본 연구는 간호대학 졸업 후 신경계 병동에 배치된 임상 경력 1년 미만인 신규간호사를 대상으로 간호대학에서 배운 신경계 교육이 임상실무로의 학습전이 과정에 대한 경험을 심층적으로 탐색하기 위해 수행된 질적 연구이다. 총 12명을 대상으로 포커스 그룹 인터뷰를 통해 자료를 수집하였고, ...
본 연구는 간호대학 졸업 후 신경계 병동에 배치된 임상 경력 1년 미만인 신규간호사를 대상으로 간호대학에서 배운 신경계 교육이 임상실무로의 학습전이 과정에 대한 경험을 심층적으로 탐색하기 위해 수행된 질적 연구이다. 총 12명을 대상으로 포커스 그룹 인터뷰를 통해 자료를 수집하였고, 질적내용분석으로 자료를 분석하였다. 분석에 따른 연구결과는 ‘과도기 : 경계를 넘기 어려움’, ‘전환기 : 어려움 해결의 실마리를 찾음’, ‘도약기 : 성장할 수 있는 변화를 바람’의 3가지 주제로 도출되었다. 대상자들은 간호대학생 때 신경계 실습교육의 아쉬움을 느꼈고, 간호대학에서 배운 내용을 임상에서 적용하고 응용하기 어려움을 겪었다. 그러나 학습전이 과정에서 장애만 겪은 것이 아니라 임상에서 일하면서 간호대학에서의 교육이 기본임을 깨닫게 되었고, 적절한 교수학습방법으로 배웠던 것이 임상에서 도움이 되는 과정을 겪으면서 학습전이 과정의 어려움을 해결하기 위한 실마리를 찾을 수 있었다. 이러한 경험을 통해 대상자들은 간호역량을 키울 수 있고, 효과적인 교수학습방법으로 배우기를 바라고 있었다. 본 연구의 결과를 토대로 학습전이 과정에서 이론적인 지식을 여러 방법의 실습을 통해 경험하고 학습하는 기회를 제공하는 것이 중요하며, 학습자 중심의 학습과정의 변화를 꾀하여 적절한 교육설계로 다양한 교수학습방법을 적용하는 필요성을 제시하였다. 이는 지식과 실무의 차이를 줄일 수 있는 효과적인 간호교육 프로그램 개발에 기초 자료로 활용 될 수 있을 것이다. 본 연구는 간호교육에서 학습전이 과정에 대해 연구한 점과 신경계 병동 간호사의 학습전이 과정에 대한 경험을 심층적으로 파악하기 위해 시도 되었다는 점에서 의의가 있다고 사료된다. 또한 임상에서 역량 있는 간호사를 배출하기 위한 효과적인 학습전이 과정을 제안한 것에 의의가 있다.
본 연구는 간호대학 졸업 후 신경계 병동에 배치된 임상 경력 1년 미만인 신규간호사를 대상으로 간호대학에서 배운 신경계 교육이 임상실무로의 학습전이 과정에 대한 경험을 심층적으로 탐색하기 위해 수행된 질적 연구이다. 총 12명을 대상으로 포커스 그룹 인터뷰를 통해 자료를 수집하였고, 질적내용분석으로 자료를 분석하였다. 분석에 따른 연구결과는 ‘과도기 : 경계를 넘기 어려움’, ‘전환기 : 어려움 해결의 실마리를 찾음’, ‘도약기 : 성장할 수 있는 변화를 바람’의 3가지 주제로 도출되었다. 대상자들은 간호대학생 때 신경계 실습교육의 아쉬움을 느꼈고, 간호대학에서 배운 내용을 임상에서 적용하고 응용하기 어려움을 겪었다. 그러나 학습전이 과정에서 장애만 겪은 것이 아니라 임상에서 일하면서 간호대학에서의 교육이 기본임을 깨닫게 되었고, 적절한 교수학습방법으로 배웠던 것이 임상에서 도움이 되는 과정을 겪으면서 학습전이 과정의 어려움을 해결하기 위한 실마리를 찾을 수 있었다. 이러한 경험을 통해 대상자들은 간호역량을 키울 수 있고, 효과적인 교수학습방법으로 배우기를 바라고 있었다. 본 연구의 결과를 토대로 학습전이 과정에서 이론적인 지식을 여러 방법의 실습을 통해 경험하고 학습하는 기회를 제공하는 것이 중요하며, 학습자 중심의 학습과정의 변화를 꾀하여 적절한 교육설계로 다양한 교수학습방법을 적용하는 필요성을 제시하였다. 이는 지식과 실무의 차이를 줄일 수 있는 효과적인 간호교육 프로그램 개발에 기초 자료로 활용 될 수 있을 것이다. 본 연구는 간호교육에서 학습전이 과정에 대해 연구한 점과 신경계 병동 간호사의 학습전이 과정에 대한 경험을 심층적으로 파악하기 위해 시도 되었다는 점에서 의의가 있다고 사료된다. 또한 임상에서 역량 있는 간호사를 배출하기 위한 효과적인 학습전이 과정을 제안한 것에 의의가 있다.
This is a qualitative research that aims to examine specific characteristics of experience of learning transfer from the neurological education at a nursing college to clinical practice among new nurses with less than one year of clinical practice at a neurological ward after graduation from a nursi...
This is a qualitative research that aims to examine specific characteristics of experience of learning transfer from the neurological education at a nursing college to clinical practice among new nurses with less than one year of clinical practice at a neurological ward after graduation from a nursing college. Data was collected through interviews with a focus group including 12 individuals, and a qualitative content analysis was conducted on it. As a result of the analysis, the following 3 major themes were derived: ‘Transition Period: Challenging to cross the border'; ‘Turning Point: Finding a clue to solve problems'; and ‘Take-off Period: Wishing a change for growth.’ Participants felt that practical education of neurology they had received as a nursing college student was insufficient, and they found difficulties in applying what they had learned at a nursing college to clinical settings. In the course of learning transfer, however, they realized that the education at nursing college was the basis for clinical practice and that the proper teaching/learning methods helped them cope with challenges in clinical settings. The education at a nursing college helped them find a clue to solve problems in the course of learning transfer. As participants could develop nursing capabilities through such experience, they wished to learn with effective teaching/learning methods in that process. The findings of this study indicate that it is vital and necessary to provide opportunities for trainees to learn by experiencing theoretical knowledge through various practical ways in the course of learning transfer and to adopt various teaching/learning methods by designing proper learner-centered teaching courses flexibly. It is expected that the findings of this study can be utilized as a basis for development of effective nursing education programs that can reduce the difference between theory and practice. This study is of significance in that it examines the course of learning transfer in nursing education and analyzes specific characteristics of experience of a learning transfer process among new nurses at neurological wards. Additionally, this study is significant as it proposes an effective learning transfer process to train nurses capable of clinical practice.
This is a qualitative research that aims to examine specific characteristics of experience of learning transfer from the neurological education at a nursing college to clinical practice among new nurses with less than one year of clinical practice at a neurological ward after graduation from a nursing college. Data was collected through interviews with a focus group including 12 individuals, and a qualitative content analysis was conducted on it. As a result of the analysis, the following 3 major themes were derived: ‘Transition Period: Challenging to cross the border'; ‘Turning Point: Finding a clue to solve problems'; and ‘Take-off Period: Wishing a change for growth.’ Participants felt that practical education of neurology they had received as a nursing college student was insufficient, and they found difficulties in applying what they had learned at a nursing college to clinical settings. In the course of learning transfer, however, they realized that the education at nursing college was the basis for clinical practice and that the proper teaching/learning methods helped them cope with challenges in clinical settings. The education at a nursing college helped them find a clue to solve problems in the course of learning transfer. As participants could develop nursing capabilities through such experience, they wished to learn with effective teaching/learning methods in that process. The findings of this study indicate that it is vital and necessary to provide opportunities for trainees to learn by experiencing theoretical knowledge through various practical ways in the course of learning transfer and to adopt various teaching/learning methods by designing proper learner-centered teaching courses flexibly. It is expected that the findings of this study can be utilized as a basis for development of effective nursing education programs that can reduce the difference between theory and practice. This study is of significance in that it examines the course of learning transfer in nursing education and analyzes specific characteristics of experience of a learning transfer process among new nurses at neurological wards. Additionally, this study is significant as it proposes an effective learning transfer process to train nurses capable of clinical practice.
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