유아교육·보육정책에 대한 유아교육기관 원장의 경험과 기대 : 사립유치원과 민간어린이집 원장 중심으로 Experiences and expectations of directors of early childhood educational institutes for early childhood education and child care policy : focusing on directors of private kindergartens and private day-care center원문보기
유아교육·보육정책에 대한 유아교육기관 원장의 경험과 기대 -사립유치원과 민간어린이집 원장 중심으로-
박 흠 경
지도교수 김 숙 령 배재대학교 대학원 유아교육과
본 연구는 누리과정시행 이후의 유아교육·보육정책에 대한 사립유치원과 민간어린이집 원장들의 현장 적용사례와 경험을 직접 들어보고, 정책을 현장에 적용함에 있어 원장들이 느끼는 정책의 긍정적인 의미와 부정적인 의미를 짚어보고 실효성 있는 정책으로 뿌리내리기 위한 원장들의 노력과 기대를 깊이 있게 이해하고자 하였다. 이와 같은 연구 목적을 위해 설정된 연구문제는 다음과 같다.
1. 유아교육·보육정책에 대한 유치원과 어린이집 원장의 경험은 어떠한가? 2. 유아교육·보육정책에 대한 유치원과 어린이집 원장의 기대는 어떠한가?
연구 참여자들은 유치원 또는 어린이집 현장에서 10년 이상의 경력이 있는 원장 7명으로 선정하였고, 연구방법은 심층개인면담과 집단면담을 병행 실시하는 ...
유아교육·보육정책에 대한 유아교육기관 원장의 경험과 기대 -사립유치원과 민간어린이집 원장 중심으로-
박 흠 경
지도교수 김 숙 령 배재대학교 대학원 유아교육과
본 연구는 누리과정시행 이후의 유아교육·보육정책에 대한 사립유치원과 민간어린이집 원장들의 현장 적용사례와 경험을 직접 들어보고, 정책을 현장에 적용함에 있어 원장들이 느끼는 정책의 긍정적인 의미와 부정적인 의미를 짚어보고 실효성 있는 정책으로 뿌리내리기 위한 원장들의 노력과 기대를 깊이 있게 이해하고자 하였다. 이와 같은 연구 목적을 위해 설정된 연구문제는 다음과 같다.
1. 유아교육·보육정책에 대한 유치원과 어린이집 원장의 경험은 어떠한가? 2. 유아교육·보육정책에 대한 유치원과 어린이집 원장의 기대는 어떠한가?
연구 참여자들은 유치원 또는 어린이집 현장에서 10년 이상의 경력이 있는 원장 7명으로 선정하였고, 연구방법은 심층개인면담과 집단면담을 병행 실시하는 질적 연구방법으로 진행하였다. 2017년 6월 2일부터 10월 30일 사이에 총 19회의 개인면담과 2회의 집단면담을 실시하였고, 음성녹음, 연구 참여자의 저널 및 연구자의 저널, 면담일지, 문서자료 등 연구 자료를 수집하여 분석하였다.
유아교육·보육정책에 대한 유아교육기관 원장의 경험과 기대에 대해 연구한 결과는 다음과 같다.
첫째, 유아교육·보육정책에 대한 유치원과 어린이집 원장의 경험에 대한 요소는 영·유아 교육료 및 보육료 지원정책에 대한 경험, 재무회계에 대한 경험, 정보공시에 대한 경험, 유치원 방과 후 과정과 어린이집 맞춤형 보육 등 네 가지이다. 첫 번째 요소로 유치원과 어린이집 원장에게 있어 영·유아 교육료 및 보육료 지원정책에 대한 경험을 살펴보면, 경제적 어려움으로 인해 교육의 기회를 놓칠 수 있는 아이들을 포함한 모든 영·유아에게 무상교육인 공교육을 실현하기 위한 정책으로 소외된 계층 없이 모든 영·유아가 교육의 혜택을 받을 수 있게 되었다. 또한 2015년부터 유치원과 어린이집을 이용하는 바우처카드가 아이행복카드로 통합 되면서 유아교육기관과 학부모들이 편리해졌다. 원장들은 정부에서 영·유아를 위한 공교육 실현을 위해 많은 예산을 투자하여 무상교육을 실시하고 있는 만큼 사교육 조장을 막고 예산이 원래의 취지대로 쓰이길 원했다. 그리고 유아교육기관에 지원되는 교육료 및 보육료의 지원금이 인상되지 않아 각 원은 운영에 차질을 겪고 있었다. 두 번째 요소는 재무회계에 대한 경험으로, 원장들은 아직 낯설고 부담스럽기만 한 재무회계에 대한 적응기간을 주고 재정 감사의 기준을 완화시켜 주기를 원했고, 재무회계법 시행에 있어 사립의 현장을 배려해주고 사립의 특수성으로 인한 현실 적용의 어려움을 해결해 주길 원했다. 세 번째 요소인 정보공시에 대한 원장들의 경험으로, 정보공시는 유아교육기관에 대한 정보를 보다 쉽고 빠르고 편리하게 안내해 주지만, 아직도 부모의 이용률이 낮고, 불필요한 항목은 간소화하여 업무량이 많은 교사들을 위해 공시항목을 줄여주기를 원했다. 네 번째 요소로 유치원 방과 후 과정과 어린이집 맞춤형 보육에 대한 원장들의 경험을 살펴보면, 이 두 가지 정책은 결국 부처는 다르지만 취지는 같은 정책이며, 이에 따라 교사들은 제대로 된 교육과 보육을 할 수 없어 몸과 마음이 흔들리고 있고, 방과 후 과정이나 종일반 보육이 필요하지 않은 영유아까지 어쩔 수 없이 이용하는 것으로 나타났다. 또한 지원금 축소로 운영이 어려워졌고 지원금을 더 받기 위해 방과 후 과정을 진행할 수밖에 없는 현실로, 수고는 고스란히 교사들의 몫이 되어 존폐의 갈림길에서 갈등하는 유아교육현장의 위기로 나타났다.
둘째, 유아교육·보육정책에 대한 유치원과 어린이집 원장의 기대에 대한 요소는 영·유아 교육료 및 보육료 지원정책에 대한 기대, 재무회계에 대한 기대, 정보공시에 대한 기대, 유치원 방과 후 과정과 어린이집 맞춤형 보육에 대한 기대 등 네 가지이다. 첫 번째 요소는 영·유아 교육료 및 보육료 지원정책에 대한 기대로, 무상교육의 정확한 취지를 알려 부모의 의무와 권리에 대한 책임을 부여하고 소득에 준한 차등지원제도 부활의 필요성을 언급하였으며, 만약 차등지원제도가 부활된다면 이로 인해 늘어날 업무량이나 애로사항들을 보완할 수 있는 대안으로 대학의 국가장학금 제도처럼 부모들이 직접 신청하는 방안과 지원금이 통일되고 지원금이 인상되어 운영이 활성화되기를 기대하고 있었다. 두 번째 요소는 재무회계에 대한 원장들의 기대로, 재무회계법의 적용은 좋지만, 사유재산 투자의 부분을 인정, 반영할 수 있는 항목의 추가를 바라며 사립만의 자율성을 허용해 주기를 기대했다. 또한 재무회계관리를 위한 담당행정직원 지원을 원하고 있었다. 세 번째 요소인 정보공시에 대한 원장들의 기대로는 부모들의 활용도를 높일 수 있도록 활성화 방안을 제시했고, 교사들의 행정적 지원을 원하고 있으며, 정보공시항목의 수를 간소화할 필요가 있다고 하였다. 네 번째 요소로 유치원의 방과 후 과정과 어린이집의 맞춤형 보육에 대한 기대는, 유치원 방과 후 과정과 어린이집 맞춤형 보육의 취지에 맞게 현장의 어려움을 해결하고 보완하여 실수요자 중심으로 이루어져서 학부모가 만족하고 아이가 행복한 필요충분조건에 부합되기를 기대했다. 또한 하루 종일 수업에 노출되어 있는 교사가 지치지 않도록 끊임없는 지원과 관심이 필요하고, 원과 부모, 아이 모두가 만족하는 제도로 개선되기를 기대했다.
본 연구는 현재 시행되고 있는 유아교육·보육정책에 대한 유치원과 어린이집 원장의 현장 적용 사례를 직접 들어보고, 정책에 대한 바람과 기대가 어떠한지 그 의미를 탐색해 봄으로써 정부가 진행하고 있는 정책 추진과정을 재점검하고, 실효성 있는 정책 개발에 조금이나마 기여하고자 한다.
주제어 : 유아교육·보육정책, 유아교육기관 원장.
유아교육·보육정책에 대한 유아교육기관 원장의 경험과 기대 -사립유치원과 민간어린이집 원장 중심으로-
박 흠 경
지도교수 김 숙 령 배재대학교 대학원 유아교육과
본 연구는 누리과정시행 이후의 유아교육·보육정책에 대한 사립유치원과 민간어린이집 원장들의 현장 적용사례와 경험을 직접 들어보고, 정책을 현장에 적용함에 있어 원장들이 느끼는 정책의 긍정적인 의미와 부정적인 의미를 짚어보고 실효성 있는 정책으로 뿌리내리기 위한 원장들의 노력과 기대를 깊이 있게 이해하고자 하였다. 이와 같은 연구 목적을 위해 설정된 연구문제는 다음과 같다.
1. 유아교육·보육정책에 대한 유치원과 어린이집 원장의 경험은 어떠한가? 2. 유아교육·보육정책에 대한 유치원과 어린이집 원장의 기대는 어떠한가?
연구 참여자들은 유치원 또는 어린이집 현장에서 10년 이상의 경력이 있는 원장 7명으로 선정하였고, 연구방법은 심층개인면담과 집단면담을 병행 실시하는 질적 연구방법으로 진행하였다. 2017년 6월 2일부터 10월 30일 사이에 총 19회의 개인면담과 2회의 집단면담을 실시하였고, 음성녹음, 연구 참여자의 저널 및 연구자의 저널, 면담일지, 문서자료 등 연구 자료를 수집하여 분석하였다.
유아교육·보육정책에 대한 유아교육기관 원장의 경험과 기대에 대해 연구한 결과는 다음과 같다.
첫째, 유아교육·보육정책에 대한 유치원과 어린이집 원장의 경험에 대한 요소는 영·유아 교육료 및 보육료 지원정책에 대한 경험, 재무회계에 대한 경험, 정보공시에 대한 경험, 유치원 방과 후 과정과 어린이집 맞춤형 보육 등 네 가지이다. 첫 번째 요소로 유치원과 어린이집 원장에게 있어 영·유아 교육료 및 보육료 지원정책에 대한 경험을 살펴보면, 경제적 어려움으로 인해 교육의 기회를 놓칠 수 있는 아이들을 포함한 모든 영·유아에게 무상교육인 공교육을 실현하기 위한 정책으로 소외된 계층 없이 모든 영·유아가 교육의 혜택을 받을 수 있게 되었다. 또한 2015년부터 유치원과 어린이집을 이용하는 바우처카드가 아이행복카드로 통합 되면서 유아교육기관과 학부모들이 편리해졌다. 원장들은 정부에서 영·유아를 위한 공교육 실현을 위해 많은 예산을 투자하여 무상교육을 실시하고 있는 만큼 사교육 조장을 막고 예산이 원래의 취지대로 쓰이길 원했다. 그리고 유아교육기관에 지원되는 교육료 및 보육료의 지원금이 인상되지 않아 각 원은 운영에 차질을 겪고 있었다. 두 번째 요소는 재무회계에 대한 경험으로, 원장들은 아직 낯설고 부담스럽기만 한 재무회계에 대한 적응기간을 주고 재정 감사의 기준을 완화시켜 주기를 원했고, 재무회계법 시행에 있어 사립의 현장을 배려해주고 사립의 특수성으로 인한 현실 적용의 어려움을 해결해 주길 원했다. 세 번째 요소인 정보공시에 대한 원장들의 경험으로, 정보공시는 유아교육기관에 대한 정보를 보다 쉽고 빠르고 편리하게 안내해 주지만, 아직도 부모의 이용률이 낮고, 불필요한 항목은 간소화하여 업무량이 많은 교사들을 위해 공시항목을 줄여주기를 원했다. 네 번째 요소로 유치원 방과 후 과정과 어린이집 맞춤형 보육에 대한 원장들의 경험을 살펴보면, 이 두 가지 정책은 결국 부처는 다르지만 취지는 같은 정책이며, 이에 따라 교사들은 제대로 된 교육과 보육을 할 수 없어 몸과 마음이 흔들리고 있고, 방과 후 과정이나 종일반 보육이 필요하지 않은 영유아까지 어쩔 수 없이 이용하는 것으로 나타났다. 또한 지원금 축소로 운영이 어려워졌고 지원금을 더 받기 위해 방과 후 과정을 진행할 수밖에 없는 현실로, 수고는 고스란히 교사들의 몫이 되어 존폐의 갈림길에서 갈등하는 유아교육현장의 위기로 나타났다.
둘째, 유아교육·보육정책에 대한 유치원과 어린이집 원장의 기대에 대한 요소는 영·유아 교육료 및 보육료 지원정책에 대한 기대, 재무회계에 대한 기대, 정보공시에 대한 기대, 유치원 방과 후 과정과 어린이집 맞춤형 보육에 대한 기대 등 네 가지이다. 첫 번째 요소는 영·유아 교육료 및 보육료 지원정책에 대한 기대로, 무상교육의 정확한 취지를 알려 부모의 의무와 권리에 대한 책임을 부여하고 소득에 준한 차등지원제도 부활의 필요성을 언급하였으며, 만약 차등지원제도가 부활된다면 이로 인해 늘어날 업무량이나 애로사항들을 보완할 수 있는 대안으로 대학의 국가장학금 제도처럼 부모들이 직접 신청하는 방안과 지원금이 통일되고 지원금이 인상되어 운영이 활성화되기를 기대하고 있었다. 두 번째 요소는 재무회계에 대한 원장들의 기대로, 재무회계법의 적용은 좋지만, 사유재산 투자의 부분을 인정, 반영할 수 있는 항목의 추가를 바라며 사립만의 자율성을 허용해 주기를 기대했다. 또한 재무회계관리를 위한 담당행정직원 지원을 원하고 있었다. 세 번째 요소인 정보공시에 대한 원장들의 기대로는 부모들의 활용도를 높일 수 있도록 활성화 방안을 제시했고, 교사들의 행정적 지원을 원하고 있으며, 정보공시항목의 수를 간소화할 필요가 있다고 하였다. 네 번째 요소로 유치원의 방과 후 과정과 어린이집의 맞춤형 보육에 대한 기대는, 유치원 방과 후 과정과 어린이집 맞춤형 보육의 취지에 맞게 현장의 어려움을 해결하고 보완하여 실수요자 중심으로 이루어져서 학부모가 만족하고 아이가 행복한 필요충분조건에 부합되기를 기대했다. 또한 하루 종일 수업에 노출되어 있는 교사가 지치지 않도록 끊임없는 지원과 관심이 필요하고, 원과 부모, 아이 모두가 만족하는 제도로 개선되기를 기대했다.
본 연구는 현재 시행되고 있는 유아교육·보육정책에 대한 유치원과 어린이집 원장의 현장 적용 사례를 직접 들어보고, 정책에 대한 바람과 기대가 어떠한지 그 의미를 탐색해 봄으로써 정부가 진행하고 있는 정책 추진과정을 재점검하고, 실효성 있는 정책 개발에 조금이나마 기여하고자 한다.
Experiences and expectations of directors of early childhood educational institutes for Early Childhood Education and Child Care Policy.
-Focusing on directors of private kindergartens and private day-care center-
Park Heum Kyung
Department of Early Childhood Education ...
Experiences and expectations of directors of early childhood educational institutes for Early Childhood Education and Child Care Policy.
-Focusing on directors of private kindergartens and private day-care center-
Park Heum Kyung
Department of Early Childhood Education Graduate school of Paichai University Daejeon, Korea (Supervised by Professor Kim, Sook Ryung)
In this study, I have heard about the cases and experiences from the directors of the private kindergartens and the private day-care centers for Early childhood education and Child care policies since the Nuri courses were implemented. And in applying the policy to the field, I tried to understand the positive and negative meanings from the directors and I tried to deeply understand the efforts and expectations of the directors to settle down as effective policies. The topics set up for this study are:
1. From the point of view of the director, what are the experiences of kindergarten and day-care center for Early Childhood Education and Child Care Policy? 2. From the point of view of the director, what are the expectations of kindergartens and day-care center for Early Childhood Education and Child Care policy?
Study participants were selected to 7 directors with over 10 years of experience in kindergarten or day-care center, and study method was conducted using a qualitative method to conduct in-depth individual interviews and group interviews. Between June 2 and October 30, 2017, a total of 19 private interviews and two group interviews were conducted. And research data, such as voice recordings, journal of study participants and journal of researchers, interview diaries, and document data were collected and analyzed.
The results of the study on the experience and expectations of the director of early childhood educational institutes for Early childhood education and childcare policy are as follows.
First, the elements of the director’s experience of the kindergartens and day-care centers for early childhood education and child care policy are made of 4 kinds. (experience in financial support policy for infant education fees and child-care fees, experience in financial accounting, experience in information disclosure, after-school courses in kindergarten and personalized care for day-care center)
As a first element, in relation to the experience in financial support policy for infant education fees and child-care fees, including children who could miss out on educational opportunities due to economic difficulties, all young children and infants can benefit from education without any alienated class. In addition, since 2015, voucher cards using kindergartens and day-care centers have been integrated into the child happiness card, which has made it easier for early childhood educational institutions and parents. Due to use the budget as government has invested a lot of money, the directors wanted to stop private education promotion and they wanted the budget to be used as it was. Also, child-care fees for early childhood education institutions was not increased, and each of them was in trouble.
As a second element, in relation to the experience in financial accounting, The directors wanted to give a period of adaptation to the unfamiliar and burdensome financial accounting and relax the standard of financial audit, and based on the financial accounting law, they wanted to pay attention to the private field by government and solve the difficulties of applying the reality due to the speciality of the private.
As a third element, in relation to the experience in information disclosure, The information disclosure for infant education institutions was easier, faster, and more convenient, but the use of the information by the parents was still small, the directors are want to simplifying the items that were unnecessary, and reducing the workload of teachers.
As a fourth element, in relation to the experience in kindergarten after-school courses and personalized care for day-care center, The directors think that these two policies are policies that are wrapped in different wrappers that eventually taste the same. At a result, teachers are shaken because they can not provide proper education and child-care. And it was found that they were forced to use infants who did not need after-school course or full-day care. In addition, it has become difficult to run due to the reduction of support fund, and it is inevitable to proceed with the after-school course to receive more support fund. Therefore the suffering has become a part of the teachers, and it has appeared as a crisis in the field of early childhood education as a maintenance or abolition situation.
Second, the elements of the director’s expectations of the kindergartens and day-care centers for early childhood education and child care policy are made of 4 kinds (experience in financial support policy for infant education fees and childcare fees, experience in financial accounting, experience in information disclosure, after-school courses in kindergarten and personalized care for day-care center)
As a first element for the expectation in financial support policy for infant education fees and child-care fees, based on the precise purpose of free education, they want to gave the responsibility for parents' duties and rights, and mentioned the need to revive differential support systems based on income. If the differential support system were to be revived, as an alternative to reduce the teacher’s workload and difficulties, it will be used. The directors expect parents to apply themselves, such as the national scholarship system of universities. Also, they were expecting the increase of the support fund to activate the operation.
As a second element for the expectations in financial accounting, although the financial accounting law is good for application, they want to add sections that can recognize and reflect the part of investment in private property. Also, they wanted to support administrative staff for financial accounting management.
As a third element for the expectations in information disclosure, Because teachers are also in charge of administrative work, they should have a plan to increase the utilization of parents. Also, they want that it is necessary to simplify the number of information disclosure sections.
As a fourth element for the expectations of after-school courses in kindergarten and personalized care for day-care center, they are expected to be organized based on actual needs, satisfying the parents and happy the children. Also, they need constant support and attention to keep teachers who are exposed to class all day long from getting tired.
In this study, I have heard about the real application case from directors of kindergarten and day-care center for the current Early Childhood Education and Child Care Policy and investigated the desires and expectations of the policies. Though this, I would like to review the progress made by the Government in the implementation of this policy and it is to contribute to the development of an effective policy.
Topic word: Early Childhood Education and Child Care Policy, Directors of Early childhood educational institutes
Experiences and expectations of directors of early childhood educational institutes for Early Childhood Education and Child Care Policy.
-Focusing on directors of private kindergartens and private day-care center-
Park Heum Kyung
Department of Early Childhood Education Graduate school of Paichai University Daejeon, Korea (Supervised by Professor Kim, Sook Ryung)
In this study, I have heard about the cases and experiences from the directors of the private kindergartens and the private day-care centers for Early childhood education and Child care policies since the Nuri courses were implemented. And in applying the policy to the field, I tried to understand the positive and negative meanings from the directors and I tried to deeply understand the efforts and expectations of the directors to settle down as effective policies. The topics set up for this study are:
1. From the point of view of the director, what are the experiences of kindergarten and day-care center for Early Childhood Education and Child Care Policy? 2. From the point of view of the director, what are the expectations of kindergartens and day-care center for Early Childhood Education and Child Care policy?
Study participants were selected to 7 directors with over 10 years of experience in kindergarten or day-care center, and study method was conducted using a qualitative method to conduct in-depth individual interviews and group interviews. Between June 2 and October 30, 2017, a total of 19 private interviews and two group interviews were conducted. And research data, such as voice recordings, journal of study participants and journal of researchers, interview diaries, and document data were collected and analyzed.
The results of the study on the experience and expectations of the director of early childhood educational institutes for Early childhood education and childcare policy are as follows.
First, the elements of the director’s experience of the kindergartens and day-care centers for early childhood education and child care policy are made of 4 kinds. (experience in financial support policy for infant education fees and child-care fees, experience in financial accounting, experience in information disclosure, after-school courses in kindergarten and personalized care for day-care center)
As a first element, in relation to the experience in financial support policy for infant education fees and child-care fees, including children who could miss out on educational opportunities due to economic difficulties, all young children and infants can benefit from education without any alienated class. In addition, since 2015, voucher cards using kindergartens and day-care centers have been integrated into the child happiness card, which has made it easier for early childhood educational institutions and parents. Due to use the budget as government has invested a lot of money, the directors wanted to stop private education promotion and they wanted the budget to be used as it was. Also, child-care fees for early childhood education institutions was not increased, and each of them was in trouble.
As a second element, in relation to the experience in financial accounting, The directors wanted to give a period of adaptation to the unfamiliar and burdensome financial accounting and relax the standard of financial audit, and based on the financial accounting law, they wanted to pay attention to the private field by government and solve the difficulties of applying the reality due to the speciality of the private.
As a third element, in relation to the experience in information disclosure, The information disclosure for infant education institutions was easier, faster, and more convenient, but the use of the information by the parents was still small, the directors are want to simplifying the items that were unnecessary, and reducing the workload of teachers.
As a fourth element, in relation to the experience in kindergarten after-school courses and personalized care for day-care center, The directors think that these two policies are policies that are wrapped in different wrappers that eventually taste the same. At a result, teachers are shaken because they can not provide proper education and child-care. And it was found that they were forced to use infants who did not need after-school course or full-day care. In addition, it has become difficult to run due to the reduction of support fund, and it is inevitable to proceed with the after-school course to receive more support fund. Therefore the suffering has become a part of the teachers, and it has appeared as a crisis in the field of early childhood education as a maintenance or abolition situation.
Second, the elements of the director’s expectations of the kindergartens and day-care centers for early childhood education and child care policy are made of 4 kinds (experience in financial support policy for infant education fees and childcare fees, experience in financial accounting, experience in information disclosure, after-school courses in kindergarten and personalized care for day-care center)
As a first element for the expectation in financial support policy for infant education fees and child-care fees, based on the precise purpose of free education, they want to gave the responsibility for parents' duties and rights, and mentioned the need to revive differential support systems based on income. If the differential support system were to be revived, as an alternative to reduce the teacher’s workload and difficulties, it will be used. The directors expect parents to apply themselves, such as the national scholarship system of universities. Also, they were expecting the increase of the support fund to activate the operation.
As a second element for the expectations in financial accounting, although the financial accounting law is good for application, they want to add sections that can recognize and reflect the part of investment in private property. Also, they wanted to support administrative staff for financial accounting management.
As a third element for the expectations in information disclosure, Because teachers are also in charge of administrative work, they should have a plan to increase the utilization of parents. Also, they want that it is necessary to simplify the number of information disclosure sections.
As a fourth element for the expectations of after-school courses in kindergarten and personalized care for day-care center, they are expected to be organized based on actual needs, satisfying the parents and happy the children. Also, they need constant support and attention to keep teachers who are exposed to class all day long from getting tired.
In this study, I have heard about the real application case from directors of kindergarten and day-care center for the current Early Childhood Education and Child Care Policy and investigated the desires and expectations of the policies. Though this, I would like to review the progress made by the Government in the implementation of this policy and it is to contribute to the development of an effective policy.
Topic word: Early Childhood Education and Child Care Policy, Directors of Early childhood educational institutes
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