본 연구는 동생출생이후 첫째아이 부적응 경험과 놀이치료 변화과정 및 치료요인을 살펴보고 체계적 돌봄 제시에 대한 연구목적을 가진다. 구체적인 방법으로 Klein, Winnicott과 Bion의 정신분석적 대상관계이론을 바탕으로 생태학적 놀이치료의 틀로 아동의 부적응 경험 및 놀이치료 변화과정과 치료요인을 살펴보고, Graham의 심리 체계적 접근을 기반으로 아동의 체계와 힘을 살펴보아 돌봄 모형을 제시함에 있다. 본 연구는 ...
본 연구는 동생출생이후 첫째아이 부적응 경험과 놀이치료 변화과정 및 치료요인을 살펴보고 체계적 돌봄 제시에 대한 연구목적을 가진다. 구체적인 방법으로 Klein, Winnicott과 Bion의 정신분석적 대상관계이론을 바탕으로 생태학적 놀이치료의 틀로 아동의 부적응 경험 및 놀이치료 변화과정과 치료요인을 살펴보고, Graham의 심리 체계적 접근을 기반으로 아동의 체계와 힘을 살펴보아 돌봄 모형을 제시함에 있다. 본 연구는 질적 연구 방법 중 하나인 사례연구 방법론으로 Creswell(2010)의 질적 사례 분석방법인 자료정리, 읽기와 메모, 기술, 분류, 해석 제시와 시각화 6단계로 사례를 분석하였다. 특히 놀이과정에서는 대상관계 놀이주제와 정신분석적 대상관계이론에 따라 해석하였고, 상호주관적 장(場)으로서, 안아주는 환경에서 치료자의 담아주기, 상호주관적 투사적 동일시, 영성발달을 분석하였다. 연구결과 첫째, 동생출생이후 첫째아이 부적응 경험은 내재화 부적응 ‘나만 당한다는 억울함’, ‘대상상실에 의한 슬픔’, ‘모의 부정적 양육으로 인한 분노’, ‘동생만 좋아하는 것에 대한 서운함’, ‘모와의 놀이시간에 대한 그리움’으로 나타났다. 외현화 부적응은 공격성의 한 형태인 손발 물어뜯기, 탐욕의 한 형태인 물건에 대한 소유욕, 먹음으로 표현되는 파괴충동, 혼란스러움에서 오는 과잉행동, 불안의 형태인 모에 대한 과도한 걱정에서 오는 분리불안, 모와의 접촉을 잃어버릴것에 대한 공포 등으로 드러났다. 둘째, 놀이치료 과정에서의 변화는 단계가 지날수록 부적응이 사라지고, 놀이주제가 치유, 변화의 주제로 변하였다. 놀이과정에서 아동은 α요소로의 변화 즉 상징 은유적 표현과 사고의 발달이 일어나며 긍정적 감정내사 및 K등장이 있었다. 또한 동생상징이 출현하였고, 역할전치로 인한 현실인정, 자기통찰 및 자기의 등장이 일어남을 볼수 있었다. 아동은 편집-분열적 자리에서 우울적 자리의 이동으로 대상통합과 가족, 친구관계가 확장되었고, 영성발달에서는 미분화된 단계에서 직관적-투사적 단계로 내용과 기능이 통합됨을 볼수 있었다. 셋째, 치료요인으로는 치료자의 담아주기, 상호주관적 투사적 동일시, 안아주는 환경이며, 안아주는 환경에는 부모협력 요인과 놀이감, 기타체계 협력요인을 포함하고 있다. 치료자의 담아주기는 공감적 경청을 통한 몰입하기, 감정 세분화하여 치료자의 언어로 해독하기, 해석과 촉진적 질문하기, 상징과 은유놀이를 통한 담아주기, 아동의 지시에 그대로 재연하기, 제한설정과 신체로 버텨주기, 같은 편이 되어주고 함께하기, 통찰이 아동의 것임을 돌려주기로 나타났다. 상호주관적 투사적 동일시는 회기 중에 A아동의 β요소를 치료자의 신체화로 받아주었고, 지금-여기에 함께함으로 돌려주어 ‘딱 일치된 느낌’ 즉 아동 되기(becoming)가 나타났다. B아동은 정화놀이에서 치료자의 죄책감을 담아 아동과 치료자 공동창조의 정화의식이 나타났고, 치료적 은유놀이에서 치료자의 아동 되기(becoming)를 통하여 치료자와 아동 모두 안정감을 느끼는 것으로 나타났다. 안아주는 환경에는 부모협력요인과 기타체계 협력 요인을 포함하며, 부모협력요인으로는 담아내는 용기로서 준비, 아동의 발달과 정서에 대한 정확한 이해, 가족역할통찰, 모와의 특별놀이를 통해 아동의 퇴행욕구 충족시킴, 읽어주기-머물기-돌려주기 양육방식으로 바꿈, 부의 육아참여로 인한 모의 부담감 완화, 아동욕구를 충족시키기 위한 긍정적 자원 활용, 아동의 부적응을 악화시키는 체계점검이다. 종합하여 연구자는 동생출생이후 첫째아이 부적응 치료를 4과정과 6단계로 제시하였다. 4과정 중 첫 번째 과정은 쏟아내기 과정으로 상실 분노의 단계와 단절 유기의 단계이고 두 번째 과정은 퇴행과정으로 자가치유 단계와 내적 어머니 회복단계가 포함된다. 세 번째 과정은 재구조화 과정으로 수용 및 화해의 단계이며, 마지막 과정은 확장 과정으로 변형단계를 포함한다. 목회 신학적 성찰은 Graham의 심리체계 방법에 의한 신학적 성찰을 시도하여 상황적 조직구성, 상황적 창의성, 이중 구조적 영향력, 경쟁적 가치에 대해 기술하고 관계성을 살펴보았다. 아동의 상상력과 창조성을 ‘놀이의 회복’에 두어 각 체계와의 연합과 돌봄을 강조한 동생출생이후 첫째아이 부적응 돌봄모형을 제시하였다.
본 연구는 동생출생이후 첫째아이 부적응 경험과 놀이치료 변화과정 및 치료요인을 살펴보고 체계적 돌봄 제시에 대한 연구목적을 가진다. 구체적인 방법으로 Klein, Winnicott과 Bion의 정신분석적 대상관계이론을 바탕으로 생태학적 놀이치료의 틀로 아동의 부적응 경험 및 놀이치료 변화과정과 치료요인을 살펴보고, Graham의 심리 체계적 접근을 기반으로 아동의 체계와 힘을 살펴보아 돌봄 모형을 제시함에 있다. 본 연구는 질적 연구 방법 중 하나인 사례연구 방법론으로 Creswell(2010)의 질적 사례 분석방법인 자료정리, 읽기와 메모, 기술, 분류, 해석 제시와 시각화 6단계로 사례를 분석하였다. 특히 놀이과정에서는 대상관계 놀이주제와 정신분석적 대상관계이론에 따라 해석하였고, 상호주관적 장(場)으로서, 안아주는 환경에서 치료자의 담아주기, 상호주관적 투사적 동일시, 영성발달을 분석하였다. 연구결과 첫째, 동생출생이후 첫째아이 부적응 경험은 내재화 부적응 ‘나만 당한다는 억울함’, ‘대상상실에 의한 슬픔’, ‘모의 부정적 양육으로 인한 분노’, ‘동생만 좋아하는 것에 대한 서운함’, ‘모와의 놀이시간에 대한 그리움’으로 나타났다. 외현화 부적응은 공격성의 한 형태인 손발 물어뜯기, 탐욕의 한 형태인 물건에 대한 소유욕, 먹음으로 표현되는 파괴충동, 혼란스러움에서 오는 과잉행동, 불안의 형태인 모에 대한 과도한 걱정에서 오는 분리불안, 모와의 접촉을 잃어버릴것에 대한 공포 등으로 드러났다. 둘째, 놀이치료 과정에서의 변화는 단계가 지날수록 부적응이 사라지고, 놀이주제가 치유, 변화의 주제로 변하였다. 놀이과정에서 아동은 α요소로의 변화 즉 상징 은유적 표현과 사고의 발달이 일어나며 긍정적 감정내사 및 K등장이 있었다. 또한 동생상징이 출현하였고, 역할전치로 인한 현실인정, 자기통찰 및 자기의 등장이 일어남을 볼수 있었다. 아동은 편집-분열적 자리에서 우울적 자리의 이동으로 대상통합과 가족, 친구관계가 확장되었고, 영성발달에서는 미분화된 단계에서 직관적-투사적 단계로 내용과 기능이 통합됨을 볼수 있었다. 셋째, 치료요인으로는 치료자의 담아주기, 상호주관적 투사적 동일시, 안아주는 환경이며, 안아주는 환경에는 부모협력 요인과 놀이감, 기타체계 협력요인을 포함하고 있다. 치료자의 담아주기는 공감적 경청을 통한 몰입하기, 감정 세분화하여 치료자의 언어로 해독하기, 해석과 촉진적 질문하기, 상징과 은유놀이를 통한 담아주기, 아동의 지시에 그대로 재연하기, 제한설정과 신체로 버텨주기, 같은 편이 되어주고 함께하기, 통찰이 아동의 것임을 돌려주기로 나타났다. 상호주관적 투사적 동일시는 회기 중에 A아동의 β요소를 치료자의 신체화로 받아주었고, 지금-여기에 함께함으로 돌려주어 ‘딱 일치된 느낌’ 즉 아동 되기(becoming)가 나타났다. B아동은 정화놀이에서 치료자의 죄책감을 담아 아동과 치료자 공동창조의 정화의식이 나타났고, 치료적 은유놀이에서 치료자의 아동 되기(becoming)를 통하여 치료자와 아동 모두 안정감을 느끼는 것으로 나타났다. 안아주는 환경에는 부모협력요인과 기타체계 협력 요인을 포함하며, 부모협력요인으로는 담아내는 용기로서 준비, 아동의 발달과 정서에 대한 정확한 이해, 가족역할통찰, 모와의 특별놀이를 통해 아동의 퇴행욕구 충족시킴, 읽어주기-머물기-돌려주기 양육방식으로 바꿈, 부의 육아참여로 인한 모의 부담감 완화, 아동욕구를 충족시키기 위한 긍정적 자원 활용, 아동의 부적응을 악화시키는 체계점검이다. 종합하여 연구자는 동생출생이후 첫째아이 부적응 치료를 4과정과 6단계로 제시하였다. 4과정 중 첫 번째 과정은 쏟아내기 과정으로 상실 분노의 단계와 단절 유기의 단계이고 두 번째 과정은 퇴행과정으로 자가치유 단계와 내적 어머니 회복단계가 포함된다. 세 번째 과정은 재구조화 과정으로 수용 및 화해의 단계이며, 마지막 과정은 확장 과정으로 변형단계를 포함한다. 목회 신학적 성찰은 Graham의 심리체계 방법에 의한 신학적 성찰을 시도하여 상황적 조직구성, 상황적 창의성, 이중 구조적 영향력, 경쟁적 가치에 대해 기술하고 관계성을 살펴보았다. 아동의 상상력과 창조성을 ‘놀이의 회복’에 두어 각 체계와의 연합과 돌봄을 강조한 동생출생이후 첫째아이 부적응 돌봄모형을 제시하였다.
The purposes of this study are to examine the maladjustment experiences of the eldest children after the birth of their younger siblings, their changing processes, and their therapeutic factors and propose systematic care for them. Specifically, it set out to look into the maladjustment experiences,...
The purposes of this study are to examine the maladjustment experiences of the eldest children after the birth of their younger siblings, their changing processes, and their therapeutic factors and propose systematic care for them. Specifically, it set out to look into the maladjustment experiences, play therapy changing processes, and therapeutic factors of children as frameworks for ecological play therapy based on psychoanalytic object relation theories by Klein, Winnicott and Bion and propose a care model to examine the system and power of children based on Graham's systematic psychological approach. By employing a case study methodology, one of qualitative methodologies, the investigator analyzed cases in six stages of Creswell(2010)'s qualitative case analysis method including sorting out data, reading and making a note, describing, categorizing, presenting an interpretation, and visualizing. In the play process, in particular, they were interpreted according to the play topics of object relations and psychoanalytic object relation theories. Also analyzed in the study were the therapist's containment in a holding environment, intersubjective projective identification, and spirituality development as intersubjective venues. The findings were as follows: first, the eldest children had maladjustment experiences after the birth of their younger siblings in the area of internalization including "having a complaint about the way they were scolded all the time," "feeling sad about the loss of an object," "being angry about the mother's negative upbringing," "feeling hurt about the way parents like only their younger siblings," and "missing their old play time with their mothers." In the area of externalization, their maladjustment experiences included biting fingers and toes as a form of aggression, having possessiveness about objects as a form of greed, showing destructive drive in the form of eating, displaying hyperactivity derived from confusion, having separation anxiety derived from excessive worries about the mother as a form of anxiety, and showing fear about losing contact with the mother. Secondly, some changes are shown in the play process as their maladjustment disappeared over the stages with the play topic moving toward healing and changing. In the play process, there were changes toward the α elements. That is, they showed symbolic and metaphoric expressions and thought development with the appearance of positive emotion introjection and K. They also showed younger sibling symbols, denial of reality via role transposition, self-insight, and ego appearance. Their object integration moved from a paranoid-schizoid position to a depressive one with their family and friend relations expanding and the content and function of their spirituality development was integrated from an undifferentiated stage to an intuitive-projective one. Thirdly, the therapeutic factors included the therapist's containment, intersubjective projective identification, holding environment, parent collaboration, and other systematic collaborations and changes. In short, the investigator proposed four processes and six stages to treat the maladjustment of the eldest children after the birth of their younger siblings. The first process of four involved pouring out along with the stages of severance & abandonment and loss & resentment. The second process of regression included the stages of self-healing and the recovery of the internal mother. The third process of restructuring covered the stages of acceptance and reconciliation. The final one of expansion included the stage of transformation. As for introspection based on pastoral theology, the investigator made an attempt at theological introspection according to Graham's psychological system approach, described contextual organization, contextual creativity, bi-polar power, and contending values, and examined their relations. A care model was proposed for the maladjustment of the eldest children after the birth of their siblings, emphasizing an alliance with each system and caring with the focus of children's imagination and creativity in the "recovery of play" in pastoral counseling play therapy.
Key words: birth of a younger sibling, the eldest child, maladjustment, psychological system approach, containment, intersubjective projective identification, holding environment, spirituality development, pastoral counseling play therapy
The purposes of this study are to examine the maladjustment experiences of the eldest children after the birth of their younger siblings, their changing processes, and their therapeutic factors and propose systematic care for them. Specifically, it set out to look into the maladjustment experiences, play therapy changing processes, and therapeutic factors of children as frameworks for ecological play therapy based on psychoanalytic object relation theories by Klein, Winnicott and Bion and propose a care model to examine the system and power of children based on Graham's systematic psychological approach. By employing a case study methodology, one of qualitative methodologies, the investigator analyzed cases in six stages of Creswell(2010)'s qualitative case analysis method including sorting out data, reading and making a note, describing, categorizing, presenting an interpretation, and visualizing. In the play process, in particular, they were interpreted according to the play topics of object relations and psychoanalytic object relation theories. Also analyzed in the study were the therapist's containment in a holding environment, intersubjective projective identification, and spirituality development as intersubjective venues. The findings were as follows: first, the eldest children had maladjustment experiences after the birth of their younger siblings in the area of internalization including "having a complaint about the way they were scolded all the time," "feeling sad about the loss of an object," "being angry about the mother's negative upbringing," "feeling hurt about the way parents like only their younger siblings," and "missing their old play time with their mothers." In the area of externalization, their maladjustment experiences included biting fingers and toes as a form of aggression, having possessiveness about objects as a form of greed, showing destructive drive in the form of eating, displaying hyperactivity derived from confusion, having separation anxiety derived from excessive worries about the mother as a form of anxiety, and showing fear about losing contact with the mother. Secondly, some changes are shown in the play process as their maladjustment disappeared over the stages with the play topic moving toward healing and changing. In the play process, there were changes toward the α elements. That is, they showed symbolic and metaphoric expressions and thought development with the appearance of positive emotion introjection and K. They also showed younger sibling symbols, denial of reality via role transposition, self-insight, and ego appearance. Their object integration moved from a paranoid-schizoid position to a depressive one with their family and friend relations expanding and the content and function of their spirituality development was integrated from an undifferentiated stage to an intuitive-projective one. Thirdly, the therapeutic factors included the therapist's containment, intersubjective projective identification, holding environment, parent collaboration, and other systematic collaborations and changes. In short, the investigator proposed four processes and six stages to treat the maladjustment of the eldest children after the birth of their younger siblings. The first process of four involved pouring out along with the stages of severance & abandonment and loss & resentment. The second process of regression included the stages of self-healing and the recovery of the internal mother. The third process of restructuring covered the stages of acceptance and reconciliation. The final one of expansion included the stage of transformation. As for introspection based on pastoral theology, the investigator made an attempt at theological introspection according to Graham's psychological system approach, described contextual organization, contextual creativity, bi-polar power, and contending values, and examined their relations. A care model was proposed for the maladjustment of the eldest children after the birth of their siblings, emphasizing an alliance with each system and caring with the focus of children's imagination and creativity in the "recovery of play" in pastoral counseling play therapy.
Key words: birth of a younger sibling, the eldest child, maladjustment, psychological system approach, containment, intersubjective projective identification, holding environment, spirituality development, pastoral counseling play therapy
주제어
#첫째아이 동생출생 부적응 담아주기 상호주관적 투사적 동일시 안아주는 환경 목회상담 놀이치료 birth of a younger sibling the eldest child maladjustment psychological system approach containment intersubjective projective identification holding environment spirituality development pastoral counseling play therapy
학위논문 정보
저자
박은주
학위수여기관
연세대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
신학과
지도교수
권수영
발행연도
2018
총페이지
ⅶ, 304 p.
키워드
첫째아이 동생출생 부적응 담아주기 상호주관적 투사적 동일시 안아주는 환경 목회상담 놀이치료 birth of a younger sibling the eldest child maladjustment psychological system approach containment intersubjective projective identification holding environment spirituality development pastoral counseling play therapy
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