박물관은 교육의 양적 성장에서 질적 성장으로 나아가기 위한 과정에서 박물관 일회교육프로그램의 문제점에 대한 대안으로 연속교육프로그램을 제시하였다. 이러한 박물관교육의 변화와 더불어 주5일 수업제, 자유학기제 시행 등의 교육부 정책에 따라 연속교육프로그램의 필요성은 더욱 커지게 되었다. 본 연구는 이러한 질 높은 연속교육프로그램에 대한 사례를 연구하여 활성화 할 목적으로 국내 박물관의 연속교육프로그램에 대한 현황을 조사하였다. 그 중 연속...
박물관은 교육의 양적 성장에서 질적 성장으로 나아가기 위한 과정에서 박물관 일회교육프로그램의 문제점에 대한 대안으로 연속교육프로그램을 제시하였다. 이러한 박물관교육의 변화와 더불어 주5일 수업제, 자유학기제 시행 등의 교육부 정책에 따라 연속교육프로그램의 필요성은 더욱 커지게 되었다. 본 연구는 이러한 질 높은 연속교육프로그램에 대한 사례를 연구하여 활성화 할 목적으로 국내 박물관의 연속교육프로그램에 대한 현황을 조사하였다. 그 중 연속교육프로그램으로 운영되는 교육의 수가 많고 운영이 잘 되고 있는 박물관인 국립중앙박물관과 국립민속박물관의 사례를 Caston의 박물관교육의 요소를 통하여 분석하였으며, 참가자 면담도 함께 진행하였다. 사례 분석을 통하여 박물관적 요소에서는 소장품과 전시실을 활용한 실물 중심의 교육이 이루어지고 있음을 확인하였다. 교육적 요소에서는 박물관에 반복적으로 방문하면서 박물관에 대한 인식이 긍정적으로 변화하는 계기가 마련된 것을 확인할 수 있었다. 하지만, 후속 심화 연속교육프로그램의 부재는 아쉬웠으며 첫째 포괄적인 주제를 세분화 한 주제 필요, 둘째 수직·수평적 계열성이 조화롭게 구성된 연속교육프로그램의 필요, 셋째 다양한 프로그램 개발의 필요성을 언급하였다. 마지막 주체적 요소에서는 교육 주체에 대한 이해의 필요성을 제기하였다. 면담을 통하여 나타난 연속교육프로그램의 효과에 대해서는 다음과 같이 4가지로 정리하였다. 첫째 교육 내용을 장기적으로 기억할 수 있고, 둘째 주체적으로 학습할 수 있는 능력을 길러주며, 셋째 박물관에 대한 인식이 변화되었고, 넷째 사회성이 증가 하였다. 아쉬운 점으로는 또래 학습자들과 소통의 어려움, 연속 방문에 따른 시간 활용의 어려움, 대상에 따른 심화 프로그램의 필요성이 언급되었다. 사례 분석과 면담을 통하여 도출한 발전방안은 다음과 같다. 개발적 측면에 있어서 첫째, 교육 대상에 맞는 프로그램 개발이 필요하다. 둘째, 포괄적인 주제의 교육에서 깊이 있는 주제로의 전환이 필요하다. 셋째, 연속교육프로그램의 각 회차간 수업 내용은 서로를 강화할 수 있는 교육 경험으로 구성될 수 있도록 해야 한다. 넷째, 현재 진행 되고 있는 진로체험, 역사 관련 주제 이외에 다양한 형식과 주제를 바탕으로 한 교육프로그램이 개발되어야 한다. 운영적 측면에 있어서는 첫째, 참가자들의 친밀감을 조성할 수 있는 프로그램으로 교육을 구성해야 한다. 둘째, 온라인을 통한 사전·사후 학습과, 학교 연계 프로그램 운영 시에는 교사를 위한 사전·사후 학습 프로그램이 마련되어야 한다. 셋째, 박물관과 학교의 협업 시스템을 마련해야 한다. 위 발전방안을 실행하기 위해서는 각 박물관의 교육담당자들이 연속교육프로그램의 중요성을 인지하고 개발하려는 노력이 필요하며 향후 본 연구를 바탕으로 연속교육프로그램의 발전을 위해 좀 더 보완된 연구가 나오길 기대해 본다.
박물관은 교육의 양적 성장에서 질적 성장으로 나아가기 위한 과정에서 박물관 일회교육프로그램의 문제점에 대한 대안으로 연속교육프로그램을 제시하였다. 이러한 박물관교육의 변화와 더불어 주5일 수업제, 자유학기제 시행 등의 교육부 정책에 따라 연속교육프로그램의 필요성은 더욱 커지게 되었다. 본 연구는 이러한 질 높은 연속교육프로그램에 대한 사례를 연구하여 활성화 할 목적으로 국내 박물관의 연속교육프로그램에 대한 현황을 조사하였다. 그 중 연속교육프로그램으로 운영되는 교육의 수가 많고 운영이 잘 되고 있는 박물관인 국립중앙박물관과 국립민속박물관의 사례를 Caston의 박물관교육의 요소를 통하여 분석하였으며, 참가자 면담도 함께 진행하였다. 사례 분석을 통하여 박물관적 요소에서는 소장품과 전시실을 활용한 실물 중심의 교육이 이루어지고 있음을 확인하였다. 교육적 요소에서는 박물관에 반복적으로 방문하면서 박물관에 대한 인식이 긍정적으로 변화하는 계기가 마련된 것을 확인할 수 있었다. 하지만, 후속 심화 연속교육프로그램의 부재는 아쉬웠으며 첫째 포괄적인 주제를 세분화 한 주제 필요, 둘째 수직·수평적 계열성이 조화롭게 구성된 연속교육프로그램의 필요, 셋째 다양한 프로그램 개발의 필요성을 언급하였다. 마지막 주체적 요소에서는 교육 주체에 대한 이해의 필요성을 제기하였다. 면담을 통하여 나타난 연속교육프로그램의 효과에 대해서는 다음과 같이 4가지로 정리하였다. 첫째 교육 내용을 장기적으로 기억할 수 있고, 둘째 주체적으로 학습할 수 있는 능력을 길러주며, 셋째 박물관에 대한 인식이 변화되었고, 넷째 사회성이 증가 하였다. 아쉬운 점으로는 또래 학습자들과 소통의 어려움, 연속 방문에 따른 시간 활용의 어려움, 대상에 따른 심화 프로그램의 필요성이 언급되었다. 사례 분석과 면담을 통하여 도출한 발전방안은 다음과 같다. 개발적 측면에 있어서 첫째, 교육 대상에 맞는 프로그램 개발이 필요하다. 둘째, 포괄적인 주제의 교육에서 깊이 있는 주제로의 전환이 필요하다. 셋째, 연속교육프로그램의 각 회차간 수업 내용은 서로를 강화할 수 있는 교육 경험으로 구성될 수 있도록 해야 한다. 넷째, 현재 진행 되고 있는 진로체험, 역사 관련 주제 이외에 다양한 형식과 주제를 바탕으로 한 교육프로그램이 개발되어야 한다. 운영적 측면에 있어서는 첫째, 참가자들의 친밀감을 조성할 수 있는 프로그램으로 교육을 구성해야 한다. 둘째, 온라인을 통한 사전·사후 학습과, 학교 연계 프로그램 운영 시에는 교사를 위한 사전·사후 학습 프로그램이 마련되어야 한다. 셋째, 박물관과 학교의 협업 시스템을 마련해야 한다. 위 발전방안을 실행하기 위해서는 각 박물관의 교육담당자들이 연속교육프로그램의 중요성을 인지하고 개발하려는 노력이 필요하며 향후 본 연구를 바탕으로 연속교육프로그램의 발전을 위해 좀 더 보완된 연구가 나오길 기대해 본다.
In the process of stepping from quantitative growth to qualitative growth in education, the museum presented a multiple-visit program as a solution to the problems of museum one-time visit programs. Along with the changes in museum education, the necessity of multi-visit program grew according to th...
In the process of stepping from quantitative growth to qualitative growth in education, the museum presented a multiple-visit program as a solution to the problems of museum one-time visit programs. Along with the changes in museum education, the necessity of multi-visit program grew according to the Ministry of Education policies such as the five-day school week system and the free semester system. This study investigated the current status of multi-visit programs in domestic museums with the aim of studying and thereby revitalizing cases of such high quality multi-visit programs. Among them, the National Museum of Korea and the National Folk Museum, which have a large number of educational programs operated by multi-visit programs, were analyzed through Caston’s elements of museum education, and participants were also interviewed. Through case analysis, it was confirmed that in terms of museum component, reality-oriented education using the collections and exhibition rooms were being conducted. In terms of education component, it was confirmed that repeated visits to the museum provided an opportunity to positively change the perception of museums. However, the lack of successive in-depth multi-visit programs was disappointing, and three points were mentioned. First, there is a need for fractioned themes of a comprehensive topic; second, a need for a multi-visit program with a harmonious vertical and horizontal sequence; third, and a need for development of various programs. In the last subject area component, it raised the necessity for understanding on the subject area of education. The effects of the multi-visit program through revealed through interviews are summarized as follows. First, the contents of education can be remembered in the long term; secondly, it fostered the ability to learn independently; third, the perception on museum changed; and fourth, sociality increased. For areas of further development, difficulty of communication with peers, difficulty of time management due to multiple visits, and the necessity of an intensive program depending on the subjects were mentioned. The following are development plans derived from case analysis and interviews. In terms of development, first, it is necessary to develop a program appropriate for the target of education. Second, a shift from education on comprehensive subject to a deeper subject is needed. Third, the contents of each session of the multi-visit program should be made up of education experiences that can reinforce each other. Fourth, educational programs based on various types and themes should be developed in addition to current topics including career experience and history. On the operational side, first, educational programs should be organized so that it can create some intimacy between participants. Second, pre- and post-learning programs for teachers should be prepared for online pre-and post-study and school-linked programs. Third, a museum and school collaboration system should be established. In order to implement the above-mentioned development plan, it is necessary that each museum's education staff should make efforts to recognize the importance and develop the multi-visit program. We hope that further research will be developed to improve the multi-visit program.
In the process of stepping from quantitative growth to qualitative growth in education, the museum presented a multiple-visit program as a solution to the problems of museum one-time visit programs. Along with the changes in museum education, the necessity of multi-visit program grew according to the Ministry of Education policies such as the five-day school week system and the free semester system. This study investigated the current status of multi-visit programs in domestic museums with the aim of studying and thereby revitalizing cases of such high quality multi-visit programs. Among them, the National Museum of Korea and the National Folk Museum, which have a large number of educational programs operated by multi-visit programs, were analyzed through Caston’s elements of museum education, and participants were also interviewed. Through case analysis, it was confirmed that in terms of museum component, reality-oriented education using the collections and exhibition rooms were being conducted. In terms of education component, it was confirmed that repeated visits to the museum provided an opportunity to positively change the perception of museums. However, the lack of successive in-depth multi-visit programs was disappointing, and three points were mentioned. First, there is a need for fractioned themes of a comprehensive topic; second, a need for a multi-visit program with a harmonious vertical and horizontal sequence; third, and a need for development of various programs. In the last subject area component, it raised the necessity for understanding on the subject area of education. The effects of the multi-visit program through revealed through interviews are summarized as follows. First, the contents of education can be remembered in the long term; secondly, it fostered the ability to learn independently; third, the perception on museum changed; and fourth, sociality increased. For areas of further development, difficulty of communication with peers, difficulty of time management due to multiple visits, and the necessity of an intensive program depending on the subjects were mentioned. The following are development plans derived from case analysis and interviews. In terms of development, first, it is necessary to develop a program appropriate for the target of education. Second, a shift from education on comprehensive subject to a deeper subject is needed. Third, the contents of each session of the multi-visit program should be made up of education experiences that can reinforce each other. Fourth, educational programs based on various types and themes should be developed in addition to current topics including career experience and history. On the operational side, first, educational programs should be organized so that it can create some intimacy between participants. Second, pre- and post-learning programs for teachers should be prepared for online pre-and post-study and school-linked programs. Third, a museum and school collaboration system should be established. In order to implement the above-mentioned development plan, it is necessary that each museum's education staff should make efforts to recognize the importance and develop the multi-visit program. We hope that further research will be developed to improve the multi-visit program.
주제어
#박물관적 요소 교육적 요소 주체적 요소 연속교육프로그램 경험의 계속성 상호작용 계속성 계열성 통합성
학위논문 정보
저자
박민선
학위수여기관
중앙대학교 예술대학원
학위구분
국내석사
학과
예술경영학과 박물관미술관전공
지도교수
김종대
발행연도
2018
총페이지
v, 109 p.
키워드
박물관적 요소 교육적 요소 주체적 요소 연속교육프로그램 경험의 계속성 상호작용 계속성 계열성 통합성
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