스타트업 기업의 리더십 유형이 혁신행동에 미치는 영향 : 임파워먼트의 매개효과를 중심으로 The effect of innovation behavior by leadership type of startup company : focusing on mediation effect of empowerment원문보기
급변하는 기업의 경영환경에서 스타트업 기업이 지속적인 경쟁우위를 확보하기 위해서는 상사의 리더십을 통해 조직 구성원들에게 임파워먼트를 시킴으로서 조직 구성원들의 혁신행동에 대한 자발적인 참여가 이루어져야 한다. 더불어 혁신의 중요성을 인지하고 혁신에 대해 필요한 행동을 유도함으로서 개인 스스로 문제 및 변화에 대한 필요성을 인식하고, 변화의 과정을 주도해야 한다. 따라서 혁신을 통해서 기업의 경쟁력을 높이고, 장기적으로 혁신행동을 이끌어 낼 수 있도록 관리하는 방식을 통해 변화의 필요성이 제기되는 시점이다. 본 논문에서는 ...
급변하는 기업의 경영환경에서 스타트업 기업이 지속적인 경쟁우위를 확보하기 위해서는 상사의 리더십을 통해 조직 구성원들에게 임파워먼트를 시킴으로서 조직 구성원들의 혁신행동에 대한 자발적인 참여가 이루어져야 한다. 더불어 혁신의 중요성을 인지하고 혁신에 대해 필요한 행동을 유도함으로서 개인 스스로 문제 및 변화에 대한 필요성을 인식하고, 변화의 과정을 주도해야 한다. 따라서 혁신을 통해서 기업의 경쟁력을 높이고, 장기적으로 혁신행동을 이끌어 낼 수 있도록 관리하는 방식을 통해 변화의 필요성이 제기되는 시점이다. 본 논문에서는 거래적 리더십과 임파워먼트의 관계, 변혁적 리더십과 임파워먼트의 관계, 임파워먼트와 혁신행동의 관계, 마지막으로 거래적 리더십과 혁신행동의 관계에서 임파워먼트의 매개효과가 있는지, 변혁적 리더십과 혁신행동의 관계에서 임파워먼트의 매개 효과가 있는지를 검증해 보고자 한다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해서 서울, 인천, 경기 지역에 소재한 스타 트업 기업의 조직 구성원들을 대상으로 오프라인과 온라인 설문조사를 병행하였다. 총 250부의 설문을 받았으나, 이 중 주요 문항에 대해 응답이 없거나, 전반적으로 누락이 심한 경우 또는 반복적인 응답이 심한 경우 등을 제외한 나머지 총 195부를 회수하여 분석에 사용하였다. 본 연구의 요인분석결과 거래적 리더십은 조건적 보상, 예외에 의한 관리를 2개 요인으로 분류되었고, 변혁적 리더십은 카리스마, 개별적 배려, 지적자극, 고무적 리더십을 4개 요인으로 분류하였다. 임파워먼트는 과업의미성, 역할수행능력, 자기결정력, 영향력을 4개 요인으로 분류되었고, 혁신행동은 아이디어 개발, 아이디어 홍보, 아이디어 실행을 3개 요인으로 분류하였다. 연구결과를 구체적으로 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 거래적 리더십과 임파워먼트의 관계에서 거래적 리더십의 조건적 보상은 임파워먼트의 과업의미성, 자기결정력, 영향력에 정(+)의 영향을 미치며, 예외에 의한 관리는 임파워먼트의 4개 요인 모두 유의하지 않았다. 따라서 가설 H1-1, H1-3, H1-4는 부분채택이며, 가설 H1-2는 기각되었다. 둘째, 변혁적 리더십과 임파워먼트의 관계에서 변혁적 리더십의 카리스마는 임파워먼트의 과업의미성과 영향력에 정(+)의 영향을 미치며, 변혁적 리더십의 개별적 배려는 임파워먼트의 과업의미성, 자기결정력에 정(+)의 영향을 미친다. 또한 변혁적 리더십의 지적자극은 임파워먼트의 영향력에만 정(+)의 영향을 미치며, 변혁적 리더십의 고무적 리더십은 임파워먼트의 자기결정력과 영향력에 정(+)의 영향을 미친다. 따라서 가설 H2-1, H2-3, H2-4는 부분채택이며, 가설 H2-2는 기각되었다. 셋째, 임파워먼트와 혁신행동의 관계에서 임파워먼트의 과업의미성은 혁신행동의 아이디어 홍보에만 정(+)의 영향을 미치며, 임파워먼트의 역할수행능력과 영향력은 혁신행동의 아이디어 개발, 아이디어 홍보, 아이디어 실행에 모두 정(+)의 영향을 미친다. 또한 임파워먼트의 자기결정력은 혁신행동의 아이디어 개발에만 정(+)의 영향을 미친다. 따라서 가설 H3-1, H3-2, H3-3은 부분채택되었다. 넷째, 임파워먼트의 매개효과에서 임파워먼트는 거래적 리더십과 혁신 행동의 관계, 변혁적 리더십과 혁신행동의 관계에서도 유의한 매개효과를 갖는 것으로 판단된다. 따라서 가설 H4-1, H4-2는 채택되었다. 이러한 분석 결과를 토대로 본 논문의 시사점을 다음과 같이 제시하고자 한다. 첫째, 본 연구 결과를 보면 조직 구성원들에게는 변혁적 리더십 특성도 중요하지만, 명확한 목표의 제시, 성과에 대한 적절한 보상을 하는 거래적 리더십 특성이 오히려 조직 구성원들을 더욱 분발하게 하며, 성취동기를 이끌어내는데 여전히 도움이 되고 있다. 둘째, 임파워먼트의 역할수행능력을 제외한 나머지 요인들은 거래적 리더십과 변혁적 리더십 모두로부터 대체로 유의한 영향을 받고 있는 것으로 나타났다. 따라서 본 연구의 결과를 통해 거래적 리더십과 변혁적 리더십 중에서 어느 한쪽에 취중하기 보다는 임파워할 상황에 따라 유연하게 조건적 보상 및 카리스마, 개별적 배려, 지적자극, 고무적 리더십을 고려하면서 활용하는 것이 필요하다는 점을 제공하고 있다. 셋째, 조직 구성원들의 과업의미성, 역할수행능력, 자기결정력, 영향력에 대한 인식을 제고할 수 있도록 환경을 조성하여 경험하게 하고, 혁신행동을 촉진할 필요가 있다. 따라서 경영관리 방식 차원의 방안뿐만 아니라, 조직 구성원들의 내적 동기를 이해하며 유발할 수 있는 방안이 강구되어야 할 필요가 있다.
급변하는 기업의 경영환경에서 스타트업 기업이 지속적인 경쟁우위를 확보하기 위해서는 상사의 리더십을 통해 조직 구성원들에게 임파워먼트를 시킴으로서 조직 구성원들의 혁신행동에 대한 자발적인 참여가 이루어져야 한다. 더불어 혁신의 중요성을 인지하고 혁신에 대해 필요한 행동을 유도함으로서 개인 스스로 문제 및 변화에 대한 필요성을 인식하고, 변화의 과정을 주도해야 한다. 따라서 혁신을 통해서 기업의 경쟁력을 높이고, 장기적으로 혁신행동을 이끌어 낼 수 있도록 관리하는 방식을 통해 변화의 필요성이 제기되는 시점이다. 본 논문에서는 거래적 리더십과 임파워먼트의 관계, 변혁적 리더십과 임파워먼트의 관계, 임파워먼트와 혁신행동의 관계, 마지막으로 거래적 리더십과 혁신행동의 관계에서 임파워먼트의 매개효과가 있는지, 변혁적 리더십과 혁신행동의 관계에서 임파워먼트의 매개 효과가 있는지를 검증해 보고자 한다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해서 서울, 인천, 경기 지역에 소재한 스타 트업 기업의 조직 구성원들을 대상으로 오프라인과 온라인 설문조사를 병행하였다. 총 250부의 설문을 받았으나, 이 중 주요 문항에 대해 응답이 없거나, 전반적으로 누락이 심한 경우 또는 반복적인 응답이 심한 경우 등을 제외한 나머지 총 195부를 회수하여 분석에 사용하였다. 본 연구의 요인분석결과 거래적 리더십은 조건적 보상, 예외에 의한 관리를 2개 요인으로 분류되었고, 변혁적 리더십은 카리스마, 개별적 배려, 지적자극, 고무적 리더십을 4개 요인으로 분류하였다. 임파워먼트는 과업의미성, 역할수행능력, 자기결정력, 영향력을 4개 요인으로 분류되었고, 혁신행동은 아이디어 개발, 아이디어 홍보, 아이디어 실행을 3개 요인으로 분류하였다. 연구결과를 구체적으로 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 거래적 리더십과 임파워먼트의 관계에서 거래적 리더십의 조건적 보상은 임파워먼트의 과업의미성, 자기결정력, 영향력에 정(+)의 영향을 미치며, 예외에 의한 관리는 임파워먼트의 4개 요인 모두 유의하지 않았다. 따라서 가설 H1-1, H1-3, H1-4는 부분채택이며, 가설 H1-2는 기각되었다. 둘째, 변혁적 리더십과 임파워먼트의 관계에서 변혁적 리더십의 카리스마는 임파워먼트의 과업의미성과 영향력에 정(+)의 영향을 미치며, 변혁적 리더십의 개별적 배려는 임파워먼트의 과업의미성, 자기결정력에 정(+)의 영향을 미친다. 또한 변혁적 리더십의 지적자극은 임파워먼트의 영향력에만 정(+)의 영향을 미치며, 변혁적 리더십의 고무적 리더십은 임파워먼트의 자기결정력과 영향력에 정(+)의 영향을 미친다. 따라서 가설 H2-1, H2-3, H2-4는 부분채택이며, 가설 H2-2는 기각되었다. 셋째, 임파워먼트와 혁신행동의 관계에서 임파워먼트의 과업의미성은 혁신행동의 아이디어 홍보에만 정(+)의 영향을 미치며, 임파워먼트의 역할수행능력과 영향력은 혁신행동의 아이디어 개발, 아이디어 홍보, 아이디어 실행에 모두 정(+)의 영향을 미친다. 또한 임파워먼트의 자기결정력은 혁신행동의 아이디어 개발에만 정(+)의 영향을 미친다. 따라서 가설 H3-1, H3-2, H3-3은 부분채택되었다. 넷째, 임파워먼트의 매개효과에서 임파워먼트는 거래적 리더십과 혁신 행동의 관계, 변혁적 리더십과 혁신행동의 관계에서도 유의한 매개효과를 갖는 것으로 판단된다. 따라서 가설 H4-1, H4-2는 채택되었다. 이러한 분석 결과를 토대로 본 논문의 시사점을 다음과 같이 제시하고자 한다. 첫째, 본 연구 결과를 보면 조직 구성원들에게는 변혁적 리더십 특성도 중요하지만, 명확한 목표의 제시, 성과에 대한 적절한 보상을 하는 거래적 리더십 특성이 오히려 조직 구성원들을 더욱 분발하게 하며, 성취동기를 이끌어내는데 여전히 도움이 되고 있다. 둘째, 임파워먼트의 역할수행능력을 제외한 나머지 요인들은 거래적 리더십과 변혁적 리더십 모두로부터 대체로 유의한 영향을 받고 있는 것으로 나타났다. 따라서 본 연구의 결과를 통해 거래적 리더십과 변혁적 리더십 중에서 어느 한쪽에 취중하기 보다는 임파워할 상황에 따라 유연하게 조건적 보상 및 카리스마, 개별적 배려, 지적자극, 고무적 리더십을 고려하면서 활용하는 것이 필요하다는 점을 제공하고 있다. 셋째, 조직 구성원들의 과업의미성, 역할수행능력, 자기결정력, 영향력에 대한 인식을 제고할 수 있도록 환경을 조성하여 경험하게 하고, 혁신행동을 촉진할 필요가 있다. 따라서 경영관리 방식 차원의 방안뿐만 아니라, 조직 구성원들의 내적 동기를 이해하며 유발할 수 있는 방안이 강구되어야 할 필요가 있다.
In order for a start-up company to continuously secure the competitive edge under the drastically changing management environment, empowerment is made to the constituents of the organization through the leader of the leader in a way of enticing voluntary participation on the innovative behavior for ...
In order for a start-up company to continuously secure the competitive edge under the drastically changing management environment, empowerment is made to the constituents of the organization through the leader of the leader in a way of enticing voluntary participation on the innovative behavior for the constituents of the organization. In addition, by realizing the importance of innovation and enticing the required behavior on innovation, individuals should realize the need on the issue and change and lead the process of change. Therefore, this is time to require the changes by the method of management to lead the long-term innovative behavior and enhancing the corporate competitiveness through the innovation. Under this thesis, this is to contemplate for the impact of transactional leadership and transformational leadership on the relationship of empowerment, impact on the relationship of empowerment and innovative behavior, lastly, the relationship between the innovative behavior for the transactional leadership and transformational leadership for empowerment with respect to the mediated effect. In order to accomplish the purpose of this study, off-line and online questionnaire survey was simultaneously carried out on the subjects of constituents of organization of start-up enterprises located in the Seoul, Incheon and Gyeonggi area. A total of 250 questionnaires were received, and a total of 195 copies were recovered with the exception of the cases with no response to the main questions, severely omitting in general, or cases of severe repetitive answers. As a result of analyzing the factors of this study, the transactional leadership was classified for 2 factors of conditional compensation and management by exception, and the transformational leadership was classified for 4 factors of charisma individual consideration, intellectual stipulation and inspirational leadership. The empowerment was classified for 4 factors of task commitment, role performance capability, self-determination and impact and the innovative behavior was classified for 3 factors of idea development, idea publicity and idea implementation. The details of the result of this study are shown as follows. First, under the relationship of the transactional leadership and empowerment, the conditional compensation of the transactional leadership influences positively (+) on the task commitment, self-determination and impact, and the management by the exception was not important to all 4 factors of the empowerment. Therefore, hypotheses H1-1, H1-3, and H1-4 were partial selection and hypothesis H1-2 was dismissed. Second, under the relationship of the transformational leadership and empowerment, the charisma influences positively (+) on the task commitment and impact of empowerment, and the individual consideration influences positively (+) to the task commitment and self-determination. In addition, the intellectual stimulation influences positively (+) only on the impact and the inspirational leadership influences positively (+) on the self-determination and impact. Therefore, hypotheses H2-1, H2-3, and H2-4 are partial selection and hypothesis H2-2 is dismissed. Third, under the relationship of empowerment and innovative behavior, the empowerment and task commitment influence positively (+) only on the idea publicity, and the role performance capability and impact influence positively (+) on idea development, idea publicity and idea implementation of the innovative behavior. In addition, the self-determination influences the impact of positive (+) only for the idea development. Therefore, hypotheses H3-1, H3-2, are H3-3 partially selected. And, fourth, in the mediated effect of empowerment, empowerment is considered to have the important mediated effect in the relationship of transactional leadership and, relationship of innovative behavior, and transformational leadership and innovation behavior. Therefore, hypotheses H4-1 and H4-2 are selected. Based on such an analysis result, the indication for this thesis is presented as follows. First, looking into the result of this study, the characteristics of the transformational leadership is important to the constituents of organization, but the characteristics of the transactional leader that presents clear goal and provides appropriate compensation for the outcome would be more helpful to bring out the motivation by even harder endeavors from the constituents of organization. Second, the factors excluding the role performance capability factors of empowerment are shown to be influenced in general from both transactional leadership and transformational leadership. Therefore, rather taking any one from the transactional leadership and transformational leadership through the result of this study, it provides the point that it is required to facilitate in consideration of conditional compensation, charisma, individual consideration, intellectual stimulation, and inspirational leadership flexibly to meet the situation to empower. And, third, there is a need to build up the environment to experience and promote the innovative behavior to enhance the perception on task commitment, role performance capability, self-determination, impact and the like of the constituents of organization. Therefore, it needs to seek for plans to understand and stimulate the inner motivation of constituents of organizations as well as the plan for the management method level.
In order for a start-up company to continuously secure the competitive edge under the drastically changing management environment, empowerment is made to the constituents of the organization through the leader of the leader in a way of enticing voluntary participation on the innovative behavior for the constituents of the organization. In addition, by realizing the importance of innovation and enticing the required behavior on innovation, individuals should realize the need on the issue and change and lead the process of change. Therefore, this is time to require the changes by the method of management to lead the long-term innovative behavior and enhancing the corporate competitiveness through the innovation. Under this thesis, this is to contemplate for the impact of transactional leadership and transformational leadership on the relationship of empowerment, impact on the relationship of empowerment and innovative behavior, lastly, the relationship between the innovative behavior for the transactional leadership and transformational leadership for empowerment with respect to the mediated effect. In order to accomplish the purpose of this study, off-line and online questionnaire survey was simultaneously carried out on the subjects of constituents of organization of start-up enterprises located in the Seoul, Incheon and Gyeonggi area. A total of 250 questionnaires were received, and a total of 195 copies were recovered with the exception of the cases with no response to the main questions, severely omitting in general, or cases of severe repetitive answers. As a result of analyzing the factors of this study, the transactional leadership was classified for 2 factors of conditional compensation and management by exception, and the transformational leadership was classified for 4 factors of charisma individual consideration, intellectual stipulation and inspirational leadership. The empowerment was classified for 4 factors of task commitment, role performance capability, self-determination and impact and the innovative behavior was classified for 3 factors of idea development, idea publicity and idea implementation. The details of the result of this study are shown as follows. First, under the relationship of the transactional leadership and empowerment, the conditional compensation of the transactional leadership influences positively (+) on the task commitment, self-determination and impact, and the management by the exception was not important to all 4 factors of the empowerment. Therefore, hypotheses H1-1, H1-3, and H1-4 were partial selection and hypothesis H1-2 was dismissed. Second, under the relationship of the transformational leadership and empowerment, the charisma influences positively (+) on the task commitment and impact of empowerment, and the individual consideration influences positively (+) to the task commitment and self-determination. In addition, the intellectual stimulation influences positively (+) only on the impact and the inspirational leadership influences positively (+) on the self-determination and impact. Therefore, hypotheses H2-1, H2-3, and H2-4 are partial selection and hypothesis H2-2 is dismissed. Third, under the relationship of empowerment and innovative behavior, the empowerment and task commitment influence positively (+) only on the idea publicity, and the role performance capability and impact influence positively (+) on idea development, idea publicity and idea implementation of the innovative behavior. In addition, the self-determination influences the impact of positive (+) only for the idea development. Therefore, hypotheses H3-1, H3-2, are H3-3 partially selected. And, fourth, in the mediated effect of empowerment, empowerment is considered to have the important mediated effect in the relationship of transactional leadership and, relationship of innovative behavior, and transformational leadership and innovation behavior. Therefore, hypotheses H4-1 and H4-2 are selected. Based on such an analysis result, the indication for this thesis is presented as follows. First, looking into the result of this study, the characteristics of the transformational leadership is important to the constituents of organization, but the characteristics of the transactional leader that presents clear goal and provides appropriate compensation for the outcome would be more helpful to bring out the motivation by even harder endeavors from the constituents of organization. Second, the factors excluding the role performance capability factors of empowerment are shown to be influenced in general from both transactional leadership and transformational leadership. Therefore, rather taking any one from the transactional leadership and transformational leadership through the result of this study, it provides the point that it is required to facilitate in consideration of conditional compensation, charisma, individual consideration, intellectual stimulation, and inspirational leadership flexibly to meet the situation to empower. And, third, there is a need to build up the environment to experience and promote the innovative behavior to enhance the perception on task commitment, role performance capability, self-determination, impact and the like of the constituents of organization. Therefore, it needs to seek for plans to understand and stimulate the inner motivation of constituents of organizations as well as the plan for the management method level.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.