본 연구는 보육교사가 겪는 과도한 행정업무의 부담감을 파악하여 교사들의 전문성과 보육의 질을 높일 수 있는 개선방안을 모색하고 현장에서 일어나는 근무환경에 대한 개선책을 찾는 기초자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 보육현장에서 교사가 인식하는 행정업무의 부담감은 어떠한가? 둘째, 보육교사의 행정업무 개선방안은 무엇인가? 본 연구는 서울시에 소재한 어린이집에 근무하고 있는 교사 총 249명을 대상으로 하였으며, 보육교사의 행정업무 부담감과 개선방안을 알아보기 위해 설문조사를 실시하였다. 본 연구에 사용된 설문지는 박미리(2012)의 ‘공립유치원 교사의 수업외적 업무 부담에 관한 연구’와 김태훈(2013)의 ‘교무행정 업무에 대한 초등교사의 인식’에 사용된 설문지를 참고하여 연구자가 연구의 목적에 맞게 구성하고 전문가에게 ...
국문초록
보육교사의 행정업무 부담과 개선방안
이한솔 유아교육전공 국민대학교 교육대학원
본 연구는 보육교사가 겪는 과도한 행정업무의 부담감을 파악하여 교사들의 전문성과 보육의 질을 높일 수 있는 개선방안을 모색하고 현장에서 일어나는 근무환경에 대한 개선책을 찾는 기초자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 보육현장에서 교사가 인식하는 행정업무의 부담감은 어떠한가? 둘째, 보육교사의 행정업무 개선방안은 무엇인가? 본 연구는 서울시에 소재한 어린이집에 근무하고 있는 교사 총 249명을 대상으로 하였으며, 보육교사의 행정업무 부담감과 개선방안을 알아보기 위해 설문조사를 실시하였다. 본 연구에 사용된 설문지는 박미리(2012)의 ‘공립유치원 교사의 수업외적 업무 부담에 관한 연구’와 김태훈(2013)의 ‘교무행정 업무에 대한 초등교사의 인식’에 사용된 설문지를 참고하여 연구자가 연구의 목적에 맞게 구성하고 전문가에게 내용타당도를 검증받은 문항을 사용하였다. 수집된 자료를 분석하기 위해 빈도분석, T검증, 일원분산분석(ONE-WAY ANOVA), 카이제곱검증을 실시하였고, 자료의 통계처리를 위해 SPSS 18.0 프로그램을 이용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 행정업무 부담감의 인식정도는 대체적으로 보통수준 이상으로 나타났으며, 개인적 부담감보다 평가의 부담감이 높게 나타났다. 교사의 배경변인별 인식정도의 차이를 알아보면 연령, 기관, 경력, 직위별로 통계적으로 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 이는 배경변인별로 의견이 다르지 않다는 것이 나타났다. 둘째, 행정업무별의 부담감은 보육과정 및 상호작용, 교직원, 보육환경 및 운영관리, 건강 및 안전 영역 순으로 나타났다. 교사 배경변인 별로 알아보면, 연령, 기관, 경력, 직위별로 통계적으로 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 이는 배경변인별로 의견이 다르지 않다는 것이 나타났다. 셋째, 행정업무 개선방안을 알아본 결과 행정업무 중 불필요하다고 생각하는 서류의 인식비율은 매우 높게 나타났으며, 연령에서만 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 행정업무 처리에 부담을 주는 요소는 과도한 행정업무량, 교사 대 아동비율, 휴식시간의 미확보, 대체인력 지원의 어려움 순으로 나타났다. 행정업무 부담 개선방안으로 우선시 되어야 하는 인식은 행정업무량 감소, 교사 대 아동비율 현실화, 행정업무 시간확보, 대체인력 투입 순으로 나타났으며, 배경변인별로 살펴본 결과 통계적으로 유의미한 결과가 나타나지 않아 연령, 기관, 경력, 직위별로 비슷한 의견을 인식하고 있는 것으로 나타났다. 행정업무 부담을 개선하기 위해 정부에서 필요업무를 통합하여야 한다는 의견이 높게 나타났으며 기관에서 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 보육교사의 처우개선 방안을 살펴본 결과 근무환경 개선, 서류의 간소화, 교사 대 아동비율의 현실화, 보육예산의 지원, 보육정책의 일관성 순으로 나타났으며, 기관에서 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 행정업무의 처리는 퇴근 후에 한다는 의견이 가장 높은 인식 비율로 나타났으며, 행정업무의 처리 시간의 확보 필요여부를 알아본 결과 필요하다고 인식하는 비율이 매우 높게 나타났다. 이러한 결론을 통해서 얻은 시사점은 다음과 같다. 정부에서 보육교사의 행정업무 부담을 감소하는 정책을 내어놓고 있지만 현장에서는 체감하지 못하고 있으며, 상부기관에서 행정업무를 통합하여 전체적인 서류의 양을 감소할 필요가 있다. 또한, 교사 대 아동비율을 현실화 하는 근무 환경 개선의 지원을 필요로 하고 있다. 질 높은 보육을 위해 보육교사가 주 업무에 집중할 수 있는 근무환경을 마련할 수 있도록 하여야 한다.
국문초록
보육교사의 행정업무 부담과 개선방안
이한솔 유아교육전공 국민대학교 교육대학원
본 연구는 보육교사가 겪는 과도한 행정업무의 부담감을 파악하여 교사들의 전문성과 보육의 질을 높일 수 있는 개선방안을 모색하고 현장에서 일어나는 근무환경에 대한 개선책을 찾는 기초자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 보육현장에서 교사가 인식하는 행정업무의 부담감은 어떠한가? 둘째, 보육교사의 행정업무 개선방안은 무엇인가? 본 연구는 서울시에 소재한 어린이집에 근무하고 있는 교사 총 249명을 대상으로 하였으며, 보육교사의 행정업무 부담감과 개선방안을 알아보기 위해 설문조사를 실시하였다. 본 연구에 사용된 설문지는 박미리(2012)의 ‘공립유치원 교사의 수업외적 업무 부담에 관한 연구’와 김태훈(2013)의 ‘교무행정 업무에 대한 초등교사의 인식’에 사용된 설문지를 참고하여 연구자가 연구의 목적에 맞게 구성하고 전문가에게 내용타당도를 검증받은 문항을 사용하였다. 수집된 자료를 분석하기 위해 빈도분석, T검증, 일원분산분석(ONE-WAY ANOVA), 카이제곱검증을 실시하였고, 자료의 통계처리를 위해 SPSS 18.0 프로그램을 이용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 행정업무 부담감의 인식정도는 대체적으로 보통수준 이상으로 나타났으며, 개인적 부담감보다 평가의 부담감이 높게 나타났다. 교사의 배경변인별 인식정도의 차이를 알아보면 연령, 기관, 경력, 직위별로 통계적으로 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 이는 배경변인별로 의견이 다르지 않다는 것이 나타났다. 둘째, 행정업무별의 부담감은 보육과정 및 상호작용, 교직원, 보육환경 및 운영관리, 건강 및 안전 영역 순으로 나타났다. 교사 배경변인 별로 알아보면, 연령, 기관, 경력, 직위별로 통계적으로 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 이는 배경변인별로 의견이 다르지 않다는 것이 나타났다. 셋째, 행정업무 개선방안을 알아본 결과 행정업무 중 불필요하다고 생각하는 서류의 인식비율은 매우 높게 나타났으며, 연령에서만 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 행정업무 처리에 부담을 주는 요소는 과도한 행정업무량, 교사 대 아동비율, 휴식시간의 미확보, 대체인력 지원의 어려움 순으로 나타났다. 행정업무 부담 개선방안으로 우선시 되어야 하는 인식은 행정업무량 감소, 교사 대 아동비율 현실화, 행정업무 시간확보, 대체인력 투입 순으로 나타났으며, 배경변인별로 살펴본 결과 통계적으로 유의미한 결과가 나타나지 않아 연령, 기관, 경력, 직위별로 비슷한 의견을 인식하고 있는 것으로 나타났다. 행정업무 부담을 개선하기 위해 정부에서 필요업무를 통합하여야 한다는 의견이 높게 나타났으며 기관에서 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 보육교사의 처우개선 방안을 살펴본 결과 근무환경 개선, 서류의 간소화, 교사 대 아동비율의 현실화, 보육예산의 지원, 보육정책의 일관성 순으로 나타났으며, 기관에서 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 행정업무의 처리는 퇴근 후에 한다는 의견이 가장 높은 인식 비율로 나타났으며, 행정업무의 처리 시간의 확보 필요여부를 알아본 결과 필요하다고 인식하는 비율이 매우 높게 나타났다. 이러한 결론을 통해서 얻은 시사점은 다음과 같다. 정부에서 보육교사의 행정업무 부담을 감소하는 정책을 내어놓고 있지만 현장에서는 체감하지 못하고 있으며, 상부기관에서 행정업무를 통합하여 전체적인 서류의 양을 감소할 필요가 있다. 또한, 교사 대 아동비율을 현실화 하는 근무 환경 개선의 지원을 필요로 하고 있다. 질 높은 보육을 위해 보육교사가 주 업무에 집중할 수 있는 근무환경을 마련할 수 있도록 하여야 한다.
The Study on the Administrative Duties of Childcare Teachers
Lee, Han-Sol Major in Department of Early Childhood Education Graduate School of Education, Kookmin University Seoul, Korea
The purpose of this study is to identify the burden of excess...
ABSTRACT
The Study on the Administrative Duties of Childcare Teachers
Lee, Han-Sol Major in Department of Early Childhood Education Graduate School of Education, Kookmin University Seoul, Korea
The purpose of this study is to identify the burden of excessive administrative work and to improve the quality of teachers' professionalism and childcare, and to provide basic data to find improvement measures in the workplace. The problems of this study are as follows. First, what is the burden of administrative work that teachers perceive in the child care field? Second, what are the ways to improve the administrative work of child care teachers? This study was conducted on 249 teachers who work in day care center in Seoul city and conducted questionnaires to investigate the burden of administration work and the improvement plan of daycare teachers. The questionnaires used in this study refer to the contents of 'Study on the external work burden of public kindergarten teachers' of Park Mi-ri(2012) and 'Teacher's perception of administrative administrative duties' of Kim Tae-hoon(2013). The researchers used the questionnaire which was constructed according to the purpose of the study and verified the content validity to the experts. Frequency analysis, T-test, one-way analysis(ONE-WAY ANOVA)and chi-square test were conducted to analyze the data collected in this study. The SPSS 18.0 program was used for statistical analysis of data. The results of this study are as follows. First, the level of awareness of the burden of the administrative work of the childcare teachers was more than the average level, and the burden of evaluation was higher than the personal burden. There was no statistically significant difference in age, institution, career, and position among the teachers. This shows that opinions are not different for background variables. Second, the burdens of administrative tasks appeared in the order of child care process and interaction, school staff, child care environment and operation management, health and safety area. There were no statistically significant differences in age, institution, career, and position by teacher background variables. This shows that opinions are not different for background variables. Third, as a result of examining the administrative improvement measures, the recognition rate of the documents that are deemed unnecessary in the administrative duties was very high and statistically significant difference only in age. The burdens of administrative work were listed as follows: excessive administrative workload, teacher - to - child ratio, uncertainty of break time, and difficulty of supporting alternative manpower. Recognition that priority should be given to improve the burden of administrative work is decreasing administrative workload, realizing the ratio of teachers to children, ensuring time for administrative work, and putting in substitute workforce. As a result, there were no statistically significant results, indicating that they recognized similar opinions by age, institution, career, and position. In order to improve the burden of administrative work, it was highly suggested that the government should integrate the necessary tasks, and there was a statistically significant difference in the institutions. The improvement methods of childcare teachers were in order of improvement of work environment, streamlining of documents, realization of teacher - child ratio, support of childcare budget, and consistency of childcare policy. And there was a statistically significant difference in institutions. In the case of administrative work, the highest percentage of the respondents said that they should go to work after work. The implications of this conclusion are as follows. Although the government has put in place a policy to reduce the burden of administrative work of teachers, it is not felt in the field. It is also necessary to reduce the overall amount of documents by consolidating administrative tasks in the upper agencies. In addition, it is necessary to support the improvement of work environment that realizes the ratio of teacher to child. In order to provide high quality child care, the child care teacher should be able to set up a work environment where they can concentrate on the main work.
ABSTRACT
The Study on the Administrative Duties of Childcare Teachers
Lee, Han-Sol Major in Department of Early Childhood Education Graduate School of Education, Kookmin University Seoul, Korea
The purpose of this study is to identify the burden of excessive administrative work and to improve the quality of teachers' professionalism and childcare, and to provide basic data to find improvement measures in the workplace. The problems of this study are as follows. First, what is the burden of administrative work that teachers perceive in the child care field? Second, what are the ways to improve the administrative work of child care teachers? This study was conducted on 249 teachers who work in day care center in Seoul city and conducted questionnaires to investigate the burden of administration work and the improvement plan of daycare teachers. The questionnaires used in this study refer to the contents of 'Study on the external work burden of public kindergarten teachers' of Park Mi-ri(2012) and 'Teacher's perception of administrative administrative duties' of Kim Tae-hoon(2013). The researchers used the questionnaire which was constructed according to the purpose of the study and verified the content validity to the experts. Frequency analysis, T-test, one-way analysis(ONE-WAY ANOVA)and chi-square test were conducted to analyze the data collected in this study. The SPSS 18.0 program was used for statistical analysis of data. The results of this study are as follows. First, the level of awareness of the burden of the administrative work of the childcare teachers was more than the average level, and the burden of evaluation was higher than the personal burden. There was no statistically significant difference in age, institution, career, and position among the teachers. This shows that opinions are not different for background variables. Second, the burdens of administrative tasks appeared in the order of child care process and interaction, school staff, child care environment and operation management, health and safety area. There were no statistically significant differences in age, institution, career, and position by teacher background variables. This shows that opinions are not different for background variables. Third, as a result of examining the administrative improvement measures, the recognition rate of the documents that are deemed unnecessary in the administrative duties was very high and statistically significant difference only in age. The burdens of administrative work were listed as follows: excessive administrative workload, teacher - to - child ratio, uncertainty of break time, and difficulty of supporting alternative manpower. Recognition that priority should be given to improve the burden of administrative work is decreasing administrative workload, realizing the ratio of teachers to children, ensuring time for administrative work, and putting in substitute workforce. As a result, there were no statistically significant results, indicating that they recognized similar opinions by age, institution, career, and position. In order to improve the burden of administrative work, it was highly suggested that the government should integrate the necessary tasks, and there was a statistically significant difference in the institutions. The improvement methods of childcare teachers were in order of improvement of work environment, streamlining of documents, realization of teacher - child ratio, support of childcare budget, and consistency of childcare policy. And there was a statistically significant difference in institutions. In the case of administrative work, the highest percentage of the respondents said that they should go to work after work. The implications of this conclusion are as follows. Although the government has put in place a policy to reduce the burden of administrative work of teachers, it is not felt in the field. It is also necessary to reduce the overall amount of documents by consolidating administrative tasks in the upper agencies. In addition, it is necessary to support the improvement of work environment that realizes the ratio of teacher to child. In order to provide high quality child care, the child care teacher should be able to set up a work environment where they can concentrate on the main work.
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