또한 자신을 걱정할 홀어머니를 위로해 드리고 외로운 심경을 달래드리고자 이 소설을 썼던 것이다. 그렇다면 문학은 심리치유의 도구로서 단순히 개인 차원에서의 치유뿐 아니라 해학과 풍자, 기지로 사회의 병리를 치유할 수 있는 대안으로 모색될 수 있음을 짐작해 볼 수 있다. 기존의『구운몽』에 대한 평가는 ‘부귀공명 일장춘몽’으로 보는 연구와 굴원의 「초사」가 남긴 뜻이 있다는 평가, 즉 「이소」를 통해 전하는 충신의 연주지사의 정신이 흐르고 있음이 언급되고 있다. 또한『구운몽』의 주제를 사상적인 측면에서 접근한 유. 불. 도의 삼교 융합설이 제기되었다. 아울러 여러 인간들이 겪는 고통과 즐거움은 모두가 한 바탕 꿈에 지나지 않음으로『구운몽』은 작가 서포가 어머니 윤 씨 부인의 인간 역경을 위로하고자 창작한 일종의 운명론을 주제로 한 작품으로 해석을 하였다. 이러한 관점에서 보면,『구운몽』을 인생은 운명적이며, 모든 부귀영화는 무상한 환상에 지나지 않는 것으로 보일 수 있다. 다른 한편으로는 불교사상과 연계성을 높여서 부귀와 공명이 한 바탕 꿈이라는 것 이상의 불교적 무상관으로 해석의 폭을 넓히고 있다할 수 있다. 이러한 견해는 겉보기에 대승불교의 소의경전인『금강경』의 공사상이 현실을 부정하는데 있는 것 같지만, 내면적으로는 불교의 무상관을 소박한 수준에서 인생만사를 허무한 것으로 수용하는 수준에 머문 것으로 파악할 수 있다. 그러나 연구자가 보기에는『구운몽』의 텍스트 내에서 강하게 부각시키고 있는 『금강경을 설화적 수준의 소박한 무상관으로 격하시켜 수용하였다는 점에서는 작가가 제시한 진정한 주제의 접근에는 많은 한계를 지닌다. 따라서 『구운몽』에 대한 다수 연구자들의 견해를 종합해 보면,『구운몽』에 대한 주제, 즉 인생의 부귀공명이 일장춘몽이라는 설, 그리고 더불어 제시한 굴원과 관련된 단편적인 논의를 크게 벗어나지 못하였다는 사실을 확인할 수 있다. 다시 말해, 최고 수준의 불교사상과 유교사상이 조화와 융합을 이루고 있는『구운몽』은 주인공 성진과 양소유의 두 가지 모습이나 성격은 중용을 통하여 그 독특한 서사미학을 형성하고 있음을 간과할 수 없다. 그럼에도 불구하고 기존의 연구자들은 이러한 점을 간과하여『구운몽』의 본질에는 접근하지 못한 채, 표면적인 주제나 본질적인 주제를 형성하는 주변적인 의미를 작품의 핵심 주제로 잘못 판단해 왔던 것으로 여겨진다. 따라서 본 논문에서 연구자는『구운몽』이 구현하는 서사는『금강경』과 같은 불교경전에서 널리 차용되는 구름과 꿈의 비유와 연관이 있고, 또한 불교의 구도행각과 연결되어 있음을 고찰하고자 한다. 뿐만 아니라『금강경』의 공사상에 근거한 선적인 몽유구조 위에서 전개되는 표면적인 서사에서는 불교적인 큰 깨달음을 구현하며, 또한 그 기저에서 은유적인 방식으로 형상되는 본질적인 주제는 혼미한 숙종의 각성이라는 정치적인 의미가 핵심적인 주제로 설정되어 있음을 제시하고자 한다. 나아가 김만중이 슬픔과 우울을 느끼며 살아가고 있는 어머니를 위해『구운몽』을 쓰게 되었다는 창작동기를 주목하는 한편,『구운몽』을 읽음으로써 부정적 생각이 긍정적으로 전환되어 ‘마음치유’에 중요한 동인으로 작용할 수 있음을 밝혀보고자 한다.
The purpose of this dissertation is to trace the characteristics of the Buddhist thought and mind-healing elements in Guwunmong of Kim Man-jung (pen-name Seopo, 1637–1692), focusing particularly on its writing motive and its historical background, Buddhist elements and ground, self-reflection and aw...
The purpose of this dissertation is to trace the characteristics of the Buddhist thought and mind-healing elements in Guwunmong of Kim Man-jung (pen-name Seopo, 1637–1692), focusing particularly on its writing motive and its historical background, Buddhist elements and ground, self-reflection and awakening. Kim Man-jung passed the state civil service examination and rose through the official ranks to become a royal academic counselor and minister during the reign of King Sukjong. However, he was exiled twice for the involvement in the political factionalism of the time. He wrote one of the most prominent novels of traditional Korea, Guwunmong or The Nine Cloud Dream in Seoncheon during his second exile from political life. On the surface, it is an entertaining tale of a young man who travels through two lifetimes accompanied by eight beautiful maidens; at its core, it is philosophical and philosophical novel about the convergence of Buddhism and Confucianism. In a sense, the theme of Guwunmong is to realize the transience of life and to overcome it with the teaching of Buddhism. The novel is consisted of the structure of an empty dream. In the reality, Seong-jin is a Buddhist monk, which is transcendental. In his dream, Seong-jin is Yang Soyu who is a Confucian scholar, which is secular. Seong-jin realizes the transience of life when he has his birthday party. He realizes that the accomplishment of secular desire is meaningless. Therefore, he decides to leave home and practice Buddhism. And a Buddhist master who teaches Song-jin with his dream appears to him and wakes him up. Eventually, Seong-jin and 8 maidens realize the transience of life. So far, many studies on Guwunmong have been tried in various perspectives, but any study on the relationship between Buddhist thought and healing mind has been hardly attempted. Consequently, I tried to read Guwunmong in a new perspective of healing mind by paying attention to the systematic combination of Seopo's thought, and also attempted to grope its literary value discriminating against previous studies chiefly on his thought and a view of his world. Actually, Guwunmong is evaluated as a peculiar Korean old novel in that it accepts the concept of Confucianism or Taoism while depicting a Buddhist's cultivation process on the surface, and in that it enhanced the status of old Korean long novels into the higher level. On top of that, Guwunmong produced a more significant originality in religious complexity and in the narrative structure. Therefore, this study will be developed in the following orders. In first chapter, I presented the purpose and scope of this study. And I attempted to show the writing motive of Guwunmong and its historical background. The text version of this study on Guwunmong and its production period, the background of the writer's times will be discussed. The influence of the Confucian society of Seopo's times on his work will be mentioned by considering the situation of mid-and-later Joseon Dynasty. In the second chapter, I looked into the structure and thought background of Guwunmong. Yang So-Yu, or Seong-Jn, a hero of the work, is an affectionate and romantic man. He has a multi-layered view of the world. He has experienced three stages of life in a dream: living in heavenly world and the secular world, and rebirth into Buddhist realms. In this experience is dissolved the religious value of Confucianism, Buddhism and Taoism which Guwunmong seeks. In this vein, I tried to find an ideal world which Seopo intended to embody through Guwunmong by examining different citied phrases chiefly on Confucianism, Buddhism, and Taoism. In the third chapter, I identified the interrelation of Buddhist meaning in the title of Guwunmong and Buddhist materials contained in Guwunmong chiefly on the name of Master Yukgwan and his disciple Seonjin, Yeonwhabong at Mt. Hyeongsan, the entry and exit of the mind, etc. In the fourth chapter, I stressed the characteristics of Buddhist thought included in Guwunmong. Here I discoursed the basis of Buddhist thought based on Jujahak(Neo-Confucianism) and the change of space related to dreams and a previous life, and groped for the possibility to liberate from a view of Buddhist world by looking into the doctrine of dreams and Yogacara(唯識思想) through Dharma Master Yukgwan's Name, a pivotal protagonist in the work. In terms of mathematical concept, Yuk(6; six) is a negative number, and its direction is the north, and the number also represents wisdom. And I also examined the correlation alaya consciousness and dream, Seongjin's enlightenment in the perspective in Yogacara, the Lotus Sutra, Diamond Sutra, Samsara and Pure Land thought in Guwunmong. In the fifth chapter, I examined the shapes of the enlightenment and healing elements in included in Guwunmong. In particular, I emphasized the consolation, healing elements, and unifying force of Guwunmong as a popular novel, which springs from revealing the writer's own personality and from accepting the philosophical perception of his times as well. And the novel delivers the hopeful message of life through the reinterpretation of it as well. Finally, chapter 6 concludes that on the surface Guwunmong seems to be an entertaining tale of a young man who travels through two lifetimes accompanied by eight beautiful maidens; but at its core, it is a philosophical novel to deliver a message to heal the sorrow and to give hope based on Buddhism thought.
The purpose of this dissertation is to trace the characteristics of the Buddhist thought and mind-healing elements in Guwunmong of Kim Man-jung (pen-name Seopo, 1637–1692), focusing particularly on its writing motive and its historical background, Buddhist elements and ground, self-reflection and awakening. Kim Man-jung passed the state civil service examination and rose through the official ranks to become a royal academic counselor and minister during the reign of King Sukjong. However, he was exiled twice for the involvement in the political factionalism of the time. He wrote one of the most prominent novels of traditional Korea, Guwunmong or The Nine Cloud Dream in Seoncheon during his second exile from political life. On the surface, it is an entertaining tale of a young man who travels through two lifetimes accompanied by eight beautiful maidens; at its core, it is philosophical and philosophical novel about the convergence of Buddhism and Confucianism. In a sense, the theme of Guwunmong is to realize the transience of life and to overcome it with the teaching of Buddhism. The novel is consisted of the structure of an empty dream. In the reality, Seong-jin is a Buddhist monk, which is transcendental. In his dream, Seong-jin is Yang Soyu who is a Confucian scholar, which is secular. Seong-jin realizes the transience of life when he has his birthday party. He realizes that the accomplishment of secular desire is meaningless. Therefore, he decides to leave home and practice Buddhism. And a Buddhist master who teaches Song-jin with his dream appears to him and wakes him up. Eventually, Seong-jin and 8 maidens realize the transience of life. So far, many studies on Guwunmong have been tried in various perspectives, but any study on the relationship between Buddhist thought and healing mind has been hardly attempted. Consequently, I tried to read Guwunmong in a new perspective of healing mind by paying attention to the systematic combination of Seopo's thought, and also attempted to grope its literary value discriminating against previous studies chiefly on his thought and a view of his world. Actually, Guwunmong is evaluated as a peculiar Korean old novel in that it accepts the concept of Confucianism or Taoism while depicting a Buddhist's cultivation process on the surface, and in that it enhanced the status of old Korean long novels into the higher level. On top of that, Guwunmong produced a more significant originality in religious complexity and in the narrative structure. Therefore, this study will be developed in the following orders. In first chapter, I presented the purpose and scope of this study. And I attempted to show the writing motive of Guwunmong and its historical background. The text version of this study on Guwunmong and its production period, the background of the writer's times will be discussed. The influence of the Confucian society of Seopo's times on his work will be mentioned by considering the situation of mid-and-later Joseon Dynasty. In the second chapter, I looked into the structure and thought background of Guwunmong. Yang So-Yu, or Seong-Jn, a hero of the work, is an affectionate and romantic man. He has a multi-layered view of the world. He has experienced three stages of life in a dream: living in heavenly world and the secular world, and rebirth into Buddhist realms. In this experience is dissolved the religious value of Confucianism, Buddhism and Taoism which Guwunmong seeks. In this vein, I tried to find an ideal world which Seopo intended to embody through Guwunmong by examining different citied phrases chiefly on Confucianism, Buddhism, and Taoism. In the third chapter, I identified the interrelation of Buddhist meaning in the title of Guwunmong and Buddhist materials contained in Guwunmong chiefly on the name of Master Yukgwan and his disciple Seonjin, Yeonwhabong at Mt. Hyeongsan, the entry and exit of the mind, etc. In the fourth chapter, I stressed the characteristics of Buddhist thought included in Guwunmong. Here I discoursed the basis of Buddhist thought based on Jujahak(Neo-Confucianism) and the change of space related to dreams and a previous life, and groped for the possibility to liberate from a view of Buddhist world by looking into the doctrine of dreams and Yogacara(唯識思想) through Dharma Master Yukgwan's Name, a pivotal protagonist in the work. In terms of mathematical concept, Yuk(6; six) is a negative number, and its direction is the north, and the number also represents wisdom. And I also examined the correlation alaya consciousness and dream, Seongjin's enlightenment in the perspective in Yogacara, the Lotus Sutra, Diamond Sutra, Samsara and Pure Land thought in Guwunmong. In the fifth chapter, I examined the shapes of the enlightenment and healing elements in included in Guwunmong. In particular, I emphasized the consolation, healing elements, and unifying force of Guwunmong as a popular novel, which springs from revealing the writer's own personality and from accepting the philosophical perception of his times as well. And the novel delivers the hopeful message of life through the reinterpretation of it as well. Finally, chapter 6 concludes that on the surface Guwunmong seems to be an entertaining tale of a young man who travels through two lifetimes accompanied by eight beautiful maidens; but at its core, it is a philosophical novel to deliver a message to heal the sorrow and to give hope based on Buddhism thought.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.