본 연구는 영아에 대한 교사의 인식변화와 이를 통해 영아의 자발적 의지에 의해 저절로 발현되는 자유놀이의 변화를 목적으로 한 연구이다. 연구방법은 자기반성적 연구 사이클모형(Kemmis & McTaggart, 1998)을 사용한 협력적 실행연구로 2016년 12월 ~ 2017년 2월까지 33회의 현장관찰과 10회의 협동교수협의회를 실시하였다. 영아 20명과 교사 5명을 연구 대상으로 참여관찰, 면담, 반성적 저널을 통해 자료수집이 이루어졌으며 연구 결과, 영아들의 발현적 자유놀이를 위해 1) 기질, 성향, 컨디션에 따른 개...
본 연구는 영아에 대한 교사의 인식변화와 이를 통해 영아의 자발적 의지에 의해 저절로 발현되는 자유놀이의 변화를 목적으로 한 연구이다. 연구방법은 자기반성적 연구 사이클모형(Kemmis & McTaggart, 1998)을 사용한 협력적 실행연구로 2016년 12월 ~ 2017년 2월까지 33회의 현장관찰과 10회의 협동교수협의회를 실시하였다. 영아 20명과 교사 5명을 연구 대상으로 참여관찰, 면담, 반성적 저널을 통해 자료수집이 이루어졌으며 연구 결과, 영아들의 발현적 자유놀이를 위해 1) 기질, 성향, 컨디션에 따른 개별적 존재로의 영아를 이해하고 언어가 미숙한 영아들의 울음을 언어로 해석하려는 교사의 노력을 통해 영아에 대한 인식을 바꾸었고, 2) 교사에 의해 이미 정해진 놀이감과 놀이공간을 ‘맘대로 사용하는 놀이감’, ‘맘대로 움직이는 놀이공간’을 통해 영아들이 주도적으로 사용하도록 변화를 주었고, 3) 교사스러움을 덜어내고 교사의 계획과 의도를 줄이고 놀이의 주도권을 영아에게 맡기므로 영아들의 자유놀이가 자발적 의지에 의해 저절로 발현되도록 하였다. 이러한 과정을 통해 교사가 영아의 개별성, 자율성, 인성을 믿고 기다려 주며, 영아에 대한 교사의 인식변화를 위해 노력한다면 가정어린이집에서 영아들의 자유놀이는 자발적 의지에 의해 저절로 발현될 수 있음을 알게 되었다.
본 연구는 영아에 대한 교사의 인식변화와 이를 통해 영아의 자발적 의지에 의해 저절로 발현되는 자유놀이의 변화를 목적으로 한 연구이다. 연구방법은 자기반성적 연구 사이클모형(Kemmis & McTaggart, 1998)을 사용한 협력적 실행연구로 2016년 12월 ~ 2017년 2월까지 33회의 현장관찰과 10회의 협동교수협의회를 실시하였다. 영아 20명과 교사 5명을 연구 대상으로 참여관찰, 면담, 반성적 저널을 통해 자료수집이 이루어졌으며 연구 결과, 영아들의 발현적 자유놀이를 위해 1) 기질, 성향, 컨디션에 따른 개별적 존재로의 영아를 이해하고 언어가 미숙한 영아들의 울음을 언어로 해석하려는 교사의 노력을 통해 영아에 대한 인식을 바꾸었고, 2) 교사에 의해 이미 정해진 놀이감과 놀이공간을 ‘맘대로 사용하는 놀이감’, ‘맘대로 움직이는 놀이공간’을 통해 영아들이 주도적으로 사용하도록 변화를 주었고, 3) 교사스러움을 덜어내고 교사의 계획과 의도를 줄이고 놀이의 주도권을 영아에게 맡기므로 영아들의 자유놀이가 자발적 의지에 의해 저절로 발현되도록 하였다. 이러한 과정을 통해 교사가 영아의 개별성, 자율성, 인성을 믿고 기다려 주며, 영아에 대한 교사의 인식변화를 위해 노력한다면 가정어린이집에서 영아들의 자유놀이는 자발적 의지에 의해 저절로 발현될 수 있음을 알게 되었다.
The objective of this study was to examine early childhood teacher’s perceptual changes of young children and young children’s voluntarily emerged changes of free play according to teacher’s perceptual changes. This study was a collaborative action research using the Self-Reflective Action Research ...
The objective of this study was to examine early childhood teacher’s perceptual changes of young children and young children’s voluntarily emerged changes of free play according to teacher’s perceptual changes. This study was a collaborative action research using the Self-Reflective Action Research Spiral/Cycle by Kemmis & McTaggart (1998), and conducted 33 field observations and 10 collaborative teaching conferences during December 2016 ~ February 2017. Data were collected from 20 young children and 5 early childhood teachers based on participatory observations, interviews and self-reflective journals. Study findings are as follows: First, regarding young children’s emergent free play, early childhood teachers tried to understand young children as individual human beings according to their dispositions, tendencies and conditions, and then interpreted verbally unskilled young children’ crying into words, thus changing their perception of young children. Second, young children took the lead in using the play spaces and materials which were assigned to them by teachers in advance as ‘free-use play materials’ and ‘free-moving play spaces.’ And third, teachers reduced their teachership, decreased their plans and intentions, and handed over the initiative of play to young children, thus making young children’s free play emerged from children’s voluntary intentions. In conclusion, when early childhood teachers put confidence in young children’s individuality, autonomy and personality and wait for its voluntary emergence, and then try to change their perception of young children based on the above steps, young children’s free play at home child-care centers will be emerged from their voluntary wills freely.
The objective of this study was to examine early childhood teacher’s perceptual changes of young children and young children’s voluntarily emerged changes of free play according to teacher’s perceptual changes. This study was a collaborative action research using the Self-Reflective Action Research Spiral/Cycle by Kemmis & McTaggart (1998), and conducted 33 field observations and 10 collaborative teaching conferences during December 2016 ~ February 2017. Data were collected from 20 young children and 5 early childhood teachers based on participatory observations, interviews and self-reflective journals. Study findings are as follows: First, regarding young children’s emergent free play, early childhood teachers tried to understand young children as individual human beings according to their dispositions, tendencies and conditions, and then interpreted verbally unskilled young children’ crying into words, thus changing their perception of young children. Second, young children took the lead in using the play spaces and materials which were assigned to them by teachers in advance as ‘free-use play materials’ and ‘free-moving play spaces.’ And third, teachers reduced their teachership, decreased their plans and intentions, and handed over the initiative of play to young children, thus making young children’s free play emerged from children’s voluntary intentions. In conclusion, when early childhood teachers put confidence in young children’s individuality, autonomy and personality and wait for its voluntary emergence, and then try to change their perception of young children based on the above steps, young children’s free play at home child-care centers will be emerged from their voluntary wills freely.
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