정서·행동장애 위험군 아동의 친사회성 개선을 위한 관계중심적 인지행동놀이치료의 모색 The Pilot Study of the Efficacy of the Relationship-Oriented CBPT for the Improvement of Prosocial Ability in the at-risk Children원문보기
정서·행동장애 위험군 아동은 내재화 및 외현화 문제행동을 수반하고 또래 간 우정 형성에도 어려움을 격곤 한다. 본 연구는 정서·행동장애 위험군 아동의 친사회성 개선을 위해 관계중심적 인지행동놀이치료를 구성하여 그 효과를 살펴보았다. 대구·경북에 위치한 복지관 및 심리지원센터 내에서 사례관리 대상자로 선정된 아동가운데, K-CBCL 사전평가 결과 내재화 및 외...
정서·행동장애 위험군 아동은 내재화 및 외현화 문제행동을 수반하고 또래 간 우정 형성에도 어려움을 격곤 한다. 본 연구는 정서·행동장애 위험군 아동의 친사회성 개선을 위해 관계중심적 인지행동놀이치료를 구성하여 그 효과를 살펴보았다. 대구·경북에 위치한 복지관 및 심리지원센터 내에서 사례관리 대상자로 선정된 아동가운데, K-CBCL 사전평가 결과 내재화 및 외현화 행동문제 영역에서 T점수 60 (84% tile)이상을 나타내는 경우를 선정하여 연구집단과 통제집단에 각 각 4명씩 배정하였고, 둘씩 그룹을 지어, 2017년 4월 17일부터 7월 11일까지 매주 월요일, 화요일 주 1회씩 총 12회를 실시하였다. 사전 검사 시행 후, 프로그램 진행, 사후 검사의 순으로 진행하였으며, 사전 검사를 통해 연구집단과 통제집단의 동질성을 확인하였다. 프로그램은 본 연구자가 관련 문헌 및 선행연구를 토대로 Adler의 아동훈련과 인지행동놀이치료(CBPT)를 접목하여 연령과 수준에 적절한 활동을 개발하였다. 프로그램의 타당도와 적용 대상의 적절성, 프로그램 목적의 명확성을 관련 전공 교수와의 자문을 통하여 10가지 활동으로 최종 선정하였다. 프로그램의 효과성 검증을 위하여 친사회적 행동의 사전-사후검사 점수를 비교한 결과 연구집단과 통제집단 간의 유의한 사전-사후 점수 차이가 나타났으며, 회기 진행에 따라 연구집단에서 하위영역의 변화량도 꾸준히 증가하였다. 소수 사례에게 적용되었지만, 본 연구의 프로그램은 정서·행동장애 위험군 아동의 친사회성 증진에 긍정적인 영향을 미침을 기대할 수 있었게 하였다. 끝으로 본 연구의 한계와 개선사항에 관하여 논의하였다.
정서·행동장애 위험군 아동은 내재화 및 외현화 문제행동을 수반하고 또래 간 우정 형성에도 어려움을 격곤 한다. 본 연구는 정서·행동장애 위험군 아동의 친사회성 개선을 위해 관계중심적 인지행동놀이치료를 구성하여 그 효과를 살펴보았다. 대구·경북에 위치한 복지관 및 심리지원센터 내에서 사례관리 대상자로 선정된 아동가운데, K-CBCL 사전평가 결과 내재화 및 외현화 행동문제 영역에서 T점수 60 (84% tile)이상을 나타내는 경우를 선정하여 연구집단과 통제집단에 각 각 4명씩 배정하였고, 둘씩 그룹을 지어, 2017년 4월 17일부터 7월 11일까지 매주 월요일, 화요일 주 1회씩 총 12회를 실시하였다. 사전 검사 시행 후, 프로그램 진행, 사후 검사의 순으로 진행하였으며, 사전 검사를 통해 연구집단과 통제집단의 동질성을 확인하였다. 프로그램은 본 연구자가 관련 문헌 및 선행연구를 토대로 Adler의 아동훈련과 인지행동놀이치료(CBPT)를 접목하여 연령과 수준에 적절한 활동을 개발하였다. 프로그램의 타당도와 적용 대상의 적절성, 프로그램 목적의 명확성을 관련 전공 교수와의 자문을 통하여 10가지 활동으로 최종 선정하였다. 프로그램의 효과성 검증을 위하여 친사회적 행동의 사전-사후검사 점수를 비교한 결과 연구집단과 통제집단 간의 유의한 사전-사후 점수 차이가 나타났으며, 회기 진행에 따라 연구집단에서 하위영역의 변화량도 꾸준히 증가하였다. 소수 사례에게 적용되었지만, 본 연구의 프로그램은 정서·행동장애 위험군 아동의 친사회성 증진에 긍정적인 영향을 미침을 기대할 수 있었게 하였다. 끝으로 본 연구의 한계와 개선사항에 관하여 논의하였다.
Children at risk of emotional or behavioral disorders involve internalization and externalization, and have difficulty forming friendships between peers. The study therefore identified the effects of relationship-oriented cognitive behavioral play therapy on prosocial improvements in children at ris...
Children at risk of emotional or behavioral disorders involve internalization and externalization, and have difficulty forming friendships between peers. The study therefore identified the effects of relationship-oriented cognitive behavioral play therapy on prosocial improvements in children at risk of emotional or behavioral disorders. The study target is a selected case management individual from within the Welfare Center and the psychological support center located in Daegu and Gyeongbuk. The K-CBCL Pre-Assessment shows a score in the inner and outer vertigo areas of T point 60 (84 % time) or higher, with each of the four assigned to a research and control group. In groups of two, a total of 12 were conducted every Monday and Tuesday, from 17 April to 11 July 2017. After the pre-scan, the program was executed, and then the post-testing was carried out. The pre-testing confirmed homogeneity of study and control groups. Program was incorporated into Adler's Child Training and Cognitive Behavioral Play Therapy (CBPT) based on the related literature and prior studies to develop appropriate activities for age and level. Appropriateness of the program's relevance, appropriateness of its application, and clarity of its purpose were finally selected with 10 activities through consultation with the relevant specialized professors. The pre-post-testing scores of prosocial actions were compared to verify the effectiveness of the program. The results showed a significant post-post-score gap between study and control groups. Additionally, As the sessions progressed, changes in the regions of the study group steadily increased. Even if it applies to a few cases, The program of this study was expected to have a positive influence on the improvement of the pro-socialist of children at risk of emotional or behavioral disorders. Finally, limitations of this study and improvements were discussed.
Children at risk of emotional or behavioral disorders involve internalization and externalization, and have difficulty forming friendships between peers. The study therefore identified the effects of relationship-oriented cognitive behavioral play therapy on prosocial improvements in children at risk of emotional or behavioral disorders. The study target is a selected case management individual from within the Welfare Center and the psychological support center located in Daegu and Gyeongbuk. The K-CBCL Pre-Assessment shows a score in the inner and outer vertigo areas of T point 60 (84 % time) or higher, with each of the four assigned to a research and control group. In groups of two, a total of 12 were conducted every Monday and Tuesday, from 17 April to 11 July 2017. After the pre-scan, the program was executed, and then the post-testing was carried out. The pre-testing confirmed homogeneity of study and control groups. Program was incorporated into Adler's Child Training and Cognitive Behavioral Play Therapy (CBPT) based on the related literature and prior studies to develop appropriate activities for age and level. Appropriateness of the program's relevance, appropriateness of its application, and clarity of its purpose were finally selected with 10 activities through consultation with the relevant specialized professors. The pre-post-testing scores of prosocial actions were compared to verify the effectiveness of the program. The results showed a significant post-post-score gap between study and control groups. Additionally, As the sessions progressed, changes in the regions of the study group steadily increased. Even if it applies to a few cases, The program of this study was expected to have a positive influence on the improvement of the pro-socialist of children at risk of emotional or behavioral disorders. Finally, limitations of this study and improvements were discussed.
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