리더십의 초기 연구들은 조직구성원들의 성과를 높이고 바람직하고 긍정적인 리더십에 초점을 두었으나, 조직과 부하에게 부정적인 영향을 미치는 사례들이 보고되면서 부정적 리더십에 대한 연구가 활발히 진행되기 시작하였다. 이 연구는 휴먼서비스를 제공하는 사회복지시설에 근무하는 종사자들이 인식하는 상사의 비인격적 행동이 조직신뢰와 이직의도에 미치는 영향을 실증 분석하여, 사회복지시설 종사자들의 비인격적 행동에 대한 인식을 전환하고, 조직의 제도적 방안이나 업무적·관계적 개선을 위한 토대를 마련하여, 사회복지사의 권익 개선과 향상에 기여하고자 하는데 시사점을 두고자 한다. 실증분석을 위해 ...
리더십의 초기 연구들은 조직구성원들의 성과를 높이고 바람직하고 긍정적인 리더십에 초점을 두었으나, 조직과 부하에게 부정적인 영향을 미치는 사례들이 보고되면서 부정적 리더십에 대한 연구가 활발히 진행되기 시작하였다. 이 연구는 휴먼서비스를 제공하는 사회복지시설에 근무하는 종사자들이 인식하는 상사의 비인격적 행동이 조직신뢰와 이직의도에 미치는 영향을 실증 분석하여, 사회복지시설 종사자들의 비인격적 행동에 대한 인식을 전환하고, 조직의 제도적 방안이나 업무적·관계적 개선을 위한 토대를 마련하여, 사회복지사의 권익 개선과 향상에 기여하고자 하는데 시사점을 두고자 한다. 실증분석을 위해 종속변수를 이직의도로 선정하였으며, 독립변수인 상사의 비인격적 행동이 매개변수인 조직신뢰에 미치는 영향을 분석하였다. 연구를 위해 충남·대전·세종 지역 사회복지사를 대상으로 하였으며, 사회과학 통계패키지 프로그램 SPSS 21을 통해 빈도분석과 요인분석단순회귀 분석을 실시하였고, 매개의 효과성 검증을 위하여 소벨테스트를 실시하여 연구가설을 검증하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 상사의 비인격적 행동은 조직신뢰, 상사신뢰, 동료신뢰에 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 상사의 비인격적 행동은 구성원들이 갖는 조직에 대한 신뢰나 조직구성원들 간의 신뢰가 감소하는 것을 의미한다. 둘째, 조직신뢰는 이직의도에 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 대상에 따른 신뢰(조직신뢰, 상사신뢰, 동료신뢰)의 수준이 높을수록 이직의도는 낮아지는 것을 의미한다. 셋째, 상사의 비인격적 행동은 이직의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 상사의 비인격적 행동이 높아질수록 부하들의 이직의도 또한 증가하는 것을 의미한다. 넷째, 조직신뢰(조직, 상사, 동료)가 상사의 비인격적 행동과 이직의도에 미치는 매개효과를 분석한 결과, 조직신뢰, 상사신뢰, 동료신뢰 모두 상사의 비인격적 행동과 이직의도 사이에 부분매개를 하는 것으로 나타나 매개 효과성을 갖는 것으로 분석되었다. 본 연구는 사회복지사를 대상으로 하여 상사의 비인격적 행동으로 발생하는 부정적인 행동을 실증적으로 조명하였고, 상사의 비인격적 행동이 이직의도에 미치는 직접효과와 조직신뢰의 매개효과성을 검증하였다는 점에 의의를 두고 있다. 또한 부정적 태도를 유발 시킬 수 있는 상사의 비인격적 행동을 개선하고 방지하기 위한 제도적 장치를 마련하고 윤리경영에 기여할 수 있다는데 의의를 두고 있다. 위와 같은 결과에도 불구하고 연구대상의 탈 지역화를 통해 사회복지사 전체 집단을 일반화 하고, 시설의 균등한 분포 및 국내의 정서에 맞는 측정도구를 개발하여, 후속 연구에서는 본 연구에서 나타난 한계를 보완하여 보다 발전된 연구가 진행되어야 할 것이다.
주요어 : 비인격적 행동, 조직신뢰, 상사신뢰, 동료신뢰, 이직의도
리더십의 초기 연구들은 조직구성원들의 성과를 높이고 바람직하고 긍정적인 리더십에 초점을 두었으나, 조직과 부하에게 부정적인 영향을 미치는 사례들이 보고되면서 부정적 리더십에 대한 연구가 활발히 진행되기 시작하였다. 이 연구는 휴먼서비스를 제공하는 사회복지시설에 근무하는 종사자들이 인식하는 상사의 비인격적 행동이 조직신뢰와 이직의도에 미치는 영향을 실증 분석하여, 사회복지시설 종사자들의 비인격적 행동에 대한 인식을 전환하고, 조직의 제도적 방안이나 업무적·관계적 개선을 위한 토대를 마련하여, 사회복지사의 권익 개선과 향상에 기여하고자 하는데 시사점을 두고자 한다. 실증분석을 위해 종속변수를 이직의도로 선정하였으며, 독립변수인 상사의 비인격적 행동이 매개변수인 조직신뢰에 미치는 영향을 분석하였다. 연구를 위해 충남·대전·세종 지역 사회복지사를 대상으로 하였으며, 사회과학 통계패키지 프로그램 SPSS 21을 통해 빈도분석과 요인분석 단순회귀 분석을 실시하였고, 매개의 효과성 검증을 위하여 소벨테스트를 실시하여 연구가설을 검증하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 상사의 비인격적 행동은 조직신뢰, 상사신뢰, 동료신뢰에 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 상사의 비인격적 행동은 구성원들이 갖는 조직에 대한 신뢰나 조직구성원들 간의 신뢰가 감소하는 것을 의미한다. 둘째, 조직신뢰는 이직의도에 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 대상에 따른 신뢰(조직신뢰, 상사신뢰, 동료신뢰)의 수준이 높을수록 이직의도는 낮아지는 것을 의미한다. 셋째, 상사의 비인격적 행동은 이직의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 상사의 비인격적 행동이 높아질수록 부하들의 이직의도 또한 증가하는 것을 의미한다. 넷째, 조직신뢰(조직, 상사, 동료)가 상사의 비인격적 행동과 이직의도에 미치는 매개효과를 분석한 결과, 조직신뢰, 상사신뢰, 동료신뢰 모두 상사의 비인격적 행동과 이직의도 사이에 부분매개를 하는 것으로 나타나 매개 효과성을 갖는 것으로 분석되었다. 본 연구는 사회복지사를 대상으로 하여 상사의 비인격적 행동으로 발생하는 부정적인 행동을 실증적으로 조명하였고, 상사의 비인격적 행동이 이직의도에 미치는 직접효과와 조직신뢰의 매개효과성을 검증하였다는 점에 의의를 두고 있다. 또한 부정적 태도를 유발 시킬 수 있는 상사의 비인격적 행동을 개선하고 방지하기 위한 제도적 장치를 마련하고 윤리경영에 기여할 수 있다는데 의의를 두고 있다. 위와 같은 결과에도 불구하고 연구대상의 탈 지역화를 통해 사회복지사 전체 집단을 일반화 하고, 시설의 균등한 분포 및 국내의 정서에 맞는 측정도구를 개발하여, 후속 연구에서는 본 연구에서 나타난 한계를 보완하여 보다 발전된 연구가 진행되어야 할 것이다.
Although early studies of leadership focused on enhancing the performance of organizational members and focusing on positive and positive leadership, research on negative leadership has been actively conducted as cases of negative influence on organizations and subordinates are reported. The purpose...
Although early studies of leadership focused on enhancing the performance of organizational members and focusing on positive and positive leadership, research on negative leadership has been actively conducted as cases of negative influence on organizations and subordinates are reported. The purpose of this study is to analyze the effects of impersonal behavior behavior of supervisors on organizational trust and turnover intention, The purpose of this paper is to contribute to the improvement and improvement of the rights and interests of social workers by changing the perception of impersonal behaviors of facility workers and laying the foundation for improvement of organizational system and business and relationship. For the empirical analysis, the dependent variable was selected as the turnover route and the effect of the impersonal behavior of the supervisor, the independent variable, on the parameter, organizational trust, was analyzed. For the study, social workers in Chungnam, Daejeon and Sejong area were surveyed. Frequency analysis and factor analysis were performed through social sciences statistical package program SPSS 21, and Sobel test The hypothesis was verified. The results of the study are as follows. First, impersonal behaviors of supervisor showed negative effects on organizational trust, superior trust, and colleague trust. These results indicate that the impersonal behavior of the supervisor decreases the trust of the members and the trust among the members of the organization. Second, organizational trust has a negative effect on turnover intention. This result implies that the higher the level of trust according to the subject (organizational trust, superior trust, colleagues trust), the lower the turnover intention. Third, impersonal behavior of supervisor showed a positive (+) influence on turnover intention. These results suggest that as the impersonal behavior of the supervisor increases, the turnover of the staff also increases. Fourth, as a result of analyzing the mediating effects of organizational trust(organizational, supervisor, and colleagues) on impersonal behavior of supervisor and turnover intention, organizational trust, supervisor trust, And it was analyzed as having mediating effect. The purpose of this study was to examine the negative effects of impersonal behaviors in social workers and to verify the direct effect of impersonal behavior on the turnover intention and the mediating effect of organizational trust . Also, it is meaningful to be able to contribute to ethical management by establishing institutional devices to improve and prevent impersonal behavior of supervisor that can induce negative attitudes. Despite the above results, the generalization of the whole group of social workers through the de-localization of the study subjects, the development of the measurement tools suitable for the uniform distribution of the facilities and the domestic emotions, and the follow- Advanced research should be conducted.
Although early studies of leadership focused on enhancing the performance of organizational members and focusing on positive and positive leadership, research on negative leadership has been actively conducted as cases of negative influence on organizations and subordinates are reported. The purpose of this study is to analyze the effects of impersonal behavior behavior of supervisors on organizational trust and turnover intention, The purpose of this paper is to contribute to the improvement and improvement of the rights and interests of social workers by changing the perception of impersonal behaviors of facility workers and laying the foundation for improvement of organizational system and business and relationship. For the empirical analysis, the dependent variable was selected as the turnover route and the effect of the impersonal behavior of the supervisor, the independent variable, on the parameter, organizational trust, was analyzed. For the study, social workers in Chungnam, Daejeon and Sejong area were surveyed. Frequency analysis and factor analysis were performed through social sciences statistical package program SPSS 21, and Sobel test The hypothesis was verified. The results of the study are as follows. First, impersonal behaviors of supervisor showed negative effects on organizational trust, superior trust, and colleague trust. These results indicate that the impersonal behavior of the supervisor decreases the trust of the members and the trust among the members of the organization. Second, organizational trust has a negative effect on turnover intention. This result implies that the higher the level of trust according to the subject (organizational trust, superior trust, colleagues trust), the lower the turnover intention. Third, impersonal behavior of supervisor showed a positive (+) influence on turnover intention. These results suggest that as the impersonal behavior of the supervisor increases, the turnover of the staff also increases. Fourth, as a result of analyzing the mediating effects of organizational trust(organizational, supervisor, and colleagues) on impersonal behavior of supervisor and turnover intention, organizational trust, supervisor trust, And it was analyzed as having mediating effect. The purpose of this study was to examine the negative effects of impersonal behaviors in social workers and to verify the direct effect of impersonal behavior on the turnover intention and the mediating effect of organizational trust . Also, it is meaningful to be able to contribute to ethical management by establishing institutional devices to improve and prevent impersonal behavior of supervisor that can induce negative attitudes. Despite the above results, the generalization of the whole group of social workers through the de-localization of the study subjects, the development of the measurement tools suitable for the uniform distribution of the facilities and the domestic emotions, and the follow- Advanced research should be conducted.
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