청소년들은 자원봉사활동 참여를 통해 공동체적인 삶을 체험하고, 체험교육의 기회를 얻게 될 뿐만 아니라, 본인의 재능을 발견하고 진로 탐색에 도움을 받게 되며, 바람직한 인성 함양과 행동의 긍정적인 발달을 유도할 수 있다. 이에 입각하여 본 연구에서는 청소년들의 봉사활동이 학교생활적응과 리더십생활기술 계발에 미치는 영향과, 봉사활동이 청소년들에게 얼마나 유의미한 경험이 되고 있는지에 대하여 살펴보았다. 본 연구의 문제는 다음과 같다. 첫째, 청소년 자원봉사 참여경험은 학교생활적응에 영향을 미치는가? 둘째, 청소년 자원봉사 참여경험은 리더십생활기술에 영향을 미치는가? 셋째, 청소년 자원봉사 참여경험과 학교생활적응과의 관계에서 ...
청소년들은 자원봉사활동 참여를 통해 공동체적인 삶을 체험하고, 체험교육의 기회를 얻게 될 뿐만 아니라, 본인의 재능을 발견하고 진로 탐색에 도움을 받게 되며, 바람직한 인성 함양과 행동의 긍정적인 발달을 유도할 수 있다. 이에 입각하여 본 연구에서는 청소년들의 봉사활동이 학교생활적응과 리더십생활기술 계발에 미치는 영향과, 봉사활동이 청소년들에게 얼마나 유의미한 경험이 되고 있는지에 대하여 살펴보았다. 본 연구의 문제는 다음과 같다. 첫째, 청소년 자원봉사 참여경험은 학교생활적응에 영향을 미치는가? 둘째, 청소년 자원봉사 참여경험은 리더십생활기술에 영향을 미치는가? 셋째, 청소년 자원봉사 참여경험과 학교생활적응과의 관계에서 자아탄력성은 매개효과를 갖는가? 넷째, 청소년 자원봉사 참여경험과 학교생활적응과의 관계에서 자아존중감은 매개효과를 갖는가? 다섯째, 청소년 자원봉사 참여경험과 리더십생활기술의 관계에서 자아탄력성은 매개효과를 갖는가? 여섯째, 청소년 자원봉사 참여경험과 리더십생활기술과의 관계에서 자아존중감은 매개효과를 갖는가? 이를 알아보기 위하여 본 연구에서는 서울시 강서구에 위치한 장애인직업재활시설을 방문한 인근 중, 고등학교에 재학 중인 학생들을 대상으로 2017년 7월 17일부터 2017년 8월 30일까지 설문을 실시하여 총 179부의 자료를 분석에 사용하였다. 자료분석은 통계 프로그램 SPSS 22.0과 AMOS 18.0을 이용하였으며, 분석 방법은 빈도분석, 확인적 요인분석, 신뢰도 분석, 상관분석, 기술통계, t-test, ANOVA, 구조방정식의 모형을 실시하였다. 본 연구결과는 다음과 같이 나타났다. 첫째, 청소년 자원봉사 참여경험은 학교생활적응에 영향을 미치는가를 살펴본 결과, 자원봉사 경험은 학교생활적응에 통계적으로 유의한 정(+)의 영향이 있는 것으로 나타나, 청소년이 자원봉사활동을 많이 할수록 학교생활적응을 더 잘하게 됨 을 알 수 있다. 둘째, 청소년 자원봉사 참여경험은 리더십생활기술에 영향을 미치는가를 살펴본 결과, 자원봉사 경험은 리더십생활기술에 통계적으로 유의한 정(+)의 영향이 있는것으로 나타나, 청소년이 자원봉사활동을 많이 할수록 리더십생활기술을 더 잘하게됨을 알 수 있다. 셋째, 청소년 자원봉사 참여경험과 학교생활적응과의 관계에서 자아탄력성은 매개효과를 갖는가를 살펴본 결과, 자원봉사 경험은 학교생활적응에 대한 직접효과와 자아탄력성을 매개로 한 간접효과와 총효과 모두 통계적으로 유의한 것으로 나타났다. 특히 청소년들의 자원봉사경험은 학교생활적응에 직접 영향을 미칠 뿐 아니라, 자아탄력성을 통해서 간접영향을 미치는 것으로 분석되었다. 넷째, 청소년 자원봉사 참여경험과 학교생활적응과의 관계에서 자아존중감은 매개효과를 갖는가를 살펴본 결과, 자원봉사 경험은 학교생활적응에 대한 직접효과와 자아존중감을 매개로 한 간접효과와 총효과 모두 통계적으로 유의한 것으로 나타났다. 다섯째, 청소년 자원봉사 참여경험과 리더십생활기술의 관계에서 자아탄력성은 매개효과를 갖는가를 분석한 결과, 자원봉사 경험은 리더십생활기술에 대한 직접효과와 자아탄력성을 매개로 한 간접효과와 총효과 모두 통계적으로 유의하였다. 특 히 청소년들의 자원봉사경험은 리더십생활기술에 직접 영향을 미칠 뿐 아니라, 자아탄력성을 통해서 간접영향을 미치는 것으로 분석되었다. 여섯째, 청소년 자원봉사 참여경험과 리더십생활기술과의 관계에서 자아존중감은 매개효과를 갖는가를 분석한 결과, 자원봉사 경험은 리더십생활기술에 대한 직접효과와 자아존중감을 매개로 한 간접효과와 총효과 모두 통계적으로 유의하였다. 본 연구결과를 토대로, 청소년들의 자원봉사활동 참여 확대에 대한 정책적 뒷받침 을 세워서 학교를 중심으로 한 봉사활동 매뉴얼을 개발해야 하며, 학교에서는 교육을 담당하는 교사의 역량 강화에 대한 관리가 필요하고 정기적으로 청소년들을대상으로 한 봉사활동 교육 프로그램의 개발과, 현재 진행 중인 자원봉사 프로그램에 대한 컨설팅을 받을 수 있는 시스템을 개발할 필요가 있을 것으로 사료된다.
청소년들은 자원봉사활동 참여를 통해 공동체적인 삶을 체험하고, 체험교육의 기회를 얻게 될 뿐만 아니라, 본인의 재능을 발견하고 진로 탐색에 도움을 받게 되며, 바람직한 인성 함양과 행동의 긍정적인 발달을 유도할 수 있다. 이에 입각하여 본 연구에서는 청소년들의 봉사활동이 학교생활적응과 리더십생활기술 계발에 미치는 영향과, 봉사활동이 청소년들에게 얼마나 유의미한 경험이 되고 있는지에 대하여 살펴보았다. 본 연구의 문제는 다음과 같다. 첫째, 청소년 자원봉사 참여경험은 학교생활적응에 영향을 미치는가? 둘째, 청소년 자원봉사 참여경험은 리더십생활기술에 영향을 미치는가? 셋째, 청소년 자원봉사 참여경험과 학교생활적응과의 관계에서 자아탄력성은 매개효과를 갖는가? 넷째, 청소년 자원봉사 참여경험과 학교생활적응과의 관계에서 자아존중감은 매개효과를 갖는가? 다섯째, 청소년 자원봉사 참여경험과 리더십생활기술의 관계에서 자아탄력성은 매개효과를 갖는가? 여섯째, 청소년 자원봉사 참여경험과 리더십생활기술과의 관계에서 자아존중감은 매개효과를 갖는가? 이를 알아보기 위하여 본 연구에서는 서울시 강서구에 위치한 장애인직업재활시설을 방문한 인근 중, 고등학교에 재학 중인 학생들을 대상으로 2017년 7월 17일부터 2017년 8월 30일까지 설문을 실시하여 총 179부의 자료를 분석에 사용하였다. 자료분석은 통계 프로그램 SPSS 22.0과 AMOS 18.0을 이용하였으며, 분석 방법은 빈도분석, 확인적 요인분석, 신뢰도 분석, 상관분석, 기술통계, t-test, ANOVA, 구조방정식의 모형을 실시하였다. 본 연구결과는 다음과 같이 나타났다. 첫째, 청소년 자원봉사 참여경험은 학교생활적응에 영향을 미치는가를 살펴본 결과, 자원봉사 경험은 학교생활적응에 통계적으로 유의한 정(+)의 영향이 있는 것으로 나타나, 청소년이 자원봉사활동을 많이 할수록 학교생활적응을 더 잘하게 됨 을 알 수 있다. 둘째, 청소년 자원봉사 참여경험은 리더십생활기술에 영향을 미치는가를 살펴본 결과, 자원봉사 경험은 리더십생활기술에 통계적으로 유의한 정(+)의 영향이 있는것으로 나타나, 청소년이 자원봉사활동을 많이 할수록 리더십생활기술을 더 잘하게됨을 알 수 있다. 셋째, 청소년 자원봉사 참여경험과 학교생활적응과의 관계에서 자아탄력성은 매개효과를 갖는가를 살펴본 결과, 자원봉사 경험은 학교생활적응에 대한 직접효과와 자아탄력성을 매개로 한 간접효과와 총효과 모두 통계적으로 유의한 것으로 나타났다. 특히 청소년들의 자원봉사경험은 학교생활적응에 직접 영향을 미칠 뿐 아니라, 자아탄력성을 통해서 간접영향을 미치는 것으로 분석되었다. 넷째, 청소년 자원봉사 참여경험과 학교생활적응과의 관계에서 자아존중감은 매개효과를 갖는가를 살펴본 결과, 자원봉사 경험은 학교생활적응에 대한 직접효과와 자아존중감을 매개로 한 간접효과와 총효과 모두 통계적으로 유의한 것으로 나타났다. 다섯째, 청소년 자원봉사 참여경험과 리더십생활기술의 관계에서 자아탄력성은 매개효과를 갖는가를 분석한 결과, 자원봉사 경험은 리더십생활기술에 대한 직접효과와 자아탄력성을 매개로 한 간접효과와 총효과 모두 통계적으로 유의하였다. 특 히 청소년들의 자원봉사경험은 리더십생활기술에 직접 영향을 미칠 뿐 아니라, 자아탄력성을 통해서 간접영향을 미치는 것으로 분석되었다. 여섯째, 청소년 자원봉사 참여경험과 리더십생활기술과의 관계에서 자아존중감은 매개효과를 갖는가를 분석한 결과, 자원봉사 경험은 리더십생활기술에 대한 직접효과와 자아존중감을 매개로 한 간접효과와 총효과 모두 통계적으로 유의하였다. 본 연구결과를 토대로, 청소년들의 자원봉사활동 참여 확대에 대한 정책적 뒷받침 을 세워서 학교를 중심으로 한 봉사활동 매뉴얼을 개발해야 하며, 학교에서는 교육을 담당하는 교사의 역량 강화에 대한 관리가 필요하고 정기적으로 청소년들을대상으로 한 봉사활동 교육 프로그램의 개발과, 현재 진행 중인 자원봉사 프로그램에 대한 컨설팅을 받을 수 있는 시스템을 개발할 필요가 있을 것으로 사료된다.
Young people will experience community life through participation in volunteer activities and gain opportunities for experiential education. In this process, you will find your talents and help you to explore your career. Service activities have desirable personality and can lead to a positive devel...
Young people will experience community life through participation in volunteer activities and gain opportunities for experiential education. In this process, you will find your talents and help you to explore your career. Service activities have desirable personality and can lead to a positive development of behavior. The purpose of this study is to investigate the impact of volunteer activities on school adaptation and net development of leadership lifestyle and how volunteer activities are meaningful experiences for adolescents. The problems of this study are as follows. First, do youth volunteer experiences affect school adjustment? Second, does youth volunteer experience influence leadership life skills? Third, does ego - resilience mediate the relationship between experiences of volunteering in youth and school adjustment? Fourth, does self - esteem have a mediating effect on the relationship between volunteer participation experience and school life adaptation? Fifth, is ego-resilience mediated in the relationship between youth volunteer experience and leadership life skills? Sixth, does self-esteem have mediating effects on the relationship between youth volunteer participation experience and leadership life skills? In this study, a questionnaire was conducted from July 17th, 2017 to August 30th, 2017, for students in a nearby middle school or high school visiting a vocational rehabilitation facility in Gangseo-gu, Seoul. . Data were analyzed using statistical programs SPSS22.0 and AMOS18.0. The analysis methods were frequency analysis, confirmatory factor analysis, reliability analysis, correlation analysis, descriptive statistics, t-test, ANOVA, and structural equation modeling. The results of this study are as follows. First, we examined whether adolescents' voluntary participation experience influences school adaptation. The volunteer experience was found to have a statistically significant positive effect on school life adjustment. The more voluntarily the young people are, the better they can adapt to school life. Second, we analyzed whether the experience of youth volunteer participation affects leadership life skills. The volunteer experience was found to have a statistically significant positive effect on leadership life skills. It can be seen that the more volunteer activities the young people do, the better the leadership life skills will be. Third, we analyzed whether ego - resilience has a mediating effect on the relationship between experience of volunteer participation and school life adaptation. The volunteer experience was statistically significant in both indirect effects and total effects mediated by direct effects on school adjustment and ego-resilience. Particularly, the volunteer experience of adolescents has an indirect effect on ego - resilience as well as on school adaptation. Fourth, we analyzed whether the self - esteem has a mediating effect on the relationship between experience of volunteer participation and school life adaptation. The volunteer experience was statistically significant in both the indirect effect and the total effect mediated by the direct effect on school adjustment and self-esteem. Fifth, we analyzed whether ego - resilience has a mediating effect on the relationship between experience of participating in youth volunteering and leadership life skills. Volunteer experience was statistically significant in both direct and total effects mediated by direct and ego-resilience in leadership life skills. Particularly, the volunteer experience of adolescents has an indirect effect on e - resilience as well as a direct influence on leadership life skills. Sixth, we analyzed whether the self - esteem has a mediating effect on the relationship between youth volunteer participation experience and leadership life skill. The volunteer experience was statistically significant in both the indirect effect and the total effect mediated by the direct effect on leadership life skills and self-esteem. Based on the results of this study, it is necessary to develop a volunteer manual focusing on the school by supporting the policy support for the youth participation in volunteer activity. Schools need to manage the strengthening of their teachers. There is a need to develop a system that regularly develops volunteer service programs for young people and can consult on ongoing volunteer programs.
Young people will experience community life through participation in volunteer activities and gain opportunities for experiential education. In this process, you will find your talents and help you to explore your career. Service activities have desirable personality and can lead to a positive development of behavior. The purpose of this study is to investigate the impact of volunteer activities on school adaptation and net development of leadership lifestyle and how volunteer activities are meaningful experiences for adolescents. The problems of this study are as follows. First, do youth volunteer experiences affect school adjustment? Second, does youth volunteer experience influence leadership life skills? Third, does ego - resilience mediate the relationship between experiences of volunteering in youth and school adjustment? Fourth, does self - esteem have a mediating effect on the relationship between volunteer participation experience and school life adaptation? Fifth, is ego-resilience mediated in the relationship between youth volunteer experience and leadership life skills? Sixth, does self-esteem have mediating effects on the relationship between youth volunteer participation experience and leadership life skills? In this study, a questionnaire was conducted from July 17th, 2017 to August 30th, 2017, for students in a nearby middle school or high school visiting a vocational rehabilitation facility in Gangseo-gu, Seoul. . Data were analyzed using statistical programs SPSS22.0 and AMOS18.0. The analysis methods were frequency analysis, confirmatory factor analysis, reliability analysis, correlation analysis, descriptive statistics, t-test, ANOVA, and structural equation modeling. The results of this study are as follows. First, we examined whether adolescents' voluntary participation experience influences school adaptation. The volunteer experience was found to have a statistically significant positive effect on school life adjustment. The more voluntarily the young people are, the better they can adapt to school life. Second, we analyzed whether the experience of youth volunteer participation affects leadership life skills. The volunteer experience was found to have a statistically significant positive effect on leadership life skills. It can be seen that the more volunteer activities the young people do, the better the leadership life skills will be. Third, we analyzed whether ego - resilience has a mediating effect on the relationship between experience of volunteer participation and school life adaptation. The volunteer experience was statistically significant in both indirect effects and total effects mediated by direct effects on school adjustment and ego-resilience. Particularly, the volunteer experience of adolescents has an indirect effect on ego - resilience as well as on school adaptation. Fourth, we analyzed whether the self - esteem has a mediating effect on the relationship between experience of volunteer participation and school life adaptation. The volunteer experience was statistically significant in both the indirect effect and the total effect mediated by the direct effect on school adjustment and self-esteem. Fifth, we analyzed whether ego - resilience has a mediating effect on the relationship between experience of participating in youth volunteering and leadership life skills. Volunteer experience was statistically significant in both direct and total effects mediated by direct and ego-resilience in leadership life skills. Particularly, the volunteer experience of adolescents has an indirect effect on e - resilience as well as a direct influence on leadership life skills. Sixth, we analyzed whether the self - esteem has a mediating effect on the relationship between youth volunteer participation experience and leadership life skill. The volunteer experience was statistically significant in both the indirect effect and the total effect mediated by the direct effect on leadership life skills and self-esteem. Based on the results of this study, it is necessary to develop a volunteer manual focusing on the school by supporting the policy support for the youth participation in volunteer activity. Schools need to manage the strengthening of their teachers. There is a need to develop a system that regularly develops volunteer service programs for young people and can consult on ongoing volunteer programs.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.