본 연구는 집단미술치료가 특성화고 고등학생의 자아정체감과 진로태도성숙도에 미치는 영향이 어떠한지 알아보고자 실시되었으며 이에 대한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 집단미술치료가 특성화고 고등학생의 자아정체감에 어떠한 영향을 미치는가? 둘째, 집단미술치료가 특성화고 고등학생의 진로태도성숙도에 어떠한 영향을 미치는가? 셋째, 집단미술치료 프로그램 과정에서 나타난 특성화고 고등학생의 자아정체감과 진로태도성숙도에 대한 개인별 변화는 어떠한가? 이다. 본 연구의 연구대상은 S시의 소재한 특성화고등학교에 재학 중인 3학년 학생들로 담임선생님의 추천과 본인의 동의를 받아 실험집단 6명, 통제집단 6명으로 구성하였다. 실험집단 6명의 학생을 대상으로 총 6주에 걸쳐 1회기 당 90분, 주 2회씩 총 12회기의 집단미술치료 프로그램을 진행하였고 동일한 기간 동안 통제집단은 아무런 처치를 하지 않았다. 본 연구에서 사용된 척도는 박아청(2003)이 개발한 한국형 자아정체감 검사와 이기학(1997)이 개발한 진로태도성숙도 검사를 사용하였다. 그리고 수집된 자료들을 바탕으로 집단간에 동질성을 검증하기 위하여 실험집단과 통제집단의 사전검사에 대해 Mann-Whitney U 검정을 실시하였고 설문 문항의 신뢰도를 알아보기 위해 Cronbachα를 사용하였다. 또한 집단미술치료 프로그램 사전‧사후의 차이를 알아보기 위해 ...
집단미술치료가 특성화고 고등학생의 자아정체감과 진로태도성숙도에 미치는 영향
손 보 라 명지대학교 사회교육대학원 예술심리치료학과 지도교수 박 은 선
본 연구는 집단미술치료가 특성화고 고등학생의 자아정체감과 진로태도성숙도에 미치는 영향이 어떠한지 알아보고자 실시되었으며 이에 대한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 집단미술치료가 특성화고 고등학생의 자아정체감에 어떠한 영향을 미치는가? 둘째, 집단미술치료가 특성화고 고등학생의 진로태도성숙도에 어떠한 영향을 미치는가? 셋째, 집단미술치료 프로그램 과정에서 나타난 특성화고 고등학생의 자아정체감과 진로태도성숙도에 대한 개인별 변화는 어떠한가? 이다. 본 연구의 연구대상은 S시의 소재한 특성화고등학교에 재학 중인 3학년 학생들로 담임선생님의 추천과 본인의 동의를 받아 실험집단 6명, 통제집단 6명으로 구성하였다. 실험집단 6명의 학생을 대상으로 총 6주에 걸쳐 1회기 당 90분, 주 2회씩 총 12회기의 집단미술치료 프로그램을 진행하였고 동일한 기간 동안 통제집단은 아무런 처치를 하지 않았다. 본 연구에서 사용된 척도는 박아청(2003)이 개발한 한국형 자아정체감 검사와 이기학(1997)이 개발한 진로태도성숙도 검사를 사용하였다. 그리고 수집된 자료들을 바탕으로 집단간에 동질성을 검증하기 위하여 실험집단과 통제집단의 사전검사에 대해 Mann-Whitney U 검정을 실시하였고 설문 문항의 신뢰도를 알아보기 위해 Cronbachα를 사용하였다. 또한 집단미술치료 프로그램 사전‧사후의 차이를 알아보기 위해 SPSS 21.0을 사용하여 Wilcoxon의 부호 순위검정을 실시하였고, 마지막으로 집단미술치료 프로그램 활동 과정 중에 나타난 자아정체감과 진로태도성숙도의 변화사항을 살펴보았다. 본 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 집단미술치료는 특성화고 고등학생의 자아정체감을 향상시키는데 효과적이었으며 통계적으로 유의미한 변화를 보였다(z=-2.207, p<.05). 둘째, 집단미술치료는 특성화고 고등학생의 진로태도성숙도를 향상시키는데 효과적이었으며 통계적으로 유의미한 변화를 보였다(z=-2.201 p<.05). 셋째, 집단미술치료 과정에서 나타난 특성화고 고등학생의 자아정체감과 진로태도성숙도의 변화는 통계적인 변화와 함께 질적인 변화양상도 유의미하게 나타났다. 특성화고 고등학생들은 회기가 진행될수록 다양한 매체를 통해 자신을 탐색하고 인식하는 모습들을 보였고 구체적으로 표현하지 못했던 자신의 진로와 목표들을 구체화하는 변화된 모습을 볼 수 있었다. 본 연구는 집단미술치료가 자기 자신과 진로에 대해 고민하는 특성화고 고등학생에게 도움을 주고 나아가 관련 연구의 폭을 확장하였다는 것에 의의를 둔다. 또한 이 결과를 기초로 진학과 취업의 기로에서 고민하고 있는 특성화고 고등학생들이 겪게 되는 어려움에 대한 많은 관심이 모아지기를 바라며 후속 연구에서는 사전-사후 검사뿐만 아니라 추후검사를 통해 특성화고 고등학생들을 위한 단기, 장기 미술치료 개입을 기대하는 바이다.
주제어: 특성화고 고등학생, 자아정체감, 진로태도성숙도, 집단미술치료
집단미술치료가 특성화고 고등학생의 자아정체감과 진로태도성숙도에 미치는 영향
손 보 라 명지대학교 사회교육대학원 예술심리치료학과 지도교수 박 은 선
본 연구는 집단미술치료가 특성화고 고등학생의 자아정체감과 진로태도성숙도에 미치는 영향이 어떠한지 알아보고자 실시되었으며 이에 대한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 집단미술치료가 특성화고 고등학생의 자아정체감에 어떠한 영향을 미치는가? 둘째, 집단미술치료가 특성화고 고등학생의 진로태도성숙도에 어떠한 영향을 미치는가? 셋째, 집단미술치료 프로그램 과정에서 나타난 특성화고 고등학생의 자아정체감과 진로태도성숙도에 대한 개인별 변화는 어떠한가? 이다. 본 연구의 연구대상은 S시의 소재한 특성화고등학교에 재학 중인 3학년 학생들로 담임선생님의 추천과 본인의 동의를 받아 실험집단 6명, 통제집단 6명으로 구성하였다. 실험집단 6명의 학생을 대상으로 총 6주에 걸쳐 1회기 당 90분, 주 2회씩 총 12회기의 집단미술치료 프로그램을 진행하였고 동일한 기간 동안 통제집단은 아무런 처치를 하지 않았다. 본 연구에서 사용된 척도는 박아청(2003)이 개발한 한국형 자아정체감 검사와 이기학(1997)이 개발한 진로태도성숙도 검사를 사용하였다. 그리고 수집된 자료들을 바탕으로 집단간에 동질성을 검증하기 위하여 실험집단과 통제집단의 사전검사에 대해 Mann-Whitney U 검정을 실시하였고 설문 문항의 신뢰도를 알아보기 위해 Cronbachα를 사용하였다. 또한 집단미술치료 프로그램 사전‧사후의 차이를 알아보기 위해 SPSS 21.0을 사용하여 Wilcoxon의 부호 순위검정을 실시하였고, 마지막으로 집단미술치료 프로그램 활동 과정 중에 나타난 자아정체감과 진로태도성숙도의 변화사항을 살펴보았다. 본 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 집단미술치료는 특성화고 고등학생의 자아정체감을 향상시키는데 효과적이었으며 통계적으로 유의미한 변화를 보였다(z=-2.207, p<.05). 둘째, 집단미술치료는 특성화고 고등학생의 진로태도성숙도를 향상시키는데 효과적이었으며 통계적으로 유의미한 변화를 보였다(z=-2.201 p<.05). 셋째, 집단미술치료 과정에서 나타난 특성화고 고등학생의 자아정체감과 진로태도성숙도의 변화는 통계적인 변화와 함께 질적인 변화양상도 유의미하게 나타났다. 특성화고 고등학생들은 회기가 진행될수록 다양한 매체를 통해 자신을 탐색하고 인식하는 모습들을 보였고 구체적으로 표현하지 못했던 자신의 진로와 목표들을 구체화하는 변화된 모습을 볼 수 있었다. 본 연구는 집단미술치료가 자기 자신과 진로에 대해 고민하는 특성화고 고등학생에게 도움을 주고 나아가 관련 연구의 폭을 확장하였다는 것에 의의를 둔다. 또한 이 결과를 기초로 진학과 취업의 기로에서 고민하고 있는 특성화고 고등학생들이 겪게 되는 어려움에 대한 많은 관심이 모아지기를 바라며 후속 연구에서는 사전-사후 검사뿐만 아니라 추후검사를 통해 특성화고 고등학생들을 위한 단기, 장기 미술치료 개입을 기대하는 바이다.
The Effects of Group Art Therapy on Ego Identity and Career Attitude Maturity of Vocational High School Student
Son Bo-ra Department of Arts Psychotherapy Graduate School of Social Education, Myongji University Directed by Professor Park Eun-seon
This study was con...
The Effects of Group Art Therapy on Ego Identity and Career Attitude Maturity of Vocational High School Student
Son Bo-ra Department of Arts Psychotherapy Graduate School of Social Education, Myongji University Directed by Professor Park Eun-seon
This study was conducted to see how group art therapy affects the Ego identity and Career maturity of Vocational High School Students, and specific subjects of study are as follows. First of all, How does group Art Therapy affect the Ego identity of Vocational High School Students? Second, How does group Art Therapy affect the Career maturity of Vocational High School Students? Third, What is the individual change in the self-identification and Career attitude maturity of Vocational High School Students in group Art Therapy Program? The subjects of this study were third grade students at a Vocational High School located in S city, and they composed of 6 people experiment groups and 6 people control groups with the recommendation and consent of their homeroom teachers. The group of 6 students was subjected to a collective art therapy program of 12 sessions per session, 90 minutes per session, two times per week over a total of 6 weeks and the control group did nothing during the same period. As research scales, this study used the Korea-Version Ego Identity Test developed by Park Ah-Cheong(2003) and the Career Attitude Maturity Test developed by Lee Gi-Hak(1997). Based on the collected data, for the verification of homogeneity between groups, the Mann-Whitney U Test was conducted for the preliminary test of experimental group and control group. To understand the reliability of survey questions, the Cronbach's α was used. In order to understand the pre/post differences in the group art therapy program, the Wilcoxon signed-rank test using SPSS 21.0 was performed. Lastly, the changes in Ego Identity and Career Attitude Maturity shown in the process of Group Art Therapy program were examined. The results of this study are summarized as follows. First, group art therapy was effective in improving Ego Identity of Vocational High School Students in the high school, and showed statistically meaningful changes(z=-2.207, p<.05). Second, group art therapy was effective in improving the Career maturity of Vocational High School Students and showed statistically significant changes (z=2.20 1 < 05). Thirdly, Changes in self identity and maturity of a Vocational High School Students are shown in group art therapy process of the maturation process showed a statistically significant improvement, and qualitative changes were also seen. As the sessions were progressed, Vocational High School Students showed the look of exploring/cognizing themselves through diverse media, and also changed look of materializing their careers and goals that could not be expressed in detail. The significance of this study is that group art therapy was helpful to Vocational High School Students who were worried about themselves and career, and also expanded the range of relevant researches. Based on these results, I hope that a lot of attention will be paid to the difficulties of Vocational High School Students who are suffering from career path and work and In a follow-up study, we expect short-term, long-term art therapy intervention for characterizing high school students.
Keywords: Vocational High School Student, Ego Identity, Career Attitude Maturity, Group Art Therapy
The Effects of Group Art Therapy on Ego Identity and Career Attitude Maturity of Vocational High School Student
Son Bo-ra Department of Arts Psychotherapy Graduate School of Social Education, Myongji University Directed by Professor Park Eun-seon
This study was conducted to see how group art therapy affects the Ego identity and Career maturity of Vocational High School Students, and specific subjects of study are as follows. First of all, How does group Art Therapy affect the Ego identity of Vocational High School Students? Second, How does group Art Therapy affect the Career maturity of Vocational High School Students? Third, What is the individual change in the self-identification and Career attitude maturity of Vocational High School Students in group Art Therapy Program? The subjects of this study were third grade students at a Vocational High School located in S city, and they composed of 6 people experiment groups and 6 people control groups with the recommendation and consent of their homeroom teachers. The group of 6 students was subjected to a collective art therapy program of 12 sessions per session, 90 minutes per session, two times per week over a total of 6 weeks and the control group did nothing during the same period. As research scales, this study used the Korea-Version Ego Identity Test developed by Park Ah-Cheong(2003) and the Career Attitude Maturity Test developed by Lee Gi-Hak(1997). Based on the collected data, for the verification of homogeneity between groups, the Mann-Whitney U Test was conducted for the preliminary test of experimental group and control group. To understand the reliability of survey questions, the Cronbach's α was used. In order to understand the pre/post differences in the group art therapy program, the Wilcoxon signed-rank test using SPSS 21.0 was performed. Lastly, the changes in Ego Identity and Career Attitude Maturity shown in the process of Group Art Therapy program were examined. The results of this study are summarized as follows. First, group art therapy was effective in improving Ego Identity of Vocational High School Students in the high school, and showed statistically meaningful changes(z=-2.207, p<.05). Second, group art therapy was effective in improving the Career maturity of Vocational High School Students and showed statistically significant changes (z=2.20 1 < 05). Thirdly, Changes in self identity and maturity of a Vocational High School Students are shown in group art therapy process of the maturation process showed a statistically significant improvement, and qualitative changes were also seen. As the sessions were progressed, Vocational High School Students showed the look of exploring/cognizing themselves through diverse media, and also changed look of materializing their careers and goals that could not be expressed in detail. The significance of this study is that group art therapy was helpful to Vocational High School Students who were worried about themselves and career, and also expanded the range of relevant researches. Based on these results, I hope that a lot of attention will be paid to the difficulties of Vocational High School Students who are suffering from career path and work and In a follow-up study, we expect short-term, long-term art therapy intervention for characterizing high school students.
Keywords: Vocational High School Student, Ego Identity, Career Attitude Maturity, Group Art Therapy
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