이 논문에서는 2008학년도부터 시행된 대학입학 통합교과형 논술고사가 도입 의도와 목적에 맞게 시행되고 있는지 알아보기 위해 서울대학교, 연세대학교, 경북대학교, 한국외국어대학교, 경희대학교 논술고사를 대상으로 제시문, 논제, 체제를 분석하였다. 프랑스, 독일, 미국, 일본, 그리고 국제 바칼로레아의 교육제도와 교육방법, 논술시험에 대해 알아보고 국내 통합교과형 논술고사와 비교하였다. 통합교과형 논술은 교과 통합과 영역전이성, 사고과정중심, 자기주도성을 활용한 시험이라는 점에서 기존의 논술과 확연히 구분된다. 다양한 학문 영역에 걸친 제시문의 이해와 비교·분석을 통해 사고과정과 다양한 사고능력을 평가하고, 학생들의 문제해결력과 논증력, 비판적 사고력을 평가하는 시험이다. 2008학년도부터 2018학년도까지 11년 간 통합교과형 논술의 평균적인 특징과 시간의 흐름에 따른 변천을 알아보기 위해 제시문, 논제, 체제를 분석하였다. 제시문 분석 기준은 한국십진분류표, 논제 분석기준은 ...
이 논문에서는 2008학년도부터 시행된 대학입학 통합교과형 논술고사가 도입 의도와 목적에 맞게 시행되고 있는지 알아보기 위해 서울대학교, 연세대학교, 경북대학교, 한국외국어대학교, 경희대학교 논술고사를 대상으로 제시문, 논제, 체제를 분석하였다. 프랑스, 독일, 미국, 일본, 그리고 국제 바칼로레아의 교육제도와 교육방법, 논술시험에 대해 알아보고 국내 통합교과형 논술고사와 비교하였다. 통합교과형 논술은 교과 통합과 영역전이성, 사고과정중심, 자기주도성을 활용한 시험이라는 점에서 기존의 논술과 확연히 구분된다. 다양한 학문 영역에 걸친 제시문의 이해와 비교·분석을 통해 사고과정과 다양한 사고능력을 평가하고, 학생들의 문제해결력과 논증력, 비판적 사고력을 평가하는 시험이다. 2008학년도부터 2018학년도까지 11년 간 통합교과형 논술의 평균적인 특징과 시간의 흐름에 따른 변천을 알아보기 위해 제시문, 논제, 체제를 분석하였다. 제시문 분석 기준은 한국십진분류표, 논제 분석기준은 블룸의 사고유형분류, 체제 분석기준은 문항 수, 제시문 수, 제시문의 길이, 논제 수, 소논제 수, 제시문과 논제의 관련성, 제시문과 논제의 순서, 총 답안분량, 논제 답안분량, 소논제 답안분량, 시험시간이다. 분석 대상이 된 대학들은 대체로 특정 학문 영역의 제시문을 선호하였으며, 다양한 사고유형을 측정하는 데 성공하지 못하였다. 특히 고등사고능력을 적절히 평가하지 못하였다. 시험 체제는 학교마다 매우 상이한 형태를 띠고 있으며, 소논제 수와 소논제 답안분량은 대체로 반비례 관계였다. 외국의 논술은 우리나라와 달리 단일교과형 논술이다. 일반적으로 제시문이 없거나 하나의 제시문이 주어진다. 프랑스와 독일, 미국, 국제 바칼로레아의 논술고사에는 공통적으로 텍스트 분석 논제가 출제된다. 독일의 논제는 통합교과형 논술과 유사하게 단계형 논제가 존재한다. 일본 도쿄대학교의 입학시험, 외국고등학교 졸업자를 위한 특별전형에는 학생의 개인 경험을 바탕으로, 현실의 다양한 측면을 고려할 수 있는 논제가 출제된다. 통합교과형 논술고사와 외국의 논술고사를 비교한 결과, 다음과 같이 제안하였다. 첫째, 철학형 논술보다는 일본의 입학시험 공통테스트의 예제 문항을 참고하여, 현실에서 일어날 법한 문제상황을 국내 논술고사의 제시문으로 활용할 수 있다. 둘째, 국내 논술고사는 사회과학 제시문이 가장 많이 출제된다. 인문계 논술고사에는 문학 제시문과 철학 제시문의 비중을 늘려야 한다. 셋째, 고등사고능력을 평가할 수 있는 창안형 논제와 평가형 논제의 비중을 늘려야 한다. 넷째, 영역전이성을 활용한 창안형 논제를 출제하기 어렵다면, 마지막 논제라도 개방형 논제를 출제해야 한다. 다섯째, 제시문의 수를 줄이는 대신 제시문의 길이를 늘려서 하나의 제시문을 통해 여러 논제를 출제할 수 있어야 한다.
이 논문에서는 2008학년도부터 시행된 대학입학 통합교과형 논술고사가 도입 의도와 목적에 맞게 시행되고 있는지 알아보기 위해 서울대학교, 연세대학교, 경북대학교, 한국외국어대학교, 경희대학교 논술고사를 대상으로 제시문, 논제, 체제를 분석하였다. 프랑스, 독일, 미국, 일본, 그리고 국제 바칼로레아의 교육제도와 교육방법, 논술시험에 대해 알아보고 국내 통합교과형 논술고사와 비교하였다. 통합교과형 논술은 교과 통합과 영역전이성, 사고과정중심, 자기주도성을 활용한 시험이라는 점에서 기존의 논술과 확연히 구분된다. 다양한 학문 영역에 걸친 제시문의 이해와 비교·분석을 통해 사고과정과 다양한 사고능력을 평가하고, 학생들의 문제해결력과 논증력, 비판적 사고력을 평가하는 시험이다. 2008학년도부터 2018학년도까지 11년 간 통합교과형 논술의 평균적인 특징과 시간의 흐름에 따른 변천을 알아보기 위해 제시문, 논제, 체제를 분석하였다. 제시문 분석 기준은 한국십진분류표, 논제 분석기준은 블룸의 사고유형분류, 체제 분석기준은 문항 수, 제시문 수, 제시문의 길이, 논제 수, 소논제 수, 제시문과 논제의 관련성, 제시문과 논제의 순서, 총 답안분량, 논제 답안분량, 소논제 답안분량, 시험시간이다. 분석 대상이 된 대학들은 대체로 특정 학문 영역의 제시문을 선호하였으며, 다양한 사고유형을 측정하는 데 성공하지 못하였다. 특히 고등사고능력을 적절히 평가하지 못하였다. 시험 체제는 학교마다 매우 상이한 형태를 띠고 있으며, 소논제 수와 소논제 답안분량은 대체로 반비례 관계였다. 외국의 논술은 우리나라와 달리 단일교과형 논술이다. 일반적으로 제시문이 없거나 하나의 제시문이 주어진다. 프랑스와 독일, 미국, 국제 바칼로레아의 논술고사에는 공통적으로 텍스트 분석 논제가 출제된다. 독일의 논제는 통합교과형 논술과 유사하게 단계형 논제가 존재한다. 일본 도쿄대학교의 입학시험, 외국고등학교 졸업자를 위한 특별전형에는 학생의 개인 경험을 바탕으로, 현실의 다양한 측면을 고려할 수 있는 논제가 출제된다. 통합교과형 논술고사와 외국의 논술고사를 비교한 결과, 다음과 같이 제안하였다. 첫째, 철학형 논술보다는 일본의 입학시험 공통테스트의 예제 문항을 참고하여, 현실에서 일어날 법한 문제상황을 국내 논술고사의 제시문으로 활용할 수 있다. 둘째, 국내 논술고사는 사회과학 제시문이 가장 많이 출제된다. 인문계 논술고사에는 문학 제시문과 철학 제시문의 비중을 늘려야 한다. 셋째, 고등사고능력을 평가할 수 있는 창안형 논제와 평가형 논제의 비중을 늘려야 한다. 넷째, 영역전이성을 활용한 창안형 논제를 출제하기 어렵다면, 마지막 논제라도 개방형 논제를 출제해야 한다. 다섯째, 제시문의 수를 줄이는 대신 제시문의 길이를 늘려서 하나의 제시문을 통해 여러 논제를 출제할 수 있어야 한다.
The purpose of this thesis is to find out whether essay testing for the korean collge entrance examinations that started in 2008 is implemented in accordance with the intention and purpose. The subjects of this study are the problem set - texts, topics, formats - of essay testing of Seoul National U...
The purpose of this thesis is to find out whether essay testing for the korean collge entrance examinations that started in 2008 is implemented in accordance with the intention and purpose. The subjects of this study are the problem set - texts, topics, formats - of essay testing of Seoul National University, Yonsei University, Kyungbuk National University, Hankuk University of Foreign Studies, Kyunghee University. After examining the education system, teaching method and essay tests in France, Germany, USA, Japan, and International Baccalaurea, I compared it with essay testing for the korean collge entrance examinations. The integrated curriculum essay testing differs from the previous one because it focuses on subject integration, transition of domain, thinking process, and self-initiative. It is a test to evaluate thinking process, various thinking ability, problem solving ability, argumentative ability and critical thinking ability through comprehension and analysis of texts through various academic fields. During the period from 2008 to 2018, texts, topics and formats of integrated curriculum essay testing are analyzed to find general characteristics of the examinations and the trends of the time series. The criterion of the texts analysis is the Korean Decimal Classification Table, the criterion of the topic analysis is the texonomy of the Bloom, the criterion of formats analysis is the number of the questions, the length of the texts, order of texts and questions, the total number of words limit, and the examination time. Universities generally preferred specific academic areas and failed to measure various types of thinking. Especially, high ability of thinking such as criticism and creativity was not adequately evaluated. The test formats are very different from school to school. The number of question and texts limits of the number of questions are generally inversely related. The type of essay test in other countries is a single subject type essay. Generally, there is no texts or one text is given. Text analysis is one of the important type in French, German, American, and International Baccalaureate essay tests. It is similar to several types of question formats between Korean essay tests and German abitur. The essay test for college entrance examination in University of Tokyo, Japan, offers questions which related with various aspects of reality. Based on the results of this study, the proposals are as follow. First of all, sample questions of common test for college entrance examination in Japan can be a model. The texts covering the situation that could happen in real life can be set in integrated curriculum essay. Second, the proportion of literature texts and philosophical texts should be increased in the test of humanities. Third, it is necessary to increase the proportion of the problems that creative and critical thinking ability. Fourth, the open topic should be presented as the final question if it is difficult to make problem set which can be evaluate creativity that use field of transition. Finally, it is necessary to increase the length of texts and reduce the number of texts. Because it is better to make many problems using a small number of texts.
The purpose of this thesis is to find out whether essay testing for the korean collge entrance examinations that started in 2008 is implemented in accordance with the intention and purpose. The subjects of this study are the problem set - texts, topics, formats - of essay testing of Seoul National University, Yonsei University, Kyungbuk National University, Hankuk University of Foreign Studies, Kyunghee University. After examining the education system, teaching method and essay tests in France, Germany, USA, Japan, and International Baccalaurea, I compared it with essay testing for the korean collge entrance examinations. The integrated curriculum essay testing differs from the previous one because it focuses on subject integration, transition of domain, thinking process, and self-initiative. It is a test to evaluate thinking process, various thinking ability, problem solving ability, argumentative ability and critical thinking ability through comprehension and analysis of texts through various academic fields. During the period from 2008 to 2018, texts, topics and formats of integrated curriculum essay testing are analyzed to find general characteristics of the examinations and the trends of the time series. The criterion of the texts analysis is the Korean Decimal Classification Table, the criterion of the topic analysis is the texonomy of the Bloom, the criterion of formats analysis is the number of the questions, the length of the texts, order of texts and questions, the total number of words limit, and the examination time. Universities generally preferred specific academic areas and failed to measure various types of thinking. Especially, high ability of thinking such as criticism and creativity was not adequately evaluated. The test formats are very different from school to school. The number of question and texts limits of the number of questions are generally inversely related. The type of essay test in other countries is a single subject type essay. Generally, there is no texts or one text is given. Text analysis is one of the important type in French, German, American, and International Baccalaureate essay tests. It is similar to several types of question formats between Korean essay tests and German abitur. The essay test for college entrance examination in University of Tokyo, Japan, offers questions which related with various aspects of reality. Based on the results of this study, the proposals are as follow. First of all, sample questions of common test for college entrance examination in Japan can be a model. The texts covering the situation that could happen in real life can be set in integrated curriculum essay. Second, the proportion of literature texts and philosophical texts should be increased in the test of humanities. Third, it is necessary to increase the proportion of the problems that creative and critical thinking ability. Fourth, the open topic should be presented as the final question if it is difficult to make problem set which can be evaluate creativity that use field of transition. Finally, it is necessary to increase the length of texts and reduce the number of texts. Because it is better to make many problems using a small number of texts.
주제어
#통합교과형논술 논술교육 외국논술 비교 국제 바칼로레아 essay education integrated curriculum essay foreign essay comparison international baccalaureate
학위논문 정보
저자
변활주
학위수여기관
韓國外國語大學校 敎育大學院
학위구분
국내석사
학과
독서논술교육전공
지도교수
박영기
발행연도
2018
총페이지
247 p.
키워드
통합교과형논술 논술교육 외국논술 비교 국제 바칼로레아 essay education integrated curriculum essay foreign essay comparison international baccalaureate
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.