개인정보 유출 사고 시 온라인 미디어 노출이 기업 이미지와 시장가치에 미치는 영향 A Study on the Effect of Buzz on Corporate Image and Market Value in Personal Information leakage Incidents원문보기
매년 공공기관, 카드사, 통신사, 의료기관, 인터넷 쇼핑몰 등 개인정보 유출 사고가 끊이지 않고 일어나고 있다. 이러한 개인정보 유출 사고는 개인도 다양한 범죄의 표적이 되어 피해를 입게 되며, 해당 사고 기업 역시 손해배상, 담당자 및 책임자의 법적 처벌, 매출손실, 주가하락, 이미지하락 등의 손실을 얻게 된다. 개인정보 유출과 같은 사회적인 파급력이 강한 사건의 경우 언론의 뉴스 보도뿐만 아니라 소셜 네트워크 서비스(SNS)와 같은 소셜미디어에서의 대중의 언급과 반응도 빠른 속도로 증가하고 확산되며 재생산된다. 그리고 그 영향 역시 뉴스와 비견될 정도로 커졌다. 이에 본 논문에서는 개인정보 유출 사고 발생 시 공신력을 갖고 있는 언론사의 온라인 뉴스미디어와 트위터, 블로그, 카페 등 소셜미디어에 의한 노출빈도가 기업의 이미지와 시장가치에 어떠한 영향을 주는지를 ...
매년 공공기관, 카드사, 통신사, 의료기관, 인터넷 쇼핑몰 등 개인정보 유출 사고가 끊이지 않고 일어나고 있다. 이러한 개인정보 유출 사고는 개인도 다양한 범죄의 표적이 되어 피해를 입게 되며, 해당 사고 기업 역시 손해배상, 담당자 및 책임자의 법적 처벌, 매출손실, 주가하락, 이미지하락 등의 손실을 얻게 된다. 개인정보 유출과 같은 사회적인 파급력이 강한 사건의 경우 언론의 뉴스 보도뿐만 아니라 소셜 네트워크 서비스(SNS)와 같은 소셜미디어에서의 대중의 언급과 반응도 빠른 속도로 증가하고 확산되며 재생산된다. 그리고 그 영향 역시 뉴스와 비견될 정도로 커졌다. 이에 본 논문에서는 개인정보 유출 사고 발생 시 공신력을 갖고 있는 언론사의 온라인 뉴스미디어와 트위터, 블로그, 카페 등 소셜미디어에 의한 노출빈도가 기업의 이미지와 시장가치에 어떠한 영향을 주는지를 소셜데이터 분석을 통해 실증적으로 확인하였다. 연구는 문헌조사와 실증분석으로 실시하였고 문헌조사를 통해 연구의 가설과 연구모형을 설정하였다. 가설검증을 위하여 개인정보 유출 사고 발표일(공시일)을 기준으로 온라인 미디어와 시장가치 데이터를 각각 소셜메트릭스(Social metrics)와 데이터가이드(Data Guide)를 이용하여 수집하였다. 수집한 데이터는 사건연구방법(Event Study)을 사용하여 전처리하였다. 이렇게 전처리 된 데이터를 다중회귀분석을 실시하고 이미지의 매개효과를 검증하였다. 연구 결과 개인정보 유출 사고 발생 시 사고기업의 뉴스미디어 노출은 긍정, 부정의 이미지에 정(+)의 영향을 미치며 주가에는 부(-)의 영향을 미친다. 그리고 소셜미디어의 노출은 중립이미지에는 정(+)의 영향을 미친다. 또 긍정이미지는 주가에 부(-)의 영향을, 중립이미지는 주가에 정(+)의 영향을 미침을 확인하였다. 그리고 이미지의 매개효과 확인 결과 긍정이미지가 뉴스미디어와 주가를 부분매개하였다. 이러한 결과들로 개인정보 유출 사고 시 사고기업에는 소셜미디어보다 뉴스미디어 노출이 이미지와 시장가치에 훨씬 많은 영향을 미침을 확인하였다. 따라서 개인정보 유출 사고 시 사고기업은 온라인 미디어 노출을 피할 수는 없을 것이나 최소화해야 할 것이며 특히 뉴스미디어의 노출을 최소화하여 기업에 대한 부정이미지 형성을 최소화해야 할 것이다. 또한 사고기업의 시장가치는 일반인 주도의 소셜미디어의 노출과는 상관없이 공신력 있는 뉴스미디어에 의해 변화함을 확인하였다. 따라서 뉴스미디어에 노출이 적을수록 주가와 같은 시장가치의 손해를 줄일 수 있을 것이다. 그리고 정보보호기업의 뉴스미디어 노출은 긍정이미지에 정(+)의 영향을 미치며 주가에 부(-)의 영향을 미친다. 그리고 소셜미디어의 노출은 부정, 중립이미지에는 정(+)의 영향을 미치며 주가에는 정(+)의 영향을 미친다. 또 부정이미지는 주가에 정(+)의 영향을 미침을 확인하였다. 그리고 이미지의 매개효과 확인 결과 매개효과는 없는 것으로 검증되었다. 이러한 결과들로 개인정보 유출 사고 시 정보보호기업은 사고기업과는 달리 뉴스미디어보다 소셜미디어 노출이 이미지와 시장가치에 더 많은 영향을 미침을 확인하였다. 개인정보 유출 사고 발생 시 정보보호기업은 단독으로 언급되거나 보도되기 보다는 사고기업, 사고현황과 함께 언급되는 경우가 대부분이다. 따라서 정보보호기업은 독립적으로 긍정, 중립이미지를 형성하려하기 보다는 사고기업, 사고현황과 함께 기업과 제품을 언급하며 부정이미지를 증가시키고 정보보호기업 및 제품에 대한 필요성 인식과 함께 기업에 대한 투자 심리 형성 등 반사이익으로 인한 시장가치를 높이는 방안을 마련해야 할 것이다. 개인정보 유출 사고의 뉴스미디어 노출은 사고기업 뿐만 아니라 정보보호기업에도 부정적인 영향을 미침을 확인하였다. 이는 유출 사고는 사고기업의 문제이기도 하지만 기업에서 사용하던 보안제품과 서비스를 제공한 정보보호기업에도 문제가 있다는 일부 보도와 함께 정보보호기업의 시장가치에 부(-)의 영향을 미치는 것으로 해석할 수 있다. 따라서 정보보호기업 역시 개인정보를 취급하는 기업의 보안을 위하여 최적의 제품과 서비스를 제공하기 위해 노력해야 함을 반증한다고 볼 수 있다. 개인정보 유출 사고 발생에 따른 사고기업과 관련 기업인 정보보호기업의 주가변동에 관한 연구는 지속되어 왔다. 그러나 본 연구는 여기에서 더 나아가 소셜데이터 분석으로 사고 발생 시 온라인에서의 언론과 대중의 반응을 실증적으로 분석하였고 이러한 반응이 시장가치에 미치는 영향을 분석하여 기존 선행연구에서 수행하지 않았던 새로운 시도를 했다는 의의를 갖는다. 또한 재무 연구에 주로 사용되던 사건연구방법(Event Study)의 비정상수익률 추정모형 중 평균조정수익률모형을 소셜데이터 분석에 차용하여 개인정보 유출 사고 발생의 사건(event)에 대하여 온라인 미디어의 노출빈도와 감성의 비정상적인 증감률 추정을 하는 새로운 시도를 했다는 의의를 갖는다. 그러나 본 연구를 수행함에 있어 분석을 위한 표본이 충분하지 않았다는 점과 상용화된 소셜 분석툴에 따라 수집 모델과 구축되어 있는 사전이 달라 분석결과가 다를 수 있다는 점, 그리고 연구모형의 각 하위변수를 추가로 선정하여 다양한 인과관계와 영향을 연구할 필요가 있음은 한계점으로 볼 수 있다.
키워드: 개인정보 유출, 미디어, 이미지, 시장가치, 소셜분석, 버즈
매년 공공기관, 카드사, 통신사, 의료기관, 인터넷 쇼핑몰 등 개인정보 유출 사고가 끊이지 않고 일어나고 있다. 이러한 개인정보 유출 사고는 개인도 다양한 범죄의 표적이 되어 피해를 입게 되며, 해당 사고 기업 역시 손해배상, 담당자 및 책임자의 법적 처벌, 매출손실, 주가하락, 이미지하락 등의 손실을 얻게 된다. 개인정보 유출과 같은 사회적인 파급력이 강한 사건의 경우 언론의 뉴스 보도뿐만 아니라 소셜 네트워크 서비스(SNS)와 같은 소셜미디어에서의 대중의 언급과 반응도 빠른 속도로 증가하고 확산되며 재생산된다. 그리고 그 영향 역시 뉴스와 비견될 정도로 커졌다. 이에 본 논문에서는 개인정보 유출 사고 발생 시 공신력을 갖고 있는 언론사의 온라인 뉴스미디어와 트위터, 블로그, 카페 등 소셜미디어에 의한 노출빈도가 기업의 이미지와 시장가치에 어떠한 영향을 주는지를 소셜데이터 분석을 통해 실증적으로 확인하였다. 연구는 문헌조사와 실증분석으로 실시하였고 문헌조사를 통해 연구의 가설과 연구모형을 설정하였다. 가설검증을 위하여 개인정보 유출 사고 발표일(공시일)을 기준으로 온라인 미디어와 시장가치 데이터를 각각 소셜메트릭스(Social metrics)와 데이터가이드(Data Guide)를 이용하여 수집하였다. 수집한 데이터는 사건연구방법(Event Study)을 사용하여 전처리하였다. 이렇게 전처리 된 데이터를 다중회귀분석을 실시하고 이미지의 매개효과를 검증하였다. 연구 결과 개인정보 유출 사고 발생 시 사고기업의 뉴스미디어 노출은 긍정, 부정의 이미지에 정(+)의 영향을 미치며 주가에는 부(-)의 영향을 미친다. 그리고 소셜미디어의 노출은 중립이미지에는 정(+)의 영향을 미친다. 또 긍정이미지는 주가에 부(-)의 영향을, 중립이미지는 주가에 정(+)의 영향을 미침을 확인하였다. 그리고 이미지의 매개효과 확인 결과 긍정이미지가 뉴스미디어와 주가를 부분매개하였다. 이러한 결과들로 개인정보 유출 사고 시 사고기업에는 소셜미디어보다 뉴스미디어 노출이 이미지와 시장가치에 훨씬 많은 영향을 미침을 확인하였다. 따라서 개인정보 유출 사고 시 사고기업은 온라인 미디어 노출을 피할 수는 없을 것이나 최소화해야 할 것이며 특히 뉴스미디어의 노출을 최소화하여 기업에 대한 부정이미지 형성을 최소화해야 할 것이다. 또한 사고기업의 시장가치는 일반인 주도의 소셜미디어의 노출과는 상관없이 공신력 있는 뉴스미디어에 의해 변화함을 확인하였다. 따라서 뉴스미디어에 노출이 적을수록 주가와 같은 시장가치의 손해를 줄일 수 있을 것이다. 그리고 정보보호기업의 뉴스미디어 노출은 긍정이미지에 정(+)의 영향을 미치며 주가에 부(-)의 영향을 미친다. 그리고 소셜미디어의 노출은 부정, 중립이미지에는 정(+)의 영향을 미치며 주가에는 정(+)의 영향을 미친다. 또 부정이미지는 주가에 정(+)의 영향을 미침을 확인하였다. 그리고 이미지의 매개효과 확인 결과 매개효과는 없는 것으로 검증되었다. 이러한 결과들로 개인정보 유출 사고 시 정보보호기업은 사고기업과는 달리 뉴스미디어보다 소셜미디어 노출이 이미지와 시장가치에 더 많은 영향을 미침을 확인하였다. 개인정보 유출 사고 발생 시 정보보호기업은 단독으로 언급되거나 보도되기 보다는 사고기업, 사고현황과 함께 언급되는 경우가 대부분이다. 따라서 정보보호기업은 독립적으로 긍정, 중립이미지를 형성하려하기 보다는 사고기업, 사고현황과 함께 기업과 제품을 언급하며 부정이미지를 증가시키고 정보보호기업 및 제품에 대한 필요성 인식과 함께 기업에 대한 투자 심리 형성 등 반사이익으로 인한 시장가치를 높이는 방안을 마련해야 할 것이다. 개인정보 유출 사고의 뉴스미디어 노출은 사고기업 뿐만 아니라 정보보호기업에도 부정적인 영향을 미침을 확인하였다. 이는 유출 사고는 사고기업의 문제이기도 하지만 기업에서 사용하던 보안제품과 서비스를 제공한 정보보호기업에도 문제가 있다는 일부 보도와 함께 정보보호기업의 시장가치에 부(-)의 영향을 미치는 것으로 해석할 수 있다. 따라서 정보보호기업 역시 개인정보를 취급하는 기업의 보안을 위하여 최적의 제품과 서비스를 제공하기 위해 노력해야 함을 반증한다고 볼 수 있다. 개인정보 유출 사고 발생에 따른 사고기업과 관련 기업인 정보보호기업의 주가변동에 관한 연구는 지속되어 왔다. 그러나 본 연구는 여기에서 더 나아가 소셜데이터 분석으로 사고 발생 시 온라인에서의 언론과 대중의 반응을 실증적으로 분석하였고 이러한 반응이 시장가치에 미치는 영향을 분석하여 기존 선행연구에서 수행하지 않았던 새로운 시도를 했다는 의의를 갖는다. 또한 재무 연구에 주로 사용되던 사건연구방법(Event Study)의 비정상수익률 추정모형 중 평균조정수익률모형을 소셜데이터 분석에 차용하여 개인정보 유출 사고 발생의 사건(event)에 대하여 온라인 미디어의 노출빈도와 감성의 비정상적인 증감률 추정을 하는 새로운 시도를 했다는 의의를 갖는다. 그러나 본 연구를 수행함에 있어 분석을 위한 표본이 충분하지 않았다는 점과 상용화된 소셜 분석툴에 따라 수집 모델과 구축되어 있는 사전이 달라 분석결과가 다를 수 있다는 점, 그리고 연구모형의 각 하위변수를 추가로 선정하여 다양한 인과관계와 영향을 연구할 필요가 있음은 한계점으로 볼 수 있다.
Every year, large and small personal information leakage incidents are constantly going on such as public institution, Card Company, Telecommunication Company, Medical institutions, on-line shopping mall. In the event of personal information leakage, the parties will become a target of various crime...
Every year, large and small personal information leakage incidents are constantly going on such as public institution, Card Company, Telecommunication Company, Medical institutions, on-line shopping mall. In the event of personal information leakage, the parties will become a target of various crimes and will suffer damage. When personal information leakage incident occurs companies in that incident will also suffer losses such as compensation for damages, legal penalties for person in charge and managers, loss of revenue, declines in stock prices, image declines. In the case of strong social impacts such as personal information leakage, public comment and response in social media such as social network service (SNS) as well as news reports of the media are rapidly increasing, spreading and reproducing. And the influence was also big enough to be compared with news. So In this paper, I investigate how the frequency of exposure (buzz) by social media such as online news media of the press which has the public confidence, twitter, blog, and cafe affect the corporate image and market value when personal information leakage accident occurs by social data analysis. The research was conducted through literature review and empirical analysis, and hypotheses of the research and research model were set up through literature review. In order to verify the hypothesis, online media and market value data were collected using the ‘Social Metrics’ and the ‘Data Guide’ on the basis of the date of disclosure of personal information leakage incident (public notice date). The collected raw data were handled using the ‘Event Study’ method. These data were analyzed by multiple regression model and verified the mediator effect of image. As a result, in personal information leakage, the buzz of the news media of incident company has a significant positive (+) effect on positive/negative image, and the buzz of social media has a significant positive (+) effect on neutral image. And the buzz of news media has a significant negative (-) effect on stock prices. Positive image has a significant negative (-) effect on stock prices but neutral image has a significant positive (+) effect on stock prices. And as a result of analyzing the mediator effect of image, positive image has partially mediated the news media and stock prices. These results show that buzz to news media has a greater impact on image and market value than social media in case of personal information leakage. Therefore, in the event of personal information leakage incident, the relevant company will not be able to avoid exposure to online media but have to be minimize it. In particular, it is necessary to minimize the buzz of news media to minimize negative image formation. Also it is analyzed that market value of an incident company in personal information leakage incident changed by credible news media regardless of the buzz of public-led social media. Therefore, the less buzz to news media, the less market value losses such as stock prices would be able to reduce. And, in personal information leakage, the buzz of the news media of information security company has a significant positive (+) effect on positive image and has a significant negative (-) effect on stock prices. And the buzz of social media has a significant positive (+) effect on negative/neutral image, and has a significant positive (+) effect on stock prices. Negative image has a significant positive (+) effect on stock prices. And then, as a result of analyzing the mediator effect of image, it was verified that the mediator effect was not present. These results show that buzz of the information security company to social media has a greater impact on image and market value than news media, unlike incident companies in case of personal information leakage. In the event of personal information leakage, information security companies are mostly not mentioned or reported alone but with incident company and incident rather. Therefore, it is necessary for the information security company to increase the negative image by mentioning the company and product together with the incident company, incident situation, rather than trying to form a positive and neutral image independently. In addition, the information security company should prepare a plan to raise the market value due to the reflection profits such as the recognition of the need for information security companies and products and the formation of investment psychology for the companies. It was confirmed that the news media buzz of personal information leakage incidents negatively affects not only incident companies but also information security companies. Although the leakage is a matter of incidents company, but some reports that there is also a problem in the information security company providing the security products and services has a negative (-) effect in market value of the information security company. Therefore it can be seen that information security companies disprove that they must strive to provide optimal products and services for the security of corporate dealing with personal information.
keyword: personal information leakage, media, image, social analysis, buzz
Every year, large and small personal information leakage incidents are constantly going on such as public institution, Card Company, Telecommunication Company, Medical institutions, on-line shopping mall. In the event of personal information leakage, the parties will become a target of various crimes and will suffer damage. When personal information leakage incident occurs companies in that incident will also suffer losses such as compensation for damages, legal penalties for person in charge and managers, loss of revenue, declines in stock prices, image declines. In the case of strong social impacts such as personal information leakage, public comment and response in social media such as social network service (SNS) as well as news reports of the media are rapidly increasing, spreading and reproducing. And the influence was also big enough to be compared with news. So In this paper, I investigate how the frequency of exposure (buzz) by social media such as online news media of the press which has the public confidence, twitter, blog, and cafe affect the corporate image and market value when personal information leakage accident occurs by social data analysis. The research was conducted through literature review and empirical analysis, and hypotheses of the research and research model were set up through literature review. In order to verify the hypothesis, online media and market value data were collected using the ‘Social Metrics’ and the ‘Data Guide’ on the basis of the date of disclosure of personal information leakage incident (public notice date). The collected raw data were handled using the ‘Event Study’ method. These data were analyzed by multiple regression model and verified the mediator effect of image. As a result, in personal information leakage, the buzz of the news media of incident company has a significant positive (+) effect on positive/negative image, and the buzz of social media has a significant positive (+) effect on neutral image. And the buzz of news media has a significant negative (-) effect on stock prices. Positive image has a significant negative (-) effect on stock prices but neutral image has a significant positive (+) effect on stock prices. And as a result of analyzing the mediator effect of image, positive image has partially mediated the news media and stock prices. These results show that buzz to news media has a greater impact on image and market value than social media in case of personal information leakage. Therefore, in the event of personal information leakage incident, the relevant company will not be able to avoid exposure to online media but have to be minimize it. In particular, it is necessary to minimize the buzz of news media to minimize negative image formation. Also it is analyzed that market value of an incident company in personal information leakage incident changed by credible news media regardless of the buzz of public-led social media. Therefore, the less buzz to news media, the less market value losses such as stock prices would be able to reduce. And, in personal information leakage, the buzz of the news media of information security company has a significant positive (+) effect on positive image and has a significant negative (-) effect on stock prices. And the buzz of social media has a significant positive (+) effect on negative/neutral image, and has a significant positive (+) effect on stock prices. Negative image has a significant positive (+) effect on stock prices. And then, as a result of analyzing the mediator effect of image, it was verified that the mediator effect was not present. These results show that buzz of the information security company to social media has a greater impact on image and market value than news media, unlike incident companies in case of personal information leakage. In the event of personal information leakage, information security companies are mostly not mentioned or reported alone but with incident company and incident rather. Therefore, it is necessary for the information security company to increase the negative image by mentioning the company and product together with the incident company, incident situation, rather than trying to form a positive and neutral image independently. In addition, the information security company should prepare a plan to raise the market value due to the reflection profits such as the recognition of the need for information security companies and products and the formation of investment psychology for the companies. It was confirmed that the news media buzz of personal information leakage incidents negatively affects not only incident companies but also information security companies. Although the leakage is a matter of incidents company, but some reports that there is also a problem in the information security company providing the security products and services has a negative (-) effect in market value of the information security company. Therefore it can be seen that information security companies disprove that they must strive to provide optimal products and services for the security of corporate dealing with personal information.
keyword: personal information leakage, media, image, social analysis, buzz
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.