본 논문에서는 온라인 교육훈련을 이수한 중소기업의 종업원들을 대상으로 온라인 교육훈련에서의 학습효과가 직무만족에 영향을 미치는지를 연구하고자 하였다. 온라인 교육훈련에서의 학습효과로 지식, 기술, 태도를 변수로 하여 직무만족에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보고자 하는 것을 연구의 목적으로 하였다. 연구를 진행하기 위한 자료수집은 설문지법을 이용하였으며, 총 350부의 설문지를 배포하여, 총 300부의 설문을 수집하여 표본으로 사용하였다. 연구를 위한 가설로는 온라인 교육훈련의 학습효과인 지식과 기술, 태도를 ...
본 논문에서는 온라인 교육훈련을 이수한 중소기업의 종업원들을 대상으로 온라인 교육훈련에서의 학습효과가 직무만족에 영향을 미치는지를 연구하고자 하였다. 온라인 교육훈련에서의 학습효과로 지식, 기술, 태도를 변수로 하여 직무만족에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보고자 하는 것을 연구의 목적으로 하였다. 연구를 진행하기 위한 자료수집은 설문지법을 이용하였으며, 총 350부의 설문지를 배포하여, 총 300부의 설문을 수집하여 표본으로 사용하였다. 연구를 위한 가설로는 온라인 교육훈련의 학습효과인 지식과 기술, 태도를 독립변수로 하여 각 변수들이 종속변수인 직무만족과 양(+)의 유의한 방향으로 일치할 것이라는 연구가설을 설정하였으며, SPSS 22통계패키지와 Amos 22 통계패키지를 활용하여 각각 탐색적 요인분석과 신뢰도 검증, 확인적 요인분석을 거쳐 경로분석으로 연구가설을 검증하고자 하였다. 실증분석 결과 온라인 교육훈련의 학습효과 변수 중 지식변수만이 직무만족과 양(+)의 방향으로 유의할 것이라는 <가설 1>에 대하여 기각되었으며, 나머지 <가설 2>인 기술변수와 <가설 3>의 태도변수에 대해서는 직무만족과 양(+)의 방향으로 일치하는 결과가 나타남으로써 해당 가설을 채택하는 결과로 나타났다. 시대가 빠르게 변화하는 가운데 교육훈련의 방법들도 많이 변화하고 있으며, 그렇기 때문에 온라인 교육훈련에 대한 결과가 오프라인 교육훈련에 대한 결과와 같을지 아니면 다를지에 대한 궁금증으로 본 연구를 진행하였으며, 온라인 교육훈련과 관련된 직무만족과의 관계를 실증분석 결과로 제시하였다는 것에 연구에 대한 의의를 두고자 한다.
본 논문에서는 온라인 교육훈련을 이수한 중소기업의 종업원들을 대상으로 온라인 교육훈련에서의 학습효과가 직무만족에 영향을 미치는지를 연구하고자 하였다. 온라인 교육훈련에서의 학습효과로 지식, 기술, 태도를 변수로 하여 직무만족에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보고자 하는 것을 연구의 목적으로 하였다. 연구를 진행하기 위한 자료수집은 설문지법을 이용하였으며, 총 350부의 설문지를 배포하여, 총 300부의 설문을 수집하여 표본으로 사용하였다. 연구를 위한 가설로는 온라인 교육훈련의 학습효과인 지식과 기술, 태도를 독립변수로 하여 각 변수들이 종속변수인 직무만족과 양(+)의 유의한 방향으로 일치할 것이라는 연구가설을 설정하였으며, SPSS 22통계패키지와 Amos 22 통계패키지를 활용하여 각각 탐색적 요인분석과 신뢰도 검증, 확인적 요인분석을 거쳐 경로분석으로 연구가설을 검증하고자 하였다. 실증분석 결과 온라인 교육훈련의 학습효과 변수 중 지식변수만이 직무만족과 양(+)의 방향으로 유의할 것이라는 <가설 1>에 대하여 기각되었으며, 나머지 <가설 2>인 기술변수와 <가설 3>의 태도변수에 대해서는 직무만족과 양(+)의 방향으로 일치하는 결과가 나타남으로써 해당 가설을 채택하는 결과로 나타났다. 시대가 빠르게 변화하는 가운데 교육훈련의 방법들도 많이 변화하고 있으며, 그렇기 때문에 온라인 교육훈련에 대한 결과가 오프라인 교육훈련에 대한 결과와 같을지 아니면 다를지에 대한 궁금증으로 본 연구를 진행하였으며, 온라인 교육훈련과 관련된 직무만족과의 관계를 실증분석 결과로 제시하였다는 것에 연구에 대한 의의를 두고자 한다.
In this paper, employees of small businesses that completed online education training were asked to investigate whether the effectiveness of learning in online education training affected job satisfaction. The purpose of the study was to find out how learning effects in online education trainin...
In this paper, employees of small businesses that completed online education training were asked to investigate whether the effectiveness of learning in online education training affected job satisfaction. The purpose of the study was to find out how learning effects in online education training could affect job satisfaction through variables in knowledge, skills and attitudes. The survey method was used to collect data to conduct the study, and a total of 350 questionnaires were distributed, and a total of 300 questionnaires were collected and used as samples. The hypothesis for the study was to verify the learning effects of online education training, knowledge, skills, and attitudes as independent variables, and to set each parameter to match task satisfaction and positive (+) in a significant direction. Empirical analysis shows that only the knowledge of the learning effects variables of online training would be meaningful in the direction of job satisfaction (+), and that for the remaining [hypothesis 2] and [hypothesis 3] were adopted. As the times have changed rapidly, the methods of education training have changed a lot, and therefore, the results of the online education training are different from those of the offline training.
In this paper, employees of small businesses that completed online education training were asked to investigate whether the effectiveness of learning in online education training affected job satisfaction. The purpose of the study was to find out how learning effects in online education training could affect job satisfaction through variables in knowledge, skills and attitudes. The survey method was used to collect data to conduct the study, and a total of 350 questionnaires were distributed, and a total of 300 questionnaires were collected and used as samples. The hypothesis for the study was to verify the learning effects of online education training, knowledge, skills, and attitudes as independent variables, and to set each parameter to match task satisfaction and positive (+) in a significant direction. Empirical analysis shows that only the knowledge of the learning effects variables of online training would be meaningful in the direction of job satisfaction (+), and that for the remaining [hypothesis 2] and [hypothesis 3] were adopted. As the times have changed rapidly, the methods of education training have changed a lot, and therefore, the results of the online education training are different from those of the offline training.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.