지도는 정보통신기술의 발전에 따라 형태와 그 기능이 변해왔고 지도를 생산하는 환경, 양식 또한 변화해 왔다. 이에 따라 변화하는 지도에 대해 지도제작자와 지도사용자간의 효과적인 정보 전달에 관한 많은 연구가 이루어져 왔다. 특히 인간의 인지적 측면의 연구는 지도의 정보전달 과정에 대한 폭넓은 이해를 돕고 나아가 정보통신기기와 사용자 간의 효과적 상호작용에 대한 이해까지 돕고 있다. 인지적 측면을 고려한 지도 제작은 기존 지도 제작의 목적이 보편적 이해를 통한 다수의 지도 사용자들을 위한 지도 제작에 있었던 것에 반해 각 개인의 ...
지도는 정보통신기술의 발전에 따라 형태와 그 기능이 변해왔고 지도를 생산하는 환경, 양식 또한 변화해 왔다. 이에 따라 변화하는 지도에 대해 지도제작자와 지도사용자간의 효과적인 정보 전달에 관한 많은 연구가 이루어져 왔다. 특히 인간의 인지적 측면의 연구는 지도의 정보전달 과정에 대한 폭넓은 이해를 돕고 나아가 정보통신기기와 사용자 간의 효과적 상호작용에 대한 이해까지 돕고 있다. 인지적 측면을 고려한 지도 제작은 기존 지도 제작의 목적이 보편적 이해를 통한 다수의 지도 사용자들을 위한 지도 제작에 있었던 것에 반해 각 개인의 공간 지각 및 인지 과정을 고려해 맞춤형 정보제공을 위한 적응형 지도 제작을 의미한다. 적응형 지도 제작을 위해 지도 요소 중 지도 객체 주기를 대상으로 실험을 진행하였다. 지도 객체 주기는 자연어로 이루어져 안구를 통해 가장 인지하기 쉬운 지도 요소이다. 이에 사용자의 인지를 반영하기 위해 다음의 세 가지 요소가 고려되었다. 첫째, 지도학적 측면의 요소인 축척 둘째, 인지적 측면의 요소인 개인의 공간지식에 해당하는 신호지식 셋째, 사용자 측면 요소인 사용자의 시선을 고려한 응시 특성 군집이다. 실험지역은 상업시설이 발달한 회기동, 압구정동, 종로 지역 중 일부를 대상으로 하였으며, 총 42명의 실험참가자에 대한 자료가 분석에 이용되었다. 실험장비는 Tobii사의 Glasses2 시선추적기를 사용하였고 실험참가자들은 시선추척기를 장착하고 스마트 폰의 구글 지도를 이용하여 제시된 목적지를 찾아가도록 하였다. 실험을 통해 밝히고자 한 바는 첫째, 지도사용자들이 응시하는 건물에 해당하는 지도 객체의 주기가 기존 디지털 지도상에 표시되었는지 확인하고 둘째, 지도사용자들이 파악하기 쉬운 주기가 어떠한 것이며 셋째, 적응형 지도 제작을 위해 필요한 응시 특성을 살펴보기 위해 객체 주기를 업종별로 재분류하여 이에 따른 응시패턴을 살피고자 하였다. 지도사용자들이 응시하는 실세계의 객체에 대한 구글 지도상에 표시되지 않은 객체 주기는 회기동에서 약 55.56%, 압구정동에서 약 52.94%, 종로에서 약 44.44%를 나타냈다. 지도사용자들이 필요한 주기를 밝히기 위해 시선추적기를 통해 획득된 자료를 이용하였다. 이에 축척 요소를 고려하기 위해 군집분석을 실시하여 대축척에서 소축척의 단계를 군집분석결과와 연결 지었으며, 개인의 신호지식 요소를 고려하기 위해 수집된 자료를 가공하여 심상지도에 표출된 상호를 포함한 자료와 포함하지 않은 자료에 대해 각각 군집분석을 실시하였다. 회기동과 압구정동은 5개의 군집이 나타났고 종로는 4개의 군집이 나타났다. 응시 특성 군집을 살펴보기 위해 임의로 정의된 10가지 업종분류에 따라 재분류된 자료를 이용하여 군집분석을 실시하였다. 응시 특성 군집에 따른 군집 역시 신호지식 요소를 고려한 자료가 이용되었다. 이를 통해 각 신호지식의 정도에 따른 업종별 응시 특성 군집이 이루어 졌으며 회기동과 종로는 3개의 군집이 나타났고 압구정은 2개의 군집이 나타났다. 각 특성 군집에 대한 업종별 비율은 각 군집의 특성 차이를 나타낸다. 최근 정보를 제공하는 흐름은 정보통신기술의 발전에 따라 방대한 자료를 바탕으로 자료의 형태를 초월해 세분화된 개인 단위의 맞춤형 정보를 제공하는 것이다. 이는 디지털 지도에서 제공할 수 있는 공간 정보의 수준과 전달 정보에 대한 재고의 필요성 부각과 더불어 지도에 대한 다양한 접근을 통해 발전 가능성을 제고하는 계기가 될 수 있다. 이에 따라 본 연구는 공간 인식적 접근이 시도 되었다는 점에서 주기에 대한 연구 다양성에 기여 할 수 있을 것으로 판단되며 디지털 지도의 정보 제공 방법의 다양성 확대에 의의를 지닌다.
지도는 정보통신기술의 발전에 따라 형태와 그 기능이 변해왔고 지도를 생산하는 환경, 양식 또한 변화해 왔다. 이에 따라 변화하는 지도에 대해 지도제작자와 지도사용자간의 효과적인 정보 전달에 관한 많은 연구가 이루어져 왔다. 특히 인간의 인지적 측면의 연구는 지도의 정보전달 과정에 대한 폭넓은 이해를 돕고 나아가 정보통신기기와 사용자 간의 효과적 상호작용에 대한 이해까지 돕고 있다. 인지적 측면을 고려한 지도 제작은 기존 지도 제작의 목적이 보편적 이해를 통한 다수의 지도 사용자들을 위한 지도 제작에 있었던 것에 반해 각 개인의 공간 지각 및 인지 과정을 고려해 맞춤형 정보제공을 위한 적응형 지도 제작을 의미한다. 적응형 지도 제작을 위해 지도 요소 중 지도 객체 주기를 대상으로 실험을 진행하였다. 지도 객체 주기는 자연어로 이루어져 안구를 통해 가장 인지하기 쉬운 지도 요소이다. 이에 사용자의 인지를 반영하기 위해 다음의 세 가지 요소가 고려되었다. 첫째, 지도학적 측면의 요소인 축척 둘째, 인지적 측면의 요소인 개인의 공간지식에 해당하는 신호지식 셋째, 사용자 측면 요소인 사용자의 시선을 고려한 응시 특성 군집이다. 실험지역은 상업시설이 발달한 회기동, 압구정동, 종로 지역 중 일부를 대상으로 하였으며, 총 42명의 실험참가자에 대한 자료가 분석에 이용되었다. 실험장비는 Tobii사의 Glasses2 시선추적기를 사용하였고 실험참가자들은 시선추척기를 장착하고 스마트 폰의 구글 지도를 이용하여 제시된 목적지를 찾아가도록 하였다. 실험을 통해 밝히고자 한 바는 첫째, 지도사용자들이 응시하는 건물에 해당하는 지도 객체의 주기가 기존 디지털 지도상에 표시되었는지 확인하고 둘째, 지도사용자들이 파악하기 쉬운 주기가 어떠한 것이며 셋째, 적응형 지도 제작을 위해 필요한 응시 특성을 살펴보기 위해 객체 주기를 업종별로 재분류하여 이에 따른 응시패턴을 살피고자 하였다. 지도사용자들이 응시하는 실세계의 객체에 대한 구글 지도상에 표시되지 않은 객체 주기는 회기동에서 약 55.56%, 압구정동에서 약 52.94%, 종로에서 약 44.44%를 나타냈다. 지도사용자들이 필요한 주기를 밝히기 위해 시선추적기를 통해 획득된 자료를 이용하였다. 이에 축척 요소를 고려하기 위해 군집분석을 실시하여 대축척에서 소축척의 단계를 군집분석결과와 연결 지었으며, 개인의 신호지식 요소를 고려하기 위해 수집된 자료를 가공하여 심상지도에 표출된 상호를 포함한 자료와 포함하지 않은 자료에 대해 각각 군집분석을 실시하였다. 회기동과 압구정동은 5개의 군집이 나타났고 종로는 4개의 군집이 나타났다. 응시 특성 군집을 살펴보기 위해 임의로 정의된 10가지 업종분류에 따라 재분류된 자료를 이용하여 군집분석을 실시하였다. 응시 특성 군집에 따른 군집 역시 신호지식 요소를 고려한 자료가 이용되었다. 이를 통해 각 신호지식의 정도에 따른 업종별 응시 특성 군집이 이루어 졌으며 회기동과 종로는 3개의 군집이 나타났고 압구정은 2개의 군집이 나타났다. 각 특성 군집에 대한 업종별 비율은 각 군집의 특성 차이를 나타낸다. 최근 정보를 제공하는 흐름은 정보통신기술의 발전에 따라 방대한 자료를 바탕으로 자료의 형태를 초월해 세분화된 개인 단위의 맞춤형 정보를 제공하는 것이다. 이는 디지털 지도에서 제공할 수 있는 공간 정보의 수준과 전달 정보에 대한 재고의 필요성 부각과 더불어 지도에 대한 다양한 접근을 통해 발전 가능성을 제고하는 계기가 될 수 있다. 이에 따라 본 연구는 공간 인식적 접근이 시도 되었다는 점에서 주기에 대한 연구 다양성에 기여 할 수 있을 것으로 판단되며 디지털 지도의 정보 제공 방법의 다양성 확대에 의의를 지닌다.
Maps have changed in form and function according to the development of the information and communication technology, and the environment and mode of producing maps have also changed. Therefore, lots of researches have been conducted on effective information communication between map makers and map u...
Maps have changed in form and function according to the development of the information and communication technology, and the environment and mode of producing maps have also changed. Therefore, lots of researches have been conducted on effective information communication between map makers and map users on changing maps. In particular, the study of human cognitive aspects assists a broad understanding of the information transmission process of maps and also helps understanding the effective interaction between information communication devices and users. While the purpose of existing map production is to make maps for map users through universal understandings, map production considering cognitive aspects takes into account the individual spatial perception and cognitive processes. It means adaptive map production could be provided customized information. For the adaptive map production, experiment was conducted focused on map feature label. The map feature label consists of natural language and is the most recognizable map element through the human eye. The following three factors are considered to reflect the perception of the user. First, it is the scale of the map. Second, it is the cue knowledge of the individual, which is the element of the cognitive aspect. Third, it is the cluster of the gaze characteristics considering the users’ gaze. The study area was a part of Hoegi-dong, Apgujeong-dong and Jongno areas where commercial facilities are developed. Data of forty-two participants were used for analysis. Tobii Glasses2 eye-tracker was used for the experiment. The participants had worn the eye-tracker and google map of smart-phone was used to find the destination. An experiment was tried to find out three aspects. First, it is to figure out whether the map feature label that staring map users’ gaze to the building on corresponding to displayed on the google map. Second, it identifies what map label is easy for map users to understand. Third, in order to investigate the characteristics of adaptive map production, I clustered gaze patterns with map labels according to the industry type. The unrecognized map feature label for the google map was about 55.17% in Hoegi-dong, about 43.75% in Apgujeong-dong, and about 44.44% in Jongno. The eye-tracking data was used to reveal the salient map label. In order to take account of the scale factor, cluster analysis was performed and the scale step was linked to the cluster analysis result. In addition, to consider individual cue knowledge, the cluster analysis was conducted on the data with and without sign name on the sketch map. There were five clusters in Hoegi-dong and Apgujeong-dong, and four clusters in Jongno. To examine the gaze characteristic clusters, cluster analysis was carried out using reclassified data according to ten kinds of industry categories by operational definition. Three clusters were found in Hoegi-dong and Jongno, and two clusters in Apgujeong-dong. The ratio of each characteristic cluster to industry type indicates the characteristic difference of each cluster. The current trend of providing information is to provide individualized personalized information based on the vast amount of data that is developed according to the development of information and communication technology. This can be an opportunity to enhance the potential of development through various approaches to maps, along with the need for the level of spatial information that can be provided in digital maps and the need for reconsideration of delivery information. Therefore, this study suggests that it is possible to contribute to the research diversity in terms of the spatial cognition approach, and it is meaningful to expand the diversity of information providing methods of digital map.
Maps have changed in form and function according to the development of the information and communication technology, and the environment and mode of producing maps have also changed. Therefore, lots of researches have been conducted on effective information communication between map makers and map users on changing maps. In particular, the study of human cognitive aspects assists a broad understanding of the information transmission process of maps and also helps understanding the effective interaction between information communication devices and users. While the purpose of existing map production is to make maps for map users through universal understandings, map production considering cognitive aspects takes into account the individual spatial perception and cognitive processes. It means adaptive map production could be provided customized information. For the adaptive map production, experiment was conducted focused on map feature label. The map feature label consists of natural language and is the most recognizable map element through the human eye. The following three factors are considered to reflect the perception of the user. First, it is the scale of the map. Second, it is the cue knowledge of the individual, which is the element of the cognitive aspect. Third, it is the cluster of the gaze characteristics considering the users’ gaze. The study area was a part of Hoegi-dong, Apgujeong-dong and Jongno areas where commercial facilities are developed. Data of forty-two participants were used for analysis. Tobii Glasses2 eye-tracker was used for the experiment. The participants had worn the eye-tracker and google map of smart-phone was used to find the destination. An experiment was tried to find out three aspects. First, it is to figure out whether the map feature label that staring map users’ gaze to the building on corresponding to displayed on the google map. Second, it identifies what map label is easy for map users to understand. Third, in order to investigate the characteristics of adaptive map production, I clustered gaze patterns with map labels according to the industry type. The unrecognized map feature label for the google map was about 55.17% in Hoegi-dong, about 43.75% in Apgujeong-dong, and about 44.44% in Jongno. The eye-tracking data was used to reveal the salient map label. In order to take account of the scale factor, cluster analysis was performed and the scale step was linked to the cluster analysis result. In addition, to consider individual cue knowledge, the cluster analysis was conducted on the data with and without sign name on the sketch map. There were five clusters in Hoegi-dong and Apgujeong-dong, and four clusters in Jongno. To examine the gaze characteristic clusters, cluster analysis was carried out using reclassified data according to ten kinds of industry categories by operational definition. Three clusters were found in Hoegi-dong and Jongno, and two clusters in Apgujeong-dong. The ratio of each characteristic cluster to industry type indicates the characteristic difference of each cluster. The current trend of providing information is to provide individualized personalized information based on the vast amount of data that is developed according to the development of information and communication technology. This can be an opportunity to enhance the potential of development through various approaches to maps, along with the need for the level of spatial information that can be provided in digital maps and the need for reconsideration of delivery information. Therefore, this study suggests that it is possible to contribute to the research diversity in terms of the spatial cognition approach, and it is meaningful to expand the diversity of information providing methods of digital map.
주제어
#사용자 적응형 지도, 공간 지각, 객체 주기, 사용자 맞춤형 정보, 시선추적, 시선 응시 군집
학위논문 정보
저자
문성국
학위수여기관
경희대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
지리학과
지도교수
황철수
발행연도
2018
총페이지
x, 144 p.
키워드
사용자 적응형 지도, 공간 지각, 객체 주기, 사용자 맞춤형 정보, 시선추적, 시선 응시 군집
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