중국 택배산업의 발전현황과 경쟁전략에 관한 연구 : 중국우정국택배를 중심으로 A Study on the Current Development Status and Competitiveness Strategy of the Chinese Parcel Service Industry원문보기
중국은 다양한 산업의 스마트화를 빠르게 구축해가고 있는데, 이 중 중국물류산업의 변화, 특히 택배산업은 중국의 경제성장 구조 전환과 가장 밀접한 산업이라고 볼 수 있다. 최근 중국의 택배 시장이 세계 최대 규모로 급성장하면서 주요 배송기업의 규모도 확대중이다. 중국 택배시장은 규모 면에서는 2014년 미국을 넘어서 처음으로 세계 최대시장으로 자리 매길 하였다. 이렇게 급성장한 이유는 전자상거래와 함께 발전하는 인터넷 소매판매를 첫째 요인으로 볼 수 있다. 둘째는 중국 정부의 택배산업 육성정책도 빼놓을 수 없다. 택배산업은 성장성이 높을 뿐 아니라 고용창출 효과도 크다는 것이 중국 정부의 판단이다. 그러나 중국 택배 기업들이 최근 인수합병(M&A)이나 상장 등을 통해 대형화를 이루고 글로벌 택배 기업들과 경쟁하고 있다. 특히 중국 우정국 택배기업은 중국 택배시장에서 독점적인 경쟁우위를 갖추기에 많은 어려움이 존재하는 것이 현재의 상황이라 할 수 있다. 중국 우정국 택배기업은 외국택배기업들과 중국 국내에 있는 민간택배기업들과 같이 치열한 시장 속에서 경쟁이 들어섰고 소비자들은 선택할 수 있는 택배서비스의 폭이 넓어져 더 많은 고품질의 택배서비스를 요구하게 되었다. 따라서 본 연구는 중국 택배시장의 치열한 경쟁 속에서 미래지향적으로 대응할 수 있는 경쟁전략을 모색하기 위하여 연구모형을 설정하여 ...
중국은 다양한 산업의 스마트화를 빠르게 구축해가고 있는데, 이 중 중국물류산업의 변화, 특히 택배산업은 중국의 경제성장 구조 전환과 가장 밀접한 산업이라고 볼 수 있다. 최근 중국의 택배 시장이 세계 최대 규모로 급성장하면서 주요 배송기업의 규모도 확대중이다. 중국 택배시장은 규모 면에서는 2014년 미국을 넘어서 처음으로 세계 최대시장으로 자리 매길 하였다. 이렇게 급성장한 이유는 전자상거래와 함께 발전하는 인터넷 소매판매를 첫째 요인으로 볼 수 있다. 둘째는 중국 정부의 택배산업 육성정책도 빼놓을 수 없다. 택배산업은 성장성이 높을 뿐 아니라 고용창출 효과도 크다는 것이 중국 정부의 판단이다. 그러나 중국 택배 기업들이 최근 인수합병(M&A)이나 상장 등을 통해 대형화를 이루고 글로벌 택배 기업들과 경쟁하고 있다. 특히 중국 우정국 택배기업은 중국 택배시장에서 독점적인 경쟁우위를 갖추기에 많은 어려움이 존재하는 것이 현재의 상황이라 할 수 있다. 중국 우정국 택배기업은 외국택배기업들과 중국 국내에 있는 민간택배기업들과 같이 치열한 시장 속에서 경쟁이 들어섰고 소비자들은 선택할 수 있는 택배서비스의 폭이 넓어져 더 많은 고품질의 택배서비스를 요구하게 되었다. 따라서 본 연구는 중국 택배시장의 치열한 경쟁 속에서 미래지향적으로 대응할 수 있는 경쟁전략을 모색하기 위하여 연구모형을 설정하여 상관분석, 단순회귀분석, 다중회귀분석 등 실증분석을 시행하였다. 분석을 통하여 보상제도 및 보상처리절차 개선, 배송시간 단축 및 이용절차 간소화, 요금결정시 유연성 제고, 택배 분류처리시스템 개선, 조직구조 조정 및 직원들의 경쟁의식 배양, 혜택 및 사후서비스 증가 등의 경쟁전략을 제시하였다.
중국은 다양한 산업의 스마트화를 빠르게 구축해가고 있는데, 이 중 중국물류산업의 변화, 특히 택배산업은 중국의 경제성장 구조 전환과 가장 밀접한 산업이라고 볼 수 있다. 최근 중국의 택배 시장이 세계 최대 규모로 급성장하면서 주요 배송기업의 규모도 확대중이다. 중국 택배시장은 규모 면에서는 2014년 미국을 넘어서 처음으로 세계 최대시장으로 자리 매길 하였다. 이렇게 급성장한 이유는 전자상거래와 함께 발전하는 인터넷 소매판매를 첫째 요인으로 볼 수 있다. 둘째는 중국 정부의 택배산업 육성정책도 빼놓을 수 없다. 택배산업은 성장성이 높을 뿐 아니라 고용창출 효과도 크다는 것이 중국 정부의 판단이다. 그러나 중국 택배 기업들이 최근 인수합병(M&A)이나 상장 등을 통해 대형화를 이루고 글로벌 택배 기업들과 경쟁하고 있다. 특히 중국 우정국 택배기업은 중국 택배시장에서 독점적인 경쟁우위를 갖추기에 많은 어려움이 존재하는 것이 현재의 상황이라 할 수 있다. 중국 우정국 택배기업은 외국택배기업들과 중국 국내에 있는 민간택배기업들과 같이 치열한 시장 속에서 경쟁이 들어섰고 소비자들은 선택할 수 있는 택배서비스의 폭이 넓어져 더 많은 고품질의 택배서비스를 요구하게 되었다. 따라서 본 연구는 중국 택배시장의 치열한 경쟁 속에서 미래지향적으로 대응할 수 있는 경쟁전략을 모색하기 위하여 연구모형을 설정하여 상관분석, 단순회귀분석, 다중회귀분석 등 실증분석을 시행하였다. 분석을 통하여 보상제도 및 보상처리절차 개선, 배송시간 단축 및 이용절차 간소화, 요금결정시 유연성 제고, 택배 분류처리시스템 개선, 조직구조 조정 및 직원들의 경쟁의식 배양, 혜택 및 사후서비스 증가 등의 경쟁전략을 제시하였다.
China is rapidly establishing to smarten various industries, among them, the parcel service industry in particular in the changes of the Chinese logistics industry can be seen as the most closely related to the conversion of the Chinese economic growth structure. Recently, as the Chinese parcel...
China is rapidly establishing to smarten various industries, among them, the parcel service industry in particular in the changes of the Chinese logistics industry can be seen as the most closely related to the conversion of the Chinese economic growth structure. Recently, as the Chinese parcel service market has rapidly grown to be the largest in the world, the scale of major shipping companies is expanding as well. The Chinese parcel service market has become the largest market of the world in terms of scale beyond the USA for the first time in 2014. Internet retail sales, which develop along with e-commerce, can be seen as the first factor of the reasons for this rapid growth. Secondly, the Chinese government’s policy to improve the parcel service industry can not be overlooked. The Chinese government measured that the parcel service industry has high effect on creating jobs as well as high growth potentials. However, Chinese parcel service companies have recently become enlarged through M&A or taken public, and are competing with global parcel service companies. In particular, it is a current state that there are a lot of difficulties for the Chinese postal parcel service company to possess an exclusive competitive advantage in the Chinese parcel service market. The Chinese Postal parcel service company has entered into the competition in a very tough market with foreign parcel service companies and private parcel service companies in China, and the breadth of the parcel service has been widened to customers, so they became to demand more high quality parcel services. Therefore, this study, in order to seek a competition strategy to be able to respond in the future oriented way in the tough Chinese parcel service market, set up a research model, and conducted a empirical analysis such as correlation analysis, simple regression analysis, and multiple regression analysis, etc. Through the analysis, the competition strategy was presented such as improvement of compensating system and compensating process, reduction of shipping time and simplification of use procedure, enhancement of flexibility when determining the charge, organization structure adjustment and cultivation of employees’ sense of competition, increase of benefits and post-service, and so forth.
China is rapidly establishing to smarten various industries, among them, the parcel service industry in particular in the changes of the Chinese logistics industry can be seen as the most closely related to the conversion of the Chinese economic growth structure. Recently, as the Chinese parcel service market has rapidly grown to be the largest in the world, the scale of major shipping companies is expanding as well. The Chinese parcel service market has become the largest market of the world in terms of scale beyond the USA for the first time in 2014. Internet retail sales, which develop along with e-commerce, can be seen as the first factor of the reasons for this rapid growth. Secondly, the Chinese government’s policy to improve the parcel service industry can not be overlooked. The Chinese government measured that the parcel service industry has high effect on creating jobs as well as high growth potentials. However, Chinese parcel service companies have recently become enlarged through M&A or taken public, and are competing with global parcel service companies. In particular, it is a current state that there are a lot of difficulties for the Chinese postal parcel service company to possess an exclusive competitive advantage in the Chinese parcel service market. The Chinese Postal parcel service company has entered into the competition in a very tough market with foreign parcel service companies and private parcel service companies in China, and the breadth of the parcel service has been widened to customers, so they became to demand more high quality parcel services. Therefore, this study, in order to seek a competition strategy to be able to respond in the future oriented way in the tough Chinese parcel service market, set up a research model, and conducted a empirical analysis such as correlation analysis, simple regression analysis, and multiple regression analysis, etc. Through the analysis, the competition strategy was presented such as improvement of compensating system and compensating process, reduction of shipping time and simplification of use procedure, enhancement of flexibility when determining the charge, organization structure adjustment and cultivation of employees’ sense of competition, increase of benefits and post-service, and so forth.
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