본 연구는 외국인 학습자들을 대상으로 한 한국어 교육에서의 한국 문화 교육이 중요하다고 보고, TV 드라마를 활용하여 실제 교육 현장에서 보다 효율적으로 한국 문화 교육을 실시할 수 있는 교육 방안을 제시하는 데에 목적을 둔다. 외국인 학습자들이 한국어에 대한 능숙한 의사소통능력을 갖추기 위해서는 어휘, 문법, 발음 같은 언어적 교육도 중요하지만 배우고자 하는 나라 즉, 한국의 정서, 생활 습관, 관습, 풍속, 등의 ‘한국의 문화’를 학...
본 연구는 외국인 학습자들을 대상으로 한 한국어 교육에서의 한국 문화 교육이 중요하다고 보고, TV 드라마를 활용하여 실제 교육 현장에서 보다 효율적으로 한국 문화 교육을 실시할 수 있는 교육 방안을 제시하는 데에 목적을 둔다. 외국인 학습자들이 한국어에 대한 능숙한 의사소통능력을 갖추기 위해서는 어휘, 문법, 발음 같은 언어적 교육도 중요하지만 배우고자 하는 나라 즉, 한국의 정서, 생활 습관, 관습, 풍속, 등의 ‘한국의 문화’를 학습하여 이해하는 것이 중요하다. 90년대부터 시작된 한류의 인기를 바탕으로 해마다 한국어를 배우고자 하는 외국인 학습자들의 수가 증가하고 있다. TV 드라마는 한류의 중심으로 이를 활용한 문화 교육은 학습자들에게 관심과 흥미를 끌 수 있으므로 동기부여적인 측면에서도 좋은 교육 소재이다. 또 TV 드라마는 한국의 다양한 문화를 보여주고 TV 드라마의 대사는 실제 일상생활에서 사용되는 언어를 잘 보여주기 때문에 문화, 언어 교육 소재가 될 수 있다. 본 연구에서는 TV 드라마를 활용하여 외국인학습자들에게 효과적인 문화 교육 방안을 제시하였다. 이를 위해 구체적인 TV 드라마 선정 기준을 세워 <미생>, <별에서 온 그대>, <식샤를 합시다2> 이렇게 세 작품을 선정하여 각각의 TV 드라마 속 한국 문화 요소를 제시, 분석 후 교수 학습 목표, 모형, 최종적으로 교안을 작성해 보았다. 한국 문화 교육은 언어 교육에 비해 쉽지 않고 교육할 만한 교재나 방법들이 충분하지 않고 한정적이므로 본 연구를 통해 학습자들에게 한국 문화 교육의 효과적인 교육 방법을 도출해낼 수 있을 것이다.
본 연구는 외국인 학습자들을 대상으로 한 한국어 교육에서의 한국 문화 교육이 중요하다고 보고, TV 드라마를 활용하여 실제 교육 현장에서 보다 효율적으로 한국 문화 교육을 실시할 수 있는 교육 방안을 제시하는 데에 목적을 둔다. 외국인 학습자들이 한국어에 대한 능숙한 의사소통능력을 갖추기 위해서는 어휘, 문법, 발음 같은 언어적 교육도 중요하지만 배우고자 하는 나라 즉, 한국의 정서, 생활 습관, 관습, 풍속, 등의 ‘한국의 문화’를 학습하여 이해하는 것이 중요하다. 90년대부터 시작된 한류의 인기를 바탕으로 해마다 한국어를 배우고자 하는 외국인 학습자들의 수가 증가하고 있다. TV 드라마는 한류의 중심으로 이를 활용한 문화 교육은 학습자들에게 관심과 흥미를 끌 수 있으므로 동기부여적인 측면에서도 좋은 교육 소재이다. 또 TV 드라마는 한국의 다양한 문화를 보여주고 TV 드라마의 대사는 실제 일상생활에서 사용되는 언어를 잘 보여주기 때문에 문화, 언어 교육 소재가 될 수 있다. 본 연구에서는 TV 드라마를 활용하여 외국인학습자들에게 효과적인 문화 교육 방안을 제시하였다. 이를 위해 구체적인 TV 드라마 선정 기준을 세워 <미생>, <별에서 온 그대>, <식샤를 합시다2> 이렇게 세 작품을 선정하여 각각의 TV 드라마 속 한국 문화 요소를 제시, 분석 후 교수 학습 목표, 모형, 최종적으로 교안을 작성해 보았다. 한국 문화 교육은 언어 교육에 비해 쉽지 않고 교육할 만한 교재나 방법들이 충분하지 않고 한정적이므로 본 연구를 통해 학습자들에게 한국 문화 교육의 효과적인 교육 방법을 도출해낼 수 있을 것이다.
The purpose of this study is to suggest an educational method of conducting Korean language and culture education using TV drama more effectively in actual education field considering that Korea Culture education is important in Korean language education for foreign learners. Linguistic educati...
The purpose of this study is to suggest an educational method of conducting Korean language and culture education using TV drama more effectively in actual education field considering that Korea Culture education is important in Korean language education for foreign learners. Linguistic education as vocabulary, grammar, and pronunciation is important for foreign learners to have proficient communication skill in Korean language, but it is important to learn and understand the country that they wish to learn, meaning ‘Korea Culture’ as Korean sentiments, life habit, custom, and convention. The number of foreign learners who wish to learn Korean language is increasing every year based on the Hallyu’s(Korean wave) growing popularity which began in the 1990s. TV drama, the center of Korean wave, is a good educational material in motivational aspect because culture education through TV drama can attract attention and interest from learners. Also, drama can be a cultural and linguistic educational material because it shows various Korea Culture and the lines are the actual language that are being commonly used in everyday life. This study suggested effective culture education methods for foreign learners using TV drama. To this end, this study set a specific selection criteria and selected 3 dramas as , , and to prepare learning objectives, teaching learning model, and teaching plan after suggesting and analyzing the Korean cultural elements in each drama. This study intends to draw an effective teaching method of Korean language and culture education because Korea Culture education is not easy compare to language education and there are insufficient and limited teaching material or methods.
The purpose of this study is to suggest an educational method of conducting Korean language and culture education using TV drama more effectively in actual education field considering that Korea Culture education is important in Korean language education for foreign learners. Linguistic education as vocabulary, grammar, and pronunciation is important for foreign learners to have proficient communication skill in Korean language, but it is important to learn and understand the country that they wish to learn, meaning ‘Korea Culture’ as Korean sentiments, life habit, custom, and convention. The number of foreign learners who wish to learn Korean language is increasing every year based on the Hallyu’s(Korean wave) growing popularity which began in the 1990s. TV drama, the center of Korean wave, is a good educational material in motivational aspect because culture education through TV drama can attract attention and interest from learners. Also, drama can be a cultural and linguistic educational material because it shows various Korea Culture and the lines are the actual language that are being commonly used in everyday life. This study suggested effective culture education methods for foreign learners using TV drama. To this end, this study set a specific selection criteria and selected 3 dramas as , , and to prepare learning objectives, teaching learning model, and teaching plan after suggesting and analyzing the Korean cultural elements in each drama. This study intends to draw an effective teaching method of Korean language and culture education because Korea Culture education is not easy compare to language education and there are insufficient and limited teaching material or methods.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.