본 연구는 미술과 수학의 통합적 접근이 유아의 공간능력과 창의성 발달에 영향을 미치는지 연구함으로써 미술과 수학의 통합적 접근의 영향을 파악하고, 나아가 효과적인 미술-수학 통합교육방법의 모색에 도움이 되고자 하였다. 본 연구의 대상은 유치원에 재원하고 있는 만 5세 유아 2개 학급으로 각각 25명의 실험집단과 비교집단으로 구성하였다. 연구도구는 홍혜경(2001)이 제작한 유아공간 능력 검사도구와 김영채(2004)의 한국형 TTCT A형을 사용하였다. 연구결과 미술을 통한 수학교육을 실시한 유아들의 공간능력에 미치는 영향은 눈-운동 협응, 형태배경 구별, 위치지각, 공간적 추리, 시각적 기억 및 회상의 다섯 가지 요인 중 눈-운동 협응과 시각적 기억 및 회상에서 유의미한 차이가 나타났다. 창의성 발달은 ...
본 연구는 미술과 수학의 통합적 접근이 유아의 공간능력과 창의성 발달에 영향을 미치는지 연구함으로써 미술과 수학의 통합적 접근의 영향을 파악하고, 나아가 효과적인 미술-수학 통합교육방법의 모색에 도움이 되고자 하였다. 본 연구의 대상은 유치원에 재원하고 있는 만 5세 유아 2개 학급으로 각각 25명의 실험집단과 비교집단으로 구성하였다. 연구도구는 홍혜경(2001)이 제작한 유아공간 능력 검사도구와 김영채(2004)의 한국형 TTCT A형을 사용하였다. 연구결과 미술을 통한 수학교육을 실시한 유아들의 공간능력에 미치는 영향은 눈-운동 협응, 형태배경 구별, 위치지각, 공간적 추리, 시각적 기억 및 회상의 다섯 가지 요인 중 눈-운동 협응과 시각적 기억 및 회상에서 유의미한 차이가 나타났다. 창의성 발달은 정교성을 제외한 유창성, 독창성, 제목의 추상성, 종결에 대한 저항에서 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 이러한 연구결과는 기존의 누리과정을 기초로 한 미술교육과 수학교육의 별도 교육에 비해 통합적 교육이 유아의 공간능력 향상에 효과적이라는 것을 의미하는 것으로 효과적인 유아의 공간능력 발달을 위해서 미술과의 통합교육 등 다양한 통합교육을 적용하는 것이 효과적으로 보인다. 또한 미술과 수학의 통합적 접근에 비해 기하영역의 창의성 발달에 있어서 유용할 가능성을 확인하였다고 하겠다. 미술을 통한 수학교육으로 인한 효과는 이외에도 다양한 영역에서 나타날 수 있기 때문에 동일한 교육방법을 사용하되, 발달영역은 본 연구와 다른 영역의 변화를 연구함으로서 보다 폭넓은 변화를 파악할 수 있도록 연구가 되어야 한다.
본 연구는 미술과 수학의 통합적 접근이 유아의 공간능력과 창의성 발달에 영향을 미치는지 연구함으로써 미술과 수학의 통합적 접근의 영향을 파악하고, 나아가 효과적인 미술-수학 통합교육방법의 모색에 도움이 되고자 하였다. 본 연구의 대상은 유치원에 재원하고 있는 만 5세 유아 2개 학급으로 각각 25명의 실험집단과 비교집단으로 구성하였다. 연구도구는 홍혜경(2001)이 제작한 유아공간 능력 검사도구와 김영채(2004)의 한국형 TTCT A형을 사용하였다. 연구결과 미술을 통한 수학교육을 실시한 유아들의 공간능력에 미치는 영향은 눈-운동 협응, 형태배경 구별, 위치지각, 공간적 추리, 시각적 기억 및 회상의 다섯 가지 요인 중 눈-운동 협응과 시각적 기억 및 회상에서 유의미한 차이가 나타났다. 창의성 발달은 정교성을 제외한 유창성, 독창성, 제목의 추상성, 종결에 대한 저항에서 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 이러한 연구결과는 기존의 누리과정을 기초로 한 미술교육과 수학교육의 별도 교육에 비해 통합적 교육이 유아의 공간능력 향상에 효과적이라는 것을 의미하는 것으로 효과적인 유아의 공간능력 발달을 위해서 미술과의 통합교육 등 다양한 통합교육을 적용하는 것이 효과적으로 보인다. 또한 미술과 수학의 통합적 접근에 비해 기하영역의 창의성 발달에 있어서 유용할 가능성을 확인하였다고 하겠다. 미술을 통한 수학교육으로 인한 효과는 이외에도 다양한 영역에서 나타날 수 있기 때문에 동일한 교육방법을 사용하되, 발달영역은 본 연구와 다른 영역의 변화를 연구함으로서 보다 폭넓은 변화를 파악할 수 있도록 연구가 되어야 한다.
This study was aimed at finding out the effect of integrated approach of Arts and Math by studying the effect of the integrated approach of Arts and Math on children’s development of spatial ability and creativity, and to be of help to find out effective Arts-Math integrated education as well. The s...
This study was aimed at finding out the effect of integrated approach of Arts and Math by studying the effect of the integrated approach of Arts and Math on children’s development of spatial ability and creativity, and to be of help to find out effective Arts-Math integrated education as well. The study was conducted on 5-year-old children in 2 classes, 25 for the experimental and the control group each. The tool was Hong Hye Gyeong (2001)’s Children Spatial Ability Assessment Tool and Kim Yeong Chae (2004)’s Korean TTCT Type A. The result showed that a significant effect on spatial ability of the children who received MathArts education, especially on eye-motion coordination and visual memory and recollection among the five factors, eye-motion coordination, figure-background distinguishment, localization, spatial inference, visual memory and recollection. In terms of creativity development, there was a statistically significant difference in fluency, originality, abstractness of the title, and resistance to end except accuracy. The result indicates that the integrated Math and Art education is more effective in development of children’s spatial ability than the previous art and math education based on Nuri Curriculum, and it seems it is more effective to apply the integrated education with art in development of children’s spatial ability. Moreover, there is higher possibility to creativity development in geometry than the integrated MathArts approach. As the effect of math education through art can be shown in different areas as well, there shall be a study on the effect in other areas using the same educational method to understand more variation.
This study was aimed at finding out the effect of integrated approach of Arts and Math by studying the effect of the integrated approach of Arts and Math on children’s development of spatial ability and creativity, and to be of help to find out effective Arts-Math integrated education as well. The study was conducted on 5-year-old children in 2 classes, 25 for the experimental and the control group each. The tool was Hong Hye Gyeong (2001)’s Children Spatial Ability Assessment Tool and Kim Yeong Chae (2004)’s Korean TTCT Type A. The result showed that a significant effect on spatial ability of the children who received MathArts education, especially on eye-motion coordination and visual memory and recollection among the five factors, eye-motion coordination, figure-background distinguishment, localization, spatial inference, visual memory and recollection. In terms of creativity development, there was a statistically significant difference in fluency, originality, abstractness of the title, and resistance to end except accuracy. The result indicates that the integrated Math and Art education is more effective in development of children’s spatial ability than the previous art and math education based on Nuri Curriculum, and it seems it is more effective to apply the integrated education with art in development of children’s spatial ability. Moreover, there is higher possibility to creativity development in geometry than the integrated MathArts approach. As the effect of math education through art can be shown in different areas as well, there shall be a study on the effect in other areas using the same educational method to understand more variation.
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