본 연구에서는 팀티칭 영아반에서 경력교사와 초임교사의 상호작용은 어떠한지 알아보고, 경력교사의 교사-영아 상호작용과 사회적지지가 초임교사의 교사-영아 상호작용에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 연구대상은 수도권 소재 51개 어린이집 팀티칭 영아반에 근무하는 초임교사와 경력교사 각 100명 씩 총 200명이었다. 본 연구에서는 초임교사와 경력교사의 교사-영아 상호작용을 관찰하기 위해 Roggman, Cook, Innocenti, Jump Norman과 Christiansen (2009)의 PICCOLO(Parenting ...
국 문 요 약
팀티칭 영아반에서 경력교사의 지원이 초임교사의 상호작용에 미치는 영향
본 연구에서는 팀티칭 영아반에서 경력교사와 초임교사의 상호작용은 어떠한지 알아보고, 경력교사의 교사-영아 상호작용과 사회적지지가 초임교사의 교사-영아 상호작용에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 연구대상은 수도권 소재 51개 어린이집 팀티칭 영아반에 근무하는 초임교사와 경력교사 각 100명 씩 총 200명이었다. 본 연구에서는 초임교사와 경력교사의 교사-영아 상호작용을 관찰하기 위해 Roggman, Cook, Innocenti, Jump Norman과 Christiansen (2009)의 PICCOLO(Parenting Interactions with Children : Checklist of Observations Linked to Outcomes)관찰 척도를 사용하였다. 또한 초임교사의 상호작용에 대한 자기평가를 알아보기 위해 교사-영아 상호작용 척도(김명순, 김온기, 이완정, 2014)를 사용하였으며, 초임교사가 지각한 경력교사의 사회적 지지를 알아보기 위해 연구자가 개발한 사회적지지 척도를 사용하였다. 자료를 분석하기 위한 방법으로 각 변인에 대한 기술적 통계치와 교사-영아 상호작용이 교사의 경력에 따라서 차이가 있는지 알아보기 위하여 t-검증을 실시하였다. 경력교사의 연차에 따라서 교사-영아 상호작용과 사회적지지에 차이가 있는지 알아보기 위하여 일원변량분석과 Scheffé 사후분석을 실시하였고, 주요변인 간 상관관계를 알아보기 위해 Pearson의 적률상관계수를 구하였다. 경력교사의 교사-영아 상호작용, 사회적지지가 초임교사의 교사-영아 상호작용에 미치는 영향을 알아보기 위하여 중다회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 초임교사와 경력교사 간에는 교사-영아 상호작용의 차이가 있고, 모든 하위범주에서 경력교사의 상호작용 수준이 더 높았다. 그리고 초임교사의 교사-영아 상호작용에 대한 자기평가와 실제 간에는 상호작용의 하위범주 중 ‘격려’에서 관계가 있었다. 또한 경력교사의 연차에 따라 교사 상호작용에 차이가 나타났는데, 3-5년 차 교사의 수준이 9년 차 교사에 비해 더 높은 것으로 나타났다. 그러나 경력교사의 연차에 따라 사회적지지에는 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 경력교사의 교사-영아 상호작용은 초임교사의 교사-영아 상호작용에 영향을 주었다. 즉 경력교사는 초임교사의 교사-영아 상호작용에 영향을 주는 중요한 변인이다. 그러나 경력교사의 사회적 지지는 초임교사의 교사-영아 상호작용에 영향을 주지 않았다. 셋째, 초임교사와 경력교사로 구성된 팀티칭 교사 간 교사-영아 상호작용의 영향에 관한 결과에 기초할 때, 팀티칭은 초임교사를 지원하기 위한 대안이 될 수 있다. 결론적으로 팀티칭 영아반에서 초임교사와 경력교사의 상호작용은 차이가 있었고, 이 차이는 경력교사의 연차에 따라 다르게 나타났다. 그리고 경력교사의 교사-영아 상호작용 모델은 초임교사의 교사-영아 상호작용에 영향을 미치는 주요 변인으로 나타나 간접적으로 팀티칭의 효과를 확인하였다.
국 문 요 약
팀티칭 영아반에서 경력교사의 지원이 초임교사의 상호작용에 미치는 영향
본 연구에서는 팀티칭 영아반에서 경력교사와 초임교사의 상호작용은 어떠한지 알아보고, 경력교사의 교사-영아 상호작용과 사회적지지가 초임교사의 교사-영아 상호작용에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 연구대상은 수도권 소재 51개 어린이집 팀티칭 영아반에 근무하는 초임교사와 경력교사 각 100명 씩 총 200명이었다. 본 연구에서는 초임교사와 경력교사의 교사-영아 상호작용을 관찰하기 위해 Roggman, Cook, Innocenti, Jump Norman과 Christiansen (2009)의 PICCOLO(Parenting Interactions with Children : Checklist of Observations Linked to Outcomes)관찰 척도를 사용하였다. 또한 초임교사의 상호작용에 대한 자기평가를 알아보기 위해 교사-영아 상호작용 척도(김명순, 김온기, 이완정, 2014)를 사용하였으며, 초임교사가 지각한 경력교사의 사회적 지지를 알아보기 위해 연구자가 개발한 사회적지지 척도를 사용하였다. 자료를 분석하기 위한 방법으로 각 변인에 대한 기술적 통계치와 교사-영아 상호작용이 교사의 경력에 따라서 차이가 있는지 알아보기 위하여 t-검증을 실시하였다. 경력교사의 연차에 따라서 교사-영아 상호작용과 사회적지지에 차이가 있는지 알아보기 위하여 일원변량분석과 Scheffé 사후분석을 실시하였고, 주요변인 간 상관관계를 알아보기 위해 Pearson의 적률상관계수를 구하였다. 경력교사의 교사-영아 상호작용, 사회적지지가 초임교사의 교사-영아 상호작용에 미치는 영향을 알아보기 위하여 중다회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 초임교사와 경력교사 간에는 교사-영아 상호작용의 차이가 있고, 모든 하위범주에서 경력교사의 상호작용 수준이 더 높았다. 그리고 초임교사의 교사-영아 상호작용에 대한 자기평가와 실제 간에는 상호작용의 하위범주 중 ‘격려’에서 관계가 있었다. 또한 경력교사의 연차에 따라 교사 상호작용에 차이가 나타났는데, 3-5년 차 교사의 수준이 9년 차 교사에 비해 더 높은 것으로 나타났다. 그러나 경력교사의 연차에 따라 사회적지지에는 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 경력교사의 교사-영아 상호작용은 초임교사의 교사-영아 상호작용에 영향을 주었다. 즉 경력교사는 초임교사의 교사-영아 상호작용에 영향을 주는 중요한 변인이다. 그러나 경력교사의 사회적 지지는 초임교사의 교사-영아 상호작용에 영향을 주지 않았다. 셋째, 초임교사와 경력교사로 구성된 팀티칭 교사 간 교사-영아 상호작용의 영향에 관한 결과에 기초할 때, 팀티칭은 초임교사를 지원하기 위한 대안이 될 수 있다. 결론적으로 팀티칭 영아반에서 초임교사와 경력교사의 상호작용은 차이가 있었고, 이 차이는 경력교사의 연차에 따라 다르게 나타났다. 그리고 경력교사의 교사-영아 상호작용 모델은 초임교사의 교사-영아 상호작용에 영향을 미치는 주요 변인으로 나타나 간접적으로 팀티칭의 효과를 확인하였다.
The Effect of Experienced Teachers' Support on the Beginning Teachers' Interactions in Team-teaching Toddler Classrooms
Shin, Yoon Seung Department of Child and Family Studies The Graduate School Yonsei University
The purpose of this study was t...
A B S T R A C T
The Effect of Experienced Teachers' Support on the Beginning Teachers' Interactions in Team-teaching Toddler Classrooms
Shin, Yoon Seung Department of Child and Family Studies The Graduate School Yonsei University
The purpose of this study was to examine the interaction between experienced and beginning teachers in toddler classrooms. Specifically, the impact of experienced teachers' teacher-child interaction and social support on beginning teachers' interaction with toddlers were examined. The subjects were 100 groups of an experienced teacher and a beginning teacher who were team-teaching in toddler classrooms in 51 child care centers. To assess teacher-child interaction, the PICCOLO (Parenting Interactions with Children: Checklist of Observations Linked to Outcomes) observation scale of Roggman, Cook, Innocenti, Jump Norman, & Christiansen (2009) was used. The Teacher-Child Interaction Assessment Scale(Kim, Kim, & Lee, 2014) was used for self-evaluation of beginning teachers' teacher-child interaction, and The Social Support Scale was developed to investigate social support perceived by beginning teachers. In order to investigate the difference in teacher-child interactions according to teaching career, t-test was conducted. To investigate whether teacher-child interaction and social support differ according to teaching career, One-way ANOVA and Scheffe post-test were performed. Pearson's correlation coefficient was calculated to examine the correlation among the main variables. Finally, The multiple regression analysis was conducted to investigate the effects of experienced teachers' teacher-child interaction and social support on the beginning teachers' teacher-child interaction. The findings were as follows: First, there was a significant difference in teacher-child interaction between experienced teachers and beginning teachers. Experienced teachers showed higher interaction score in all sub-factors compared to beginning teachers. Beginning teachers' self-evaluation and practice differed in 'Encouragement', sub-factor of The Teacher-Child Interaction Assessment Scale. Also, teacher-child interactions of experienced teachers differed by teaching experience. While there was no difference in social support of experienced teachers by teaching experience, the teachers with 3-5 years of teaching experience showed the higher score than the teachers with nine years of teaching experience. Second, experienced teachers' teacher-child interaction affected beginning teachers' interaction with toddlers. That is, experienced teachers are important variables influencing beginning teachers' interaction with toddlers. But, experienced teachers' social support showed no effect on beginning teachers' teacher-child interaction. Third, based on the results of the relation between experienced and beginning teachers' teacher-child interaction, team-teaching can be an effective way to support beginning teachers' professional development. To conclude, there were differences in teacher-child interactions between experienced and beginning teachers in team-teaching toddler classrooms. And modelings of experienced teachers were primary variables affecting beginning teachers' teacher-child interaction, suggesting the effectiveness of team-teaching in toddler classrooms.
A B S T R A C T
The Effect of Experienced Teachers' Support on the Beginning Teachers' Interactions in Team-teaching Toddler Classrooms
Shin, Yoon Seung Department of Child and Family Studies The Graduate School Yonsei University
The purpose of this study was to examine the interaction between experienced and beginning teachers in toddler classrooms. Specifically, the impact of experienced teachers' teacher-child interaction and social support on beginning teachers' interaction with toddlers were examined. The subjects were 100 groups of an experienced teacher and a beginning teacher who were team-teaching in toddler classrooms in 51 child care centers. To assess teacher-child interaction, the PICCOLO (Parenting Interactions with Children: Checklist of Observations Linked to Outcomes) observation scale of Roggman, Cook, Innocenti, Jump Norman, & Christiansen (2009) was used. The Teacher-Child Interaction Assessment Scale(Kim, Kim, & Lee, 2014) was used for self-evaluation of beginning teachers' teacher-child interaction, and The Social Support Scale was developed to investigate social support perceived by beginning teachers. In order to investigate the difference in teacher-child interactions according to teaching career, t-test was conducted. To investigate whether teacher-child interaction and social support differ according to teaching career, One-way ANOVA and Scheffe post-test were performed. Pearson's correlation coefficient was calculated to examine the correlation among the main variables. Finally, The multiple regression analysis was conducted to investigate the effects of experienced teachers' teacher-child interaction and social support on the beginning teachers' teacher-child interaction. The findings were as follows: First, there was a significant difference in teacher-child interaction between experienced teachers and beginning teachers. Experienced teachers showed higher interaction score in all sub-factors compared to beginning teachers. Beginning teachers' self-evaluation and practice differed in 'Encouragement', sub-factor of The Teacher-Child Interaction Assessment Scale. Also, teacher-child interactions of experienced teachers differed by teaching experience. While there was no difference in social support of experienced teachers by teaching experience, the teachers with 3-5 years of teaching experience showed the higher score than the teachers with nine years of teaching experience. Second, experienced teachers' teacher-child interaction affected beginning teachers' interaction with toddlers. That is, experienced teachers are important variables influencing beginning teachers' interaction with toddlers. But, experienced teachers' social support showed no effect on beginning teachers' teacher-child interaction. Third, based on the results of the relation between experienced and beginning teachers' teacher-child interaction, team-teaching can be an effective way to support beginning teachers' professional development. To conclude, there were differences in teacher-child interactions between experienced and beginning teachers in team-teaching toddler classrooms. And modelings of experienced teachers were primary variables affecting beginning teachers' teacher-child interaction, suggesting the effectiveness of team-teaching in toddler classrooms.
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